Make Noise introduceert de XPO stereo oscillator

Make Noise heeft de XPO onthuld, een stereo oscillator. Het is een analoge oscillator met elf outputs 5 outputs voor de vier mono golfvormen en suboscillator, en drie stereo outputs.

Vertaling van het artikel op Gearnews:

XPO
Het voelt alsof dit er al lang aan zat te komen. De X-PAN en QPAS stereomodules zagen we voor het eerst in 2019. Volgens het persbericht droomt Tony Rolando van Make Noise sindsdien over PWM. Hij was vooral onder de indruk van de voice panning in de Oberheim OB8 en hoe PWM werd gebruikt voor golfvormanimatie. Dit bracht hem ertoe na te denken over stereo PWM en hoe dat zou kunnen bijdragen aan de bestaande stereomodules van Make Noise. Nu is er dus de de XPO stereo VCO.

De XPO is dus een analoge oscillator met elf uitgangen. Er zijn vijf uitgangen voor de vier individuele golfvormen en sub-oscillator in mono, en drie stereoparen. Al het andere draait allemaal om de manipulatie van golfvorm en modulatie in stereo.

Modulatie
Je kunt beginnen met drie reguliere golfvormen, de triangle, sine en saw. Met behulp van Stereo Vari-Timbre, dat was gebaseerd op de variabele vormparameter op de STO VCO, kunt je de sine- en saw golfvormen door een Buchla-achtige crossfade duwen om aangename combinaties te vinden. In plaats van een blokgolf heeft Make Noise gekozen voor een "Spike", wat een beetje ongebruikelijk is, maar geweldig werkt met een bandpassfiltermodus op de QPAS.

De DPO-module had al stereowavefolding en dus lag het voor de hand om dat over te brengen naar de XPO. Het stelde je ook in staat om een centrale "Shape"-parameter te gebruiken, die beide zijden van een stereosignaal van één modulatie zou kunnen moduleren.

De Stereo Pulse Width Modulation geeft een rijk geluid en werd beloond met een eigen output. Dit betekent dat je de stereo-uitgang eenvoudig kunt gebruiken met of zonder de Stereo PWM.

Door de hele module heen kunt u de linker- en rechterkanalen samen of afzonderlijk moduleren met middenparameters die beschikbaar zijn op de Vari-Timbre en Wavefolder. Tenslotte zijn er nog de oude FM- en Sync-ingangen, en een paar 1v/oct-ingangen helpen bij transpositie of melodiestapeling.

Het voorpaneel verkennen
Zoals gebruikelijk bij Make Noise-modules is het fontpanel een avontuur op zich. De pictogrammen en pijlen kunnen een beetje verwarrend lijken, maar de XPO lijktrelatief eenvoudig. Het is kenmerkend Make Noise in stijl en zou mooi naast de QPAS en andere Make Noise-modules staan.

Stereosignalen in Eurorack zijn een beetje een commitment. Het betekent dat je parallelle audiolijnen moet verwerken. Wat betekent dat je buiten de paar stereomodules twee van al het andere moet hebben. Het is volkomen logisch dat Make Noise iets produceert dat hun bestaande stereomodules zal gebruiken. Maar om het beste uit XPO te halen, heb je die modules nodig. De prijs is nog niet bekend gemaakt, maar we zouden de module eind september moeten zien.

1658059446536.png


Hier is de lanceringsvideo waarin Tony ingaat op alle details achter de XPO:



Over drie dagen nog wat meer info en sounds:

 
Ook gehoord, zag net dat het andere filmpje al wel in premiere is. Heel gaaf dit. Iets om van te dromen (kunnen veroorloven van de hele make noise stereo set)
Ik heb het merendeel van de stereo modules (Morphagene, Q-PAS, Mimeophon, X-PAN), maar over deze ga ik toch nog wel even twijfelen. Ik denk dat ik nog niet het maximale uit het stereo gebeuren haal. Mijn modular is nu al zo'n 2 jaar ongewijzigd, dus ik moet wel heel erg overtuigd zijn om 'm te veranderen. Dan zou ik mijn Basimilus Iteritas Alter, een Disting er uit moeten halen en mijn 2 Rosie's moeten vervangen door XOH's. Ik heb de DPO en STO al, dus qua timbre ben ik al aardig voorzien, het zou dan vooral om de stereo toevoeging gaan. De demo van Tony bij Perfect Circuit haalt mij nog niet over iig...
 
Interessant! Stereo in eurorack vindt bij mij nu plaats aan het einde van de chain dmv stereo FX, maar ik snap de sonische vrijheid om dit al bij het filter of zelfs de oscillator te laten gebeuren :okdan:
Ik ben in elk geval heel benieuwd naar de prijs!
 
Ik heb het merendeel van de stereo modules (Morphagene, Q-PAS, Mimeophon, X-PAN), maar over deze ga ik toch nog wel even twijfelen. Ik denk dat ik nog niet het maximale uit het stereo gebeuren haal. Mijn modular is nu al zo'n 2 jaar ongewijzigd, dus ik moet wel heel erg overtuigd zijn om 'm te veranderen. Dan zou ik mijn Basimilus Iteritas Alter, een Disting er uit moeten halen en mijn 2 Rosie's moeten vervangen door XOH's. Ik heb de DPO en STO al, dus qua timbre ben ik al aardig voorzien, het zou dan vooral om de stereo toevoeging gaan. De demo van Tony bij Perfect Circuit haalt mij nog niet over iig...
Mmm, ik vond de demo wel overtuigend eigenlijk, benieuwd naar de volgende demo. Afgrijselijk vette eurorack kit heb jij trouwens!
 
Afgrijselijk vette eurorack kit heb jij trouwens!
Ik heb een paar jaar terug gedownsized van zo'n 27U (104 HP) naar 15U. En gekozen om zoveel mogelijk van 1 fabrikant te nemen, Make Noise dus. Zo'n 85% is MN modules. Dus als ze nu iets nieuws uitbrengen dan is dat altijd gevaarlijk voor mijn portemonnee. Gelukkig doen ze dat niet al te vaak de laatste jaren, maar de XPO is dan wel weer een module waar ik over moet gaan twijfelen of het een verbetering is voor mijn setup...

1658152715631.png
 
Nee, om iets te kunnen maken wat het delen waard is heb ik uiteraard eerst een XPO nodig. :D
Ik heb dit Maak 's wat Cinematic/Arty/Soundesign/Soundscape/Electronic/Experimental Shizzle , en dan alleen de SmartBits track van post #22 , zeker een paar keer per week aanstaan wanneer ik aan het werk ben in het atelier. Tegenwoordig zit -ie vaak in een playlist die op repeat staat, met ook Cortini :) erin. Dan komt -ie toch al snel een keer of drie, vier voorbij op zo'n dag. Als deze spooky soundscape bijv. een uur zou duren zou ik 'm de hele dag in z'n eigen playlist kunnen laten draaien :halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb dit Maak 's wat Cinematic/Arty/Soundesign/Soundscape/Electronic/Experimental Shizzle , en dan alleen de SmartBits track van post #22 , zeker een paar keer per week aanstaan wanneer ik aan het werk ben in het atelier. Tegenwoordig zit -ie vaak in een playlist die op repeat staat, met ook Cortini :) erin. Dan komt -ie toch al snel een keer of drie, vier voorbij op zo'n dag. Als deze spooky soundscape bijv. een uur zou duren zou ik 'm de hele dag in z'n eigen playlist kunnen laten draaien :halleluja
Nou, zo'n comment maakt uiteraard meteen mijn hele dag goed! :luv:
Ik was eigenlijk een klein beetje vergeten dat ik daar ook wel eens wat in geplaatst had. Maar dat vind ik ook wel het mooie van modular; als ik dat nu luister heb ik geen flauw idee meer hoe het gemaakt is. Het is echt iets van dat moment, de volgende dag trek ik vaak de kabels er weer uit en maak ik iets anders. Opnemen is bijzaak, gewoon lekker zen fröbelen voor jezelf is het belangrijkst.
 
Filmpje bekeken, toch wel een interessantere module dan ik initieel dacht. Misschien moeten er toch een aantal modules in mijn rack gaan vrezen of ze nog wel mogen blijven…
 
Filmpje bekeken, toch wel een interessantere module dan ik initieel dacht. Misschien moeten er toch een aantal modules in mijn rack gaan vrezen of ze nog wel mogen blijven…
Extra rack kopen 😉
 
Extra rack kopen 😉
Nah, been there, done that. ;) Ik ben niet voor niks gaan inkrimpen; van een te groot systeem krijg ik een soort van keuzestress. Teveel mogelijkheden hebben werkte dan een beetje verlammend. Ik ga mijn 2 losse cases nog weleens een keer in een eigen bouwsel omzetten, ik sluit niet uit dat er dan misschien 1 rijtje bij komt. Maar een aparte case er nu bij kopen ga ik zeker niet doen, hoe verleidelijk ook!
 
Thx, ja dacht dat de XPO buitengewone opties had daarvoor maar dat haal ik er niet echt uit.
Ga tzt nog wel uitzoeken bedankt!
 
Back
Top