Make Noise introduceert de XPO stereo oscillator

Make Noise heeft de XPO onthuld, een stereo oscillator. Het is een analoge oscillator met elf outputs 5 outputs voor de vier mono golfvormen en suboscillator, en drie stereo outputs.

Vertaling van het artikel op Gearnews:

XPO
Het voelt alsof dit er al lang aan zat te komen. De X-PAN en QPAS stereomodules zagen we voor het eerst in 2019. Volgens het persbericht droomt Tony Rolando van Make Noise sindsdien over PWM. Hij was vooral onder de indruk van de voice panning in de Oberheim OB8 en hoe PWM werd gebruikt voor golfvormanimatie. Dit bracht hem ertoe na te denken over stereo PWM en hoe dat zou kunnen bijdragen aan de bestaande stereomodules van Make Noise. Nu is er dus de de XPO stereo VCO.

De XPO is dus een analoge oscillator met elf uitgangen. Er zijn vijf uitgangen voor de vier individuele golfvormen en sub-oscillator in mono, en drie stereoparen. Al het andere draait allemaal om de manipulatie van golfvorm en modulatie in stereo.

Modulatie
Je kunt beginnen met drie reguliere golfvormen, de triangle, sine en saw. Met behulp van Stereo Vari-Timbre, dat was gebaseerd op de variabele vormparameter op de STO VCO, kunt je de sine- en saw golfvormen door een Buchla-achtige crossfade duwen om aangename combinaties te vinden. In plaats van een blokgolf heeft Make Noise gekozen voor een "Spike", wat een beetje ongebruikelijk is, maar geweldig werkt met een bandpassfiltermodus op de QPAS.

De DPO-module had al stereowavefolding en dus lag het voor de hand om dat over te brengen naar de XPO. Het stelde je ook in staat om een centrale "Shape"-parameter te gebruiken, die beide zijden van een stereosignaal van één modulatie zou kunnen moduleren.

De Stereo Pulse Width Modulation geeft een rijk geluid en werd beloond met een eigen output. Dit betekent dat je de stereo-uitgang eenvoudig kunt gebruiken met of zonder de Stereo PWM.

Door de hele module heen kunt u de linker- en rechterkanalen samen of afzonderlijk moduleren met middenparameters die beschikbaar zijn op de Vari-Timbre en Wavefolder. Tenslotte zijn er nog de oude FM- en Sync-ingangen, en een paar 1v/oct-ingangen helpen bij transpositie of melodiestapeling.

Het voorpaneel verkennen
Zoals gebruikelijk bij Make Noise-modules is het fontpanel een avontuur op zich. De pictogrammen en pijlen kunnen een beetje verwarrend lijken, maar de XPO lijktrelatief eenvoudig. Het is kenmerkend Make Noise in stijl en zou mooi naast de QPAS en andere Make Noise-modules staan.

Stereosignalen in Eurorack zijn een beetje een commitment. Het betekent dat je parallelle audiolijnen moet verwerken. Wat betekent dat je buiten de paar stereomodules twee van al het andere moet hebben. Het is volkomen logisch dat Make Noise iets produceert dat hun bestaande stereomodules zal gebruiken. Maar om het beste uit XPO te halen, heb je die modules nodig. De prijs is nog niet bekend gemaakt, maar we zouden de module eind september moeten zien.

1658059446536.png


Hier is de lanceringsvideo waarin Tony ingaat op alle details achter de XPO:



Over drie dagen nog wat meer info en sounds:

 
dacht dat de XPO buitengewone opties had daarvoor
Op zich zijn er natuurlijk ook niet veel verschillende sync methodes (hard en soft zijn de enige die ik kan bedenken). Iets anders is waarschijnlijk ook geen oscillator sync maar iets anders. Wat voor iets had je dan gedacht?
 
Nou ik ben er nu achter dat er naast Hard en soft soort van variaties zijn als ik het goed begrijp.

"And yet others offer variable sync response, allowing you to dial in the "tightness" of the sync effect, and others use peculiar phase modulation-like techniques to mimic sync and push it far beyond its typical timbres"


De reden waarom ik dit goed uit wil zoeken en de XPO wilde checken is omdat er op mijn Erica Double Bass ook een sync in zit terwijl het niet "echt" een osc is maar toch een square uitstuurt / verdubbeld. Anyway wil het goed zo goed mogelijk benutten.
 
Laatst gewijzigd:
op mijn Erica Double Bass ook een sync in zit terwijl het niet "echt" een osc is maar toch een square uitstuurt / verdubbeld.
Op de Erica Double Bass werkt die sync input op de twee suboscillatoren. Die 2 suboscillatoren volgen het signaal wat je bij input er in stopt, maar worden dus (hard)sync gereset door het signaal wat je er bij sync in stopt.
 
Bij de XPO spreken ze meer van een "Medium" sync vandaar dat ik dit hier even kom checken :) Ik wil namelijk afkijken of ik dit kan reproduceren met wat ik hier heb.
Vooral dat Timbre verhaal vind ik interessant.

Screenshot 2024-01-18 at 12.03.38.png
 
Denk als je "hard sync" hebt; de audio die de sync in gaat via een VCA en een envelope of lfo de amplitude moduleren.
Bij bepaalde amplitude "hardsync" en andere amplitudes geen sync.
 
Ik denk dat de Erica Black Double Bass een PLL circuit gebruikt om de frequentie van het inkomende signaal bij Input te berekenen. Ik zag wat meldingen over de module dat de tracking niet altijd perfect is en dat Erica zelf ook aangeeft dat de module het wat lastiger heeft bij signalen onder de 300 Hz. Dat is volgens mij ook waarom de Doepfer A-196 een range switch heeft, dan kun je 'm beter op het bronmateriaal afstellen. Die PLL bepaalt de grondfrequentie, de suboscillatoren zullen waarschijnlijk door een frequency/clock divider een lagere variant daarvan geven. Op het moment dat sync gebruikt wordt krijg je een hardsync op die grondfrequentie, de fase daarvan wordt dan naar 0 gezet (of misschien wel via softsync, dat dat alleen gebeurt bij gerelateerde frequenties zodat het wat minder extreem klinkt).
Denk ik, ik heb de module niet. :D
 
Ik raak er helemaal gesynctysynthificeerd van.. dank heren voor de input. ik merk absoluut verschil met input bij de Double Bass als ik daar mee experimenteer.
Ik zal dit draadje maar verlaten voor de XPO.
 
Universele Rectificatie wellicht ook interessant voor de XPO sync in gebruikers. (module is helaas 18hp anders had ik hem best willen testen)
Je kunt in Ableton best wel rommelen met je (DC coupled) out naar je sync in om te testen.
Heb er mooie resultaten mee gehaald.

Screenshot 2024-01-18 at 20.09.07.png
 
Zou de DPO te vervangen zijn door 2x XPO of 1x XPO en 1x STO (in een Shared System)?
Da's best wel een lastige vraag omdat ze redelijk verschillend zijn. Ik zou in ieder geval eerder XPO + STO (+ iets anders, bv Function) doen ipv 2x XPO. En eigenlijk zou ik dan nog eerder Spectraphon doen, zeker als je richting stereo systeem wil. Spectraphon is veelzijdiger qua mogelijkheden. Maar het klinkt iig allemaal anders dan een DPO, dus is het de vraag of je die sound kunt en wilt missen.
 
Back
Top