Roland S-1: SH-101 gebaseerde Aira Compact

Roland heeft vlak voor SuperBooth 23 de S-1 Tweak Synth geintroduceerd. Na de T-8, de J-6 en de E-4 is die de vierde in de compacte, Volca-achtige Aira serie. De S-1 Tweak Synth is een micro polysynth geïnspireerd op de legendarische Roland SH-101.

In tegenstelling tot het origineel is de S-1 polyfonisch, tot 4 stemmen. Het ding kan op batterijen functioneren en heeft relatief veel hands-on controle en weinig menu-duik functies. De sequencer heeft 64 stappen en 64 presets en je kunt je patterns varieren met onder meer probability, sub-steps motion recording. De S-1 is verder voorzien van chorus, delay en reverb effecten. D-Motion verandert je sounds als je de synth beweegt in je handen. Verder is er uiteraard sync in en uit, midi in en uit (usb) en audio output, ook over usb.

  • ACB technology emulatie van de SH-101
  • 4-voice poly synth
  • oscillator, sub, en noise
  • filter
  • volledigeADSR envelope
  • multi-wave LFO
  • effecten, inclusief Juno/JX-3P-style chorus, delay en reverb

De S-1 gaat ongeveer 200 euro kosten.

S-1_Tone-Tweakers-Dream.jpg



Uiteraard heeft Loopop de S-1 al op de werkbank gehad:

 
Laatst gewijzigd:
(En hopelijk komt er nog wat in de toekomst)
Vast wel. Volgens mij is de serie best een succes, zowel commercieel als qua kritieken. En als Roland ergens goed in is, is het dingen uitmelken.
 
Ik zou het zelf wel leuk vinden als ze de System-100, SH-2 of Promars sounds in zo’n doosje zouden stoppen. Ik heb daar persoonlijk meer mee dan met de jaren ‘80 synths die steeds terugkomen. Natuurlijk kan je dan een System-1(m) nemen, maar deze compacte vormfactor - zonder groene LEDs… - heeft wel wat.
 
Het is ze aardig goed gelukt met de System-1(m). Wel wat beperkingen.
"Voordeel" van de SH-101 is dat ie erg beperkt is, dus eenvoudig naar mini-formaat over te hevelen.
Eigenlijk zou ik gewoon het liefst een Boutique versie van de System-100 hebben. :P
 
En als Roland ergens goed in is, is het dingen uitmelken.
Haha, ja dat klopt wel.
Ze zijn ook wel goed in degelijkheid vind ik. Van alle merken heb ik veruit het minste gedoe met Roland-apparatuur. Ik heb veel Roland synths / piano's / etc gehad.
Ook zijn dingen als handleidingen, MIDI implementatie, etc. meestal vrij netjes gedaan. (Wellicht minder voor de <500 euro producten).
 
Het is ze aardig goed gelukt met de System-1(m). Wel wat beperkingen.
"Voordeel" van de SH-101 is dat ie erg beperkt is, dus eenvoudig naar mini-formaat over te hevelen.
Eigenlijk zou ik gewoon het liefst een Boutique versie van de System-100 hebben. :P
Zit er nu al een paar uur mee te pielen, de s-1, maar de system 100 klinkt toch nog wat beter hier.
Vooral bij hogere resonantie hoor ik, denk ik, best grote verschillen.

En die motion control is gaaf.

Ik ga weer ff kwijlen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Ik heb die S1 om samen met de 404mk2 als groovebox door te gaan.
Heb zo’n Boss midikabeltje gekocht om ze met elkaar te syncen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Krijgen jullie dit wel voor elkaar met zo’n mini MIDI Jack kabel?

ze staan beide op midi ingesteld.

vraag nu opeens af of de sp404 mischien weer niet MIDI a ofzo en de S1 wel is..
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Hier werkt het met de SP-404 Mk2 als master en de S-1 als slave met een ordinair stereo minijack kabeltje van Bax tussen de midipoorten. Heb je Midi Sync Out op de SP404 wel op 'on' gezet?
 
Laatst gewijzigd:
Hier werkt het met de SP-404 Mk2 als master en de S-1 als slave met een ordinair stereo minijack kabeltje van Bax tussen de midipoorten. Heb je Midi Sync Out op de SP404 wel op 'on' gezet?
ik heb een factory reset gedaan op de sp404 en het werkt nu retestrak :P
wat een goeie combi dit zeg!
 
Ja tof, moet ik nog proberen. Met de SP-404, T-8 en S-1 heb ik wel een redelijk standalone mobiel orkestje bij elkaar. Ik hoop echt dat Roland nog een rompler uitbrengt in dit formaat ook.
 
Ik heb nu de aira mini serie (4 stuks) door een kleine mixer lopen en vervolgens in de SP404.
De effecten van de SP404 maken het performance gedeelte een stuk leuker.

De S-1 heeft echt diep sound design, elke keer kom ik kom ik weer nieuwe dingen tegen.
De J-6 had ik vrij snel wel gezien, maar met de S-1 kan ik zoveel meer. Bass, lead, drones etc.
Ik moet alleen nog achter nieuwe knopjes aan, want eigenlijk vind ik deze een beetje te dun om filters etc precies af te stellen.
 
Dat sequencen met die chords lijkt me ook leuk inderdaad. Jammer dat de sound engine zelf zo beperkt is, daarom heb ik de J-6 tot dusver overgeslagen.
 
Nou in dat geval kan ik nog proberen om de S-1 met de J-6 te sequencen :P
Maar de sound engine is inderdaad beperkter. Dan zou een rompler zoals Nap al aangaf een leuke toevoeging zijn.
Een MC-101 maar dan nog een formaatje kleiner.
 
Dat sequencen met die chords lijkt me ook leuk inderdaad. Jammer dat de sound engine zelf zo beperkt is, daarom heb ik de J-6 tot dusver overgeslagen.
Het is de combi van akkoorden sequensen en de patroon generator die je per stap kan instellen.
Het is wat vreemd, maar het zorgt voor veel onverwachte pareltjes. Een beetje zoals een 303 sequencer, maar dan anders.

Een andere tip: de Sonicware Liven series.
SONICWARE
Deze kunnen veel meer dan de aria's.
 
Die Livens lijken me net een beetje te brak qua bouw en UX design, maar dat is gebaseerd op wat half bekeken reviews.
 
Back
Top