Roland S-1: SH-101 gebaseerde Aira Compact

Roland heeft vlak voor SuperBooth 23 de S-1 Tweak Synth geintroduceerd. Na de T-8, de J-6 en de E-4 is die de vierde in de compacte, Volca-achtige Aira serie. De S-1 Tweak Synth is een micro polysynth geïnspireerd op de legendarische Roland SH-101.

In tegenstelling tot het origineel is de S-1 polyfonisch, tot 4 stemmen. Het ding kan op batterijen functioneren en heeft relatief veel hands-on controle en weinig menu-duik functies. De sequencer heeft 64 stappen en 64 presets en je kunt je patterns varieren met onder meer probability, sub-steps motion recording. De S-1 is verder voorzien van chorus, delay en reverb effecten. D-Motion verandert je sounds als je de synth beweegt in je handen. Verder is er uiteraard sync in en uit, midi in en uit (usb) en audio output, ook over usb.

  • ACB technology emulatie van de SH-101
  • 4-voice poly synth
  • oscillator, sub, en noise
  • filter
  • volledigeADSR envelope
  • multi-wave LFO
  • effecten, inclusief Juno/JX-3P-style chorus, delay en reverb

De S-1 gaat ongeveer 200 euro kosten.

S-1_Tone-Tweakers-Dream.jpg



Uiteraard heeft Loopop de S-1 al op de werkbank gehad:

 
Laatst gewijzigd:
Idd, wordt tijd dat ze eens iets gaan ontwikkelen wat we allemaal willen hebben, geen oude wijn in nieuwe zak is en ook nog iets wat over 30 jaar nog steeds een classic en gewild is.
Zoals de SH-4d?
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Ik was even aan het twijfelen (aan het wachten op een midi cc update voor de andere) maar toch besteld. Summer is coming, Thonk trimmer pots erop en deze gaat mee onderweg samen met de T-8 :mexico:
 
BAH hoe lang kun je de legacy eindeloos blijven uitmelken en gebruiken voor iedere nieuwe prul en ze vervolgens nog kleiner maken totdat zelfs een kabouter er niet meer aan kan draaien!!! gruwelijk!!! betaal weer een zootje influencers die starten met "this is the most amazing compact synth, and it.... sounds amazing". prima om tools voor beginners te maken maar holy moly is de koe nog niet uit gemolken..
 
BAH hoe lang kun je de legacy eindeloos blijven uitmelken en gebruiken voor iedere nieuwe prul en ze vervolgens nog kleiner maken totdat zelfs een kabouter er niet meer aan kan draaien!!! gruwelijk!!! betaal weer een zootje influencers die starten met "this is the most amazing compact synth, and it.... sounds amazing". prima om tools voor beginners te maken maar holy moly is de koe nog niet uit gemolken..
Dat is inderdaad een verleidelijke reactie, en 1 die ik ook in eerste instantie had bij de reeks. Maar toen zag ik een hoop enthousiaste verhalen op Gearspace (niet van influencers) en kon ik voor een leuk prijsje een T-8 kopen (op dit forum, jaja) en heb ik die mening toch aardig bijgesteld. Het zijn gewoon ontzettende toffe, goed klinkende funbakjes die met gemak mee kunnen komen met de grote jongens. Ja, ze zijn beperkt - maar in beperkingen herkent men de meester zegt men wel eens. Ze zijn klein maar overzichtelijk en prima te bedienen. Het zal niet de hoeksteen van je studio zijn, maar je hebt er voor een habbekrats bruikbare geluiden bij in een apparaat dat echt leuk is om te bedienen en die je in je broekzak kunt stoppen. Eigenlijk zou ik ze allemaal wel willen hebben.
 
Daarnaast zijn er denk ik veel mensen die nog niet 20 jaar op synthforum zitten, geen of weinig synths hebben, en die gewoon kijken wat er is aan nieuwe compacte synths. Die zullen het niet veel uitmaken dat er al eerdere pogingen zijn gedaan een sh-101 in andere vorm uit te brengen.

(En voor mensen die al veel synths hebben zullen de meeste nieuwe synths sowieso weinig nieuws toevoegen, omdat er zoveel overlap in zit vind ik. Toch blijven we allemaal kijken wat er uitkomt… 😉)
 
BAH hoe lang kun je de legacy eindeloos blijven uitmelken en gebruiken voor iedere nieuwe prul en ze vervolgens nog kleiner maken totdat zelfs een kabouter er niet meer aan kan draaien!!! gruwelijk!!! betaal weer een zootje influencers die starten met "this is the most amazing compact synth, and it.... sounds amazing". prima om tools voor beginners te maken maar holy moly is de koe nog niet uit gemolken..
 
Ze zouden (met name Roland) kunnen zorgen dat ze hun shit op orde hebben, op gebied van MIDI bv blijft het half werk. De tr8s is een toffe bak, maar heb m weg gedaan om die reden. En naar customers luisteren? Matig…

Wat zijn de MIDI problemen dan bij de TR8s dan? Ik heb hem zelf ook en er geen probleem mee. Maar mss gebruik je hele andere functies dan ik?
 
Eigenlijk zou ik ze allemaal wel willen hebben.
Ze hebben idd een hoog Pokémon Catch 'Em All gehalte :D Ik heb enkel de E-4 nog niet gekocht omdat ik nu niet echt een zanger ben maar ik koop die wel eens als ik het tegenkom voor een voordelige prijs.

De video's van de hipsters & influencers zijn trouwens niet de beste als referentie. Ik check wel altijd de video's van Loopop. Niet voor zijn mening maar wel voor de uitleg wat de synth allemaal wel (of niet) kan. De beste promotievideo's die ik gezien heb van de Roland Aira Compact serie zijn die van de gebruikers. Van de Roland S-1 zijn er op dit moment nog geen maar die zullen de volgende dagen wel verschijnen...

Dat vind ik ook wel knap van Roland. Ze kondigen een nieuw product aan en het is snel beschikbaar. In de USA is de S-1 al gewoon al op voorraad in de winkels en normaal gezien worden ze vanaf volgende week geleverd in Europa.
 


Wat een jankerd die Espen Kraft. Hij voelt zich duidelijk beter dan anderen. Als mensen muziek willen maken met kleine grooveboxjes, laat ze lekker.

Ik snap het ook niet, want ik heb ook liever echte knoppen en grote synths, maar maak niet van die snobistische videos. Focus je lekker op jezelf.

/rant over
 
Wat zijn de MIDI problemen dan bij de TR8s dan? Ik heb hem zelf ook en er geen probleem mee. Maar mss gebruik je hele andere functies dan ik?
De basis implementatie laat te wensen over, variations zijn niet te triggered door midi… en zo zijn er nog een paar kleine dingetjes. Wat veel erger is, is dat program changes er voor zorgen dat de machine een halve tel achter loopt. In mijn live situatie is dat een absolute no-go. Ze weten dit al heel erg lang en het wordt maar niet opgelost… geen reactie, geen uitleg, geen oplossing, niks. Het display is ook niet echt van deze tijd, wat het voor mij te omslachtig maakte ook lekker mee te werken…
 
Als mensen muziek willen maken met kleine grooveboxjes, laat ze lekker.
Ook niet perse fan van de man, maar ik denk dat het punt meer andersom is: leuk dat jullie de massa bedienen met allerlei prul, maar waar blijft de echt goede shit voor de wat meer serieuze muzikant? Van Roland komt het niet echt (en al heel lang niet, ik had mijn hoog gevestigd op de X(m), maar meh….)
 
Voor beginnende hobbymuzikanten, zijn dit soort kleine multifunctionele doosjes ideaal. En voor mensen die al wat jaartjes meegaan in de synth wereld, is dit gewoon leuk voor erbij. Voor net geen 200 euro, krijg je een zeer accurate emulatie van de Roland SH-101. Qua user interface en sound, is dat na tig jaar nog altijd één van de betere synths. Plus dat deze nieuwe variant een hele reeks extra's heeft, die het origineel niet had. Bovendien kun je alles aansturen via MIDI.

Espen Kraft is zo'n mannetje die voortdurend elitair blijft kletsen over de zogenaamde gloriedagen uit de jaren tachtig. Altijd maar bezig met demonstratievideo's over klassieke synths, uit zijn eigen dure wijnachtige collectie. Altijd maar bezig met het vergelijken tussen oud (goed tot perfect) en nieuw (matig tot slecht). Die vent is door zijn partner verbannen naar de rommelige en onbeschilderde zolder, en leeft daar in een afgeschermde tijdzone waar hij kapitein is op zijn eigen zinkende schip. Met zijn zogenaamde kennis en kunde, zou de ene tophit na de andere te horen moeten zijn. Maar helaas: krekels en winderigheid. :D Wat een kneus.
 
Back
Top