Arturia Astrolab: Stage Keyboard met Analog Lab aan boord

Arturia-AstroLab-Black-BGD-2.jpg

Arturia heeft op haar 25e verjaardag de Astrolab uitgebracht: Een stage-keyboard met 34 instrumenten en 1300 presets van Analog Lab Pro aan boord. Ook Pigments is aanwezig. Op het keyboard zelf kun je geen geavanceerd sound-design doen: Er zijn een aantal macro's die je kunt tweaken. Verder zijn er 4 effect-slots, 2 aanwijsbaar en delay en reverb.

De Astrolab heeft een vrij unieke browser, die nog het meest doet denken aan een kruising tussen een smartwatch en een Google Nest thermostaat. Je kunt met een metalen ring browsen door presets, selecteren met een druk op de rand en ook hernoemen. Je kunt ook playlisten aanmaken van presets. Presets tweaken kan wel, als je de volledige versie van een instrument uit Analog Lab hebt

Arturia-AstroLab-Screen-Wheel-1536x848.jpg


Het keyboard heeft 61 semi-gewogen toetsen, twee audio inputs (voor o.a. de vocoder), arp, chords en basic sequencing, is multi-timbraal en polyfonisch tot 48 stemmen. Verder is er usb-c voor data, een usb-host poort, bluetooth verbinding voor connectie met smartphones en zijn er aansluitingen voor 4 pedalen: sustain, expressie en 2 aanwijsbaar. Uiteraard full-size mid in en -uit, hoofdtelefoon aansluiting en stereo uitgangen.

Arturia heeft verder een smartphone-app uitgebracht voor de Astrolab. De Astrolab gaat in de winkel ca. 1599 euro kosten. Loopop heeft 'm uiteraard al op de werkbank:

 
Laatst gewijzigd:
Ja wel een klapper, had hem ook als nieuws voorgesteld. Helaas weinig outs.. nette prijs. Denk leuk voor velen.
Screenshot 2024-04-09 at 20.17.48.png

Screenshot 2024-04-09 at 20.20.02.png
 
Laatst gewijzigd:
Oei, daar zit wel heel veel in voor die prijs. Maar lijkt me toch een nadeel dat je voor serieus sounddesign ook nog eens alle licenties voor pigments, V of individuele synths moet hebben, plus dat je dan toch weer een computer moet gebruiken

En ik moest ook meteen aan mn Nest thermostaat denken
 
Ik vind het een beetje een gemiste kans. Voor stage/gigs zal dit een tof ding zijn met al die klassieke sounds en synths/engines erin, maar in de studio ben je met een midi controller met een goede bak controls en de plugins waarschijnlijk een stuk beter af. Jammer dat ze niet voor een Keylab achtige behuizing met lekker veel controls en edit mogelijkheden zijn gegaan. Ik vind de prijs ook behoorlijk fors als je daarnaast die licenties van de plugin versies nog moet kopen om sounds te editen.
 
Laatst gewijzigd:
Gok dat de doelgroep dan ook meer de optreed-muzikant is, die niet z’n laptop continu wil meeslepen; wel goed eigenlijk.. 🤔
 
minimaal 8 outs nodig vind ik.
kan wel een extra midi controller op via usb.
speciaal ontwikkelde synthengine wil ik wel eens horen in vergelijk.
 
Ik vind het een beetje een gemiste kans. Voor stage/gigs zal dit een tof ding zijn met al die klassieke sounds en synths/engines erin, maar in de studio ben je met een midi controller met een goede bak controls en de plugins waarschijnlijk een stuk beter af. Jammer dat ze niet voor een Keylab achtige behuizing met lekker veel controls en edit mogelijkheden zijn gegaan. Ik vind de prijs ook behoorlijk fors als je daarnaast die licenties van de plugin versies nog moet kopen om sounds te editen.
Helemaal mee eens.
En voor een live instrument zitten er belachelijk weinig controllers op en als stage piano te weinig toetsen. 73 Zou een minimum zijn zeker omdat je het keyboard kan splitten.
 
Maar lijkt me toch een nadeel dat je voor serieus sounddesign ook nog eens alle licenties voor pigments, V of individuele synths moet hebben, plus dat je dan toch weer een computer moet gebruiken
Ja, ik snap het nut van dit product dus ook niet. Hadden ze voor €1500 niet die licenties er bij kunne doen zeg. Maar het is gewoon Analog Lab V in een hardware doos. Maar dan met net iets meer beperkingen dan de software.

Goed, ik ben ook zeker niet de target audience.. ik doe geen stage performance.
 
Vind wel aardig hoe Arturia hem positioneert. Door de grappige draaiknop en link met al hun VSTs lijkt het een uniek product. Uiteindelijk heeft het ook wel weer veel weg van een rompler, door de beperkte hoeveelheid handson controls. Toch interessant als je op zoek bent naar iets dat zowel goede synths als EPs / orgels heeft.
 
Geen polyAt!Een gemiste kans, het is een game changer.Het vergroot de sonische mogelijkheden wel enorm.
Absoluut onbegrijpelijk, als je weet dat polyAt gewoon binnenkort gemeengoed zal zijn op zowat alle toetsenborden.
 
ja dacht ook aan polyAT. maar goed wie weet hoeveel dat de prijs op drijft of hoeveel minder het keyboard dan speelt?

Zit zelf aan de Korg Keystage te denken.
Daar leg ik mijn surfacebook op en dan .....

Maar goed leuk apparaat dit. ben niet de doel groep.
 
ja dacht ook aan polyAT. maar goed wie weet hoeveel dat de prijs op drijft of hoeveel minder het keyboard dan speelt?
Het polyAT Fatar keyboard in de Kontrol S61 mk3 speelt net zo goed als de monoAT Fatar keyboards dus dat hoeft op zich geen probleem te zijn.
 
Gok dat de doelgroep dan ook meer de optreed-muzikant is, die niet z’n laptop continu wil meeslepen; wel goed eigenlijk.. 🤔
Ik denk het ook, maar als ik naar mijzelf kijk en wat ik mee wil nemen naar optredens:
  • Dan vind ik die verschillende synthengines erg interessant, maar als de hoeveelheid controls zo minimaal is heb ik net zo lief 1 goede synth engine met meer controls (zoals sommige workstations aanbieden)
  • EQ settings onder handbereik vind ik ook wel essentieel, maar lijken er niet standaard op te zitten tenzij je knoppen opoffert.
  • Als ik (Hammond)orgel wil spelen, dan moet ik controle hebben over drawbars en andere settings tijdens het spelen. Presets zijn niet echt goed genoeg in de meeste gevallen.
  • Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van 't keyboard. Voor synths maakt het me meestal niet zoveel uit, maar als je goede controle wil hebben over piano/Rhodes/Wurlitzer, dan vind ik die Arturia keyboard niet zo fantastisch.
Maar misschien dat ik hem toch nog eens probeer. ;)
 
Ja het heeft wel iets Mellotron achtigs, met iets meer controls.

Ik zat met een schuin oog naar de Roland RD-08 te kijken en dacht even dat deze Astrolab wel eens interessanter kon zijn. Maar de Roland trekt me meer ook al heeft 'ie volgens mij minder 'instrumenten' aan boord.
 
Ik verwacht dat we nog wel meer producten van Arturia gaan zien met deze feature er in. En het is verstandig dat hun eerste product hiermee een beetje niche is zodat ze de boel nog rustig een beetje kunnen doorontwikkelen en deze techniek rustig de markt op kunnen brengen zonder meteen met een volledige line-up te komen.
Ik zie dit meer als een 2e stage keyboard voor toetsenisten die al een vanilla piano achtig ding hebben met een full-size gewogen toetsenbord en er iets boven willen hangen voor synth geluiden. 61 toetsen is niet onlogisch als je bedenkt dat de meeste synths die erin zitten ook niet meer dan dat hadden.
Ik wacht lekker op de producten voor in de studio. Een module versie hiervan met meerdere outputs lijkt me wel wat!
Ik ben ook benieuwd hoe de integratie met de plugins is. Dat is meestal het zwakke punt van dit soort techniek, kijk maar naar Elektron, die kregen overbridge ook pas in v2 goed. Ik denk dat Arturia dit nog niet helemaal op orde heeft en zich daarom eerst maar op stage producten focust.
 
Idd. Grootste kritiek komt van de verkeerde doelglroep (wij synth/studio mensen vs stage/toetsenisten)
én het is ook nog maar de 1e versie.

Verbeteringen zouden kunnen zijn:
- Een paar gratis VST's naar keuze (kan mss nog?)
- Naadloze integratie met de software (is nu ook nog niet het geval)

+ Iets meer controle over de sound (Poly AT, extra knoppen, modwheel, ribbon, Morphé,...)
Maar op zich heb je wel 4 pedal's in + met een extra midi controller erbij?

Dit is niet iets voor mij (had liever een Ultra-Maxi-Brute gezien :) maar op zich vind ik dit wel een interessant ontworpen product.
En Arturia pobeert iets nieuws, dat kan je alleen maar toejuichen vind ik.
 
Back
Top