Arturia Astrolab: Stage Keyboard met Analog Lab aan boord

Arturia-AstroLab-Black-BGD-2.jpg

Arturia heeft op haar 25e verjaardag de Astrolab uitgebracht: Een stage-keyboard met 34 instrumenten en 1300 presets van Analog Lab Pro aan boord. Ook Pigments is aanwezig. Op het keyboard zelf kun je geen geavanceerd sound-design doen: Er zijn een aantal macro's die je kunt tweaken. Verder zijn er 4 effect-slots, 2 aanwijsbaar en delay en reverb.

De Astrolab heeft een vrij unieke browser, die nog het meest doet denken aan een kruising tussen een smartwatch en een Google Nest thermostaat. Je kunt met een metalen ring browsen door presets, selecteren met een druk op de rand en ook hernoemen. Je kunt ook playlisten aanmaken van presets. Presets tweaken kan wel, als je de volledige versie van een instrument uit Analog Lab hebt

Arturia-AstroLab-Screen-Wheel-1536x848.jpg


Het keyboard heeft 61 semi-gewogen toetsen, twee audio inputs (voor o.a. de vocoder), arp, chords en basic sequencing, is multi-timbraal en polyfonisch tot 48 stemmen. Verder is er usb-c voor data, een usb-host poort, bluetooth verbinding voor connectie met smartphones en zijn er aansluitingen voor 4 pedalen: sustain, expressie en 2 aanwijsbaar. Uiteraard full-size mid in en -uit, hoofdtelefoon aansluiting en stereo uitgangen.

Arturia heeft verder een smartphone-app uitgebracht voor de Astrolab. De Astrolab gaat in de winkel ca. 1599 euro kosten. Loopop heeft 'm uiteraard al op de werkbank:

 
Laatst gewijzigd:
Ik zie dit meer als een 2e stage keyboard voor toetsenisten die al een vanilla piano achtig ding hebben met een full-size gewogen toetsenbord en er iets boven willen hangen voor synth geluiden.
Ik zou voor dit scenario liever een kleiner keyboard met meer controls (te bespelen vanaf het masterkeyboard) willen dan een tweede groot keyboard met weinig controls.

De aantrekkingskracht van dit Arturia instrument is m.i. dat hij in principe alles zou kunnen overnemen.
 
Doel je op de TAE van Arturia? Die zit al in het meeste van de V-collection plugins verwerkt.
Ja, is dat geen hardware gedeelte? Lijkt me een geoptimaliseerd deel van de Synth engine ipv je normale geluidskaart en computer maar ik weet het niet
 
Volgens mij dekt de titel van deze thread ook niet helemaal de lading. Alleen analog lab is het niet zo heel interessant, dat is een verzameling presets, volgens mij op basis van samples.
Maar volgens mij is het een groot deel van de V Collection. Dus emulaties van synths. En naar mijn mening vrij goeie emulaties.
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre deze machine updates gaat krijgen van Arturia. Ze breiden regelmatig de V Collection uit met nieuwe plugins en de kwaliteit van de bestaande vsts gaat ook met iedere update vooruit. Maar die updates zijn niet gratis. Nieuwsgierig hoe dat hier gaat werken.
Betalen voor updates van hardware voelt toch anders dan software...
 
Als software voor een specifiek engine ontwikkeld worden is een +

hij speelt ook samples +

Als je stereo in hebt voor processing dikke +

Als je ooit er ook mee kunt samplen? +++

Minimale macro’s voor fun focus.
maximale patch voorbereiding of tweaken hoeft van mij niet altijd.
 
Alleen analog lab is het niet zo heel interessant, dat is een verzameling presets, volgens mij op basis van samples.
Dat is incorrect. Analog Lab is idd een verzameling van presets maar het is allemaal de synthese van V-collection under the hood. Alleen kan je, wanneer je de volledige versies van die plugins niet hebt en alleen Analog Lab hebt, de onderliggende synth parameters niet editten. Je moet het dan met de acht toegewezen macro’s doen. En enige reverb, delay of andere fx die onderdeel van de synth patch zijn zit je dan mee opgescheept zonder de mogelijkheid deze aan of uit te zetten.

Daarom vind ik dit voor €1500 ‘hardware oplossing’ een bagger concept.
 
Als software voor een specifiek engine ontwikkeld worden is een +
Er zijn geen specifieke ‘engines’ ontwikkeld hiervoor. Dit is gewoon Analog Lab in a box. Plain and simple. En het biedt dezelfde mogelijkheden/beperkingen. Wil je je eigen presets maken? Dan zal je, net als met Analog Lab op je computer de gehele V-collectie plugins nodig hebben en de licenties daarvoor kopen.
 
Ik ga Arturia storm 1.5 eerst proberen zie wel daarna wat ik doe

 
Laatst gewijzigd:
Ja, is dat geen hardware gedeelte? Lijkt me een geoptimaliseerd deel van de Synth engine ipv je normale geluidskaart en computer maar ik weet het niet
Nee, da's gewoon Arturia's marketingterm voor hun analoge emulatie modelling. Is de basis van hun V-Collection instrumenten. Beetje zoals ACB van Roland (alleen dan niet half zo goed imo).
 
Dat is incorrect. Analog Lab is idd een verzameling van presets maar het is allemaal de synthese van V-collection under the hood. Alleen kan je, wanneer je de volledige versies van die plugins niet hebt en alleen Analog Lab hebt, de onderliggende synth parameters niet editten.
Nice, vandaag weer wat nieuws geleerd.
Dit is gewoon Analog Lab in a box. Plain and simple. En het biedt dezelfde mogelijkheden/beperkingen. Wil je je eigen presets maken? Dan zal je, net als met Analog Lab op je computer de gehele V-collectie plugins nodig hebben
Als Analog Lab in a box is het inderdaad niet zo'n geweldig product. Zeker niet met dat prijskaartje. Maar voor mensen die V-Collection al hebben is het een prima manier om je presets mee te nemen zonder met een laptop te hoeven slepen. En ik ben nog steeds geinteresseerd in dit concept maar dan voor de studio. Beetje als de Waves Soundgrid of UAD Apollo spullen. DSP capaciteit naast je computer. Bij voorkeur iets dat nog steeds werkt als je computer uit staat.
 
Dus een dikke 1500 euro voor een veredelde preset bak , wil je zelf patches maken mag je nog eens 300 neerleggen voor de softwaresuite .
LOl , wat een devolutie in vergelijking met de origin .
Waarom geen ipad integratie for FULL on editing ?
En het ziet er echt niet uit ...
 
Waarom zou je voor dit soort bedragen niet voor een Korg Nautilus, yamaha modx of roland fantom06 gaan? Hebben allen goede klanken en zijn complete workstations met meer editting op het apparaat zelf.
 
Waarom zou je voor dit soort bedragen niet voor een Korg Nautilus, yamaha modx of roland fantom06 gaan? Hebben allen goede klanken en zijn complete workstations met meer editting op het apparaat zelf.
Niet iedereen wil denk ik menu diven op een workstation.
Als je v collection al hebt en je wil je presets mee het podium op nemen.Of je wil in de studio je bestaande presets kunnen gebruiken zonder je computer te belasten of zelfs aan te zetten. Dan wekt dit prima.
En al die workstations hebben niet een grote collectie emulaties van klassieke synths aan boord. Die hebben meestal een generieke synth engine.
 
Nou als je weet wat een gemiddeld muziekant gebruikt ipv een experimentele sound artiest is dit wereldwijd wel een succes nummer denk ik.

Je kunt er ook een usb class compliment midi controller op zetten.

Is de sound goed genoeg geen idee.
schijnt wel lekker te spelen
 
Idd. Grootste kritiek komt van de verkeerde doelglroep (wij synth/studio mensen vs stage/toetsenisten)
Ik BEN een stage toetsenist en dit apparaat mist zo'n beetje alle functies die je op een Stage keyboard wil: minimaal 73 toetsen (ivm splits), Faders/mixer voor dual sounds en layers, Faders die je evt. aan je orgel sounds kan toewijzen, een EQ, enz. En bij gebrek daaraan, een groot display/touchscreen om live die functie te vinden die je dan nodig hebt.

In een studio situatie heb je tijd genoeg om te scrollen tot je een ons weegt, maar live kan er vanalles om je heen gebeuren en moet je vaak ter plekke een sound veranderen of oproepen.

Het enige wat dit keyboard wél heeft is een plek voor je biertje.
 
Valt me wat tegen voor een 25 jarig bestaan, ik had toch liever bijv een groovebox gezien met een looper/sampler en bijv 4 stuks naar keuze van de V collection er in en uitbreidbaar als je daar behoefte aan hebt en bruikbaar als standalone, een beetje een concurrent van de MPC reeks, ik denk dat zoiets wel wat mensen zou aanspreken.
 
Ik lees ook een hoop toetsenisten die verbolgen zijn over de knoppen aan de rechterkant van het keyboard in plaats van links terwijl ze juist vooral met rechts melodieën spelen.
 
Back
Top