Arturia Astrolab: Stage Keyboard met Analog Lab aan boord

Arturia-AstroLab-Black-BGD-2.jpg

Arturia heeft op haar 25e verjaardag de Astrolab uitgebracht: Een stage-keyboard met 34 instrumenten en 1300 presets van Analog Lab Pro aan boord. Ook Pigments is aanwezig. Op het keyboard zelf kun je geen geavanceerd sound-design doen: Er zijn een aantal macro's die je kunt tweaken. Verder zijn er 4 effect-slots, 2 aanwijsbaar en delay en reverb.

De Astrolab heeft een vrij unieke browser, die nog het meest doet denken aan een kruising tussen een smartwatch en een Google Nest thermostaat. Je kunt met een metalen ring browsen door presets, selecteren met een druk op de rand en ook hernoemen. Je kunt ook playlisten aanmaken van presets. Presets tweaken kan wel, als je de volledige versie van een instrument uit Analog Lab hebt

Arturia-AstroLab-Screen-Wheel-1536x848.jpg


Het keyboard heeft 61 semi-gewogen toetsen, twee audio inputs (voor o.a. de vocoder), arp, chords en basic sequencing, is multi-timbraal en polyfonisch tot 48 stemmen. Verder is er usb-c voor data, een usb-host poort, bluetooth verbinding voor connectie met smartphones en zijn er aansluitingen voor 4 pedalen: sustain, expressie en 2 aanwijsbaar. Uiteraard full-size mid in en -uit, hoofdtelefoon aansluiting en stereo uitgangen.

Arturia heeft verder een smartphone-app uitgebracht voor de Astrolab. De Astrolab gaat in de winkel ca. 1599 euro kosten. Loopop heeft 'm uiteraard al op de werkbank:

 
Laatst gewijzigd:
Valt me wat tegen voor een 25 jarig bestaan, ik had toch liever bijv een groovebox gezien met een looper/sampler en bijv 4 stuks naar keuze van de V collection er in en uitbreidbaar als je daar behoefte aan hebt en bruikbaar als standalone, een beetje een concurrent van de MPC reeks, ik denk dat zoiets wel wat mensen zou aanspreken.
Bij het 50 jarige bestaan van Roland was er helemaal niets te zien.
 
Bert is terug !

 
Ik ben het met alle genoemde kritiek eens. 1300 geluiden vind ik ook karig in deze tijd waarin geheugen nauwelijks meer iets kost. Een opvolger van de Origin had me meer aangetrokken. Ik was wel van plan nog wat software (Fairlight, Synclavier en Prophet VS) van ze te kopen, nu ik toch aan de computer ga.
 
Hahaha 😂

Nou zelf heb ik geen trek in die Arturia bundel op m’n laptop. Maar als je het als externe hardware plug-in Zou zien zou ik hem wel willen hebben onder de 700,-

Als performer is het idd iets te niet zo profi vergeleken met een nord.

Ik mis ook een mpe controller of ribbon.
 
Ik ben het met alle genoemde kritiek eens. 1300 geluiden vind ik ook karig in deze tijd waarin geheugen nauwelijks meer iets kost. Een opvolger van de Origin had me meer aangetrokken. Ik was wel van plan nog wat software (Fairlight, Synclavier en Prophet VS) van ze te kopen, nu ik toch aan de computer ga.

Geheugen is niet meer de bottleneck, denk eerder de vraag is hoe je het bruikbaar blijft houden met nog meer patches. Er is wel een goede wifi integratie, dus met je telefoon of ipad kun je alles aansturen. Maar had dan een volledige app integratie gedaan zodat je alles kunt editten denk ik dan.

Maargoed, maar met handige macro’s kom je ook wel een eind en dat vind ik nou het precies het probleem met alle arturia, er is zooooveeel keuze dat je daarin wegzinkt, althans ik wel, waardoor het voor mij niet meer inspirerend werkt.
 
Maar als je het als externe hardware plug-in Zou zien zou ik hem wel willen hebben onder de 700,-

'k Neem aan dat er wel wat afgeleide types zullen komen.

'Essential'-varianten in kunststof...

En wie weet ook als een losse 'hardware' module (rackmount, of desktop, maar er moet dan weer een controller aan, dus zal prijstechnisch moeten kunnen opboksen tegen een huistuinkeukenlaptop die 't ook makkelijk draaien kan).

En dat alles al dan niet ook in 'noir' uiteraard.
 
Mocht iemand trouwens een Keylab overwegen, kijk dan ook naar de Native instruments MK3 keyboards. Ik heb beide keyboards gehad en de Keylab weer snel weggedaan. Hij heeft weliswaar lekker veel controls, maar de bindings aan de diverse synths vind ik niet handig, behoorlijk onlogisch en niet consistent. Ik was continue aan het zoeken wat helk knopje en schuifje precies deed. Op de NI S serie MK3 komen alle Arturia synths met mooie plaatjes tevoorschijn dmv de NKS integratie. De belangrijkste parameters zijn duidelijk gelabeled en direct beschikbaar via de makro controls. Als je dan op edit drukt, dan kan je heel makkelijk door alle pagina's en die staan nu voor het eerst ook goed gelabeld bij elkaar. Werkt zoveel fijner dan op de voorgaande keyboards. je hoeft niet meer op het computerscherm te kijken. Ik ben helemaal om. Lang verhaal kort, de NI S MK3 keyboards zijn de betere keuze voor Arturia plugins, om dan maar niet te spreken over alle andere VST's die dmv van NKS worden ondersteund.
 
Ik ben ook fan van de Kontrol S61 Mk3, maar kan deze niet vergelijken met de Keylabs want die heb ik nooit gehad. Maar erg fijn keybed, prettige knoppen en mooi groot scherm met nuttige info en dat NKS werkt best goed.

De mooie plaatjes van Arturia V-Collection synths heb ik echter niet gezien als ik deze in de Kontrol VST inlaad, alleen de naam van de synth in tekst - of is daar recent-ish een update voor geweest?
 
Ik vind het soms wel lekker om met m'n Keylab wat door Analog Lab te browsen en even te spelen zonder diep in sound design te duiken, of gewoon wat oefenen met keyboard spelen. Vind het dan geen probleem dat er een laptop aan verbonden is, want die staat toch in de buurt. Kan me voorstellen dat dit leuk is in een live context voor een toetsenist, of voor iemand die op wil treden en dan bijv. zelf gebrouwde patches in wil zetten. Ziet er verder wel mooi uit (metaal ipv van plastic), maar investeer dan toch liever in een full size midi keyboard (die heb ik nog niet.)
 
Ja, de use-case voor dit ding is overduidelijk de muzikant die z'n eigen patches mee wil nemen op t podium en niet te veel gedoe wil. Sounddesign op de computer, via bluetooth de presets op de Astrolab zetten en on-the-go beheren op je smartphone. Best ok maar zeker niet voor studionerds.
 
Behoorlijk prijzig inderdaad voor een presetklavier, wel veel geluiden erin, maar toch. Niet voor mij weggelegd, boven budget voor mij.
 
Tis wel iets waar veel over gesproken wordt dus dat is al interessant... Zelf vind ik het ook wel interessant want we zitten in een tijd van HEEL VEEL van alles.
Dus 10.000 presets enz enz. Dit kan idd voor de prikkelbare toetsenist een soort van rust en overzicht geven.
 
Ik zou het wel weten voor op het podium.Sleuren met tal van analoge zware bakken.Of even de astrolab onder de arm.🦾
En het hoeft niet bij Analog labs te blijven;er zullen wel plugs uitkomen speciaal voor astro.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben ook fan van de Kontrol S61 Mk3, maar kan deze niet vergelijken met de Keylabs want die heb ik nooit gehad. Maar erg fijn keybed, prettige knoppen en mooi groot scherm met nuttige info en dat NKS werkt best goed.

Ik ben sinds kort gebruiker van een NI Kontrol S61 mk3. Kompleet had ik al 10+ jaar. Ik was eigenlijk van plan een FM synth te kopen, een Korg Opsix. Maar omdat ik Komplete Standard al had, had ik dus ook al FM8. Ik moet zeggen dat de S61 qua UI/UX echt lekker werkt. Ook in combinatie met Ableton Live. Kontrol Komplete plug-in er in, en go. Geen spijt, in tegendeel. Een S61 mk3 met Komplete Standard kost je rond de 1400,- EUR.

Keylabs ken ik niet, en de Arturia plug-ins ook niet. Dus ik kan het niet vergelijken. Ik heb wel de Loopop video gezien. Wat mij opviel: de Astro is maar 2-track multitimbraal?
 
Ik zou het wel weten voor op het podium.Sleuren met tal van analoge zware bakken.Of even de astrolab onder de arm.🦾
En het hoeft niet bij Analog labs te blijven;er zullen wel plugs uitkomen speciaal voor astro.
Zeker. Dat is een use-case waar deze tot zn recht komt en wat Arturia ws ook in gedachten had wellicht. Wel vind ik het onzin dat als je dan je eigen presets wilt maken (wat ze met Astro Lab ook min of meer promoten) je dan nog eens het volledige bedrag voor alle V-collection licenties mag ophoesten..
 
Zeker. Dat is een use-case waar deze tot zn recht komt en wat Arturia ws ook in gedachten had wellicht. Wel vind ik het onzin dat als je dan je eigen presets wilt maken (wat ze met Astro Lab ook min of meer promoten) je dan nog eens het volledige bedrag voor alle V-collection licenties mag ophoesten..
Aan de andere kant zou het ook wel weer zuur zijn voor degenen die V-Collection al hebben dat ze hetzelfde moeten betalen voor die Astrolab als iemand zonder de licenties en die ze dan 'gratis' krijgt.
 
Als ze lekker willen sellen stel ik voor de huidige licentie houder per telemarketing direct te converten met een kortings deal :D
 
Back
Top