Roland Gaia 2

gaia_2_overview.jpg



GAIA 2 opent de deur naar een oneindig universum van geïnspireerde geluidscreaties. Gewapend met een krachtige hybride engine die wavetable en virtual analog-synthese combineert, kun je snel de basis leren voordat jij je op onbekend klankterrein begeeft. De gebruiksvriendelijke paneelindeling schetst op logische wijze de syntheseworkflow voor een snel sound design, terwijl de full-size toetsen zorgen voor een uitzonderlijke speelbaarheid wanneer je klaar bent om op te treden. En met de sequencer en de Motional Pad is het eenvoudig om complexe sounds en frasen vol dynamische beweging te genereren, en ze tijdens het spelen te veranderen. Ontdek de vorm van geluid met GAIA 2, en breng al je muzikale visioenen tot leven.


SPECIFICATIONS

Keyboard37 KeysSound GeneratorGAIA-2 sound generator
Pre-installed Model Expansion SH-101

Other Model Expansions (optional- via Roland Cloud)Maximum Polyphony22 voices (3 x oscillators per voice)
* The maximum polyphony varies depending on sound settings or the selected Model Expansion.TonesPreset tone: 256
User tone: 512OscillatorsOSC 1 (Wavetable): 63 waveforms
Modulation types: Wave position, Phase modulation (P-MOD), Shaping modulation (S-MOD)

OSC 2/3 (Classic waveforms): Sine, Triangle, Saw, Square, Super Saw, and 5 noise waves
Modulation types: Shape, Ring modulation, Oscillator sync, Cross modulation 1, Cross modulation 2

Envelope: Attack, Decay
Envelope destination: Pitch, Oscillator 1 position, Oscillator 2 shape, Oscillator 3 shape, P-MOD X, P-MOD Y, S-MOD Depth, S-MOD DriveFilterFilter type: LPF, BPF, HPF
Filter slope: -12dB/Oct, -18dB/Oct, -24dB/Oct
Envelope: Attack, Decay, Sustain, Release
Filter DriveAmpEnvelope: Attack, Decay, Sustain, ReleaseLFO2 LFOs, 5 waveforms and 1 programmable step LFO wave
LFO assignment: Up to 4 parameters from panel knobs and sliders (except for click dials) in each LFOEffectsMulti-Effects: 53 types
Reverb/Delay: 7 types
Chorus: 3 types (9 modes in total)
* The sound path order of the above effects can be changed.

Master EQ
Master CompressorOther FunctionsPortamento
Unison
Chord memoryStep sequencer64 steps : Each step can record 8 notes and 4 controls
Recording modes: Real-time/Step/TR-REC
Probability
Random pattern generatorArpeggiatorMode: Up, Down, Up&Down, Random, Note Order
Scale: 16 variationsMotional PadTwo dimensional edit to P-Mod X/Y or S-Mod Depth/Drive
Two dimensional assignable control to parameters of panel knobs and sliders (except for click dials)
Motion recording and playback function
Menu interface with a drag pointerOther ControllersPitch Bend wheel
Modulation wheelDisplayOLED 128 x 64 dotsConnectorsHEADPHONES jacks: Stereo miniature phone type (front), Stereo 1/4-inch phone type (rear)
OUTPUT jacks (L/MONO, R): 1/4-inch phone type
PEDAL jack: Stereo 1/4-inch phone type (available for a hold pedal or a control pedal)
MIDI connectors (IN, OUT)
USB COMPUTER port: USB Type-C(R) (Class Compliant for Audio and MIDI/ Roland driver for Audio and MIDI)
USB MEMORY/EXT DEVICE port: Type-A (Storage, MIDI)Power SupplyAC adaptor (DC IN port)
USB bus power supply (USB Type-C(R) port)
* External power supply from a USB Type-A port isn't available.Current Draw600 mA (AC adaptor)
1,800 mA (USB bus power supply)External MemoryUSB Flash drive (commercially available)
 
Leuk ding, maar qua sound niet echt onderscheidend van ander Roland spul dat ik heb ik gehoord, lijkt weer zo'n typisch Roland sausje over te zitten.
 
Ik beluister de presets in de video van loopop, het klinkt allemaal wel erg netjes en gepolijst. Een zekere rauwheid ontbreekt, zoals bij de chiptune geluiden en vooral ook de geluiden met distortion.
 
Ik hoor er toch wel leuke dingen uitkomen, maar ik hou ook wel van de moderne Roland sound. Uit de loopop video begrijp ik dat het qua modulatie wat magertjes is, maar bijvoorbeeld wel weer heel tof dat je fx parameters kunt moduleren. Dat kan mijn Moog One niet eens (en dat zal er nu ook niet meer van komen vermoed ik gezien de recente ontwikkelingen daar).
 
Wat is dat toch met die "37 toetsen is genoeg, want niemand kan nog met twee handen tegelijk spelen" klaviertjes?
Lijkt me dat het voor een fabrikant als Roland niet echt een probleem is om een 5 oktaafs klavier te leveren? De DX-7, Jupiter-8 of de OB-X waren nooit over de toonbank gegaan als ze geen 61 toetsen hadden gehad.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Loopop's video is natuurlijk erg lang dus als je iets sneller wil geinformeerd worden dan is er intussen ook een eerste blik van Sonicstate.com=
 
Wat is dat toch met die "37 toetsen is genoeg, want niemand kan nog met twee handen tegelijk spelen" klaviertjes?
Lijkt me dat het voor een fabrikant als Roland niet echt een probleem is om een 5 oktaafs klavier te leveren? De DX-7, Jupiter-8 of de OB-X waren nooit over de toonbank gegaan als ze geen 61 toetsen hadden gehad.
Ach, het zijn tenminste geen minikeys. Maar ik vind dat ook altijd wel wat jammer op een mooie polysynth. Die moeten eigenlijk gewoon minstens 61 keys hebben. Maar dan heb je de Jupiter X / Juno X / Fantom series natuurlijk ook nog. Het formaat past op zich wel goed in de Minilogue/Cobalt hoek.
 
Wat is dat toch met die "37 toetsen is genoeg, want niemand kan nog met twee handen tegelijk spelen" klaviertjes?
Lijkt me dat het voor een fabrikant als Roland niet echt een probleem is om een 5 oktaafs klavier te leveren? De DX-7, Jupiter-8 of de OB-X waren nooit over de toonbank gegaan als ze geen 61 toetsen hadden gehad.
Ik denk dat het toch van grote invloed is op de prijs, en dat ze hem uitbrengen in 37 toetsen om hem betaalbaarder te houden. Roland heeft overigens nog wel betaalbare synths met meer keys.

Het valt me daarnaast altijd op hoe weinig mensen toetsen kunnen spelen. Dat was niet bedoeld als waardeoordeel, maar meer dat ik het nut van een 5 octaafs keyboard niet helemaal zie als je de chops er niet voor hebt (en ook niet van plan bent ervoor te oefenen).

(Verder moet iedereen gewoon kopen wat ie wil, ongeacht zijn technische vaardigheden. 😊)
 
Ik vind de distortion, filter en sound...mwa.....wel een toffe bak waar je volgens mij geweldige sounds mee kan maken.
Hoor toffe dingen in de loopop video maar er is iets met het geluid.
Anyhow ik ben wat ziekjes en mijn oren zijn een beetje f*cked.
Onlangs bij een A/B test 100% de Arturia CS80V boven de echte CS80 gekozen...dus tja.......er zit denk ik een banaan in mijn oor :-)

De eerste Gaia was ook wel leuk.
Deze bak lijkt een soort beinvloed door de minilogue, met wat elektron spice erin en een blofeld.
Als die usb op de achterkant alleen maar voor dat r*k filter te kunnen updaten is is dat wel jammer.
Nou ja best ok het filter maar niet geweldig.
Liever ook wavetables en samples kunnen laden.

ik heb echt nog nooit een echt goede digitale phasor of chorus gehoord.
Tot ik de UAFX Astra er bij had.
Wel extra lollig dat je bij de Gaia chorus de noise in kan stellen.
 
En dan is weer de vraag of het een goede synth is of dat iemand als Rachel K Collier gewoon een goede artiest is dat ze m zo kan laten klinken. Of allebei? Ik hou van wat ik hier hoor. Design doet ook mij aan de Korg Minilogue denken en dat is een goed ding.

 
Ik denk dat het toch van grote invloed is op de prijs, en dat ze hem uitbrengen in 37 toetsen om hem betaalbaarder te houden. Roland heeft overigens nog wel betaalbare synths met meer keys.

Het valt me daarnaast altijd op hoe weinig mensen toetsen kunnen spelen. Dat was niet bedoeld als waardeoordeel, maar meer dat ik het nut van een 5 octaafs keyboard niet helemaal zie als je de chops er niet voor hebt (en ook niet van plan bent ervoor te oefenen).

(Verder moet iedereen gewoon kopen wat ie wil, ongeacht zijn technische vaardigheden. 😊)
Ja, maar dát kan dus niet als er geen 61 key versie beschikbaar is.
Als je met 1 hand speelt kun je ook op een 61 toets versie spelen, andersom lukt dat niet.
 
Als je iemand laat spelen zoals Doctor Mix op een synth,ga je het toestel echt op een heel ander manier bekijken.
 
Ja, maar dát kan dus niet als er geen 61 key versie beschikbaar is.
Als je met 1 hand speelt kun je ook op een 61 toets versie spelen, andersom lukt dat niet.
Gelukkig zijn er genoeg andere 5 octaafs keyboards waar je dit wel kan doen :) zowel synths als andere instrumenten, die wat mij betreft weer geschikter zijn om techniek te ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik dat je voor piano’s, EPs, etc minstens 61 toetsen moet hebben, maar liever meer.
Voor synths hou ik meestal aan: minstens 32 toetsen voor monosynths, en minstens 37 maar liever 49 voor polysynths. 5 octaven is wel gemakkelijk en ziet er gewoon wat luxer uit, maar is wat mij betreft niet nodig, omdat je op synths typisch andere partijtjes speelt. Maar dit is dus allemaal persoonlijke voorkeur
 
…of als je iedere dag even een keer authentiek Jump! wil spelen, dan zijn die 5 octaven ook hard nodig. :D
 
Ik zie vaak dat mensen tig syntesizers in een rack hebben hangen en aansturen met een externe midi controller.
In dat geval maakt het aantal toetsen niet zo veel uit.
Voor mijn bescheiden ruimte is het ook wel fijn als het geen bakbeest is :)

Die touchpad vind ik wel een handige toevoeging, je kunt er ook mee in het menu navigeren.
 
Gelukkig zijn er genoeg andere 5 octaafs keyboards waar je dit wel kan doen :) zowel synths als andere instrumenten, die wat mij betreft weer geschikter zijn om techniek te ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik dat je voor piano’s, EPs, etc minstens 61 toetsen moet hebben, maar liever meer.
Voor synths hou ik meestal aan: minstens 32 toetsen voor monosynths, en minstens 37 maar liever 49 voor polysynths. 5 octaven is wel gemakkelijk en ziet er gewoon wat luxer uit, maar is wat mij betreft niet nodig, omdat je op synths typisch andere partijtjes speelt. Maar dit is dus allemaal persoonlijke voorkeur
Als het op een 37 niet lukt, dan ook niet op een 61.
 
lijkt me een perfect ding voor VI control, net zoals de System-8, maar dan net een tandje smaller :)
Boordevol controls, dat is netjes.
 
Ik wacht toch nog even. Na de Gaia II komt er hopelijk ook nog een System-8 II
 
Ik wacht toch nog even. Na de Gaia II komt er hopelijk ook nog een System-8 II
Dat hoop ik ook. Aangezien ze vrij recent nog nieuwe ACB models hebben uitgebracht zou het zomaar kunnen. Als 'ie een beetje de Gaia II look heeft in plaats van zwart-groen Aira lijkt me dat nog beter.
 
Back
Top