Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg



De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

  • 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend
 
Eindelijk een demo die de moeite is om te bekijken.
Staan ze dan op NAMM show en hebben ze geen patchkabels :stupid


En geen flauw benul bovendien.
 
Tja, om een ouwe bak te demonstreren moet je wél een ouwe l*l hebben natuurlijk. Die weet tenminste wat 'ie voor zich heeft.
 
Erg mooie synth en een bijzonder project van Korg :okdan: Helaas niet voor de gemiddelde enthousiasteling weggelegd, maar dat is logisch met zo'n bak. Zou er toch geen ruimte voor hebben en waarschijnlijk niet eens genoeg tijd :D Maar dromen mag altijd....
 
De vraag of je 'm zou moeten willen of niet is vaak gesteld en beantwoord. Maar die andere nog niet: als je dan een PS3300 wilt, hoe zorg je er dan voor dat je uberhaupt één te pakken krijgt en niet te laat bent voor ze er bij Korg weer op zijn uitgekeken. Hoe is dat bij de 2600FS gegaan? Zijn er mensen die hun strategie om die synth te bemachtigen kunnen delen? @Yawgmoth misschien?

Want zo makkelijk als hier wordt gesuggereerd zal het vast niet gaan, Bax kennende:


En dit soort wegen zou je toch graag vermijden:


En dit soort prijzen ook:

 
Laatst gewijzigd:
Ja, leuk altijd, synths "nieuw in de verpakking".

Nooit geopend, en dus ook nooit getest op werking en eventuele gebreken.
Heel fijn voor de garantie ook, vooral als hij al lang in de verpakking zit... langer dan de garantietermijn, bijvoorbeeld...

Bovendien kan ik hier op mijn werk heel mooi van die spanbandjes om een doos doen met de spanbandjesmachine (Scrabble ;)

Zo kun je alles "nieuw in de doos" laten lijken.
En er zelf iets heel anders in doen. Een paar mooie bakstenen bijvoorbeeld.
Ach, met de huidige woningnood zijn die straks nog waardevoller ook, tel uit je winst 😅
 
Net zoals vacuumverpakkingen voor klein spul, zo maak je alles "nieuw".

Dat gezegd zijnde hou ik het vermoeden van onschuld even aan, dus ja nieuw in doos. En dus inderdaad ongetest met (deels) verlopen garantie..
 
Ik heb de 2600FS toen bekend was dat ie uitkwam gewoon bij Bax in de winkel (Apeldoorn) besteld en daar opgehaald niets vooruitbetaald maar bij levering betaald,helaas is er daar een wisseling v/d wacht geweest en kom ik er nu niet meer dus ik zit nu ook te kijken hoe ik het ga aanpakken met die 3300 groeps inkoop zal het waarschijnlijk niet worden qua aantal belangstellenden maar wie weet vergis ik me daarin.
 
Hoe is dat bij de 2600FS gegaan? Zijn er mensen die hun strategie om die synth te bemachtigen kunnen delen?

Er stond hier een bericht op SF dat een winkel ergens in het noorden des lands een aantal 2600FS's te koop had staan, maar die mededeling zag ik natuurlijk (net!) te laat. Helaas was mijn GAS toen al dermate getriggerd dat ik een paar weken later met de auto naar Berlijn ben gereden om er één op te halen bij een particuliere verkoper. Dat klinkt misschien als gekkenwerk, maar het was een heel bijzondere ervaring om in de vroege, nog schemerende ochtendspits door Berlijn weer richting huis te rijden met Klaus Schulze's Timewind op de luidsprekers en een ARP2600 op de achterbank van de auto. :)
 
Zo te zien staat de 3300 op een flightcase.
Zou die er bij geleverd worden zoals bij de 2600 FS reissue?
Mag wel voor die prijs en het beschermen van zo'n bakbeest.
 
Ja, leuk altijd, synths "nieuw in de verpakking".

Nooit geopend, en dus ook nooit getest op werking en eventuele gebreken.
Heel fijn voor de garantie ook, vooral als hij al lang in de verpakking zit... langer dan de garantietermijn, bijvoorbeeld...

Bovendien kan ik hier op mijn werk heel mooi van die spanbandjes om een doos doen met de spanbandjesmachine (Scrabble ;)

Zo kun je alles "nieuw in de doos" laten lijken.
En er zelf iets heel anders in doen. Een paar mooie bakstenen bijvoorbeeld.
Ach, met de huidige woningnood zijn die straks nog waardevoller ook, tel uit je winst 😅

Hallo, ik heb gewoon mazzel gehad met de 2600. Ik gaf aan er 1 te willen kopen. Was binnen 24 -48 uur na de aankondiging maar toen was de hele voorraad voor NL weg. Werd ik op een dag door midi amsterdam gebeld dat ze er een aantal binnen gekregen hadden, of ik belangstelling had. Volgende dag opgehaald. Lomp grootte flight case, moest mijn auto op de stoep voor de deur (Overtoom) zetten. Paste maar net.
 
Werd ik op een dag door midi amsterdam gebeld dat ze er een aantal binnen gekregen hadden, of ik belangstelling had.

Maar vast niet voor de prijs die nu nog op hun website staat, toch?
 
Back
Top