Behringer Odyssey

Ik vind Behringer ECHT een foute fabrikant door te profiteren -wegens verlopen patenten- op andermans successen met goedkope onderdelen uit Nippon. Natuurlijk is hier een doelgroep voor én hoe lang gaan ze mee ? maar dan koop je weer een nieuwe. Hebben ze dat ook niet heel wat jaren terug met Mackie mixers gedaan ? Kennen jullie de Tandy winkels nog met de Realistic Moog...

Wat een gezever. Ze worden niet meer gemaakt en er is duidelijk vraag naar. Het staat anderen ook vrij om in dat gat te springen maar kennelijk is Behringer de enige partij die het voor elkaar krijgt. Sinds wanneer is overtuigend remaken "profiteren van"? Doet toch niets af van die "successen van anderen", het is een instrument geen kunstobject.

En de suggestie dat ze geen lange levensduur zouden hebben is natuurlijk op niets gebaseerd.
 
En dan te bedenken dat ze niet 1 verrassing uit de hoge hoed hebben getoverd deze beurs, maar DRIE. Die gasten hebben niet stilgezeten :D
 
Kijk, als je een synth zoals de Behringer Model D voor een goeie 300 euro kan aanbieden dan is die niet geproduceerd op een eerlijke manier,

Beetje wereldvreemde gedachtegang dit. Mocht Behringer zijn synths in elkaar laten zetten door Noord-Koreaanse politieke gevangenen dan zou dat "niet eerlijk geproduceerd" zijn. Behringer kan door echter door zijn marktpositie veel beter opschalen en daarmee beter inkopen, ook heeft Behrringer zijn eigen fabrieken, en oa daarom kunnen ze dit zo doen. Niet omdat het een malafide fabrikant is, maar omdat ze een solide business case hebben.
 
En dan koop je een in een Amerikaanse schuur handgebouwde synthesizer van 4k die in elkaar gezet blijkt te zijn door een racistische antisemitische homofobe anti-vaccinatie seksistische klimaatsceptische vleesetende Trumpstemmer met een pickuptruck die meer CO2 uitstoot dan een gemiddeld dorp en de opbrengst gebruikt om automatische wapens van te kopen. :D

:dubbel::dubbel:
 
een DVD speler kost ook nog geen 25 euro , en krijg je er 3 dvd films bij. hoeveel moet een cloon B dan kosten. niet meer dan 17 euro lijkt mij.
 
Sowieso vind ik schermen met waarden en normen niet super sterk qua argumentatie.


:D
Normen en waarden zijn doorgaans voor een ieder verschillend. En een discussie daarover zal veelal tot niets leiden denk ik...
Die video die ik - voor de grap - hiervoor geplaatst heb vind ik eigenlijk niet kunnen... maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die het geen enkel probleem vinden.

Die video van Keek op de Week vind ik trouwens reuze grappig! :dubbel:
 
Als Roland en Moog slim waren geweest hadden ze het zelf gewoon op de markt moeten brengen en dat had een stuk goedkoper gekund omdat ze de ontwikkelingskosten niet meer hebben en het in China kunnen laten maken.
Maar nee; vooral op je krent blijven zitten en cashen.
Precies, en ze zullen zich nu ook wel even achter de oren krabben.
Want nu iets uitbrengen wat minder goed is dan het Behringer spul heeft natuurlijk geen of weinig nut lijkt me.
Misschien (lees: waarschijnlijk) stonden er al bijna dingen klaar om op de markt gezet te worden...

En om weer goed te kunnen cashen zullen bij Roland nu toch echt iets nieuws moeten bedenken denk ik...

In ieder geval wacht ik nog op de EMS Synthi (sorry KatieMusic) en ik denk als die op de markt komt dat velen daar ook geld voor uitgeven.
:dubbel::dubbel:
 
En om weer goed te kunnen cashen zullen bij Roland nu toch echt iets nieuws moeten bedenken denk ik...

Helemaal mee eens en dat hebben ze in het verleden ook vaak gedaan.
Een bedrijf met zo'n historie kan het zich niet veroorloven om op z'n lauweren te rusten vind ik dus ik hoop dat ze gewoon weer 'ns ons lekker verrassen.
Een mooie poging vind ik de se-02, helaas wat aan de kleine kant maar verder als totaalpakket wel iets goeds vind ik.
De Tr-8S vond ik ook het geld waard omdat je best veel voor je geld krijgt en natuurlijk is het oud werk maar bij elkaar wel aantrekkelijk.
Verder vond ik de jd-xi en de xa ook goede pogingen net als de system 1 en 8.
Maar goed dit raakt wat offtopic want het ging eigenlijk over Behringer.
 
Beetje wereldvreemde gedachtegang dit. Mocht Behringer zijn synths in elkaar laten zetten door Noord-Koreaanse politieke gevangenen dan zou dat "niet eerlijk geproduceerd" zijn. Behringer kan door echter door zijn marktpositie veel beter opschalen en daarmee beter inkopen, ook heeft Behrringer zijn eigen fabrieken, en oa daarom kunnen ze dit zo doen. Niet omdat het een malafide fabrikant is, maar omdat ze een solide business case hebben.

Dat die eigen fabrieken in China staan drukt natuurlijk ook wel aardig de kosten maar dat vind je het vermelden niet waard? Het is trouwens een fabriek waar arbeiders wonen en werken, zin om te verkassen? ;) Het hoofdkwartier op de Filipijnen is gewoon omwille van het mooie weer, toch? Dat ze die marktpositie waarover je spreekt hebben verworven door goedkope ripoffs van bestaande producten te produceren, daar gaat ook even zand overheen?
Wat "eerlijk" is, dat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, maar gaat veel breder dan of de arbeiders al dan niet vrij zijn, wat in dit geval al een behoorlijk relatief gegeven is. Maar goed, elke keer als een bedrijf vertrekt naar het Oosten is het kot hier te klein maar als ze daar wat goedkope hebbedingetjes in elkaar gaan draaien die het hartje van Jan met de pet zelf wel begeert is er geen vuiltje meer aan de lucht.
Als je nu echt denkt dat het een positieve evolutie is voor de synthwereld wanneer een multinational als Behringer aan de lopende band dit soort ongeïnspireerde wegwerp-clones voor spotprijzen op de markt gaat dumpen, waarmee ze ongetwijfeld de wind uit de zeilen van een aantal veel innovatievere firma's halen, dan vrees ik dat de wereldvreemde gedachtengang eerder bij jou te vinden is. Om dan nog te zwijgen van die Uli-idealiseringen waar het hier en elders bol van staat. Hij hoeft zelfs geen winst te maken, wil enkel de mensen het synthje geven waar ze al zo lang recht op hebben. De man die zijn volk liet musiceren. Give me a break... Een lage winstmarge is een strategie als een andere hoor, dat heeft met weldoenerij werkelijk niks te maken. Uli runt een holding met een miljoenenomzet (naar verluid als een ware despoot, trouwens), geen liefdadigheidsinstelling.
Maar wat ik echt oprecht droevig vind is hoe dat jullie echt helemaal niet schijnt te boeien. De ongenuanceerde manier waarop jullie dit allemaal onthalen, dat vind ik echt merkwaardig. Als we twee jaar terug in de tijd konden en ik had jullie allemaal kunnen vragen naar jullie opinie over Behringer, de overgrote meerderheid was niet mals geweest. Nu passen ze in feite exact dezelfde werkwijze die ze altijd gebruiken toe op de vintage synth wereld, en de hebzucht neemt het stante pede over van de kritische geest.
Zoals iemand hier al zei, de wereld is grijs en niet zwartwit. Ik ben het daarmee eens. Natuurlijk ben je als consument nooit helemaal zeker van wat je koopt en zegt gemaakt in Europa of US niks over waar de individuele componenten gemaakt zijn etc. En ja, er zijn bedrijven die het qua ethiek veel slechter doen en ja, daar zitten ook duurdere merken bij. Er zullen gelukkig ook altijd mensen zijn die juist die kwaliteiten zoeken die Behringer niet te bieden heeft. En anderzijds is niet iedereen die ooit iets koopt van Behringer of een soortgelijke firma slecht van inborst. Maar ik vind het wel ronduit choquerend om zoveel koppen in het zand te zien verdwijnen als er iets in de rekken komt dat nu toevallig wel op het verlanglijstje staat. Want je kan het draaien of keren hoe je wilt, het is dezelfde tactiek ingezet op een ander segment en plots switchen de mensen 180°. Het wereldbeeld van velen hier lijkt zich toch vooral tot de eigen studio te beperken. Wel, duw ze lekker vol met die toffe namaak uit China, maar kom er dan open voor uit dat "meer voor minder" je enige bezorgdheid is en probeer je hebzucht niet om te buigen tot een onrecht waarvan Uli je nu eindelijk komt verlossen. En ik spreek natuurlijk niet alleen over dit forum, want het is overal dezelfde argumentatie: de mensen willen het en het is betaalbaar, wat kan er dan verkeerd mee zijn? Heel wat, als je het mij vraagt. Ik snap echt niet hoe je anno 2018 nog zo kan denken. Nu ja, het ding is, de meesten van jullie denken volgens mij helemaal niet zo, en snappen de problematiek wel degelijk, maar vergeten het liever om te vermijden dat het unboxen van het nieuwste speeltje verstoort wordt door de vuilste oprispingen die er bestaan: principes.
 
Als je nu echt denkt dat het een positieve evolutie is voor de synthwereld wanneer een multinational als Behringer aan de lopende band dit soort ongeïnspireerde wegwerp-clones voor spotprijzen op de markt gaat dumpen, waarmee ze ongetwijfeld de wind uit de zeilen van een aantal veel innovatievere firma's halen, dan vrees ik dat de wereldvreemde gedachtengang eerder bij jou te vinden is.

ik ben het met je eens, competitie is de grootste katalysator voor innovatie - maar behalve een competitie in prijs zie ik hier geen innovatie. een goedkope knock-off 808 dwingt roland niet om in de R&D te gaan om nieuwe technologie te ontwikkelen. ze zouden die foute transistors die voor de ikonische 808 sound verantwoordelijk zijn kunnen proberen na te maken en dan zelf de 808 weer uitbrengen.

maarja, uiteindelijk krijgt de markt wat hij verdient. ik zou ook graag een jupiter 8 thuis staan hebben, of een memorymoog, of een ems synthi, of noem ze maar op. waarom? zeker vanwege de sound. maar veel meer omdat het ikonische instrumenten met een status zijn. Natuurlijk komt een TAL-uno plugin dichtbij de Juno 106 en hoort de brede massa het verschil niet. maar ik wil de toetsen onder mijn vingers voelen, aan de regelaars kunnen schuiven en op knoppen kunnen drukken, en het belangrijkste: ik wil kunne zeggen dat ik een juno heb ;)

bedrijven moeten winst maken om te overleven en genoeg financiele middelen hebben om nieuwe producten te kunnen verzinnen om ook op lange termijn boven water te kunnen blijven. En ik denk er zijn genoeg mensen met een visie in de beslissingen van bedrijven zoals roland, korg en yamaha betrokken om op lange termijn te plennen.

Een lage winstmarge is een strategie als een andere hoor, dat heeft met weldoenerij werkelijk niks te maken. Uli runt een holding met een miljoenenomzet (naar verluid als een ware despoot, trouwens), geen liefdadigheidsinstelling.

klopt absoluut
 

Attachments

  • I5KmL510NHwRZ9XtaWLtwZM6SNmSUixee2Dv4V0ROYY.jpg
    I5KmL510NHwRZ9XtaWLtwZM6SNmSUixee2Dv4V0ROYY.jpg
    53,6 KB · Bekeken: 45
Laatst gewijzigd:
Wel, duw ze lekker vol met die toffe namaak uit China, maar kom er dan open voor uit dat "meer voor minder" je enige bezorgdheid is

Misschien zijn er ook mensen die zich niet alle originelen kunnen veroorloven omdat ze een gewoon inkomen hebben.
Principes zijn mooi zolang je ze kan betalen.

Maar ik snap je echt niet en volgens mij heb je zitten slapen de laatste 20 jaar.
Als eerste; ik zei het al eerder; Roland en moog hadden dit al kunnen doen voordat behringer ook maar een synthdivisie begonnen was, ze hebben het aan zichzelf te danken dat er nu een fabrikant is die wel de spullen maakt waar schijnbaar vraag naar is.

Een hobby die ik 20 jaar geleden beoefende was meubelmaken, toen kocht ik nog een bovenfrees van Metabo voor zo'n 850 gulden.
Nu koop je al jarenlang bovenfreezen voor iets van tussen de 35 en 150 euro behalve het merk Festo en waarom?
Omdat ze allemaal de machines in China laten maken de afgelopen 10 a 15 jaar en dat betekent dat iedereen die wat gereedschap nodig heeft ivm vroeger een stuk minder geld kwijt is.
Principes of geen principes: dat hou je niet tegen.
Koop maar een tv of een wasmachine of iets dergelijks, je moet goed zoeken om iets te vinden wat niet in een lage lonen land is geproduceerd.
Of het nou China of Maleisië is.
Maar als jij dan liever geen tv koopt als ie stuk is dan is dat jouw keuze maar ga dan niet anderen afvallen als ze een tv kopen die in een lage lonen land is gemaakt.
En nou kopen ze bijv een imitatie model D omdat ze eindelijk een synth kunnen kopen voor een goede prijs die ze al jarenlang hadden willen hebben.
Denk jij nou echt dat iemand die een imitatie model D koopt bijv geen eurorack koopt, of een Virus of een Dreadbox?
Je zal ze de kost moeten geven hier op het forum.
Maar je hoeft toch niet mee te doen, het maakt mij niet uit dat jij zo vasthoudend aan je principes bent ipv jezelf een plezier doet met een synth die je eigenlijk misschien wel graag wilt maar jezelf ontzegt omdat je vindt dat het niet mag.
Elk mens is toch vrij om te doen wat hem goed dunkt zolang ie anderen niet lastig valt.
 
Dat die eigen fabrieken in China staan drukt natuurlijk ook wel aardig de kosten
Volgens een post van Uli op Gearslutz van 11 maart is dat een misverstand en is juist het tegenovergestelde het geval.
In punt 3 van die post 'Wy do we use China as manufacturing place ?' stelt hij dat de kosten om daar te produceren
praktisch gelijk zijn met westen als het om salarissen betalen gaat. In veel gevallen zelfs duurder.
Hij zegt dat niemand in een fabrieksomgeving wil werken en daarom zet hij steeds meer automatisatie en robotisering in.
Het belangrijkste is de 'incredibly skilled people' die je nergens anders ter wereld vindt. Einde referentie.

Zo, kunnen we weer rustig slapen en graaien nu we weten dat die mensen
niet alleen gewaardeerd worden om hun afhaalpunten als de honger in het weekend toeslaat.
Nummertje 808 met sambal bij !
 
- BH Odyssey
- BH Neutron
- BH Pro 1
- BH 808
- BH VC340
- BH Model D
- BH Deepmind ( eigenlijk een soort juno/ob matrix kloon)

OMG, tuurlijk zijn de mensen die te veel voor oude vintage meuk hebben betaald op hun tenen getrapt.
En zullen die me comentaar komen zoals: de echte klinkt beter, dikker, duurder is niet smd etc.
Ik heb er dan over de bezitters van het origineel dat gekloned is.
Persoonlijk spreekt de Neutron mij met meest aan. Maar ja als je al een paar analoge synths heb zie ik de noodzaak van meer analoog niet echt in.
BH is slim en waar Roland grote fouten heeft gemaakt pakt BH het op.
Lijkt me nu wel dat we over de piek van het nieuwe analoog heen raken en de tijd van hybrides // sampling graintables etc gaat nu komen. Iig dat hoop ik.

Ik begrijp ook niet dat mensen op hun tenen zijn getrapt omdat hun "originals" gecloned zijn. Denk dat het juist mooi is dat deze items worden gemaakt. Daarmee worden gave synths toegankelijker voor een groot publiek. Zelf heb ik van bovenstaand lijstje alle originelen behalve een minimoog en dit zal mij niet weerhouden de clones te beluisteren en eventueel te kopen. En ik ga mijn originals ook niet panic sellen om nog snel max waarde eruit te halen. Voor mij zijn de synths er om mee te spelen, en de waarde is niet heel relevant.
 
Laatst gewijzigd:
Dat die eigen fabrieken in China staan drukt natuurlijk ook wel aardig de kosten maar dat vind je het vermelden niet waard? Het is trouwens een fabriek waar arbeiders wonen en werken, zin om te verkassen? ;) Het hoofdkwartier op de Filipijnen is gewoon omwille van het mooie weer, toch? Dat ze die marktpositie waarover je spreekt hebben verworven door goedkope ripoffs van bestaande producten te produceren, daar gaat ook even zand overheen?
Wat "eerlijk" is, dat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar, maar gaat veel breder dan of de arbeiders al dan niet vrij zijn, wat in dit geval al een behoorlijk relatief gegeven is. Maar goed, elke keer als een bedrijf vertrekt naar het Oosten is het kot hier te klein maar als ze daar wat goedkope hebbedingetjes in elkaar gaan draaien die het hartje van Jan met de pet zelf wel begeert is er geen vuiltje meer aan de lucht.
Als je nu echt denkt dat het een positieve evolutie is voor de synthwereld wanneer een multinational als Behringer aan de lopende band dit soort ongeïnspireerde wegwerp-clones voor spotprijzen op de markt gaat dumpen, waarmee ze ongetwijfeld de wind uit de zeilen van een aantal veel innovatievere firma's halen, dan vrees ik dat de wereldvreemde gedachtengang eerder bij jou te vinden is. Om dan nog te zwijgen van die Uli-idealiseringen waar het hier en elders bol van staat. Hij hoeft zelfs geen winst te maken, wil enkel de mensen het synthje geven waar ze al zo lang recht op hebben. De man die zijn volk liet musiceren. Give me a break... Een lage winstmarge is een strategie als een andere hoor, dat heeft met weldoenerij werkelijk niks te maken. Uli runt een holding met een miljoenenomzet (naar verluid als een ware despoot, trouwens), geen liefdadigheidsinstelling.
Maar wat ik echt oprecht droevig vind is hoe dat jullie echt helemaal niet schijnt te boeien. De ongenuanceerde manier waarop jullie dit allemaal onthalen, dat vind ik echt merkwaardig. Als we twee jaar terug in de tijd konden en ik had jullie allemaal kunnen vragen naar jullie opinie over Behringer, de overgrote meerderheid was niet mals geweest. Nu passen ze in feite exact dezelfde werkwijze die ze altijd gebruiken toe op de vintage synth wereld, en de hebzucht neemt het stante pede over van de kritische geest.
Zoals iemand hier al zei, de wereld is grijs en niet zwartwit. Ik ben het daarmee eens. Natuurlijk ben je als consument nooit helemaal zeker van wat je koopt en zegt gemaakt in Europa of US niks over waar de individuele componenten gemaakt zijn etc. En ja, er zijn bedrijven die het qua ethiek veel slechter doen en ja, daar zitten ook duurdere merken bij. Er zullen gelukkig ook altijd mensen zijn die juist die kwaliteiten zoeken die Behringer niet te bieden heeft. En anderzijds is niet iedereen die ooit iets koopt van Behringer of een soortgelijke firma slecht van inborst. Maar ik vind het wel ronduit choquerend om zoveel koppen in het zand te zien verdwijnen als er iets in de rekken komt dat nu toevallig wel op het verlanglijstje staat. Want je kan het draaien of keren hoe je wilt, het is dezelfde tactiek ingezet op een ander segment en plots switchen de mensen 180°. Het wereldbeeld van velen hier lijkt zich toch vooral tot de eigen studio te beperken. Wel, duw ze lekker vol met die toffe namaak uit China, maar kom er dan open voor uit dat "meer voor minder" je enige bezorgdheid is en probeer je hebzucht niet om te buigen tot een onrecht waarvan Uli je nu eindelijk komt verlossen. En ik spreek natuurlijk niet alleen over dit forum, want het is overal dezelfde argumentatie: de mensen willen het en het is betaalbaar, wat kan er dan verkeerd mee zijn? Heel wat, als je het mij vraagt. Ik snap echt niet hoe je anno 2018 nog zo kan denken. Nu ja, het ding is, de meesten van jullie denken volgens mij helemaal niet zo, en snappen de problematiek wel degelijk, maar vergeten het liever om te vermijden dat het unboxen van het nieuwste speeltje verstoort wordt door de vuilste oprispingen die er bestaan: principes.

Aan boude aannames geen gebrek blijkbaar, ook niet in de rest van jouw bijdrage. Doet me een beetje denken aan supporters van voetbalclubs. Bij winst is het 'we hebben gewonnen' en bij verlies 'ze hebben verloren.'

Wie zegt dat Behringer niet innoveert? Blijkbaar meer dan de al dan niet voormalige grote producenten welke allemaal deze leemte hebben laten ontstaan.

Behringer doet mij denken aan de grote 5 in de ICT. Die nemen steevast bedrijven over met innovatieve producten. Niets vreemds aan. Is van alle tijden.

Je hebt altijd een keuze iets wel of niet aan te schaffen. Maar ga niet doen alsof jouw keuze meer waard zou zijn in welk opzicht dan ook dan andermans keuze. Dan neem je slechts jezelf in de maling.
 
Maar ik vind het wel ronduit choquerend om zoveel koppen in het zand te zien verdwijnen als er iets in de rekken komt dat nu toevallig wel op het verlanglijstje staat.
Interessante discussie. Mooi dat je zulke principes hebt, en ze zelf in praktijk brengt. Ik neem aan dat je nooit naar Primark of H&M gaat, alleen eerlijke koffie drinkt, boodschappen doet bij een natuurwinkel en al jouw instrumenten betrekt van de sympathieke winkel om de hoek, en dat je zeker niet bij dozenschuivers winkelt...

Natuurlijk heb je gelijk dat de wereld niet rechtvaardig is. Potentiële kopers houden zich weer vast aan andere argumenten, zoals je hier ziet. Mensen zijn creatief in het rechtvaardigen van hun keuzes. Heel lang geleden had Sony de naam apparatuur uit het rijke Westen te imiteren. Nu kloont een Duitse firma spullen uit Japan. Dat heet vooruitgang. 8~

Het is makkelijk schieten als zo'n ding niet op jouw eigen verlanglijstje staat en je in het geld zwemt. Dan kun je honend doen over arbeidsomstandigheden, inferieure kwaliteit of een hoofdkantoor op de Filippijnen. Maar als het alleen maar gelegenheidsargumenten zijn omdat je zelf een ander verlanglijstje hebt, is het een beetje gratuit, vind je niet?
 
Er is nog zoiets al sparen voor een synth die je perse wilt. Maar dat is misschien wel net zo lastig als stevig vasthouden aan je principes.
 
Interessante discussie. Mooi dat je zulke principes hebt, en ze zelf in praktijk brengt. Ik neem aan dat je nooit naar Primark of H&M gaat, alleen eerlijke koffie drinkt, boodschappen doet bij een natuurwinkel en al jouw instrumenten betrekt van de sympathieke winkel om de hoek, en dat je zeker niet bij dozenschuivers winkelt...

Natuurlijk heb je gelijk dat de wereld niet rechtvaardig is. Potentiële kopers houden zich weer vast aan andere argumenten, zoals je hier ziet. Mensen zijn creatief in het rechtvaardigen van hun keuzes. Heel lang geleden had Sony de naam apparatuur uit het rijke Westen te imiteren. Nu kloont een Duitse firma spullen uit Japan. Dat heet vooruitgang. 8~

Het is makkelijk schieten als zo'n ding niet op jouw eigen verlanglijstje staat en je in het geld zwemt. Dan kun je honend doen over arbeidsomstandigheden, inferieure kwaliteit of een hoofdkantoor op de Filippijnen. Maar als het alleen maar gelegenheidsargumenten zijn omdat je zelf een ander verlanglijstje hebt, is het een beetje gratuit, vind je niet?

Daarom geef ik ook aan dat de realiteit grijs is. Je kan als consument niet van alles exact op de hoogte zijn. Maar dat betekent niet dat je gewoon algemeen moet wegkijken, toch? Het is toch niet altijd alles of niks? Natuurlijk koop ik nooit kleren bij primark of h&m maar dat wil nog niet zeggen dat ik van alles wat ik draag tot op de vezel weet waar het vandaan komt. Maar dat dan gaan inzetten als argument om maar te doen en laten wat je wil is gewoon oneerlijk en ongelofelijk bekrompen. Bewuster consumeren staat niet gelijk aan terug 100% zelfvoorzienend worden. Ik vind dat een heel slap en oneerlijk argument.
Idem voor je tweede punt. Ik ben absoluut niet rijk (zoals ik al eerder aangaf, ik heb geen enkele klassieke synth in mijn bezit) en ik hou wel degelijk van de synths die Behringer hier op de markt zet, maar ik kies ervoor om ze niet te kopen omdat ik de strategie erachter niet onderschrijf. Ik koop liever een synth van een firma waar ik achter sta dan drie van deze clones. Dus nee, ik vind dat helemaal niet gratuit. Wat ik gratuit vind is doen alsof je wantlist een basisbehoefte is waarin voorzien moet worden. Je kan toch ook gewoon iets niet kopen uit principe? Ik vind het echt raar dat dit hier blijkbaar niet eens als een optie gezien wordt... Hoe hebzuchtig kan je zijn? Zelfde argument hoor ik trouwens ook vaak over fast fashion. Zeggen mensen tegen mij dat ze duurzame labels niet kunnen betalen terwijl ze hun primark tassen met moeite kunnen dragen. Tja, wie hou je dan voor de gek? Hier is het een beetje hetzelfde verhaal.
Uiteindelijk maakt eenieder zijn eigen keuzes maar als je deze Behringers aanschaft, schilder het niet af als een noodzaak want het is en blijft een keuze. Ja, ook als je - net zoals is - het origineel niet kan betalen.
 
Back
Top