Behringer Odyssey

Wat Behringer en zijn synthesizers betreft hebben synth-liefhebbers gewoon mazzel dat der Uli vroeger reeds van synhts hield maar die toen, net als menigeen nu, niet kon betalen. Hij kent als geen ander de gearlust. Heeft zich om die reden ook reeds in meerdere interviews laten ontvallen dat hij er geen winst op hoeft te maken, echter niet van zins is er verlies op te draaien. Kunnen alle synth-liefhebbers hem alleen maar dankbaar voor zijn lijkt mij. Doe er je voordeel mee dunkt me.

Een Dave Smith had dat ook kunnen doen maar zag daar van af. Om er maar eentje te noemen.
 
Ik "beweer" inderdaad dat je geen synth kan produceren voor 300 euro op een eerlijke manier.

Och, zoveel stelt het toch ook weer niet voor wat er in zo'n synth zit, zeker niet in zo'n relatief simpel oud ding. Je kunt tegenwoordig voor een paar tientjes een Commodore 64 Mini kopen, die waren in mijn jeugd ook nog 2.000 gulden en toen kreeg je er niet eens een joystick en spelletjes bij. Daarnaast is er minimale R&D nodig omdat het om reeds bestaande concepten gaat en worden de producten in series van tienduizenden gemaakt (en componenten op grote schaal ingekocht), waarvan een groot deel geautomatiseerd. Dan kan de prijs hard omlaag.
 
Welkom bij het moderne consumeren... Vroeger droomde ik ook van een 4k televisie... Nu kan ik hem betalen en heb ik hem voor een veel lagere prijs gekocht... Wat is het punt? Technieken gaan verder en worden beschikbaar voor mensen met een lager budget... Ik zie geen probleem.


Het punt is dat behh bij wijze van spreken geen 4K maakt (wat een vooruitgang zou zijn), maar een oude CRT. Alleen dan voor een lagere prijs. Zou jij zo'n CRT nog kopen dan ? }:|
 
Het punt is dat behh bij wijze van spreken geen 4K maakt (wat een vooruitgang zou zijn), maar een oude CRT. Alleen dan voor een lagere prijs. Zou jij zo'n CRT nog kopen dan ? }:|

Alles beter dan een kale muur toch? :okdan:
 
Och, zoveel stelt het toch ook weer niet voor wat er in zo'n synth zit, zeker niet in zo'n relatief simpel oud ding. Je kunt tegenwoordig voor een paar tientjes een Commodore 64 Mini kopen, die waren in mijn jeugd ook nog 2.000 gulden en toen kreeg je er niet eens een joystick en spelletjes bij. Daarnaast is er minimale R&D nodig omdat het om reeds bestaande concepten gaat en worden de producten in series van tienduizenden gemaakt (en componenten op grote schaal ingekocht), waarvan een groot deel geautomatiseerd. Dan kan de prijs hard omlaag.


Daar heb je zeker een punt, maar dat iedereen in de productieketen netjes betaald wordt, dat maak je me niet wijs. En nogmaals, dit geldt in geen geval exclusief voor Behringer.
Anderzijds is wat je zegt net het probleem dat ik ermee heb. Ik begrijp gewoon niet hoe diezelfde mensen die ooit terecht kritisch waren over het businessmodel van Behringer (Massaproductie, goedkope componenten, kosten drukken, weinig innovatie etc.) nu doen alsof ze van een totaal ander bedrijf kopen. Als je mee stapt in dit verhaal onderschrijf je een bepaalde cultuur en daar mag je jezelf best bewust van zijn, dan vind ik niet dat "ik wil dit en kan het betalen" de enige maatstaf moet zijn. Je kan er gewoonweg niet omheen dat zo'n evolutie als deze clones erg verstikkend werkt voor bedrijven die juist wel inzetten op innovatie en ethiek. Maar die worden dan bij wijze van spreke weggezet als te duur en elitair, terwijl Behringer ten minste denkt aan die arme stakkers die anders nooit een hardware synth zouden bezitten. De realiteit is anders en dat weten jullie best. Gotta catch em all Zelfs in deze thread zag ik al verlanglijstjes: nu nog dit en dit en dit. Je kan je ook afvragen wat je nodig hebt, en dat lijstje is beslist korter dan je wantlist. Behringer speelt hier gewoon in op een onstilbare en onkritische hebzucht, het kan niet op, iedereen moet maar alles hebben, hoe meer voor minder hoe beter. Tja, daar wordt de wereld niet beter van, en je muziek al zeker niet ;)
En nu echt offline, geniet van het weekend!
x
 
waar blijft die 2600. EEn ody hadden wel al geeuw
 
Eerst was er het gezeik toen Uli losliet dat ie een synthdivisie opzette want dat kon nooit wat worden.
Toen de model D uitkwam was het toch echt een stuk minder dan de moog.
En dan weer een stel elitaire figuren die vinden dat een synthesizer onbetaalbaar moet blijven.
Ik heb nog niets van Behringer maar ik ga voor de Neutron en als ie voor mij meer leuks uitbrengt dan komt dat gewoon in huis.

Als Roland en Moog slim waren geweest hadden ze het zelf gewoon op de markt moeten brengen en dat had een stuk goedkoper gekund omdat ze de ontwikkelingskosten niet meer hebben en het in China kunnen laten maken.
Maar nee; vooral op je krent blijven zitten en cashen.

Vroeger had men ik weet niet hoeveel geld nodig om wat apparatuur neer te zetten en nu kan je voor een paar duizend een studio vol hebben.
Ik ben blij met de moderne tijden ipv dat allerlei ouwe troep onbereikbaar blijft waarvan je nog maar moet afwachten hoelang het 't nog doet?
En al speelt Behringer ook in op (voor een deel) hebzucht dan geldt dat ook voor Roland met z'n boutique line.
Nu kunnen mensen eindelijk de droomsynth neerzetten die altijd onbereikbaar bleef en zelfs meerdere.
In ieder geval wacht ik nog op de EMS Synthi (sorry KatieMusic) en ik denk als die op de markt komt dat velen daar ook geld voor uitgeven.
En ik vraag me af of de zeikers tegen die tijd als ze 'm nog niet in huis hebben hun kans voorbij laten gaan........
Dat zou niet slim zijn van ze om dan zo volhardend te blijven.
 
Daar heb je zeker een punt, maar dat iedereen in de productieketen netjes betaald wordt, dat maak je me niet wijs. En nogmaals, dit geldt in geen geval exclusief voor Behringer.
Anderzijds is wat je zegt net het probleem dat ik ermee heb. Ik begrijp gewoon niet hoe diezelfde mensen die ooit terecht kritisch waren over het businessmodel van Behringer (Massaproductie, goedkope componenten, kosten drukken, weinig innovatie etc.) nu doen alsof ze van een totaal ander bedrijf kopen. Als je mee stapt in dit verhaal onderschrijf je een bepaalde cultuur en daar mag je jezelf best bewust van zijn, dan vind ik niet dat "ik wil dit en kan het betalen" de enige maatstaf moet zijn. Je kan er gewoonweg niet omheen dat zo'n evolutie als deze clones erg verstikkend werkt voor bedrijven die juist wel inzetten op innovatie en ethiek. Maar die worden dan bij wijze van spreke weggezet als te duur en elitair, terwijl Behringer ten minste denkt aan die arme stakkers die anders nooit een hardware synth zouden bezitten. De realiteit is anders en dat weten jullie best. Gotta catch em all Zelfs in deze thread zag ik al verlanglijstjes: nu nog dit en dit en dit. Je kan je ook afvragen wat je nodig hebt, en dat lijstje is beslist korter dan je wantlist. Behringer speelt hier gewoon in op een onstilbare en onkritische hebzucht, het kan niet op, iedereen moet maar alles hebben, hoe meer voor minder hoe beter. Tja, daar wordt de wereld niet beter van, en je muziek al zeker niet ;)
En nu echt offline, geniet van het weekend!
x

Ik begrijp waar je op doelt... De eerlijkheid van de leveranciers... Dat blijft gissen... Ook bij de duurdere merken. Ik denk dat niemand graag een bedrijf steunt die door slavenarbeid gedreven wordt. Ervaring leert dat goedkopere produkten juist onder een vergrootglas staan en daarbij wellicht soms eerlijker kunnen zijn dan duurdere produkten. Het blijft altijd gissen, omdat er geen transparantie is voor de consument. Iets wat eerlijk lijkt kan soms niet eerlijk zijn ivm toeleveranciers of onderaannemers. Praktijk en onderzoek leert vaak dat veel duurdere merken heel veel geld aan R&D en promotie doen, waarbij toeleveranciers weer oneerlijke praktijken er op na houden. Het is ook niet uit te sluiten dat er oneerlijke praktijken plaats vinden in het proces (ongeacht de prijs!). Een mooi voorbeeld is Tony Chocolonely... Opgericht om eerlijke chocolade op de markt te brengen, maar door de wirwar van uitbestedingen helemaal geen zekerheid kunnen geven of het allemaal wel eerlijk ging in het proces. Wat is eerlijk? Daar hebben we als consument nooit echt inzicht in. Fijn weekend en bedankt voor de bijdrage KLM ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp gewoon niet hoe diezelfde mensen die ooit terecht kritisch waren over het businessmodel van Behringer (Massaproductie, goedkope componenten, kosten drukken, weinig innovatie etc.) nu doen alsof ze van een totaal ander bedrijf kopen. Als je mee stapt in dit verhaal onderschrijf je een bepaalde cultuur en daar mag je jezelf best bewust van zijn,

Nee Apple die aan de bovenkant van de markt zit en elk jaar met nieuwe produkten komt die heeft een hoogstaande ethiek.
En vooral geen slavenarbeid.
Laat me niet lachen, volgens mij ben je erg naïef.
 
Ik maak me ook zorgen over hoe producten worden gemaakt, en vraag me dus vaak af onder welke werkomstandigheden en hoe milieuvriendelijk bepaalde producten zijn gefabriceerd?

Maar ik vind persoonlijk de conclusie "het is goedkoop dus het zal wel onder slechte omstandigheden zijn gemaakt" wat te gemakkelijk. Dure merken (zoals Apple) doen het namelijk vaak niet beter dan fabrikanten die budget spullen leveren. Bij synth producenten zal dit niet veel anders zijn, is mijn voorzichtige aanname.

In het geval van Behringer is er net een hypermoderne fabriek neergezet waar veel automation/robotics wordt toegepast. Opgeteld met de volumes die zij draaien kan ik me goed voorstellen dat dit enorm de kosten drukt. Maar de CAO's voor de werknemers daar heb ik niet gezien.

Het zou in dat kader echt fijn zijn als (grotere) bedrijven door een onafhankelijke commissie beoordeeld zouden worden op zaken als arbeidsomstandigheden en duurzaamheid, zodat je als consument een weloverwogen besluit kan nemen of je iets zal kopen of juist niet.
 
Nee Apple die aan de bovenkant van de markt zit en elk jaar met nieuwe produkten komt die heeft een hoogstaande ethiek.
En vooral geen slavenarbeid.
Laat me niet lachen, volgens mij ben je erg naïef.

Dus je schrijft me een uitspraak toe die ik niet gedaan hebt (meer zelfs, al een keer weerlegd heb hierboven) en noemt me op basis daarvan naïef? Laat maar zitten joh.
 
Het zou in dat kader echt fijn zijn als (grotere) bedrijven door een onafhankelijke commissie beoordeeld zouden worden op zaken als arbeidsomstandigheden en duurzaamheid, zodat je als consument een weloverwogen besluit kan nemen of je iets zal kopen of juist niet.
Absoluut. Zoals ook iemand hierboven opmerkte, complete transparantie heb je nooit, en prijs is zeker niet evenredig aan eerlijkheid.
 
Je kan er gewoonweg niet omheen dat zo'n evolutie als deze clones erg verstikkend werkt voor bedrijven die juist wel inzetten op innovatie en ethiek. Maar die worden dan bij wijze van spreke weggezet als te duur en elitair,

Dit is toch wat je post of lees ik niet goed?
 
KLM heeft (heel kort door de bocht) gezegd dat

Een bedrijf dat te goedkoop maakt --> geen goede ethiek mogelijk
Een bedrijf dat duur(der) maakt en goede ethiek aanhoudt --> kapotgeconcureerd door te goedkope bedrijven

Daar kan je niét uit concluderen dat hij zegt dat duur = automatisch goede ethiek! Apple is worst of both worlds en valt buiten de redenering die hij opstelde.
 
Dat postte ik ja, waar staat precies dat stuk over Apple waar je op reageerde?

Ik gaf Apple als voorbeeld waarvan bekend is dat ze duur en elitair zijn maar dat het met de ethiek niet zo best gesteld is.
Je hebt weliswaar Apple niet genoemd maar om er van te voren al vanuit te gaan dat iets wat duur is wel een juiste ethiek erop nahoudt is zoals funkaholic al stelde niet vanzelfsprekend.
Want hoe controleer je dat dan?
Ik neem aan dat jij net als de meeste anderen niet bij de fabriek gaat kijken maar gewoon iets in de winkel koopt en dan maar hoopt dat het achter de schermen netjes gebeurt.
Of het nou wasmachines, gereedschap, auto's of weet ik wat zijn: er wordt van alles aan gedaan om de kosten te drukken en ik denk dat dit in de synthesizer business niet veel anders zal zijn op wellicht een paar kleine bedrijfjes na die nicheprodukten maken maar zodra het om massaproduktie gaat hebben de meeste bedrijven zo hun manieren om de kosten laag te houden.
En ik weet niet eerlijk gezegd dat als ik bijv Roland of Novation koop dta het er wel allemaal clean aan toegaat?
 
Back
Top