Behringer Odyssey

Nee, hij is noch resonant noch spanningsgestuurd maar hij kraakt niet.
 
Ik kreeg antwoord van Behringer support:

When setting to your provided patch, there was a slight noise but nothing that made me think this was anything other than the behavior of an analogue circuit - however maybe yours is different

Ik heb dus een kleine opname voor ze gemaakt: ik beweeg de HPF-fader een aantal keer over de hele bovenste helft, eerst sneller, dan wat langzamer.
 

Attachments

  • behringer odyssey HPF manual sweeps.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 83
Zag dat Uli B. zelf antwoord gaf over dit probleem op GS, waarbij hij het woord crackling tussen aanhalingstekens zet. Hij zal dit geluidsvoorbeeld zelf even moeten horen, want dit is toch meer dan een "slightly more prominent noise" zoals hij het noemt.
 
Zie nu dat het geluidsfragment ook in dat draadje op GS is geplaatst, dan moet Uli B. het ook gehoord hebben. Dan is z'n reactie wat vreemd, duidelijk is te horen dat het kraakt en bovendien geven mensen aan dat het origineel dit niet deed. Ja, de pot maakt deel uit van het signaalpad, maar ik denk dat de kwaliteit ervan in dit geval ook een rol speelt en dat die in het origineel waarschijnlijk beter was dan wat Behringer nu gebruikt.
 
Ja, de pot maakt deel uit van het signaalpad, maar ik denk dat de kwaliteit ervan in dit geval ook een rol speelt en dat die in het origineel waarschijnlijk beter was dan wat Behringer nu gebruikt.

Iemand het bewuste circuit-fragment beschikbaar? Niet zelden kraken circuits _onnodig_ doordat er wat gelijkspanning 'over' de bewuste pot of fader staat.
Een toegevoegde koppel-condensator (die niet lekt!) kan dit oplossen. Daar zal hier wel aan gedacht zijn, maar je weet maar nooit.

Kan me echter niet voorstellen dat het origineel bijv géén DC 'over' die fader had staan, en de clone wel.... dat zou een stomme besparing zijn geweest.
 
Iemand het bewuste circuit-fragment beschikbaar? (...) dat zou een stomme besparing zijn geweest.
Kijk even hier voor een stukje schema gepost door Herr B. zelf. Volgens hem is het kraken in het geval van de Behringer meer prominent omdat de curve van de pot iets anders is dan bij het origineel, maar volgens anderen kraakt het origineel niet. Het originele exemplaar dat Uli B. bij de hand heeft kraakt volgens hem ook wel iets, kan zijn dat dit per exemplaar iets varieert. Uli B. gooit het helemaal op het ontwerp, maar ik vraag me of de kwaliteit van de gebruikte pot tenminste iets van invloed is. Bij zo'n ontwerp met de pot in het signaalpad hoor je een slechte pot meer dan een goede, lijkt me. Als de pots van het origineel gewoon beter waren dan hoor je het gekraak niet, wat mensen die de oude kennen ook bevestigen. Of in elk geval minder, wat Uli B. zelf ook zegt. En dan komt het niet zozeer door een andere curve van de pot, maar door een verschil in kwaliteit. Eentje van mindere kwaliteit, dat scheelt in kostprijs weer een paar centjes en inderdaad een besparing voor Behringer in de productiekosten. En wat de koper uiteindelijk moet betalen, dat natuurlijk ook.
 
Laatst gewijzigd:
Kijk even hier voor een stukje schema gepost door Herr B. zelf.

Jajajajaja Herr B. met je user-friendly improved fader-taper experience verklaring... 8o

Maar eens even gekeken wat er verder nog aan die circuitnode aanhangt (zie blz 37 van http://dl.lojinx.com/analoghell/ArpO...viceManual.pdf als ik het goede schema heb)
en dat blijft via een 1MOhm & 33kOhm afdeling de input van een CA3080 te zijn.

Dan kan er tot zeg 7uA max aan input biascurrent lopen. Die wordt met name 'door' die 33kOhm gestrokken, wat zeg 231mVdc oplevert. Daardoor staat er (afhankelijk vd HPF-setting) max zeg 115mVdc 'over' die fader/pot. Ik kan me (afhankelijk van hoeveel gain er vanaf dit punt nog volgt) prima voorstellen dat die hoorbaar kan zijn bij het gebruiken van die knop.

Of dit het volledige gekraak verklaart geen idee, maar ik zou zeggen: better safe than sorry, met name op de lange duur.
Of: crappy design, zowel van ARP als van de cloner.
Zet er gewoon een foliecondensator tussen (bijv 220n in serie met die 1MOhm weerstand op blz 37) en we hebben het wrsch nergens meer over.


Tot slot van Herr B.: "It uses a high impedance 1 mOhm fader"... iemand die M (1000000) & m (0.001) door elkaar haalt, het geeft niet, maar had van hem meer nauwkeurigheid verwacht.
 
Laatst gewijzigd:
Of: crappy design, zowel van ARP als van de cloner.
Ja, het ontwerp is om te beginnen al niet zo geweldig. Maar wat ik me dus afvraag, had men in het geval van het origineel al door dat dit problemen kon geven en men daarom koos voor een pot van goede kwaliteit om het binnen de perken te houden. Of was het toevallig, wat iemand in dat draadje op GS opmerkte was dat pots vroeger waarschijnlijk gewoon beter waren. En dat je tegenwoordig voor een pot van goede kwaliteit verhoudingsgewijs flink moet betalen, dat doet Behringer natuurlijk niet.
 
Yep, 't is een beetje het paard achter de wagen spannen. Goede kwaliteit potmeter altijd prettig, maar ook gewoon even zorgen dat de eisen aan die potmeter gewoon zo relaxed als mogelijk kunnen zijn. Of in elk geval niet onnodig uitdagend. Elke pot gaat na verloop van tijd wel wat vervuild raken etc. Als er dan om te beginnen al geen DC 'overheen' staat schuif je (bijv voor de prijs van een film-cap) het moment van ellende al een heel eind vooruit.

Die oude 9.5" Lexicons, zelfde verhaal. Veel ruis bij verdraaien pots. Cap toevoegen en de huidige pot is ineens zo'n rotzak niet meer.

Heb die 220nF die ik hierboven noemde ook even op Gearslutz gepost, eens kijken of m'n gedachte klopt, of er toch nog iets anders over het hoofd is gezien. Zoniet dan even zien of er tzt een design-update komt en er een gratis synth in m'n brievenbus opduikt ;-)

https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=14272151&postcount=2798
 
Ik vind het feit dat er zoveel over nagedacht wordt en Herr Uli zich mengt al wel de moeite waard. Maar hij schrijft dat omruilen geen zin heeft, terwijl dat niet de ervaring is van verschillende gebruikers. Er schijnt wel degelijk verschil in kraken te zijn tussen exemplaren. Hij stelt dat het niet aan de faders ligt, maar zijn eigen user support gaf me als antwoord:

Thank you for the audio file - yes unfortunately this sounds like an internal issue with the unit, maybe a noisy fader. I would recommend returning to your re-seller for a refund or a replacement unit

Ik zal het dus toch maar eens proberen met een nieuw exemplaar. Want het apparaat is verder niet te versmaden.
 
standplaats
Waarschijnlijk Wilich, Duitsland of Manchester, UK, denk ik.

Edit:
Link die ik hier plak werkt niet, maar zoek 'ns de reviews op de website glassdoor.com. Niet zo'n goede werkgever, lijkt het.
 
Laatst gewijzigd:
de Ulicorda zogezegd...
Hahaha LOL :D

Ik zal het dus toch maar eens proberen met een nieuw exemplaar. Want het apparaat is verder niet te versmaden.

Ja, gewoon proberen. Het is in het voorbeeld dat je postte ook behoorlijk erg en wie weet heb je gewoon een slecht exemplaar. Ben benieuwd of een ander exemplaar beter is.
 
Er schijnt wel degelijk verschil in kraken te zijn tussen exemplaren. Hij stelt dat het niet aan de faders ligt,

't Is slechts wat unconfirmed geneuzel met dat CA3080-datasheet in de hand, maar deze variaties zouden best terug te voeren kunnen zijn op de verschillen in die input-biasstroom van de CA3080 OTA die na die HPF-potmeter volgt in het circuit.

De spreiding van die stroom tussen verschillende synths resulteert in verschillende DC-spanningen 'over' die pot in elke synth, dus ook variatie in hoeveelheid gekraak. Voeg daar nog wat variatie tussen die pots zelf aan toe en je hebt een duister soepje dat steeds maar vanaf hetzelfde recept wordt getrokken en dus nooit echt lekker zal gaan zijn. Een heel pakhuis doorzoeken naar nét de synth die die variaties wat minder ongunstig heeft liggen is helaas geen structurele oplossing van het probleem.
 
clintrubber : Het lijkt me aannemelijk wat je zegt over die CA3080. Past ook in het plaatje wat Toon al zei op de vorige pagina, in die replica-module is het ontwerp waarschijnlijk om die reden daarom aangepast. Zou toch proberen om het exemplaar waar het nu om gaat te ruilen voor een andere, structureel zal er inderdaad een probleem zijn, maar kan zijn dat het in dit geval gaat om een wel erg beroerd "soepje". Al denk ik niet dat een ander exemplaar helemaal kraakvrij is, maar als het iets beter is, dan is er al wat gewonnen.

En afwegen of je met dit gekraak kunt leven, ook als een ander exemplaar dat tot op zekere hoogte blijft doen. De HPF doet ook niet zo heel veel, wat j0ris hierboven al opmerkt. Als dit de enige pot is die dit doet, zou er niet al te zwaar aan tillen.
 
Laatst gewijzigd:
Intussen is er ook een geluidsfragment van iemand die een zelfde soort probleem heeft met de AR/ADSR-VCA-fader:

https://soundcloud.com/p_k_hurst/beh...h-QFTFI0tlUQ30

Maar inderdaad, zoals ik het nu begrijp en inschat is het deels een ontwerpprobleem en deels een kwaliteitsprobleem van de faders (of iets anders in de keten). Op zich vind ik dat ook wel te begrijpen met de prijs van deze synth. Ik had liever meer betaald voor wat betere onderdelen, maar snap dat de synth dan minder goed in de markt zou liggen voor Behringer.

Ook al zou ik als vervanging nu een beter exemplaar ontvangen, dan nog ga ik ervan uit dat na verloop van tijd het probleem opnieuw kan/zal gaan optreden. Misschien een stapeltje reservefaders proberen te regelen. Of toch maar een originele ARP.. :duivels:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top