ik bedoelde het meer in de lijn met het topic, wat je kan doen om dingen makkelijk te houden.
Ik ga bijvoorbeeld niet proberen om ingewikkelde jazz improvisaties te bedenken, ook al zou ik dat best willen kunnen, ook mix-technisch gezien ga ik geen wilde kunst grepen uitvoeren met routings van kanalen via groupen en bussen en perfect ingestelde compressors en equalizers. Het is me te veel gedoe en ik verlies te makkelijk de controle erdoor. Ik gebruik het wel, maar met mate.
Maar goed, kan best zijn dat ik me er te makkelijk vanaf maak, maar hoe meer ingredienten je toevoegt aan iets hoe moeilijker het is om daar een goede balans in te vinden. Een 'born natural' zal daar geen enkel probleem mee hebben, maar voor de rest blijft het aankloten.
als je dan toch zo ambitieus bent en enigszins goed genoeg is het misschien interessant om aan een samenwerking te denken met iemand die de kneepjes wel beheerst die voor de ander te lastig zijn.
Ik geloof meer in goed zijn door talent dan door keihard werken. je kan het, of je kan het niet, met hard werken kom je een eind, maar niet alleen.
Het is de vraag wat je bedoelt met 'kom je een heel eind'. Hoe hoog leg je die lat?
Ik ben mij de laatste jaren vooral gaan meten aan het plezier wat ik heb tijdens het maken van muziek en heb een aantal mensen om mij heen die ik om opbouwende kritiek vraag en die ik er in vertrouw dat ze eerlijk zijn.
Ik merk dat mijn plezier groeit naar mate ik er meer tijd in kan steken.
Alles gaat makkelijker, er is minder frustratie en er komt veel meer uit mijn vingers en ik krijg ander commentaar terug dan voorheen.
Meer in de trant van : 'lekker gespeeld man, daar en daar mag je nog wel meer of minder dit of dat'.
En niet : 'ja, dat moeten we nog even goed uitzoeken, want het klonk nog niet zoals ik had bedacht.' (AKA, het was niet echt wat ;P )
Ik denk inderdaad dat je sowieso enige aanleg moet hebben. Gevoel voor ritme en muzikaliteit in z'n algemeenheid is wel lastig aan te leren.
Maar ik heb met aardig wat pros gewerkt in m'n hobbymatige carrière die een mooie boterham verdienden met hun muziek, waarbij ik
niet dacht : dat lukt mij nooit.
Ik zag dan vooral dat ze 100% van hun (werk) tijd in de muziek konden steken, waardoor ze verder kwamen dan ik als hobby man.
En dan heb ik het niet over de top van de top, maar gewoon over muzikanten die hun brood verdienen met de muziek.
Dat merk ik trouwens ook bij het arrangeren. Ik geef snel teveel weg. Als je naar uitgebrachte tracks luistert - in welke genre ook - is het vaak subtieler. Eenvoudig beginnen en steeds een laagje erbij. Dan blijft het spannender voor de luisteraar.
@MacGyverGear Nieuwe apparatuur kan ook inspirerend werken. Ik heb van het weekend wat nieuwe gratis effect plug-ins geïnstalleerd. Ik bleef hangen bij de eerste en had in 2 dagen een track af. Dat heb ik ook vaak bij synths. Nieuwe geluiden en mogelijkheden brengen me op nieuwe ideeën. Maar het slokt vaak ook veel tijd op. Nou ja, elk nadeel...
Nrs opbouwen (ook wel dynamiek) is niet voor niets een apart vak bij veel muzikale opleidingen.
Ja inderdaad. Nieuwe mogelijkheden zijn een bron van inspiratie. Maar het gevaar is dan wel dat je niet verder dan de oppervlakte komt en op zoek gaat naar een nieuwe 'GAS rush'. Maar wat voor mij goed werkt is de afwisseling. Soms lekker in de DAW werken. Soms alleen met hardware synth X, soms met een combinatie.
Maar ik probeer wel echt steeds dieper in de verschillende (virtuele) apparaten te duiken zodat het niet alleen die paar vette presets zijn, maar dat ik beter begrijp waarom iets inspirerend klinkt en hoe ik dat zelf ook kan maken en gebruiken.
Soms echt met een zelf opgelegde beperking (de afgelopen 2 tracks waren alleen MC-707), maar ook wel door af en toe een verdieping op te zoeken via Youtube voor een (virtueel) apparaat waar iemand helemaal los mee gaat (met uitleg hoe en wat)