Synthforum Contest 2023: het stemmen is begonnen

Ghe ghe... ja man. En nogmaals, niks ten nadele van, want je stond wel in mijn eerdere selectie van 10. Maar vanwege deze reden niet op deze track gestemd. Toch echt wel mijn complimenten, want het is prachtige muziek en daar geniet ik van, dus petje af, dat wel. En ik gun het je absoluut dat je zo hoog scoort. Well done mate!
Thanks!!
 
en Klaar is Klinkske!
Jullie hebben BIJNA allemaal n stem gehad. Er was zoveel echt goed! Haha voel me alweer n amateur. (ben ik uiteraard ook)
 
Gaan we binnen een paar jaar nog alleen AI nummers horen op de contest?
 
Gaan we binnen een paar jaar nog alleen AI nummers horen op de contest?

Als je naar (semi-)random modulaire geluiden en samples en suffe ritmepatronen wil luisteren, ja vast. Maar dat doen we in de contest nu eigenlijk ook al bij sommige tracks ;)

Ik zie voorlopig nog niet in hoe 'AI' (ik vind de term echt verschrikkelijk, het is machine-learning, meer niet) kan bepalen wat goed is en een emotionele impact heeft.
Wat ik tot nu toe heb gehoord aan muziek door 'AI' is niet bepaald goed te noemen ofzo. Wellicht wat strakker dan de Josti-band, maar niet beter.

'AI' kan alleen maar dingen genereren op basis van aanwezige kennis/data. Aan de hand van populaire elementen een gemiddelde of variatie genereren van geluid, melodie of ritme... that's about it.
Wat het niet heeft, en naar mijn weten ook niet snel zal hebben, is het vermogen om te pielen, te jammen, te experimenteren met geluid en ritmes op de momenten te komen dat het iets voelt en denkt: "Zo, dit is gaaf! Dit klinkt goed!", en daar dan verder mee gaat. Muziek maken is in mijn beleving een emotionele ervaring. En daar schort het bij machines nog wat aan ;)
 
Laatst gewijzigd:
Muziek is juist over het algemeen strak gestructureerd en dusdanig generiek en herkenbaar dat we zelfs sub-sub-subgenres, dus hokjes binnen hokjes met duidelijke regels en conventies, onderkennen. En dat herkennen en toepassen is nu precies waar generatieve AI vreselijk goed in is. Ik denk dat je nog gaat schrikken van wat er mogelijk is binnen een paar jaar.
 
Laatst gewijzigd:
Muziek is juist over het algemeen strak gestructureerd en dusdanig generiek en herkenbaar dat we zelfs sub-sub-subgenres, dus hokjes binnen hokjes met duidelijke regels en conventies, onderkennen. En dat herkennen en toepassen is nu precies waar generatieve AI vreselijk goed in is. Ik denk dat je nog gaat schrikken van wat er mogelijk is binnen een paar jaar.
juist dat niet zo algemene is juist wat cultuuruitingen interessant maakt, een algoritme wat maatschappelijk contextueel creëert (politiek, reactie, smaak, inzicht) gaat wat meer moeite kosten.
wbt bij de saaie, herkauwende 95% van de makers en de luisteraars zal de luiheid, talentloosheid en oppervlakkigheid wel de boventoon _blijven_ voeren of verergeren.
 
juist dat niet zo algemene is juist wat cultuuruitingen interessant maakt, een algoritme wat maatschappelijk contextueel creëert (politiek, reactie, smaak, inzicht) gaat wat meer moeite kosten.
wbt bij de saaie, herkauwende 95% van de makers en de luisteraars zal de luiheid, talentloosheid en oppervlakkigheid wel de boventoon _blijven_ voeren of verergeren.
Sure, maar dat is voor de liefhebbers in de niche. Zoals je zegt is 95% dik tevreden met de massameuk die je dagelijks op de radio hoort. En laten we onszelf ook niet al te gelukkig prijzen want ook in de elektronische scene is 99% recyclebaar, ga maar eens een avond op welke dansfeest dan ook staan - van popi EDM in de Arena tot obscure techno in een loods - met vrijwel uitwisselbare platen binnen het gekozen genre. De emotie die wij in veel muziek voelen is ook grotendeels gevolg van conditionering en conventie (denk maar aan alle verschllende toonsoorten en progressies die in verschillende culturen anders worden ervaren), dus we moeten onszelf niet teveel overschatten :D
 
De emotie die wij in veel muziek voelen is ook grotendeels gevolg van conditionering en conventie
klopt, maar ook dat is een context dat niets met super geavanceerd kopiëren te maken heeft.
de instructie is maak een kopie van wat aanwezig is, wat iedereen mooi vindt, niet maak iets wat er nog niet is _en_ relevant.
gelukkig zijn de makers van machine learning zelf niet erg creatief gebleken tot nu toe en alleen maar uit op (makkelijk)geld en goedgelovige klanten
 
Ik denk dat de grenzen langzaam maar zeker gaan vervagen en ook hier op het forum.
Nu doen de meeste leden nog alles zelf maar wat is eigenlijk het verschil tussen iemand die bij Splice een loop of een vocal leent en die in z'n track gebruikt of AI een baslijntje laat maken, misschien is die loop van Splice ook al door AI gemaakt?
Het wordt anders als mensen het grootste deel van hun track door AI laat genereren maar dan kan je je afvragen waarom iemand nog iets met muziek wil doen want de lol is nou juist dat je in een soort van creatief diy proces zit.
Dat proces is gewoon lekker bezig zijn en de uitdaging, dat is voor de meesten de drive denk ik en dat vervalt als AI met een muisklik 5 nieuwe tracks voor je klaarzet.
Wel kan AI handig zijn voor inspiratie, als je zelf vastloopt en AI genereert wat ideetjes en je gebruikt dat om van daaruit weer verder te kunnen en elementen gebruikt en het verder op je eigen manier vertaalt dan kan dat wel handig zijn al heb ik het zelf nog niet zo gedaan.
 
klopt, maar ook dat is een context dat niets met super geavanceerd kopiëren te maken heeft.
de instructie is maak een kopie van wat aanwezig is, wat iedereen mooi vindt, niet maak iets wat er nog niet is _en_ relevant.
gelukkig zijn de makers van machine learning zelf niet erg creatief gebleken tot nu toe en alleen maar uit op (makkelijk)geld en goedgelovige klanten
Dat is niet per se waar en hangt nogal van je prompts af die je gebruikt. Je zou in theorie zelfs aparte originele mashups kunnen krijgen van genres waar iets nieuws uit ontstaat. In principe kun je uit al het trainingsmateriaal samenstellen wat je wil, dus als je maar genoeg variatie in je materiaal hebt is in principe bijna alles mogelijk. Zeker als je bedenkt dat muziek sowieso min of meer begrensd is qua timbres, combinaties van instrumenten en harmonische klanken die wij als mooi beschouwen. Maar misschien moeten we deze discussie voortzetten in de AI draad die een tijdje geleden eens is gemaakt.
 
Maar misschien moeten we deze discussie voortzetten in de AI draad die een tijdje geleden eens is gemaakt.

Lijkt mij ook. Niet dat deze discussie oninteressant is, maar anders zal je zien dat ook hier straks de bezem doorheen gaat.
 
Voor mij weer altijd een feest om naar alle muziek te luisteren. En dat is het belangrijkste.
Ik luister eigenlijk nooit naar de ingestuurde muziek door het jaar heen, maar ga daar voor deze 'contest' juist wel heel wat keertjes voor zitten.

En wellicht tegenstrijdig ;) : aan de ene kant doe ik dat omdat ik zo'n 90% echt super leuk vind om naar te luisteren; aan de andere kant neem ik toch het 'contest' deel heel serieus. Ik luister alles! En ik doe erg mijn best om alles tot de laatste noot te beluisteren èn te beoordelen.
Maar dat doe ik dan weer zeg 90% op gevoel (en dus helaas ook beinvloed door smaak), zonder goede inschattingen van of de mix goed is, de galm klopt, enz. Ik vind het mooi of niet en veel moeilijker, vind ik het dan mooier dan iets anders wat ook erg mooi is. Daarbij let ik wel iets extra op originaliteit, en omdat het een synth forum is, op de synth geluidjes.
En omdat ik weet dat mijn gemoedtoestand niet 7 - 10 dagen hetzelfde is, ga ik dan de 'best' beoordeelde nummers nog eens letterlijk onderling beluisteren en in volgorde zetten.
En vervolgens,.... geef ik een aantal stemmen weer puur op gevoel. Ik houd me niet eens persee aan mijn eigen volgorde :dubbel::?.

En dat is nu juist een van de charmes van deze 'contest'. Iedereen stemt op z'n eigen mannier. Gelukkig zijn er mensen die een goed afgewerkt nummer ook echt waarderen en mensen die iets gewoon mooi vinden of juist unieke stukken waarderen. En gelukkig schrijft niemand voor of je 1 of 50 punten uitdeelt (alleen wel dat het 1 punt per stem is en niet een 'and the 12 point go to ...).


Dit jaar gaf ik mijn nummer 1-3 een stem, kon het vervolgens niet voor mezelf maken om de nummer 4 niet ook een stem te geven, en gaf toen ook nog mijn 13 en 15 een stem, gewoon omdat ik ze een boost wilde geven (denkend dat ze wat lager zouden eindigen), omdat ik ze heeeeel persoonlijk veeeeel mooier vind dan wanneer ik ze 'eerlijk' met anderen vergelijk.

Mijn
1 - payt
2 - Geomasonic
3 - RFB
4 - Nap (Ja, die kon ik niet zonder punt laten zitten. Kan ook onmogelijk beoordelen of dit kunstwerk beter of minder is dan de rest van mijn top 10. @Nap : ik ken de taal ook niet, dus weet niet of ik je eigenlijk haatmail en doodsbedreigingen moet sturen (wat ik NOOIT zou doen) of je kunstwerk de hemel in moet prijzen ;) )
13 - CreOn (Wel heel erg Jean Michel Jarre, maar ik ben nu eenmaal een heel groot liefhebber.)
15 - Bahamut (Prachtig gitaarwerk, maar scoort dan bij mij weer niet op synth sounds en 'laag' op originaliteit. Maar dat was met de player! Nog eens luistere en vergelijken met andere werd ik diep geraakt door de prachtige gitaar muziek, èn,.... uhm, geen gitaar,... wouw, diep diep diep onder de indruk. Uiteindelijk mijn nummer 13 toch een stem gegeven ;). En aangenaam verrast dat ik zeker geen uitzondering ben. @Bahamut : mooi werk. Ik ben diep onder de indruk!)
 
Maar dat doe ik dan weer zeg 90% op gevoel (en dus helaas ook beinvloed door smaak), zonder goede inschattingen van of de mix goed is, de galm klopt, enz. Ik vind het mooi of niet en veel moeilijker, vind ik het dan mooier dan iets anders wat ook erg mooi is. Daarbij let ik wel iets extra op originaliteit, en omdat het een synth forum is, op de synth geluidjes.
Voor mij geldt de track/compositie als belangrijkste gegeven voor een stem, daarnaast het arrangement en originaliteit en als het om synths gaat de sounds, bij piano of gitaar is dat natuurlijk anders alhoewel een mooie ambiënt piano ook van belang kan zijn als het bijv goed in het nummer past en bijdraagt aan de sfeer.
Als de track heel goed is maar her en daar een pietsie sloppy vind ik dat geen probleem, niet iedereen is virtuoos tenslotte.
Mix telt natuurlijk mee maar een geweldig gemixte dertien in een dozijn track krijgt bij mij geen punt terwijl een prachtige compositie die helaas wat amateuristisch klinkt krijgt toch een punt en ik heb extra waardering voor mensen zoals @flyweight bijv die over het algemeen zoveel mogelijk alles analoog houdt en met een mengtafel aan de gang is zodat het zo'n analoog 70ties karakter heeft en lekker natural klinkt.
Dat heeft mijn voorkeur boven zo'n steriele, superstrakke perfekte digitale track, je mag best horen dat het mensenwerk is.
 
Voor mij geldt de track/compositie als belangrijkste gegeven voor een stem, daarnaast het arrangement en originaliteit en als het om synths gaat de sounds, bij piano of gitaar is dat natuurlijk anders alhoewel een mooie ambiënt piano ook van belang kan zijn als het bijv goed in het nummer past en bijdraagt aan de sfeer.
Als de track heel goed is maar her en daar een pietsie sloppy vind ik dat geen probleem, niet iedereen is virtuoos tenslotte.
Mix telt natuurlijk mee maar een geweldig gemixte dertien in een dozijn track krijgt bij mij geen punt terwijl een prachtige compositie die helaas wat amateuristisch klinkt krijgt toch een punt en ik heb extra waardering voor mensen zoals @flyweight bijv die over het algemeen zoveel mogelijk alles analoog houdt en met een mengtafel aan de gang is zodat het zo'n analoog 70ties karakter heeft en lekker natural klinkt.
Dat heeft mijn voorkeur boven zo'n steriele, superstrakke perfekte digitale track, je mag best horen dat het mensenwerk is.

Dank je @krautrock1958 zo een opsteker kan ik wel gebruiken want goed doet mijn track het niet deze contest.
 
Doen er elk jaar meer mensen mee of lijkt dat maar zo? Het was in elk geval wel een uitdaging om elke track te beluisteren… Maar, zoals altijd, als ik zelf meedoe doe ik me ook de moeite om ieders inzending de verdiende aandacht te geven. Zoals al meerdere jaren het geval is merk ik wel dat ik een beetje een niche smaak heb, dat zie ik aan het aantal stemmen op mijn eigen track en het aantal stemmen op tracks waar ik dan weer op stem :D

Maar dat maakt het juist leuk, voor ieder wat wils en de creativiteit is eindeloos. Volgend jaar doen ik zeker weer mee!
 
Back
Top