Synthforum Contest 2023: de inzendingen

ik heb alle tracks van commentaar voorzien. wat mij dit jaar opvalt dat heel veel mensen dan weer mijn commentaar 'beantwoorden' met een duimpje. ik vind dat persoonlijk nogal gemakzuchtig. ook zie ik veel 'commentaar' in de vorm van een duimpje. daar kan ik mij dan 'iets' bij voorstellen, omdat het best wel tijdrovend is om alles van geschreven commentaar te voorzien.

ik doe dat vanwege energie, net beter aan het worden/herstellen (hoop ik eindelijk, was al eerder zo, leek het), van 6 à 7 weken griep/covid (ik weet niet wat het was).

ik zou graag sneller reageren op de reakties die ik krijg, want er zijn ook hele essay's bij.....

maar prioriteit, de andere inzendingen allemaal rustig kunnen beluisteren en dáar reakties geven.

@Montfrooij ik sluit me bij @kobuz aan; alles wat indruk maakt, 'genre' maakt niet. zoals altijd, eigenlik.
 
@Montfrooij ik sluit me bij @kobuz aan; alles wat indruk maakt, 'genre' maakt niet. zoals altijd, eigenlik.
Ja, het is ook eigen o.b.v. 'genre', maar ik merk dat ik m'n smaak mee laat wegen. Of ik de track fijn vindt om naar te luisteren.

Mijn vraag zou eigenlijk moeten zijn : iets wat je nooit op gaat zetten en ook niet fijn vindt om naar te luisteren, ga je daarop stemmen als het 'goed in elkaar zit'?
 
ik merk dat ik m'n smaak mee laat wegen

dat kan je eigenlik nooit natuurlik vermijden, maar ik merk zelf op dat ik toch stem op tracks, die vrij buiten mijn zone liggen en toch goed vind. en dat laatste klopt ook niet helemaal. mijn bandbreedte van wat ik goede muziek vind is vrij groot. er zijn grenzen....

maar het moet wel indruk maken, i.e. een gevoel oproepen, dat is wel een vereiste voor mij.

alleen maar voor puur vakmanschap of dat binnen een bepaalde stijl heel erg goed is, ik geloof dat ik dat soms ook doe, maar dan zit er toch iets fijn in om het te luisteren. grensgeval.

het is een moeilijke vraag, met een nog moeilijker antwoord.

fijn om naar te luisteren lijkt me een heel goede reden om een stem te geven en niet fijn geen stem.

dan maar het gevoel, waarom niet? dat is toch muziek; gevoel; zoals kunst. (en ja, gevoel roept ook gedachten op etc. maar hier geen essay nu!)

EDIT: en dan lijkt alsof er weer kategorieën moeten komen, maar daar geloof ik niet in. ik denk dat ook in andere kategorieën, die ik normaal niet snel opzet, of luister; ik zeer overtuigd kan raken; raken; geraakt worden.

EDIT 2: winnen is leuk, vanzelfsprekend. ik ben heel blij met de reakties. en natuurlik de stemmen, 2 jaar geleden de hoogste notering gehad, en daar ben ik dan toch trots op, met wat ik maak, dat toch wat buitenboord is.... ook de andere noteringen overigens, dat ik binnen heel een veelheid stand kan houden, op 1 of andere wijze. ik weet wat ik maak...

en vooral geniet echt van de inzendingen. ik neem er echt veel tijd voor, zeker voor mijn energie-level... met groot plezier.

je leert elkaars muziek en werkwijze beter kennen. liever de diversiteit, dan... ja wat?

ik vind het altijd bizonder, de SF contest. ik geniet er van. denk er zeker over na, wat een stem moet hebben of niet. maar uiteindelijk is het toch 'simpel'.
 
Laatst gewijzigd:
ik doe dat vanwege energie, net beter aan het worden/herstellen (hoop ik eindelijk, was al eerder zo, leek het), van 6 à 7 weken griep/covid (ik weet niet wat het was).

Ja hetzelfde hier. Al 4 - 5 weken... Weinig gezongen en gespeeld ook.
Dacht zelf dat het covid is.
 
Ja hetzelfde hier. Al 4 - 5 weken... Weinig gezongen en gespeeld ook.
Dacht zelf dat het covid is.

ik begin tevens meer te denken dat het covid was. en ik was in 2023, de eerste 2 maanden zo ziek, dat ik vrijwel alleen kon liggen, en dat was geen covid.

het hakt erin. klote is het. beterschap! en dat je snel beter bent! want je wordt er immens simpel van én vergeetachtig én... whaahaa... en geen koncentratie om echt iets te doen, ik heb wel 1 track kunnen maken, maar dat was wel, nou ja, FUN....
 
Hhm sterkte!
Dat vergeetachtig worden klopt idd.

Moet ik dadelijk weer alle tracks afluisteren :-)
 
Je kan altijd een beetje categorietjes bedenken voor je eigen stemmen. Zo stem je ook voor tracks die je verder misschien niet zo gauw zou doen.
Beste sfeer, beste mix, beste arrangement, beste overall... ik denk ff hardop... en dan daar lekker puntjes aan uitdelen.

Of gewoon op gevoel gaan.. alles wat op je shortlist staat tegen de tijd dat we mogen stemmen gewoon een stem geven.
 
Juist, op je eigen gevoel afgaan. Dat vind ik wel mooi van de manier van stemmen, ieder kan het op zijn eigen manier doen.
 
wat mij dit jaar opvalt dat heel veel mensen dan weer mijn commentaar 'beantwoorden' met een duimpje.

Ik vind het ook best een dilemma soms.
Ik heb vaak niet echt wat te melden op een commentaar, maar wil dan wel mijn waardering voor de reactie uiten.
Eens in de zoveel tijd wil ik dan mijn waardering voor de reacties in één bericht samenvoegen, maar die duimpjes zijn wel even handig voor het moment.
Als er een specifieke vraag is of iets dat ik uit wil leggen (zoals bij jouw reactie op mijn track) dan reageer ik meteen. ;)
 
ik begin tevens meer te denken dat het covid was. en ik was in 2023, de eerste 2 maanden zo ziek, dat ik vrijwel alleen kon liggen, en dat was geen covid.

het hakt erin. klote is het. beterschap! en dat je snel beter bent! want je wordt er immens simpel van én vergeetachtig én... whaahaa... en geen koncentratie om echt iets te doen, ik heb wel 1 track kunnen maken, maar dat was wel, nou ja, FUN....

Nondeju! Ik ook, geen energie om ook maar wat te doen, last met concentreren etc. Kom daarom ook lastig op gang met commentaar geven. Zou het gebrek aan zondlicht van de afgelopen weken misschien een extra tik geven?

Ja, het is ook eigen o.b.v. 'genre', maar ik merk dat ik m'n smaak mee laat wegen. Of ik de track fijn vindt om naar te luisteren.

Mijn vraag zou eigenlijk moeten zijn : iets wat je nooit op gaat zetten en ook niet fijn vindt om naar te luisteren, ga je daarop stemmen als het 'goed in elkaar zit'?

Ik wel. Mijn uitgangspunt voor een stem is of ik het op zou zetten voor m'n lol (tijdens werk, autorit, of klusje in huis o.i.d.). Als dat dan niet zo is dan laat ik wel extra meewegen of iets origineel is, goed in elkaar zit, of mega lekker is afgemixt/ gemasterd. Een goede track is een goede track, dat het m'n smaak dan niet is is minder relevant.

Ik had hetzelfde als jij, en toen bedacht ik me dat mijn smaak er niet zoveel toe doet. Dan zou ik alleen op 4x4 tracks stemmen, en de rest krijgt dan niks, dat leek me niet fair of handig. Bedacht me tijdens dat proces ook dat als ik bijv. een skateboard wedstrijd zou moeten beoordelen, het niet zo relevant is dat een kickflip niet zo'n speciaal truucje meer is, maar als jij over een VW Golf olliet, en er een kickflip bij gooit , is het wel verdomde knap. Zo probeer ik mijn stemgedrag ook wat te neutraliseren en tracks vanuit verschillende brillen te bekijken. Dus laat jouw beperkingen wat betreft smaak zo veel mogelijk varen en stem gewoon op iedereen :)

Dan krijg je een 76x win, win, win, win situatie, en dat is goed voor iedereen natuurlijk.
 
Ik probeer om rekening te houden met het niveau van de poster. Dus een beginner met een goeie poging krijgt een stem. Als een heel ervaren kerel een minder nr maakt krijgt ie geen stem. Of wel, maar ik post kritischere commentaar dan bij de beginner.
waarom? Omdat ik wil motiveren, maar ook omdat in zelf wel kritiek kan waarderen indien ik er iets mee kan en gun dat ook iemand anders. En omdat ik al heel groentje vroeger genoot van enkele lieve sf leden hun commentaar op mijn kartonnen doos klonkende loopjes. Soms is het heel moeilijk om commentaar te schrijven als iets totaal mijn ding niet is. Maar ik probeer wel iets zinvol te schrijven
 
ik heb alle tracks van commentaar voorzien. wat mij dit jaar opvalt dat heel veel mensen dan weer mijn commentaar 'beantwoorden' met een duimpje. ik vind dat persoonlijk nogal gemakzuchtig. ook zie ik veel 'commentaar' in de vorm van een duimpje. daar kan ik mij dan 'iets' bij voorstellen, omdat het best wel tijdrovend is om alles van geschreven commentaar te voorzien.

Ik geef met de duimpjes aan dat ik het tof vind dat je reageert, en dat ik je mening respecteer. Ik ga proberen om elke inzending te voorzien van een comment, maar weet nog niet eens of dát al lukt, laat staan op elke comment een reactie geven. Waar ik voor mezelf ook voor wil waken is dat ik niet in de discussiestand ga staan naar aanleiding van een comment of zelfs kritiek. Ik heb m'n track gemaakt zoals ik het wil (binnen mijn kunnen natuurlijk), en als iemand vindt dat X te kort is, Y te lang duurt, of Z te hard staat, dan vind ik dat helemaal prima. Lange reacties kunnen soms zorgen voor discussie achtige situaties waar ik momenteel geen tijd of energie voor heb :)

Lees net hier dat meer mensen last hebben van fitheids-, energie problemen, dus misschien moet je hierbij ook rekening houden dat niet iedereen de tijd (meer) heeft om de hele dag te reageren. Dus dit gevoel zit vooral in jou, maar hoeft niet direct met jou te maken hebben...
 
ik heb alle tracks van commentaar voorzien. wat mij dit jaar opvalt dat heel veel mensen dan weer mijn commentaar 'beantwoorden' met een duimpje. ik vind dat persoonlijk nogal gemakzuchtig. ook zie ik veel 'commentaar' in de vorm van een duimpje. daar kan ik mij dan 'iets' bij voorstellen, omdat het best wel tijdrovend is om alles van geschreven commentaar te voorzien.

Wel goud om te zien dat je bij veel comments in jouw eigen tracktopic NIET EENS een duimpje hebt gegeven... Ik kan er niet wakker van liggen verder, maar vond het wel geinig om dan ff na te checken :) ;0
 
Ik geef met de duimpjes aan dat ik het tof vind dat je reageert, en dat ik je mening respecteer. Ik ga proberen om elke inzending te voorzien van een comment, maar weet nog niet eens of dát al lukt, laat staan op elke comment een reactie geven. Waar ik voor mezelf ook voor wil waken is dat ik niet in de discussiestand ga staan naar aanleiding van een comment of zelfs kritiek. Ik heb m'n track gemaakt zoals ik het wil (binnen mijn kunnen natuurlijk), en als iemand vindt dat X te kort is, Y te lang duurt, of Z te hard staat, dan vind ik dat helemaal prima. Lange reacties kunnen soms zorgen voor discussie achtige situaties waar ik momenteel geen tijd of energie voor heb :)

Lees net hier dat meer mensen last hebben van fitheids-, energie problemen, dus misschien moet je hierbij ook rekening houden dat niet iedereen de tijd (meer) heeft om de hele dag te reageren. Dus dit gevoel zit vooral in jou, maar hoeft niet direct met jou te maken hebben...
Ja, dit dus. 100%
 
Wel goud om te zien dat je bij veel comments in jouw eigen tracktopic NIET EENS een duimpje hebt gegeven... Ik kan er niet wakker van liggen verder, maar vond het wel geinig om dan ff na te checken :) ;0
bedoel je dit negatief of positief, hopelijk het laatste? ik reageer namelijk op ELK commentaar op mijn track met een reactie. meestal begin ik met een bedankje en geef verder uitleg indien nodig. dus duimpjes voor mij dan niet meer nodig.

IHA naar aanleiding van mijn post over duimpjes. het is wel zo dat ik idd veel tijd heb om te luisteren en te reageren en gezond ben. nu ik de verschillende reacties op mijn post lees geef ik toe dat het soms genuanceerder ligt en dat ik te veel vanuit mijn positie heb gereageerd. toch is het wel een opvallend verschil met vorige edities van de contest.
 
Ik heb een vraag voor volgend jaar :

Kan het niet gewoon allemaal in wav/aiff 44.1,16bit ?

Mp3 is echt kwalitatief minder , en anno 2024 lijkt me de grootte van de bestanden toch ook niet echt een probleem meer . Zeker voor een synthforum ( contest) waar het oa gaat om sound/ klank lijkt me dat toch een prioriteit en -100 opnames maakt misschien 1gb uit op de server …
 
ik heb alle tracks van commentaar voorzien. wat mij dit jaar opvalt dat heel veel mensen dan weer mijn commentaar 'beantwoorden' met een duimpje. ik vind dat persoonlijk nogal gemakzuchtig. ook zie ik veel 'commentaar' in de vorm van een duimpje. daar kan ik mij dan 'iets' bij voorstellen, omdat het best wel tijdrovend is om alles van geschreven commentaar te voorzien.
Keurig begonnen met de track onder me, en zo werk ik naar de track toe die boven me staat. Als laatste reageer ik op m’n eigen track. Maar al vast bedankt alle die hebben gereageerd. Word gewaardeerd!
 
Back
Top