Ik bedoel vooral weten hoe toonladders en akkoorden werken, wat wel en niet klinkt binnen een toonsoort, welke progressies je kunt maken en de effecten daarvan etc. Nuttige bouwblokken zeg maar als je muziek wilt maken.
Logisch maar niet iedereen hoeft dat ook zo te doen, ik kwam een keer met een jongen in gesprek over muziek die piano speelde en ik vroeg 'm hoe hij ooit begonnen was enz.
Hij vertelde op een gegeven moment dat hij geen absoluut gehoor had maar wel "afstanden" hoorde, maw hij kon vanuit z'n gehoor en intuïtie heel makkelijk akkoordenreeksen spelen met de bijbehorende progressies zodat ie moeiteloos kon overgaan in een andere toonsoort, het was duidelijk dat hij muziek voelde, althans; zo kijk ik er tegenaan.
Veel repeteren op een muziekstuk was voor hem niet nodig zei hij, het kwam voor hem uit zichzelf.
Natuurlijk is dat niet iedereen gegeven en dan zal je door veel oefenen en een goed geheugen hebbende op een gegeven moment bepaalde "sprongen" of progressies kunnen maken omdat dat nou eenmaal in je geheugen zit als het ware en wordt het een soort deel van je zelf.
Daarom ben ik het niet eens met @krautrock1958 zijn stelling. Omdat die hele lijst aan artiesten geen theorie wist is dat bewijs van.....en hoef je dus geen theorie te leren.
Je hoeft geen theorie te leren om muziek te maken anders zouden al die mensen die muziek maken zonder opleiding nooit kunnen spelen.
En als je van jezelf het talent hebt dan kom je een heel eind, het ligt er ook helemaal aan wat je doel is; wil je blues spelen met een paar akkoorden of wat ambiënt met hier en daar enkele akkoorden en wat soundscapes dan heb je weinig tot geen theorie nodig maar wil je meer ingewikkelde muziek zoals jazz, fusion of klassiek spelen dan is theorie in de meeste gevallen wel nodig maar dat geldt niet voor iedereen.
Er zijn er genoeg die het zonder deden, Sammy Davis bijv speelde heel veel instrumenten op een hoog niveau, zong en was een uitstekend danser ook, die tourde met z'n vader mee vanaf z'n derde die optrad in theaters en zo werd het voor Sammy heel natuurlijk om te dansen en/of muziek te maken of te zingen terwijl hij nooit een echte muziek opleiding/theorie had gevolgd.
Aanleg bepaalt in veel gevallen wat je niveau uiteindelijk wordt en theorie kan zeker een goede ondersteuning zijn maar het is geen vereiste.
De lijst is lang maar ik ga niet iedereen opnoemen, het moge duidelijk zijn dat niet iedereen muziektheorie nodig heeft.
Neem het Rosenberg trio, dat zijn geen hakkelaars als het om gitaarspelen gaat lijkt me, hier een stukje over het Rosenberg trio en muziektheorie;
Dagblad de Limburger 11-2-2017 Waarom gebruiken mensen woorden? Om iets te benoemen zou ik zeggen. Maar het Engels heeft 3.000 verschillende benamingen voor dronkenschap. Drieduizend! Waarom? Een w…
www.gereinders.nl