Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

Maar "Geen muziek theorie" word al te vaak verward met "geen noten kunnen lezen" of geen muziek opleiding hebben gehad.
Ik bedoel vooral weten hoe toonladders en akkoorden werken, wat wel en niet klinkt binnen een toonsoort, welke progressies je kunt maken en de effecten daarvan etc. Nuttige bouwblokken zeg maar als je muziek wilt maken.

Notatie is maar een onderdeel en eigenlijk alleen interessant als je muziek wil delen of die van anderen wil spelen. Ik gebruik zelf liever tabs of chord boxes daarvoor overigens. Noten lees ik als Frans of Duits... Ik kom er wel uit, maar het gaat niet snel en veel fouten :D
 
Laatst gewijzigd:
YouTube staat er vol mee. Oliver Prehn van Newjazz heeft hele goede (gaat wel snel de diepte in) en praat een beetje als een Noorse Bob Ross.
 
Ik zou niet per se dingen anders willen doen. Wel eerder, maar niet anders.
Vooral niet teveel oordelen over jezelf en niet teveel vergelijken met anderen. Zelfcompassie.
Gewoon je eigen ding doen. Zonder veel afleiding, zoals forums.... :D
Ok, je hebt wel innerlijke drive nodig natuurlijk, anders komt er niets tot stand.
 
Ik bedoel vooral weten hoe toonladders en akkoorden werken, wat wel en niet klinkt binnen een toonsoort, welke progressies je kunt maken en de effecten daarvan etc. Nuttige bouwblokken zeg maar als je muziek wilt maken.
Ja idd dat bedoel ik ook. En dat wist Jimi echt wel. Hij was geen muziek nerd zoals Miles Davis maar hij wist wel degelijk theorie. Net als Paul MC.. alleen gebruikte ze eigen symbolen en namen.
Daarom ben ik het niet eens met @krautrock1958 zijn stelling. Omdat die hele lijst aan artiesten geen theorie wist is dat bewijs van.....en hoef je dus geen theorie te leren.

Miles D. talks about this in his autobiography. He makes it clear that Hendrix was a good intuitive musician, but one who never learned to read, or to learn "correct" names for stuff. (Django R. didn't either, but he surely knew this stuff---without knowing nomenclature.)
 
Ik bedoel vooral weten hoe toonladders en akkoorden werken, wat wel en niet klinkt binnen een toonsoort, welke progressies je kunt maken en de effecten daarvan etc. Nuttige bouwblokken zeg maar als je muziek wilt maken.
Logisch maar niet iedereen hoeft dat ook zo te doen, ik kwam een keer met een jongen in gesprek over muziek die piano speelde en ik vroeg 'm hoe hij ooit begonnen was enz.
Hij vertelde op een gegeven moment dat hij geen absoluut gehoor had maar wel "afstanden" hoorde, maw hij kon vanuit z'n gehoor en intuïtie heel makkelijk akkoordenreeksen spelen met de bijbehorende progressies zodat ie moeiteloos kon overgaan in een andere toonsoort, het was duidelijk dat hij muziek voelde, althans; zo kijk ik er tegenaan.
Veel repeteren op een muziekstuk was voor hem niet nodig zei hij, het kwam voor hem uit zichzelf.
Natuurlijk is dat niet iedereen gegeven en dan zal je door veel oefenen en een goed geheugen hebbende op een gegeven moment bepaalde "sprongen" of progressies kunnen maken omdat dat nou eenmaal in je geheugen zit als het ware en wordt het een soort deel van je zelf.
Daarom ben ik het niet eens met @krautrock1958 zijn stelling. Omdat die hele lijst aan artiesten geen theorie wist is dat bewijs van.....en hoef je dus geen theorie te leren.
Je hoeft geen theorie te leren om muziek te maken anders zouden al die mensen die muziek maken zonder opleiding nooit kunnen spelen.
En als je van jezelf het talent hebt dan kom je een heel eind, het ligt er ook helemaal aan wat je doel is; wil je blues spelen met een paar akkoorden of wat ambiënt met hier en daar enkele akkoorden en wat soundscapes dan heb je weinig tot geen theorie nodig maar wil je meer ingewikkelde muziek zoals jazz, fusion of klassiek spelen dan is theorie in de meeste gevallen wel nodig maar dat geldt niet voor iedereen.

Er zijn er genoeg die het zonder deden, Sammy Davis bijv speelde heel veel instrumenten op een hoog niveau, zong en was een uitstekend danser ook, die tourde met z'n vader mee vanaf z'n derde die optrad in theaters en zo werd het voor Sammy heel natuurlijk om te dansen en/of muziek te maken of te zingen terwijl hij nooit een echte muziek opleiding/theorie had gevolgd.
Aanleg bepaalt in veel gevallen wat je niveau uiteindelijk wordt en theorie kan zeker een goede ondersteuning zijn maar het is geen vereiste.
De lijst is lang maar ik ga niet iedereen opnoemen, het moge duidelijk zijn dat niet iedereen muziektheorie nodig heeft.

Neem het Rosenberg trio, dat zijn geen hakkelaars als het om gitaarspelen gaat lijkt me, hier een stukje over het Rosenberg trio en muziektheorie;

 
Laatst gewijzigd:
Tegenwoordig met de programma's en aanstormende AI ontwikkeling kan zelfs een doofstomme met talent grootse muziek maken.
Maar dat ai gedoe zal ik mijden tot t uiterste. Als er zoals aan dj en geen uitdaging meer aan is omdat de boel zichzelf beatmatched kan t me ook niet interesseren te doen.
 
Als ik muziek moet studeren, gooi ik alles buiten, het is zo oneindig saai, ik heb t meermaals geprobeerd, komt niks van...
Merk op dat mensen rondom me die muziek leren enz totaal niet kunnen inspelen zoals ik dat wel kan. Ze kunnen niet improviseren. Ik begrijp dat niet, maar goed.
Gek jij kent ze niet.
Ik wel hoor.

Groeten van andreos.
 
Maar dat ai gedoe zal ik mijden tot t uiterste. Als er zoals aan dj en geen uitdaging meer aan is omdat de boel zichzelf beatmatched kan t me ook niet interesseren te doen.
Aanstormend AI generatie denkt er anders over.Die zitten te zoeken naar de beste art generator voor gemakkelijk geldgewin.
 
Ik was 23 jaar geleden ook bezig met muziek...destijds simpele 486pc met cubase, keyboard, akai sampler etc...
Het enige toestel dat ik nog heb is een korg electribe emx1... en ik dacht 3 maand geleden, ik koop een midi controller om dit aan te sturen en het is een Novation launchkey geworden... en daar zit software bij zoals ableton... het was ff fuck wat is dit...ondertussen ligt de korg terug in de kast en man... wa fantastische DAW ondertussen cursusje online gevolgd tapelab... en korting aankoop ableton 11 suite... geen minuut spijt van gehad... voor 220 euro heb je een fantastisch keyboard, waarvan ik zelfs nog onder de indruk ben hoe leuk alle knoppen pads etc samenwerkt met ableton...
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Nu zijn we in ene keer op dit terechtgekomen
 
Met de full versie's van cubase and ableton te kopen, niet meer eerst beginnen met standard versie met beperkte tracks

Eindelk weet ik hoe in cubase <6.5 de generic remote settings niet elke keer terug te moeten ingeven, als ik een track verwijder of toevoeg

via FL Studio en Logic viel mijne frang,, die laten altijd al de '128' tracks of bussen zien, heel onoverzichtelijk en onbegrijpelijk vond ik dat,, maar dat werkt tenminste

Dus in cubase <6.5 ineens genoeg midi, audio, groups, I/O tracks aanmaken,
heel simpel, en een beetje minder overzichtelijk;,

maar cubase 'standard' had snel te weinig tracks, dat maakte me blind,, voor die fl studio en logic truc
 
Grappige draad dit.
In mijn geval is het geen stelling maar werkelijkheid na een scheiding.
Nu alles geregeld en gedaan is heb ik weer bezit genomen van de zolder met m'n PC, Steinberg UR44 en Komplete Kontrol S61.
2 Weken geleden heb ik mezelf een Hydrasynth Deluxe cadeau gedaan omdat ik het ontbreken van Poly-AT toch een behoorlijk gemis vond en vorige week nog een mooie Roland JV2080.
Daar laat ik het voorlopig bij wat hardware betreft want ik werk al een behoorlijk aantal jaren ITB met Cubase, Omnisphere, Keyscape en Komplete.

Even een kleine update wat betreft het opnieuw beginnen.
Het idee is om een 19" rack in elkaar te flansen met de JV2080 die ik al heb met een Roland M16E mixer.
Als toevoeging ben ik momenteel nog op zoek naar een Novation Supernova 2 rack bij en ik ben nog aan het twijfelen over een 19" alleskunner, zoals een Korg Triton rack of een Yamaha EX5R. Daar ben ik nog niet uit.
 
Ik heb de M16E en ben er zeer tevreden over. Heel compact en toch het gevoel van een full size mixer dankzij EQ en lineaire faders. Ik heb er 4 FX via sends aan hangen en dan heb je nog alle inserts ook.
 
Er wordt door @andreos gesteld dat het een keer stopt als je geen muziektheorie studeert en dat vindt ik een stevige stellingname.
Het gaat mij in dat geval om de stelligheid waarmee iets wordt gezegd.
Dat neemt niet weg dat kennis wel dingen makkelijker kan maken zoals het samenspelen als je partituren kan lezen bijv.


Dat is vooral omdat studiotijd duur was en met studiomuzikanten stond het in één of twee takes er op.
En er zijn ook studiomuzikanten zonder veel scholing, jan Akkerman was een veel gevraagd studiomuzikant bijv.

Bijzonder wel hoe dit om de zoveel tijd toch weer een soort van discussie kan worden met voors en tegens terwijl het al zo vaak besproken is.
Ik bedoel te zeggen.
Dat je geen vooruitgang boekt.
Verder moet iedereen doen wat ie leuk vind.
Maar bij mijn klassiek zit wel degelijk veel theorie.

Groeten van andreos.
 
Ik bedoel te zeggen.
Dat je geen vooruitgang boekt.
Verder moet iedereen doen wat ie leuk vind.
Maar bij mijn klassiek zit wel degelijk veel theorie.

Groeten van andreos.
Wij zijn allen bekend met het feit dat bv Gary Numan niet eens noten kan lezen en toch al een jaartje of 40 een leuke boterham in de muziek heeft?
En Hennie Vrienten irriteerde zich de tandjes over de eenheidsworst wat van het conservatorium af kwam!

Muziek is kunst en zo moet het ook benaderd worden.
Wat voor de een werkt, kan bij een ander tegen werken, simpel zat.
Lekker jouw eigen ding doen, is het devies.
 
Wat voor de een werkt, kan bij een ander tegen werken, simpel zat.
Lekker jouw eigen ding doen, is het devies.
Ja en nee, denk ik. Je kunt zonder kennis een boek schrijven. Maar als je een beetje verstand van verteltechnieken en spanningsopbouw hebt, wordt hij wel beter. Of je hebt een goede redacteur nodig.

Je kunt ook te veel kennis hebben. Ooit had ik pianoles van een conservatoriumstudent en die zat helemaal vast aan structuren. Eerst dit, dan dat, dan zus en dan is het cirkeltje weer rond. Als iedereen zo denkt, klinkt alles hetzelfde.

Dat muziek kunst is, ben ik met je eens. Maar als je de basis in de vingers hebt, musiceer je wel een stukje makkelijker. Ik ben ook regelmatig een beetje jaloers als ik mensen fantastisch zie piano spelen. Maar wat je zegt, het kan ook zonder. Dan doe ik het op half tempo en gum ik daarna de foute nootjes weg 😄
 
Ik bedoel te zeggen.
Dat je geen vooruitgang boekt.
Verder moet iedereen doen wat ie leuk vind.
Maar bij mijn klassiek zit wel degelijk veel theorie.
Het belangrijkste is dat je talent hebt, zonder talent kan je welke opleiding gaan doen maar wordt het nooit wat als je geen muzikale feeling hebt.
Feit is dat als je veel talent hebt dat je zonder veel theoretische kennis een heel eind komt en in sommige gevallen is het misschien wel makkelijker om "out of the box" te denken als je niet teveel vastzit in theorie, creativiteit dat leer je tenslotte niet uit een boek maar is je gegeven en voor de rest zal je er aan moeten werken.

Voor velen die in de klassieke muziek zitten is het gewoon om een opleiding te volgen omdat in klassieke muziek er zo ongeveer niet wordt geïmproviseerd maar de nadruk vooral op techniek en kennis ligt maar vrijheid op je instrument zoals in jazz bijv dat leer je niet in de theorie, dat moet je voelen en ervaren.
Je hebt sinds een paar decennia ook andere conservatoria voor bijv pop of jazz en ik denk dat het heel goed kan zijn als je de aanleg hebt en in die richting iets wil dat het zowiezo een verrijking zal zijn als je van een paar ouwe jazz pipo's les krijgt die ook al een jaar of 20 of langer gigs doen, die ervaring en verhalen neem je mee naast de theorie da's nog leuk ook.
Een vroegere vriend van me deed in de eighties het jazzconservatorium in Hilversum wat toen nog niet zo lang bestond de studie gitaar en kreeg les van Wim Overgauw, veel beter kon je het niet krijgen.
Als afstudeeropdracht schreef hij alle partijen van Aja uit van Steely Dan, de commissie zei nog wat is dat voor stuk maar toen ie het had laten horen werd het goed gekeurd en hij slaagde ook.

Er zijn er zat die grote hoogten hebben bereikt zonder al te veel studie en ik denk dat als je echt talent hebt en je wilt je horizon verbreden dat je op een gegeven moment zowiezo je gaat verdiepen in akkoordenleer en progressies, speelwijzen enz, dan gaat men toch de kunstjes van diegenen afkijken en nadoen die als voorbeeld worden gezien.
Elke jonge muzikant gaat op een gegeven moment muziek van z'n favorieten opzetten en meedoen, dat lijkt me logisch.

Muziek is kunst en zo moet het ook benaderd worden.
Wat voor de een werkt, kan bij een ander tegen werken, simpel zat.
Lekker jouw eigen ding doen, is het devies.
Vind ik ook.
 
Als vervolg op post #167

Koop dingen die je echt inspireren om wat te maken.
Dat is lastig om te bepalen voordat je iets in je handen hebt en op jijbuis is elk apparaat geweldig.
Maar er zijn wel dingen die iets extra’s doen.

Voorbeeld:
Sequencers, welke sequencer je gebruikt maakt een hoop uit.
Een DAW kan alles, maar is lastig om helemaal goed onder de knie te krijgen. En met plug-ins kan je de groovebox en analoge sequencer “feel” benaderen.
Een analoge sequencer, kan erg weinig, beperkt aantal stappen, duur, maar erg makkelijk te begrijpen. En de fun factor is maximaal.
Grooveboxen, de tussen weg. Veel simpeler dan een DAW, maar kan veel meer dan een analoge sequencer. Hebben ook een hoge fun factor.

En voor iedereen is het anders, waar je het meest creatief mee bent.
 
Back
Top