Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 277
Last edited by a moderator:
De jupiter 80 is ook een mooie bak, heb ik echter wel weggedaan in ruil voor een integra wegens ruimte (ook een hele fijne machine).
 
Ik snap niet wat je wilt zeggen. De d50 is niet als expansion beschikbaar en dus ook niet in de jupiter x/xm hardware
Voorlopig nog niet?Snap ook nog niet waarom die niet als expansion model voor de X (nog)niet uitkomt.Misschien alleen in expansion packs?
 
De D50 is er ook niet voor Zenology alleen als plugin in de legendary serie (gratis bij een pro cloud abonnement).
Ik acht niet onwaarschijnlijk dat de D50 ooit voor Zen-Core uitkomt, maar ik zou er ook weer geen vergif op in nemmen
 
Voorlopig nog niet?Snap ook nog niet waarom die niet als expansion model voor de X (nog)niet uitkomt.
Misschien alleen in e
De D50 is er ook niet voor Zenology alleen als plugin in de legendary serie (gratis bij een pro cloud abonnement).
Ik acht niet onwaarschijnlijk dat de D50 ooit voor Zen-Core uitkomt, maar ik zou er ook weer geen vergif op in nemmen
Die heb je ook in de Zenology pro abonnement
 
Haal je nu niet wat dingen door elkaar?

Je hebt diverse Roland cloud abonnementen en daar maakt de Zenology software deel van uit en met Zenology vele andere plugins (afhankelijk van het abonnement).
Zenology kan diverse expansion models bevatten, maar de D50 is daar geen onderdeel van, dat is weer een losse plugin.
 
@sinew1958 Het is stil vanaf jouw kant sinds je hem binnen hebt. Valt hij tegen of is het veel nachtwerk? ;)
 
@sinew1958 Het is stil vanaf jouw kant sinds je hem binnen hebt. Valt hij tegen of is het veel nachtwerk? ;)
Nee,zeker niet.Maar ben iemand die rustig mijn tijd neemt,en ik zit niet iedere dag met de JP in de weer.Ook smeer ik het meestal niet uit in forums.
Ik weet wat ik koop en ik weet wat ik aan deze synth heb.De reden is dat ik liefhebber ben van de Roland klanken uit de tijd van toen en er zitten er een pak in.Door de zenology packs steek je er ook nog een boel moderne klanken in.Wat ook de reden is dat het rechttoe rechtaan klanken zijn, tegenwoordig heb je nog alleen synths met veel emotie,bizare curven zoals de Wavestate.Bizarre geluiden heb ik al genoeg in mijn softsynths.
En als je liefhebber bent van Roland pads zit je aan het juiste adres met de X.
Hoewel het bekende Roland klanken zijn ben ik zeker dat de X me nog regelmatig ga verrassen.
 
Kan iemand een oordeel vellen over de kwaliteit van de interne speakers? Hoe zijn die als je gewoon in een kleine woonkamer eens ermee willen zitten aan een x-statiefje zonder toeters en bellen van monitors en mixers nodig te hebben?
 
Kan iemand een oordeel vellen over de kwaliteit van de interne speakers?
Ik vind ze niet geweldig.
Echt slecht zijn ze ook niet en als je eens iets wilt uitleggen of iets wilt laten horen kan het handig zijn, maar ik vind de klank pas echt tot zijn recht komen met fatsoenlijke speakers of een koptelefoon.
 
Kan iemand een oordeel vellen over de kwaliteit van de interne speakers? Hoe zijn die als je gewoon in een kleine woonkamer eens ermee willen zitten aan een x-statiefje zonder toeters en bellen van monitors en mixers nodig te hebben?
Koptelefoon:geluid uit hoogwaardig hifi stereo installatie.
Speakers X:geluid uit een wekker radiootje.
één keer opgezet, waarschijnlijk de laatste keer.
 
Tot zover.
Zeker geen kat in een zak gekocht.
Zeggen dat de X in de schaduw staat van de legende 8 is veel gezegd.De X bouwt gewoon verder op de erfenis van de 8 met een pak nieuwe technologie.
De laatste dagen gewoon eens de klanken afgelopen.Modellen klinken echt goed.Eerstdaags die fantastische JD-800 model eens inladen.
Zeker die mfx bank laat horen wat de X kan,er zit een vat vol pareltjes in.
Ergens laat me vermoeden eens dat je klanken gaat layeren met dezelfde of andere modellen combinatie er enorme mogelijkheden moet zijn, onbegrensd.(enfin, alles hangt af hoeveel noten er te beschikking staan).Een twintig noten klinkende Jupiter 8,zeker niet slecht.
Laten we eerlijk zijn om de architectuur van de X te begrijpen,dat kan een tijdje duren.
Je hebt hier een uitgebreide bibliotheek van klanken voorhanden,zowel vintage als nieuwe,die wordt uitgebreid in de toekomst.
Voorwaar een creatief instrument.
 
Inmiddels de JD800 model ingeladen.En wordt de X een JD synthesizer.En al is het niet zoals op een echte JD-800.
Met de controls op de Jupiter X,kun je aardig wat parameters veranderen, een soort mini JD-800 layout.Als m'n daar wat bedrevener in wordt, gaat dat een hoop nieuwe geluiden in korte tijd opleveren en hoef je niet echt altijd de cloud te gebruiken.
Ik wacht al vol ongeduld voor een volgende model, maar dit is eigenlijk het eerste expansie model in een jaar die Roland uitgebracht heeft voor de X/XM
 
Ik ben wat betreft de JD-800 nog niet echt verder gekomen dan de presets luisteren.
Ik vind hem wel fijn klinken, dus gebruiken zal ik hem wel.

Ik ben ondertussen de komst van de Fantom hier aan het voorbereiden.
Aangezien daar de vintage modellen van de JP-X voor zijn uitgebracht verwacht ik half dat de JD-800 op termijn ook wel naar de Fantom zal komen.
Ik hou van de knoppen van de Jupiter, maar mijn indruk van het edit systeem van de Fantom is dat die goed doordacht is en ook zeer geschikt om je eigen klanken mee te maken. Voor ZenCore klanken verwacht ik dat de Fantom zelfs iets in het voordeel zal zijn, maar dat moeten we nog gaan ervaren.

Ik ben verder niet echt bezig met toekomstige modellen voor de Jupiter.
Ten eerste moet je dat met die fabrikanten altijd maar afwachten en ten tweede schiet mijn fantasie tekort en zou ik zo één, twee, drie niet weten welk model ik nu echt zou willen zien.
Ik ben in ieder geval nog steeds erg blij met de JP-X.
 
Ik vind de JD800 helemaal niks, ken het origineel niet, maar zit een super weirde EQ over alle presets heen, heeft het een overdreven midrange, bijna resonant sausje.
Ik begrijp dat de standaard presets voor Zenology wel op zij nu, maar van de JD800 kan ik niet echt warm worden. niet mijn sound. Veel te schel hoog
 
Ik vind de JD800 helemaal niks, ken het origineel niet, maar zit een super weirde EQ over alle presets heen, heeft het een overdreven midrange, bijna resonant sausje.
Ik begrijp dat de standaard presets voor Zenology wel op zij nu, maar van de JD800 kan ik niet echt warm worden. niet mijn sound. Veel te schel hoog

Ieder zijn meug.Goesting is kopen.
Ik heb ook de JD-990 al 30 jaar.De klanken klinken beter.
Maar de JD800 model is een reuze alternatief en zodoende moet ik niet telkens de 990 gaan opzetten om JD klanken te horen of zelfs de cloud niet.
 
Net zoals de Virus, de......, de ......., en de rest.
En dat ze een eigen ouwe naam recyclen: welkom in de 21e eeuw ! (waarin zelfs de opel astra zichzelf kan inparkeren)
Leg eens uit, recyclen van de naam Virus... Bedoel je dat de naam Access Virus? Volgens mij waren alle Virus'es digitaal van binnen. En wat betreft hardware, of er wel of geen software is niet het allergrootste probleem an sich.. Het probleem is eerder de combinatie van smd, slechtere kwaliteit soldeer (EU wetgeving) EN volatile memmory in chips zoals FPGA's zodat als de data in de digitale blobs (software) die bij iedere reboot eenmaal corrupt raken dat je het recept hebt voor een synth die niet al te best te repareren hebt en wellicht na een paar jaar na aanschaf zomaar eens de geest zou kunnen geven.

Dat gezegd hebbende... Zoals vroeger ooit bij fotografie werd gesteld bij de eerdere digitale camera's werd gesteld dat je op zijn minst 40 megapixel sensoren van klein formaat nodig zou hebben om een zelfde scherpte te kunnen krijgen als de zilvergebaseerde filmlaag van fotopapier. Hoewel de consumenten camera's van vandaag niet allemaal de 40 megapixels halen, is die grens al lang en breed geslecht. Nu is de kwaliteit van lens eigenlijk meer bepalend en hoe er voor die lens wordt gezorgd bepalender als je wel een 40MP sensor in jouw smartphone zou hebben. Er zijn ook andere factoren zoals de snelheid van het vastleggen, de gevoeligheid etc in vergelijking met ouderwets fotopapier. Maar al die grenzen zijn zowat allemaal geslecht.

En zo ook zal het vergaan met veel van het consumenten segment van de synthesizers. Net als met camera's zal er altijd een markt blijven bestaan voor de traditionele analoge manier. Maar de grenzen op gebied van zeer hoog frequente DCO's middels FPGA's zal denk ik zelf voor de meest veeleisende synthhead geslecht gaan worden, dat er niet meer de typische digitale artefacten zijn en de frequentie zo hoog dat er geen enkel hoorbaar verschil is met puur de traditionele analoge VCO's. En ook de afwijkingen van de traditionele VCO's zal men digitaal natuurgetrouw verregaand gaan incorporeren, inclusief opwarmtijden en het dynamische gedrag. We zien al een tijdje daar ook pogingen toe. Zo ook met de Jupiter X.

Ja er is barstens veel belachelijke marketing en mythevorming, maar dat is al een hele tijd al dik aanwezig in consumenten audio en ook synthesizers denk ik. Het is kleren van de opscheppende keizer, die gewoon niet zich echt verdiept heeft en het grote napapegaaien.

Overigens heb ik de Access Virus TI2 uit een oude batch, en die doet het nog steeds perfect. De Nord 2, doet het nog steeds perfect. Beide in mint conditie zowel optisch als onder de motorkap. En ze hebben een erg mooie plek in mijn muziek en mensen die dat horen zullen eerder over de muziek klagen dan dat er iets aan mijn Access Virus zou liggen. Muziek maak je ten eerste met jouw hoofd en een ander deel is de inventiviteit en experimenteer drift om zelfs met absolute bagger instrumenten nog leuke muziek te maken. Wie van oude rave of house houdt en het merendeel daarvan niet bagger vindt: het merendeel is wel met "bagger" gemaakt. Hoe zeer je jezelf limiteert is aan de artiest zelf. Wat ik wel erg jammer vind is dat erg veel van de synthesizers van nu niet meer gemaakt zijn om gemakkelijk component voor component repareerbaar te zijn. Monden vol over het klimaat, maar ondertussen veel wegwerp zooi of zooi die niet meer goed gerepareerd kan worden. Wel blij dat er een levendige tweedehands markt is, dat is wel een positive. Wat je ook van Behringer vindt, het zijn geen synthesizers gemaakt om lang mee te gaan. Je krijgt waar je voor betaalt.

Dat gezegd hebbende er zijn veel consumer syntheads die heel snoevend en puriteins zeelotig kunnen doen, vraag je het aan hun favoriete artiesten: die kijken er vaak veel nuchterder tegenaan. Net als met pro audio consumers die 1000 euro voor een kabeltje neerleggen, terwijl wetenschappers en vooraanstaande studio engineers die mythevorming gewoon ontkrachten. Kleren van de keizer.
 
Laatst gewijzigd:
Dat gezegd hebbende er zijn veel consumer syntheads die heel snoevend en puriteins zeelotig kunnen doen, vraag je het aan hun favoriete artiesten: die kijken er vaak veel nuchterder tegenaan. Net als met pro audio consumers die 1000 euro voor een kabeltje neerleggen, terwijl wetenschappers en vooraanstaande studio engineers die mythevorming gewoon ontkrachten. Kleren van de keizer. Mooi voorbeeld is dat ik voor een project even heb samen gewerkt met Eelco Grimm en daar heel wat van heb geleerd van die korte periode hierover. Ook heb ik ivm mijn scriptie destijds met oude studio engineers gesproken van uit het radio tijdperk, mannen waar zelfs Eelco Grimm tegen opkijkt. In die tijd waren dat mensen die van al hun gear ciruitschema's hadden, hun eigen gear maakte en zeer veel wisten over wat audio echt is. Ook die kijken anders naar veel van de mythevorming die er in consumer "pro" audio rondgebazuind wordt. Veel prietpraat is puur commercieel.

Ga maar eens praten met Rob Jevons (Sound designer The Prodigy, inmiddels een van mijn vrienden). Of Warren Huart of Andrew Scheps (een studio engineer met behoorlijk wat inzicht en faam)

Of als het je lukt aan Vangelis himself.
 
En hier bijvoorbeeld Junkie Xl over analoge versus digitaal.https://www.youtube.com/watch?v=ifOGG5st0a0
 
Hier Warren die Andrew advies vraagt in Huarts mix, welke is gemaakt met goedkope gear...

Welkom in de realiteit, dit is hoe er gewerkt wordt door mensen die hun brood er mee verdienen (en dat al heel lang doen en voor de grote artiesten werken). Rob Jevons, een niet hele bekende naam, heeft gewerkt met paul Mc Cartney en nog wat van dat soort bekende namen. Gewoon een man zoals jij en ik verder, met een nuchtere kijk. Niet anders dan de heren hier, waarvan een echt heel erg veel ervaring heeft.

 
Back
Top