Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 277
Last edited by a moderator:
Ik vind het merkwaardig dat je hier zo op aanslaat terwijl ik nota bene zeg dat het geen wedstrijd is. Ik spreek puur uit mijn eigen ervaring, ik heb in de afgelopen jaren diverse analoge synths gehad, virtueel analoge synths, plugin emulaties van bestaande hardware etc etc. Soms tegelijk. Is er een Space Echo emulatie plugin die klinkt als een echte Roland Space Echo?

Haha nee zeker niet,helaas,op de RE-150 na heb ik alle andere modellen gehad,al de plugins op de markt hebben er weinig mee te maken (heb ze getest)

Die 8 voice Oberhiems plugs zijn om te wenen vergeleken met een vintage model (heb een 4 voice hier staan en die blaast de 8 voice plugin weg)

Diegenen die het verschil niet horen zit vooral in het brein natuurlijk of je de gave hebt of niet ,daar vormt zich uiteindelijk de final stage van de SWTE conversie,zit je met een onderontwikkeld brein ,zit je met een probleeem natuurlijk,of net niet!,dan is het prima om plugins te gebruiken,EN je moet natuurlijk ook de originele vintage exemplaren EN de emulatie hebben om een feitelijk verschil zelfs te kunnen waarnemen.

Uiteindelijk met al die vergelijkingen komt het dus op neer dat het per individu is,in conversatie treden met iemand met bepaalde beperkingen of andere eigenschappen kwa waarnemingen is zinloos.
Je kan de persoon namelijk nooit overtuigen gezien die beperkingen heeft wat jij wel kan waarnemen,dus je kan het hem ook niet kwalijk nemen.
 
Idd,je hebt goede oren,en je bent niet alleen die dat hoort,ik ken nog mensen die exact hetzelfde kunnen definieren.

Allicht is het filtering rond de DAC die daarvoor zorgt.
Het is iets anders dan dat romige analoge filters.
Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte Hij van het werk dat Hij gedaan had met de JD en verklaarde Hij die heilig.
In de X die filter van de JD eens gecombineerd met een vette (v)co mono van de SH en dat klonk zeer goed samen.
Door die filter heeft de JD dat unieke eigen karakter dat het die sound maakt.Zelf Junkie XL heeft(had)er één.
Ja de filters van de JD zijn slecht voor alles wat analoog wilt doen klinken.
Wat ook dat extra naars brengt is dat de JD 32 kHz samples zijn wat een iets doffer en warmer klinkt.
De jd model zullen de effecten wel draaien op zen engine Een JD soundje vooral de pads en de zon komt op.
Ik zou nog gerust een JD-800 willen kopen en samen met mijn JD-990 vormt dat een gouden koppel.
 
Ik merk dat Junkie XL vaak wordt aangehaald in dit topic, maar die gast heeft volgens mij werkelijk alles (gehad) dat ooit is gemaakt en het lijkt dat ik geen site kan openen voor een nieuw product (of dit nu een plugin of een stuk hardware is) zonder dat het door hem aangeprezen wordt. Verder niets ten nadele van de beste man, hij heeft een indrukwekkende staat van dienst en de schoorsteen moet ook roken, maar soms lijkt 'ie half influencer/marketeer in plaats van alleen maar muzikant en zijn uitspraken en meningen over dingen zou ik ook een beetje in dat licht bezien.
 
Ik merk dat Junkie XL vaak wordt aangehaald in dit topic, maar die gast heeft volgens mij werkelijk alles (gehad) dat ooit is gemaakt en het lijkt dat ik geen site kan openen voor een nieuw product (of dit nu een plugin of een stuk hardware is) zonder dat het door hem aangeprezen wordt. Verder niets ten nadele van de beste man, hij heeft een indrukwekkende staat van dienst en de schoorsteen moet ook roken, maar soms lijkt 'ie half influencer/marketeer in plaats van alleen maar muzikant en zijn uitspraken en meningen over dingen zou ik ook een beetje in dat licht bezien.
Is een voorbeeld ja.Maar beïnvloed?Nee.
 
Ik ken hem eigenlijk niet.
Ik hoorde voor het eerst van hem toen hij een hit scoorde met dat Elvis nummer en dat nodigde mij niet uit om me verder in hem of zijn werk te verdiepen.
Daarbuiten vind ik meningen van artiesten sowieso niet buitengewoon interessant.

Wat die JD-800 betreft vind ik het ook niet zo interessant wat mensen voor argumenten of 'feiten' aanvoeren waarom het eigenlijk toch niet goed klinkt.
Als ik het goed vind klinken dan heeft het waarde en of dat uit iets analoogs of digitaals komt vind ik dan niet van belang.
Mijn voorkeur voor hardware heeft ook meer te maken met een voorkeur voor een bepaalde manier van werken en vooral hebberigheid.
Ik vind een Jupiter-X echt prettiger werken en hijj staat veel mooier in mijn hok dan Zenology.

Het vermoeiende van dat soort discussies vind ik dat het vaak haast religieuze vormen aanneemt.
"Mijn gehoor is heel goed, dus analoog........"(vul maar in), daarmee implicerend dat men met meer gezag het statement kan maken terwijl het meestal gewoon met voorkeur en smaak te maken heeft.
 
Ik merk dat Junkie XL vaak wordt aangehaald in dit topic, maar die gast heeft volgens mij werkelijk alles (gehad) dat ooit is gemaakt en het lijkt dat ik geen site kan openen voor een nieuw product (of dit nu een plugin of een stuk hardware is) zonder dat het door hem aangeprezen wordt.

Het zelfde geldt eigenlijk ook voor jmj en alle gasten die bij sonictalk langskomen. Die hebben en kennen ook zogezegd alles (en vinden vrijwel alles goed).
 
Volgend jaar wordt Roland 50 jaar.Benieuwd wat voor een hardware mammoet synth ze tevoorschijn gaan toveren.
 
Haha nee zeker niet,helaas,op de RE-150 na heb ik alle andere modellen gehad,al de plugins op de markt hebben er weinig mee te maken (heb ze getest)

Die 8 voice Oberhiems plugs zijn om te wenen vergeleken met een vintage model (heb een 4 voice hier staan en die blaast de 8 voice plugin weg)

Diegenen die het verschil niet horen zit vooral in het brein natuurlijk of je de gave hebt of niet ,daar vormt zich uiteindelijk de final stage van de SWTE conversie,zit je met een onderontwikkeld brein ,zit je met een probleeem natuurlijk,of net niet!,dan is het prima om plugins te gebruiken,EN je moet natuurlijk ook de originele vintage exemplaren EN de emulatie hebben om een feitelijk verschil zelfs te kunnen waarnemen.
Ik gebruik de Audiothing Space Echo plug. Geen gedoe met mechaniek, versleten bandjes en verder top sound en tot slot geen hond die het hoort in een finale produktie.
En uiteraard is er verschil tussen hardware en VST plug want verschillende techniek maar ook daar hoor je dat niet meer in een volledig afgewerkte track.
Dus ja, er zal altijd verschil zijn al is het meteen ook verwaarloosbaar te noemen. Voor mij heeft soft heeft alle voordelen van, en niet de mogelijke nadelen zoals retedure repairs of zelfs onvindbare wisselstukken...
En dan nog is er het aspect van DAC. De meesten van ons gebruiken huis-tuin-keuken DAC's en geen Crane's, Burl e.a. laat staan Masterclock's van ettelijke duizendjes... wat ook nog eens een aanzienlijk
verschil in klank kan maken.
 
Ik heb de Jupiter X nooit bespeeld, de System 8 wel. De emulaties van de Jupiter vond ik overtuigend klinken. Nu is ZEN een andere technologie dan ACB (Analog Circuit Behaviour). Wie heeft er ervaring met beide en zo ja, welke klank bevalt beter?
 
Het geluid van de JD-800 bevalt me wel. Het verschilt van mijn andere digitale synths. Ik noem het plastic. Ik zou er geen complete track mee maken maar het voldoet prima in een mix.

In plaats van een bandecho - nooit gehad - gebruik ik een Strymon Magneto. Die vind ik fantastisch klinken en inspirerend.

Ik ben sinds de Roland VP-03 van het analoge purisme ("een zaagtand, een puls of een driehoek moeten altijd uit een analoge synth komen") afgestapt. Voor mij kwam de ommezwaai met Rolands ACB-technologie. Dit jaar heb ik de Waldorf STVC gekocht. Digitaal maar ik kan er uren naar luisteren.
 
Een nieuw vlaggenschip zo kort op de huidige?
Het kan natuurlijk, maar kijkend naar het verleden zou ik er weinig om verwedden.
In 2012 kwam wel de Integra-7, dus als ze deze 'traditie' zouden voortzetten zou je een Jupiter-XR verwachten.
 
Wie heeft er ervaring met beide en zo ja, welke klank bevalt beter?
Ik heb beiden en ik vind het lastig om daar iets zinnigs voor een ander over te zeggen.

Ik vind de Jupiter-8 in de System-8 uitstekend klinken, maar die in de Jupiter-X ook.
Ik ben niet zo geïnteresseerd in 1 op 1 vergelijkingen, maar bij de JP en de S8 heb ik dat wel een keer gedaan en mijn conclusie is dat ze niet geheel hetzelfde klinken, maar anders op een positiever manier.

Nu ben ik hierin al absoluut geen purist, maar als je de verhalen/theorie mag geloven zou ACB een 'puurdere' emulatie opleveren dan ABM.
In eerste instantie dacht ik dat de JP-X de System-8 voor mij eventueel overbodig zou maken, maar voor het System-8 model alleen al vind ik het de moeite van het aanhouden waard.
Dat is dan ook meteen hoe ik de System-8 het meest gebruik.

Toen ik de System-8 kocht was ik erg enthousiast over de verschillende Plugout modellen, maar in de praktijk kwam ik vaak toch op het System-8 model uit.
Met de Jupiter-X merk ik dat ik de vintage modellen veel intensiever gebruik.
Dat betekent overigens niet dat ik ze daarin per definitie beter vind klinken, maar met alle mogelijkheden van de JP ligt die gewoon wat vaker voor de hand voor mij.
De keren dat ik mij afvroeg of een bepaalde patch niet beter tot zijn recht kwam in de ander kon ik daar niet echt een eenduidig antwoord op geven.

Nogmaals, ik ben dus absoluut geen purist en inmiddels kan ik alleen de JP-8 nog vergelijken omdat ik in de S8 de Juno-106 en JX plugouts heb vervangen voor de Juno-60 en System-100, maar ik zie in de Jupiter-X geen reden om mjin System-8 weg te doen en omgekeerd geen reden om spijt te hebben van de Jupiter-X.
 
De ACB modellen zijn gedetailleerder en daardoor intensiever op de CPU. De models in de Zen Cores zijn in die zin lichter om meer polyfonie etc. mogelijk te maken. Ik heb de verschillen niet heel uitgebreid bestudeerd, maar ik heb niet het idee dat de Zen Core modellen merkbaar minder goed klinken dan de ACB modellen. Misschien als je ze langs elkaar legt dat de verschillen duidelijker zijn.

Ik gebruik de Audiothing Space Echo plug. Geen gedoe met mechaniek, versleten bandjes en verder top sound en tot slot geen hond die het hoort in een finale produktie.
En uiteraard is er verschil tussen hardware en VST plug want verschillende techniek maar ook daar hoor je dat niet meer in een volledig afgewerkte track.

Dit vind ik dus discutabel. Na zo'n beetje iedere tape delay plugin uitgeprobeerd te hebben, heb ik uiteindelijk toch een echte RE-501 gekocht omdat ik gewoon niet die klank eruit kreeg die ik zocht. En dat verschil is toch echt wel aanzienlijk, ook in de finale versie. Zeker als je gaat werken met feedback en distortion etc. ertussen. Dat wil niet zeggen dat de plugin versies slecht of onbruikbaar zijn, vaak zijn ze zelfs geschikter (multiple instances, of je wilt een cleaner/beter controleerbaar geluid, instant recall, stereo/pingpong opties etc.). En geloof me, ik ben geen purist of vintage freak, ik heb juist zolang mogelijk geprobeerd om dure, onderhoudsgevoelige oude stinktroep uit mijn hok te weren.
 
Ik gebruik de Audiothing Space Echo plug. Geen gedoe met mechaniek, versleten bandjes en verder top sound en tot slot geen hond die het hoort in een finale produktie.
En uiteraard is er verschil tussen hardware en VST plug want verschillende techniek maar ook daar hoor je dat niet meer in een volledig afgewerkte track.
Dus ja, er zal altijd verschil zijn al is het meteen ook verwaarloosbaar te noemen.

Dat klopt gewoon niet, als je bvb een tape delay direct over een hele drumtrack (of een deel van de percusie whatever) gebruikt en delay shifts toepast hoor je meteen het verschil,en die is ver van verwaarloosbaar,heeft er gewoon nul of iets mee te maken met het origineel.

Maar nogmaals als jij dat niet kan horen dan is je reactie normaal.
 
Dat klopt gewoon niet, als je bvb een tape delay direct over een hele drumtrack (of een deel van de percusie whatever) gebruikt en delay shifts toepast hoor je meteen het verschil,en die is ver van verwaarloosbaar,heeft er gewoon nul of iets mee te maken met het origineel.
Zo te zien ben ik wel diegene die er niet wakker van ligt...8) Denk je nu echt dat die zatte griet aan de toog plots op de dansvloer schuift omdat ze een originele RE wat-dan-ook- tape ding meent te horen?
Echt niet. Of stop je een ingredienten-lijst bij je track : This song was recorded with a real tape echo ! (stel je voor dat je in het restaurant de kok plots aan de tafel komt opdagen om even te vermelden dat het resultaat van z'n soep te danken is aan de Kitchen Aid mixer die hij gebruikt..) LOL
 
Volgens mij verwar je het feit of je wel of niet iets kan horen met het wel of niet kunnen schelen of dat verschil er is. ;)
 
Volgens mij verwar je het feit of je wel of niet iets kan horen met het wel of niet kunnen schelen of dat verschil er is. ;)
Beiden. Ik vraag net aan de mystici of het (grote) verschil dan van dien aard is dat het doorslaggevend is ?
Maw, wat biedt een vintage tape delay meer dat een tape delay plugin en van zodanige aard is dat het een investering van 1500-2000€ (huidige waarde) vertegenwoordigt.
Een doos met knopjes en lampjes ? Storend motorgeratel in je studio ?

Ik moet het tot in den treure gaan herhalen : als getrainde experten niet het verschil kunnen horen tussen acoustische instrumenten (verschillen zo mogelijk veel groter met electronica)
wat ga je dan staan beweren dat je verschil wel kan horen ?
Als blijkt dat mensen bij zulke (blind) tests dingen gaan horen die ze horen omdat ze weten dat product X in gebruik is ?
Als Andrew Scheps zegt dat er geen verschil is en digitaal meer en betere opties biedt tov analoog, wat ga je dan vertellen over een krakende, motorslijpende versleten tape delay ? Dat de ruis zo mooi is ?
Veeg je echt je voeten aan wetenschappelijke tests? Veeg je de vloer met een uitlating van Scheps ? Zeg dan: Nostalgie en folklore. Daar kan ik wel inkomen.
Maar liever termen als magie, mojo en weet ik wat voor tussen-de-oren zinsbegoogelingen achterwege, want dat zijn niet meer dan subjectieve waarnemingen.
Ik vraag me af waarom ik nog moeite doe en ik begrijp mensen niet die onweerlegbare test blijven negeren.
(er is een heel tof filmpje op YT van een gitarist die bij die 'oude' analoge effects zweert. Moet je zijn gezicht zien als bij de blind-test blijkt dat de effecten waarmee hij speelt en die hij zo liederlijk toedicht allemaal recent digitale effect technologie blijken te zijn. Hilarisch... maar wel realiteit.

We zullen het nooit eens raken. Amen.
 
Laatst gewijzigd:
Is een voorbeeld ja.Maar beïnvloed?Nee.
Ik merk dat Junkie XL vaak wordt aangehaald in dit topic, maar die gast heeft volgens mij werkelijk alles (gehad) dat ooit is gemaakt en het lijkt dat ik geen site kan openen voor een nieuw product (of dit nu een plugin of een stuk hardware is) zonder dat het door hem aangeprezen wordt. Verder niets ten nadele van de beste man, hij heeft een indrukwekkende staat van dienst en de schoorsteen moet ook roken, maar soms lijkt 'ie half influencer/marketeer in plaats van alleen maar muzikant en zijn uitspraken en meningen over dingen zou ik ook een beetje in dat licht bezien.
Kan goed voorstellen dat je dat denkt. Hij wordt als een kenner gezien en hij krijgt ook vast iets voor sommige aanprijzingen terug. Overigens ik herinner hem nog uit de tijd voor dat hij bekend was. Hij heeft op mijn kunstacademie gezeten. Hoe ik hem toch echt ken is dat hij echt gek is op de mogelijkheden van synthesizers en ze ook behoorlijk weet te benutten. Ik begreep die verkoop en veel wat hij nu doet niet zo goed. Maar een ding weet ik wel, hij is een synthesizer liefhebber en een echte vakman.. Dat deel is wel echt. En als hij over zijn manier van werken spreekt heeft is het ook echt. Sinds dat hij naar Amerika is gegaan en sinds dat Elvis ding, kan ik dat stuk allemaal niet meer zo volgen. Maar een kundig vakman dat is ie.
 
Het zelfde geldt eigenlijk ook voor jmj en alle gasten die bij sonictalk langskomen. Die hebben en kennen ook zogezegd alles (en vinden vrijwel alles goed).
telepathie...
 
Back
Top