Roland Boutique JX-08 versie van Roland JX-8P

AC4D1843-30C7-4789-9602-87835CEDCE65.jpeg


Er is weer nieuwe synthesizer uit gekomen uit de serie Boutique JX-08 : Roland Boutique JX-8P

Specificaties :
Roland Boutique Specificaties JX-08

 
Maar het zou idd mooi zijn mocht dat in DAW ook op 2 verschillende stereo tracks terecht komen...cross fingers.
Het volgende vond ik terug in de documentatie die bij de drivers wordt meegeleverd:
Daar zie ik toch PART A en B apart beschikbaar bij recording devices dus lijkt me alvast mogelijk om het op aparte audiosporen te krijgen.
Geen idee of dat dan beiden MONO of toch STEREO is.

Audio Playback/Recording devices
================================

[Playback devices]
OUT

[Recording devices]
IN MIX
IN PART A
IN PART B
IN MIX IN


MIDI input/output device
========================

[MIDI OUT devices]
JX-08
JX-08 CTRL

[MIDI IN devices]
JX-08
JX-08 CTRL
 
JX8p vs JX-08 vs PG8x
Kijk vooral de conclusie op 6:00 🤣

Wat een ongelooflijke bs die espen kraft . Puristisch gezeik. Heb wel eens eerder heel kort iets van die huilmuil gezien en meteen uitgezet.
Heb ze allebei gekocht. de jx en jd.. heb de JX8p gehad en de JX10 had ik paar jaar in “bruikleen” en ja.. het klinkt allemaal net ietsjes dikker maar wat een gezeik voor 399€
 
Wat een ongelooflijke bs die espen kraft . Puristisch gezeik. Heb wel eens eerder heel kort iets van die huilmuil gezien en meteen uitgezet.
Heb ze allebei gekocht. de jx en jd.. heb de JX8p gehad en de JX10 had ik paar jaar in “bruikleen” en ja.. het klinkt allemaal net ietsjes dikker maar wat een gezeik voor 399€
Neem het met een korreltje zout. Het verhaal over zijn oma was gewoon grappig.

Ik heb altijd een haat/liefde verhouding met mijn JX8P gehad, de pad sounds vond ik geweldig (misschien wel de beste ooit) en de soft EP sounds heel bruikbaar. maar het was een ramp om zonder PG-800 mee te werken.
Ik heb hem eind jaren 80 ingeruild en ondertussen gebruik ik de PG8X VST met veel plezier (en die leest zelfs mijn originele sysex data!)
 
Hier een link naar het betreffende deel v/d manual:

PS: ik zou best wel iets met een DAW willen proberen, maar zie gewoon door de bomen het bos niet meer:
Welk platform; PC, iPad? welke pakket? welke interface, etc. wat is wijsheid ?
Angst voor latency en andere dingen die ik niet eens goed genoeg begrijp.
Angst voor dongle problemen, angst voor driver-issues & update-problemen.
Kan ik 's nachts zwetend van wakker schrikken.
Ooit wel in een opwelling een interface besteld die nog steeds ongebruikt in doos ligt en al weer hopeloos verouderd is.

In 1986 kocht ik een Atari 520-ST omdat daar standaard al een MIDI-interface in zat.
Destijds veel geld uitgegeven aan software ervoor die nu weinig nut meer heeft.
Alle uitgaven aan stand-alone hardware in die tijd (synths, FX, etc) heb ik daarentegen ook nu nog wel steeds plezier van.

Ben dus wat huiverig om het DAW pad op te gaan, maar rationeel is dat waarschijnlijk niet;
Net een soort vliegangst waardoor je nu nog steeds met de trein blijft reizen.
[off topic] Heb je wellicht al eens gedaan, maar probeer het eens met het aloude Audacity. Audacity is eenvoudig, robuust, kan "multi-track" opnemen en er is er voor elk platform een versie (Win, Apple, Linux). Je kunt ook effecten activeren zoals reverb etc. Audio opnemen op een tablet? Doet niemand. Audio interface nodig "voar weinâg"? Kijk eens naar de U-Phoria reeks van Behringer: begint vanaf € 44, geen driver nodig dus updates van je computer systeem maken niet uit. Gewoon op een oud computertje/laptopje. Succes! :)
 
Inmiddels heb ik, via de bij mij niet zo geliefde menu's, toch wel wat interessante extra's ontdekt onder de motorkap.
Er zitten twee alternatieve VCF modellen in;
in aanvulling op de Roland IR-3R05 (1). (2) is volgens mijn een 2-pole VCF en (3) denk ik een 4-pole VCF met andere resonantie-karakteristiek
(4-pole ladder?). Kan er nog geen nadere details over vinden.
Voor mij is vooral model (2) een nuttige aanvulling.

Ook nog diverse digitale FX modellen, maar die boeien me momenteel minder.

Er is al wel een online ref. manual, maar waarom kan dat niet normaal, in PDF?

Wordt vervolgd ...
In de Jupiter X(m) zitten ook die 3 filter modellen. En JX8P emulatie. Misschien kun je bij die synths wat info vinden? Die synth models daarin zijn ook 10 stemmig trouwens.. wellicht dezelfde engine die erin draait?

Dit dus:

 
Laatst gewijzigd:
Die synth models daarin zijn ook 10 stemmig trouwens..
Herstel.. dit is kan ik nergens terugvinden en is een aanname. :)
De klankengine voor de Jupiter X en JX08 is in beiden ABM technology (!! Whatever that may be..:D). Een soort door geëvalueerde ACB techology oid?? :)
 
Heb net een ABM JP8 model in de Jupiter Xm en ACB JP08 vergeleken met de hardware versie.
(sidenote: JP08 wordt bespeeld via de Novation midi controller.. ;))

In mijn voorbeeld; 2 oscillatoren met elk 'n zaagtand en ongefilterd en 'n beetje detune. Heb audio gewoon via de telefoon opgenomen. De Jupiter Xm en JP08 staan beiden op een MX1 fie op een submixer binnenkomen waar de JP8 ook op staat. Geen toonregeling toegepast op de JP08 boutique en Jupiter Xm, de Xm heeft kennelijk meer hoog. Maar het verschil in oscillator gedrag tussen ABM en ACB is overduidelijk. Net als in de ZEN klankbronnen (MV1, MC101 en 707, Zenology, etc..) starten de oscillatoren in een random fase.. Het klinkt daardoor zeker levendiger als 'n rompler en geeft 'analoog' gevoel maar in vrijwel alle VA's ervaar je die cyclus in de phase tussen de 2 oscillatoren net zoals het principe in een analoge synth werkt. Een toets opent alleen maar een VCA terwijl de Oscillatoren gewoon doorwerken.

Misschien niet helemaal on-topic qua JX8p maar wel een mooie vergelijking tussen ACB en ABM (in de Jupiter Xm). Maar ben heel benieuwd als iemand zijn JX08 heeft, of dit hetzelfde klinkt als in de Jupiter Xm. Don't get me wrong.. ik ben zeker blij met de Xm. Super leuke performance synth!!

 
Laatst gewijzigd:
Het volgende vond ik terug in de documentatie die bij de drivers wordt meegeleverd:
Daar zie ik toch PART A en B apart beschikbaar bij recording devices dus lijkt me alvast mogelijk om het op aparte audiosporen te krijgen.
Dat zou mooi zijn.
 
Laatst gewijzigd:
@sKeLeTvM

Geen idee of het ook geldt voor de Roland JX-08 (maar vermoedelijk wel)
Sonicstate heeft net een review van de JD-08 gepubliceerd en daar vernam ik het volgende:

Input 1 & 2: return van de computer
Output 1 & 2: layer A & B (Mix)
Output 3 & 4: Layer A
Output 5 & 6: Layer B
Output 7 & 8: Mix input

Layer A en B kunnen dus apart naar de computer en dat in stereo.

 
Bedankt voor info Hover.

Nu moet ik intussen wel eens hard vloeken want ik zie dat de USB driver voor de JX-08 enkel van OSX 10.15 gaat en ik zit op 10.13 en kan niet upgraden naar 10.15 omdat ik geen Metal compatibele GPU heb. Godver de godverdju !

Op zich niet zo erg, maar ik heb geen inputs meer vrij op mijn ADDA-convertor. Kus nu toch m'n...
 
Vandaag kreeg ik eindelijk mijn JX-08. Na een paar uur pielen stuur ik graag mijn bevinding. Wat ik vermoedde wordt waarheid. In single mode - dus bij gebruik van 1 part klinkt de JX-08 net zoals zijn grootmoeder de JX-8P. Gewoon een platte vijg. (dat vond ik destijds niet anders, ondanks de mensen die blijven geloven dat de originele JX8P vet klinkt...NOT ! Maarrrrrr...het toestel is 20-stemmig en je hebt een A & B part. Zodra je 2 identieke patches in A&B kiest, deze vervolgens panned A=L & B=R en 1 van de 2 parts lichtjes detuned, dan opent zich de doos van pandora !! Wow! De kracht van dit doosje zit hem dus in het layeren van 2 (identieke) parts die je detuned of andere subtiele parameter wijzigingen. En dat is ook de reden -naast de belachelijke prijs - waarom ik deze boutique kocht. Ik had een flauw vermoeden, maar dit doosje is echt de moeite waard. Nu hoor je hoe de JX8P destijds had moeten klinken. Erg mooie strings, bassen en old-skool electro, new-wave en aanverwante sounds. Maar dankzij extra FX ook hedendaagse klanken. De twijfelaars zijn er aan voor de moeite. Ik zie 19 weken wachttijd bij Thomann, Bax e.a. Dus nu bestellen is de boodschap. Dan kan je lekker sparen!
 
PS: Wat wel doodjammer is, is dat je zodra je een fantastische AB layer hebt gemaakt na wat tweaken, je deze niet kan opslaan als layer patch. Je bent dus in dat geval verplicht om repectievelijk Patch A en Patch B op 2 verschillende locaties op te slaan en die combinatie op te schrijven. Kwestie van oldscool... ;-)
 
Nu hoor je hoe de JX8P destijds had moeten klinken. Erg mooie strings, bassen en old-skool electro, new-wave en aanverwante sounds.

Destijds had men daarvoor de JX-10,en ja die klinkt natuurlijk:

'Released in 1985 the JX-10 (Super JX) combines two individual JX-8P's for an outstandingly warm, rich and analog sound which is still used in many modern studios all over the world.''

Maar dat is nog wel andere koek als de JX-08.
 
Die Soundtrack patch van de JX-8p was natuurlijk al prachtig, met de JX10 was het helemaal feest, nadat je bijgekomen was van dat typisch Roland idiote patch save systeem en het rukkeyboard. De MKS-70 knort nog tevreden in het rek hier. Zoveel warmte uit die serie. De verwarming kan een graadje lager!
 
... nadat je bijgekomen was van dat typisch Roland idiote patch save systeem...
Haha dé reden dat ik mijn MKS-50 niet meer wilde. Zelfde gezeik op een MKS-80, die ik helaas niet persoonlijk had.
 
Destijds had men daarvoor de JX-10,en ja die klinkt natuurlijk:
Ok die had ik destijds toen hij nieuw uitkwam. (Ik werkte in een bekende mBelgische Muziekwinkel weetuwel...)
Jammer dat hij zo monsterlijk groot was...
Dus ja, dik tevreden met deze boutique. :-)
 
Nu heb ik wel een USB ground loop. Blijkt een gegeven te zijn met Boutiques. Iemand een grondige oplossing ? Er schijnen zo van die USB verloopstukjes te bestaan om dit te verhelpen. Maar werkt het echt ? Dank voor advies.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top