Nieuwe synth van IK Multimedia: UNO Synth Pro X

regular@2x.jpg


De opvolger van de UNO Synth Pro: de UNO Synth Pro X.


Qua sound engine bijna hetzelfde als zijn voorganger, maar dan met meer knoppen en een veel betere look (in mijn ogen).

Ik wordt er wel warm van! Vooral de dual resonante filters: ze klinken goed en dat zie je ook niet vaak (ook met flexibele routing - serieel/parallel) in een analoge synth met patch storage en ingebouwde FX.

De voorganger vond ik te lelijk en met een te slechte interface (te weinig knoppen) om me überhaupt in te verdiepen, maar deze ziet er wel mooi uit en de belangrijkste controls zijn direct binnen handbereik.


Prijs: rond de 590 euro.

USPX_render_front@2x.jpg


Bron: UNO Synth PRO X - Paraphonic Dual Filter Analog Synthesizer
 
Ja we waren te snel! Maar geen spijt, dik ding

Krijg zo mn pro-800 binnen.. als dat tegenvalt koop ik nog een X
Ik gebruik hem ook als externe step sequencer en de knoppen sturen CC uit.. echt top bang for the buck
 
Ja zeker dikke synth, heerlijke filters! :) Al krijg ik de verbinding met de VST plugin in Ableton nog niet voor elkaar (in FL Studio en de standalone app werkt het wel gewoon).

Verder hoop ik dat ze een paar dingen nog toevoegen/verbeteren:

- Het is niet mogelijk om het algemene volume in een patch op te slaan, behalve door de osc levels naar beneden te doen. Echter heeft dit als bijgevolg dat de hele sound verandert, omdat je ze minder hard de filters en drive circuit in stuurt. Hopelijk kunnen ze dit nog toevoegen. De algemene volume knop is voor het hele instrument en ook niet midi controllable volgens mij.
- Glide/portamento werkt alleen maar met noten die legato (overlappend) gespeeld worden. Dit is in de veel gevallen wenselijk, maar een optie om het altijd aan te hebben (ook met staccato (los) gespeelde noten) zou wel heel mooi zijn en ook vreemd dat dat er niet is.
- Een SH-101 style manier om noten in te voeren in de sequencer zou heel nice zijn: dus met iedere gespeelde noot, gaat de sequencer automatisch naar de volgende stap. Door bijv. de Clear knop in te drukken sla je een stap over en ga je door naar de volgende stap zonder een noot in te toetsen.

Zal proberen vanavond die external input eens te testen.
 
Ja ik denk/hoop dat de firmware kant nog een paar leuke tikjes krijgt al ben ik voor het geld al tevreden.

Volume knop stuurt wel midi uit in iedergeval, kwam ik per ongeluk achter toen ik een andere synth met de x aanstuurde.
Ik heb nog geen reactie terug trouwens van de support afdeling.. toch al paar weken geleden wat vragen gesteld.
En inderdaad zou het fijn zijn als ze reageren op ideeen voor firmware update.

Ja ben benieuwd of jij die audio in voor elkaar krijgt. thx
 
Oke! Ik zat de midi implementatie te bekijken en zag onder CC7 wel VCA Level staan, maar ik ging er vanuit dat dat die VCA AM parameter is die ook via shift > Drive te benaderen is (wat heel onlogisch is eigenlijk).

Dat is in ieder geval positief, dan kan ik het in ieder geval extern nog aanpassen..

Probleem is namelijk vooral dat wanneer je geen drive gebruikt, je de volume knop toch wel hoog moet zetten om een fatsoenlijke output te krijgen, maar wanneer je drive wel gebruikt, moet je de volume knop weer flink terugschroeven om te compenseren. Er zit geen automatische compensatie op en handmatig compenseren is dus niet op te slaan per patch..

Ik heb een 2 weken geleden ook al een support ticket geopend m.b.t. die editor, maar ook nog geen reactie gehad... Lees online ook heel slechte verhalen over de support..
 
VCA AM is via shift in te stellen toch. Of bedoel je ook via CC?

Ik gebruik nu de 3.5mm headphone jack uit en die stuurt hard uit hoor.

Net even getest.. als ik shift en vca am knop draai gebeurt er wat hoor ergens anders in de chain hier. dus stuur zeker cc uit.

Editor is wel raar ja maar goed werkt wel als plugin gelukkig.
 
VCA AM is via shift in te stellen toch. Of bedoel je ook via CC?

Ik gebruik nu de 3.5mm headphone jack uit en die stuurt hard uit hoor.

Net even getest.. als ik shift en vca am knop draai gebeurt er wat hoor ergens anders in de chain hier. dus stuur zeker cc uit.

Editor is wel raar ja maar goed werkt wel als plugin gelukkig.
VCA AM schakelt in feite de Amp envelope uit zodat je een drone krijgt. Dat is heel iets anders dan gewoon volume control.

Maar zal als ik thuis ben wel wat meer testen.
 
VCA AM schakelt in feite de Amp envelope uit zodat je een drone krijgt. Dat is heel iets anders dan gewoon volume control.
Yes i know, ik heb puur met en zonder shift aan de knop gedraaid en er ging beide keren iets mee in volume op een ander apparaat in de midi chain.

Het is trouwens gelukt met externe audio door het filter! Moet een mono kabel zijn.. had stereo gebruikt al zou dat toch ook moeten kunnen !?
Ook erg lekker hoor, distorion is ook echt nice. scheelt weer een Sherman filterbank ;)
 
Laatst gewijzigd:
Hier even een drumlogue kick door de PRO X (eerste keer dus doe maar wat) het clippen komt denk ik door mn te harde input settings..Of de FX iets te hard op de X

Edit.. ja input stond op plus 6 decibel.. anyway hij gaat lekker rouw hoor. Zal tzt even oefenen
 

Attachments

  • kickX.mp3
    12,1 MB
Ja we waren te snel! Maar geen spijt, dik ding

Krijg zo mn pro-800 binnen.. als dat tegenvalt koop ik nog een X
Ik gebruik hem ook als externe step sequencer en de knoppen sturen CC uit.. echt top bang for the buck

Pro-800 is leuk maar er komt nog een X

Volgens music radar nr 4 van beste nieuwe synths. Check it uit.

 

Attachments

  • IMG_3968.jpeg
    IMG_3968.jpeg
    569 KB · Bekeken: 37
PRO X FILTER.

Ik zat een beetje te rommelen met de input van de PRO X. Kreeg het maar niet lekker door het filter. Maar heb het nu door al zijn er vast ook funkties met de sequencer aan om
stepped te filteren. Ik wil puur even de basis goed krijgen. Dus ik deel even mijn bevindingen.

START: AUDIO IN FIXED PRE

1. Set je clock op intern (je hoeft niet te sequencen om filter te gebruiken)
2. Druk op osc 1,2,3, en draai per osc vollume naar 0
3. Shift VCA AM naar 0
4. Shift FX om eerst even te bypassen. Kun je later weer aanzetten na afstellen filter.
5.ENV AMT knoppen (tracking) Shift en op 0 zettten. Met je rechter vollume knop kun je dit per steps doen. (nice)
6.Alle 6 de filter knoppen kun je nu instellen en uiteraard ook LPF/HpF 2Pole/4pole/
7.Door stap 3 te doen heb je geen invloed van de ADSR. Dit kun je uiteraard ook terugdraaien.
8.Doordat je in stap3 VCA AM naar 0 hebt gezet staat je DRIVE ook uit. Die kun je weer heerlijk terugdraaien zonder shift dit keer.

9. Door je VCA AM vol aan te zetten. Shift en draai naar rechts. Kom je nu in het stepped gedeelte. Je ingevoerde sequence / steps /lenght/ADSR
gaan nu mee doen.

Genieten maar!
 
Laatst gewijzigd:
Self oscillating filter, toch leuk dat het kan.
 
Iemand de VST editor in Ableton Live aan de praat gekregen? Ik krijg het niet voor elkaar. Wanneer ik aan een parameter in de plugin tweak ontvangt de synth de midi wel, maar de plugin ontvangt geen midi terug van de synth.. Blijft op "Waiting for Uno" staan..
 
Iemand de VST editor in Ableton Live aan de praat gekregen? Ik krijg het niet voor elkaar. Wanneer ik aan een parameter in de plugin tweak ontvangt de synth de midi wel, maar de plugin ontvangt geen midi terug van de synth.. Blijft op "Waiting for Uno" staan..
Ai das vervelend.
Dit weekend de pro-x ontvangen.
OS upgraded naar 1.01. Aangesloten op docking station usb-c poort van Macmini m1. Editor geinstalleerd en het werkte allemaal direct in ableton.

Zou het met de hardware usb C verbinding te maken kunnen hebben, zit er een hub oid tussen?? Ik had soortgelijk issue met een moog minitaur op ‘n oude intel macmini.. was pas opgelost nadat ik macmini geüpgrade had
 
Ik zit op Windows 10 trouwens

Maar het lijkt echt een Abelton issue, want in FL Studio en standalone werkt het perfect. Ik zou dus niet verwachten dat het aan de kabel ligt oid?


Ik heb een goedkope usb c naar usb a kabel in gebruik, zonder hub ertussen. De originele was veel te kort. Heb wel met de originele ook geprobeerd, maar zonder succes..


Ik zal het eens proberen via 5-pin DIN midi. Wie weet doet hij het dan wel.
 
Aha, idd als FL wel werkt zit ‘t wsl in ableton. Laat maar weten via pb als ik bv een setting oid voor je kan checken
 
Staat er nu 1 te koop op sf hier.. 300,- echt no brainer.. Gebruik hem ook met mn eurorack.. zoveel synth.

.Screenshot 2024-01-18 at 21.33.38.png
 
Back
Top