Nieuwe synth van IK Multimedia: UNO Synth Pro X

regular@2x.jpg


De opvolger van de UNO Synth Pro: de UNO Synth Pro X.


Qua sound engine bijna hetzelfde als zijn voorganger, maar dan met meer knoppen en een veel betere look (in mijn ogen).

Ik wordt er wel warm van! Vooral de dual resonante filters: ze klinken goed en dat zie je ook niet vaak (ook met flexibele routing - serieel/parallel) in een analoge synth met patch storage en ingebouwde FX.

De voorganger vond ik te lelijk en met een te slechte interface (te weinig knoppen) om me überhaupt in te verdiepen, maar deze ziet er wel mooi uit en de belangrijkste controls zijn direct binnen handbereik.


Prijs: rond de 590 euro.

USPX_render_front@2x.jpg


Bron: UNO Synth PRO X - Paraphonic Dual Filter Analog Synthesizer
 
Een mooie upgrade t.o.v. de vorige, Loopop had hem een tijd geleden al gereviewed. Er was wel 'iets' wat me minder aansprak, maar ik ben dat natuurlijk weer vergeten.
 
Veel voor weinig maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen verder. Ben niet zo'n fan van IK multimedia, geen mooie looks en geen mooie klank imo.
 
Laatst gewijzigd:
Leuke instapper inderdaad, ben je dan wel even zoet mee.
Ook voor een uitgebreide studio kan hij nog wat toevoegen naar mijn mening. Ik heb naast mijn Iridium geen enkele andere synth met 2 resonante filters, laat staan analoog. Ook een uitgebreide mod matrix.
En dat in een compact formaat met ingebouwde fx. Perfect voor een portable live setup :)

En de bassline modus geeft 303 achtige sounds (qua sequencer en envelope gedrag), maar dan in een nieuw jasje. Houd ik ook wel van!
 
Laatst gewijzigd:
Jij bent de instapfase al lang voorbij denk ik. Staat wel leuk naast een Oxi- sequencer
Och, ik heb wel een zwak voor kleine leuke kastjes op zich. Maar in het segment is zoveel keuze.
 
IK Multimedia is natuurlijk niet zo’n sexy naam of een bekend A-merk…
en die kleine nearfield speakertjes zijn prijs/kwaliteit echt wel goed

maar met deze synth heb ik persoonlijk erg weinig…
wordt er om een of andere reden gewoon niet warm van
ook al heeft ie goede specs, goede UI, goede reviews…
 
IK Multimedia is natuurlijk niet zo’n sexy naam of een bekend A-merk…
en die kleine nearfield speakertjes zijn prijs/kwaliteit echt wel goed

maar met deze synth heb ik persoonlijk erg weinig…
wordt er om een of andere reden gewoon niet warm van
ook al heeft ie goede specs, goede UI, goede reviews…
Ik snap het. Bij mij begon het pas toen ik de dual filters in actie hoorde. Je kan ze linken en dan met 2 peaken met offset sweepen, dat klinkt echt nice en spacy. En je kan van 1 filter de fase omkeren, zodat je phase canceling krijgt, krijgt het weer een heel andere kleur. Ook zoiets wat ik nog nooit eerder heb gezien bij een synth.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb, vooral na de prijsdalingen, al heeel vaak bijna een Uno Pro gekocht. De kleine versie leek me leuk speelgoed en de versie met 3 octaven keys vond ik er erg goed uitzien en lekker compact. Ideaal voor live situaties dacht ik. En ook al vind ik ze nog steeds leuk, ze zijn objectief gezien moeilijk aan mezelf te verkopen. Er zijn zoveel alternatieven met betere UI of meer stemmen. Deze versie heeft wel die betere UI, al vind ik het ook allemaal wel wat priegelig… Dan liever een Minilogue XD voor dit geld.

Vorige week had ik de Uno Pro met keys bijna gekocht, maar toen kwam er een goede aanbieding voorbij van een full sized Odyssey… Keuze was ineens snel gemaakt…

Wat me echt leuk zou lijken is als ze Syntronik als hardware polysynth uitbengen. Al die klassieke synths zijn daarin gesampled, met daar overheen wat gemodelleerde beroemde filters. Ik vind het leuk om te horen hoe veel verschil er zit tussen oscillatoren van al die synths.
 
Jeetje, ik zit door de afgelopen weken heen toch veel op youtube te luisteren en ik moet zeggen sommige sounds klinken op yt beter dan menig synhtje waar ik naar aan het kijken ben.. Ik vind hem er alleen een beetje cheepo uitzien. Ze hadden hem bij bax ook niet staan.

Is er iemand die hem al heeft?

Ik wil nog 1 synth kopen dus ik twijvel zoals ik nog nooit getwijfeld heb.
Kijk ook stiekem naar Analog Solutions Impuls command.. tsja weer 1000,-
Als iemand nog een tip heeft? Ik zie zoveel leuks, Pro-800 bijv..

Ik heb nog plek voor 1 klein tabletop synthje.
 
Hij is bij Thomann ineens bijna 100 euro goedkoper geworden: € 495,-

 
Bij Bax hebben ze er ook nog 35 liggen.. volg het al een tijdje. 1 verkocht in maand tijd
 
Back
Top