Nieuwe synth van IK Multimedia: UNO Synth Pro X

regular@2x.jpg


De opvolger van de UNO Synth Pro: de UNO Synth Pro X.


Qua sound engine bijna hetzelfde als zijn voorganger, maar dan met meer knoppen en een veel betere look (in mijn ogen).

Ik wordt er wel warm van! Vooral de dual resonante filters: ze klinken goed en dat zie je ook niet vaak (ook met flexibele routing - serieel/parallel) in een analoge synth met patch storage en ingebouwde FX.

De voorganger vond ik te lelijk en met een te slechte interface (te weinig knoppen) om me überhaupt in te verdiepen, maar deze ziet er wel mooi uit en de belangrijkste controls zijn direct binnen handbereik.


Prijs: rond de 590 euro.

USPX_render_front@2x.jpg


Bron: UNO Synth PRO X - Paraphonic Dual Filter Analog Synthesizer
 
Nou ik heb hem binnen!
Aangesloten, ziet en voelt beter dan verwacht.

Maar ben even door de presets gegaan en vind de output heel laag en weinig bass…

Heb alles effe uitgezet ga vanavond met handleiding even checken of dit beter kan.
 
Ik heb er even een uurtje opzitten en ik ben niet echt tevreden stereo klinkt ie ruk, als ik de jack eruit trek en een mono overhou klinkt ie stuk dikker.
Heb al in de handleiding gekeken hoe ik hem kan factory resetten maar eenmaal in het bewuste menu staat factory reset niet als optie haha. Ok tjsa, vind hem niet echt heel analoog klinken moet ik zeggen tot nu :/ ik krijg ook geen geluid uit een leeg slot!?
 
MMm in de mix met drumcomputer klinkt ie wel lekker.. heb hem al iets meer door
 
ok effe een update voor whoeffer het interessant vind..

De synth pro x rockt! Heb al ietwat diepere bass gekregen, maar het vershil wat hem maakt is koppelen aan de drumcomputer, zelfs zonder mixer snijt ie heerlijk in de mix. Heerlijke filters. Bruikbaarder (live) dan bijvoorbeeld die op de elektron AHmk 2 die gaat soms te diep of fluiten. Fluiten kan de pro x ook maar toch prettiger. ik zit nog even met het mono of stereo verhaal. Wat ik merk dat je op meerdere manieren vollume kunt oppeppen wat erg handig is.

Software editor ook erg nice, kan echt best veel met dit ding.
 
Nou heb hem net aangesloten en even snel wat dingen geprobeerd:

- De sound (wat ik zo snel ervan kon beoordelen) is wat ik er van verwacht had - dus goed!

- Het was een heel gedoe om de editor te downloaden (je moet per se eerst een account aanmaken en je product registreren op hun site), maar uiteindelijk gelukt, maar krijg m niet aan de praat: hij blijft "Waiting for UNO" zeggen, terwijl ik de juiste midi input/output poorten heb geselecteerd (en deze in Ableton juist uit heb geschakeld)...

Hoop wel dat ik die editor nog voor elkaar krijg, want dat vind ik toch wel ideaal..
 
Hey leuk!

Ja heel gek de editor heeft het vanaf het begin gewoon gedaan en lekker mee bezig geweest maar sinds een uur krijg ik hetzelfde! Ga er morgen ook even naar kijken. Misschien bepaalde manier van opstarten? Of m’n computer in sluimer gegaan tijdens pauze.. maar is dus wel iets om uit te zoeken
 
Ik krijg trouwens ook de glide functie alleen in "portamento" mode, dus alleen bij overlappende noten glijdt hij van de ene naar de andere pitch. Ook wanneer ik de voice mode op Mono zet (ipv legato) doet hij het alleen bij overlappende noten... Enig idee hoe je dat aanpast? Kan het zo snel niet vinden..
 
Ok, nou ik had toch settings verkeerd staan voor de software editor zie screenshot, zo krijg je verbinding.
Wat betreft Portamento(glide), druk op de betreffende toets van de sequencer en in het rechterbovenscherm krijg je optie's te zien.
Daar zie je dan note lenght (moet wel wat langer bij korte noten gebeurt er niks) en daaronder staat Glide amount.
 

Attachments

  • Screenshot 2023-11-11 at 11.16.52.png
    Screenshot 2023-11-11 at 11.16.52.png
    235,4 KB · Bekeken: 50
  • Screenshot 2023-11-11 at 11.06.47.png
    Screenshot 2023-11-11 at 11.06.47.png
    290,4 KB · Bekeken: 48
Ja die instellingen heb ik wel goed staan, maar doet het toch niet bij mij…

Betreft glide: ja werkt dus alleen bij legato.. geen ramp, wel jammer
 
Ah ok vervelend! Zit er een usb hub tussen je usb kabel? Dat kan soms ook tegenwerken.
Betreft glide: ja werkt dus alleen bij legato.. geen ramp, wel jammer
Ja had nog geen koffie op las te snel.. misschien in firmware update. Zitten nu pas op 1.0.1 geloof ik :)

Ik ben nog wel een beetje zoekende naar wat rondere diepe bassen maar wellicht moet ik de theorie er even bijplakken wat betreft volume en tuning van de osc’s

Heb jij hem stereo of mono in gebruik?
Ik vond stereo minder maar wellicht beter in te stellen?
 
Ah ok vervelend! Zit er een usb hub tussen je usb kabel? Dat kan soms ook tegenwerken.
Ja had nog geen koffie op las te snel.. misschien in firmware update. Zitten nu pas op 1.0.1 geloof ik :)

Ik ben nog wel een beetje zoekende naar wat rondere diepe bassen maar wellicht moet ik de theorie er even bijplakken wat betreft volume en tuning van de osc’s

Heb jij hem stereo of mono in gebruik?
Ik vond stereo minder maar wellicht beter in te stellen?
Ja heb m gewoon stereo. Heb jij niet iets anders gaande in je setup? Klinkt bij mij gewoon goed! Gebruik je wel 2 dezelfde kabels (2x gebalanceerd?)
 
Ah mooi om te horen, waren inderdaad geen topkabels.. ga morgen even andere pakken.
Ik ben er tot nu to toch wel lekker mee bezig hoor. Wordt er wel blij van!
 
goed overzichtje 😉
Ik gebruik zelf synths het liefste om “live” te spelen. Weinig cc nodig en gebruik ook geen sequencer en nauwelijks effecten. Het voornaamste verschil is dan inderdaad dat dubbele filter.

Nou waar ze goed over nagedacht hebben is live gebruik. Alles is ook goed te lezen, gewoon goed leesbare witte letters op een zwarte achtergrond.
 
Ok nou de uno synth pro x blijft :) leuke synth die wat lager mag maar ik heb hem zojuist even door mn elektron AH mk2 gehaald en dat zit wel snor.
Hoor voorbeeldje. Maar nogmaals in de mix en zeker live is sublaag niet altijd wensbaar ook. Hij zit nu de kick niet in de weg zeg maar.
 

Attachments

  • PRoX:AHmk2.mp3
    1,5 MB
Ok nou de uno synth pro x blijft :) leuke synth die wat lager mag maar ik heb hem zojuist even door mn elektron AH mk2 gehaald en dat zit wel snor.
Hoor voorbeeldje. Maar nogmaals in de mix en zeker live is sublaag niet altijd wensbaar ook. Hij zit nu de kick niet in de weg zeg maar.
Ik krijg er genoeg laag uit hoor? Klinkt in jouw voorbeeld alsof je iets van ring modulation gebruikt ofzo, klopt dat? Dat kan er ook voor zorgen dat het dunner gaat klinken. Maar probeer eens een enkele saw oscillator, daar krijg je toch wel laag uit?
 
ik ga morgen wel even weer proberen maar heb uiteraard al honderderden patches geluisterd en nieuwe gemaakt... ik heb het laag echt wel opgezocht.
Sinds ik een subwoofer heb gaat niks laag genoeg :beard:haha

Moet wel zeggen dat bij mijn voorbeeldje ik niet perse de dikste bassline heb gepakt hoor..
 
Laatst gewijzigd:
Ok ben op de synth pro x zo laag mogelijk gegaan.. zie bestandje. Heb ook wat laag opgenomen met mn megaFM. Zie bestandje.. die. laatste gaat toch stuk lager hoor heb ik het idee... @Manic post jij eens een synth pro x bassline aub..
P.s. ring modulator staat uit.
 

Attachments

  • pro:X.wav
    1,4 MB
  • megaFM.wav
    1,5 MB
@Manic heb jij de audio in al geprobeerd? Ik krijg er geen andere synth doorheen.. pre post alles geprobeerd.
 
Back
Top