Attachments
Last edited by a moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat dus, en ook dat we in een tijd gaan komen waar de technologie zo ver gaat, dat met hoog frequente FPGA's er gene verschil hoorbaar of merkbaar is tussen analoog of digitaal en dat de wnesleijke dingen van analoog (zoals detuning, harmonix distortion) zo extreem goed nagemaakt worden, dat je als artiest gewoon met digitale synthesizers zelf kan bepalen hoevele van het virtuele analoge (wat dan niet te onderscheiden is van echt analoog) er zelf aan toe kan voegen. En idd alles is mooi speelgoed. Veel oude albums zijn met spul gemaakt waar veel studio engineers nu niet meer zouden willen werken, en zeker ook live is er gigantisch veel verbetert. Dat gezegd hebbende mensen die een mooie oude beatles plaat luisteren zul niet gaan horen piepen over de bagger (vergeleken met nu) ze gebruikten. Of bij rave destijds, waar gewoon arme muzikanten met crappy gear mooie dingen uitbrachten. Voor het publiek gaat het om de muziek. Voor de creatieveling om whatever hij wil dat het is, het wordt. En voor de studio engineer voor hem de bottomline wat er uit de speakers komt. Gewoon de pragmatiek, werken met de riemen die je hebt. En wat audio is, is iets voor de oren en wat basis kennis en training om die te gebruiken. En een 1000 euro kabel gaat niet mooier klinken, veel van die mythes blijken de wereld in geslingerd te zijn met een even zo pragmatisch commercieel motief (daar niet in meegaan en gewoon ervaring en kennis op doen bespaart je die zelf limitering).Ah zo. De analoog vs digitaal / hardware vs software discussie gaat terug tot de tijd van de apostelen. Alles heeft zijn plek. Er zijn echt wel analoge synths en effecten waar magie en mojo in zit die je met de digitale techniek van dit moment nog niet kunt evenaren of overtreffen. Andersom zijn er in het digitale domein dingen mogelijk die je met analoge technologie nooit voor elkaar krijgt. En dan nog van alles er tussenin. Het is allemaal prachtig speelgoed en het is geen wedstrijd.
Ik vind de JD800 helemaal niks, ken het origineel niet, maar zit een super weirde EQ over alle presets heen, heeft het een overdreven midrange, bijna resonant sausje.
Denk dat virtueel analoog niet meer virtueel analoog is.Het klinkt ook als analoog met de nieuwste technologie van vandaag.Mensen die zeggen dat de jupiter X ruk is want het is een software synth in een box en nog wat mythes over analoog versus digitaal.
Ik heb er een vriendje bij. (maar ik blijf het wel uitleggen)Hij noemt de mythe van de anologe wereld een gigantische mythe. Zelfde verhaal Van Junkie XL, maar op een iets andere manier. Hij beschrijft min of meer het zelfde proces en het komt op hetzelfde neer, wat de ander (Scheps) nu op dit moment niet doet gewoon omdat hij dat een fijne workflow vind is junkie Xl nu aan het combineren: hybride (zowel digitaal als analoog). Er is veel mythe, Scheps legt het duidelijk uit. Mensen limiteren zichzelf met purisme, prima maar dat maakt het geen waarheid. Maar dat er wel het een en ander te zeggen valt over de repareerbaarheid van synths. Ik heb ene prima punt, maar voor wie niet leest en toch naar mijn punt vraagt leg ik het nog wel een tweede keer uit. Alleen geen derde keer, omdat ik daar geen zin in heb
Nap, je weet dat ik nooit akkoord zal gaan met die denkpiste. Stel je voor : Ik heb thuis een analoge 'Mojo' meter en ook een 'Warmth' en 'Magic' meter.Er zijn echt wel analoge synths en effecten waar magie en mojo in zit die je met de digitale techniek van dit moment nog niet kunt evenaren of overtreffen.
Wat je met die toestanden bedoelt weet ik niet, maar de RD-piano vind ik bepaald geen toevoeging.Alleen begrijp ik niet wat die piano's en toestanden in zo'n type synth zitten te doen.
Ik heb er dus ook niks op tegen en soms zelfs handig, maar vind het contrast tussen, naar mijn mening (ik zeg het er maar even bij ) hele goede syntklanken en een matige piano opvallend.In de studio zal de toegevoegde waarde minder zijn, al pak ik ook nog best eens een pianootje uit mijn XV5080.
Eens het gaat al heel ver.Denk dat virtueel analoog niet meer virtueel analoog is.Het klinkt ook als analoog met de nieuwste technologie van vandaag.
Roland maakt zijn eigen chips en gebruikt niet die van een ander fabrikant.Bevatten een groot aantal dsp en cpu kernblokken die specifiek voor hardware doeleinden zijn gemaakt in de muziek.Als je zelfs nu eigenschappen kunt nabootsen door temperatuur sensoren te plaatsen die het oscillator gedrag kunnen veranderen of zelfs de ouderdom kunt instellen.
Als je echt stelt dat ABC beter de klanken kan nabootsen dan de BMC structuur in de X kan dat wel zijn.Ik vind dat beide geweldig klinken.Vergeet niet dat met BMC een immense sprong maakt in polyfonie en dus meer mogelijkheden meer Layers,meer complexere klanken,meer variatie kunt halen dan ABC.
Ook al heb je de mogelijk het allemaal te hebben in de cloud de manier snel klanken en effecten te stapelen van verschillende modellen en vlug met schuifregelaars verandering kunt brengen is een totaal andere ervaring dan in de cloud en vergeet de I-arpegiator niet.In combinatie tussen cloud en X is ideaal om klanken te maken.
Amen.Dus over magie gesproken, wat doe je met een wetenschappelijke test (en zijn uitkomst) met een van de meest 'magische ' instrumenten in de wereld :
"In a double-blind test by professional violinists, most couldn't determine — by sound alone — which violin was an original Stradivarius and which was a modern instrument.
Above, a 1729 Stradivari known as the "Solomon, Ex-Lambert." ... But one is on a Stradivarius violin, the other on a violin made in 1980.
Sja, die MC505 die ik ooit had, 30% house geluiden die een beetje passen in de Europese markt, dan 40% Japanse house geluiden en de rest een anaal aangeblazen trompet, saxofoon,pornofluit, etc, .. Je weet wel van die geluiden van zo'n man met een keyboard die corny riedeltjes speelt op een verpleegtehuis voor bejaarden. Das netzoiets als dat Casio bijn zijn eerste synthesizer dacht "laten we er ook een calculator in stoppen"En om ook ontopic te blijven, die Rolands X/Xm zijn top. Alleen begrijp ik niet wat die piano's en toestanden in zo'n type synth zitten te doen.
Flat Earth International Conference... I rest my case.Je mag van mij altijd beweren dat RA, de god van de Zon echt heeft bestaan en er heel erg in gelooft,
maar begrijp dan ook dat er steeds mensen zullen zijn die je zullen zeggen dat het echt wel een mythisch verhaal is :-)