Roland Boutique JX-08 versie van Roland JX-8P

AC4D1843-30C7-4789-9602-87835CEDCE65.jpeg


Er is weer nieuwe synthesizer uit gekomen uit de serie Boutique JX-08 : Roland Boutique JX-8P

Specificaties :
Roland Boutique Specificaties JX-08

 
Tevredenheid is snel over zie ik nu...je verkoopt hem al!

Toch niet goed ?
Jawel, erg mooie synth. Aan de sound ligt het niet. Ik heb echter het probleem dat ik de JX-08 USB audio niet fatsoenlijk kan gebruiken via de OSX 'aggregate' functie waardoor ik verplicht ben de audio outputs te gebruiken. Omdat ik geen inputs meer vrij heb moet ik jacks zitten in-en uittrekken en dat haat ik. Het doosje staat hier nog steeds. Want anderzijds, zelfs als ik er m'n centen er quasi voor terugkrijg, verschil gaat dat ook niet maken.
Ik heb gelezen dat sommige mensen het met een ferriet kern om de kabel hebben opgelost. Heb het zelf niet geprobeerd.
Anders normale midi kabel en stroom via bijv telefoonoplader
De onderste oplossing had ik zelf al bedacht, maar dan heb ik geen USB Midi.
 
Intussen ben ik er toch in geslaagd om de JX-08 deftig aan de praat te krijgen en loopt Midi en Audio perfect over USB, dus in samenwerking met mijn bestaande Apogee ADDAC middels de OSX Aggregate functie. Ik was blijkbaar in die aggregate menu vergeten (RTFM!) de 'drift' functie voor de JX aan te zetten en dat had de nodige storingen tot gevolg. Ook de USB groundloop is verdwenen.

Verder dus ook mooi 2x stereo audio kanalen voor A&B. :)

Ding klinkt gewoon super. Me happy.
 
Intussen ben ik er toch in geslaagd om de JX-08 deftig aan de praat te krijgen en loopt Midi en Audio perfect over USB, dus in samenwerking met mijn bestaande Apogee ADDAC middels de OSX Aggregate functie. Ik was blijkbaar in die aggregate menu vergeten (RTFM!) de 'drift' functie voor de JX aan te zetten en dat had de nodige storingen tot gevolg. Ook de USB groundloop is verdwenen.

Verder dus ook mooi 2x stereo audio kanalen voor A&B. :)

Ding klinkt gewoon super. Me happy.
Geen usb noise meer?

Ik heb gisteren wat ferriet kernen geprobeerd om zowel usb als audio kabels en het leek wel iets te verbeteren, maar niet veel.
 
Nee, helemaal niet meer en ik snap ook niet waarom dat plots verdwenen is. Zou dat met het installeren van de JX-08 USB drivers te maken hebben ?
Nee dat lijkt me sterk. Op Windows worden de boutiques niet eens herkent zonder de drivers, niet class compliant.

Gebruik je nu een andere usb poort of andere kabel?

Ik heb wel soms meer ruis dan anders, dus zal vast ook te maken hebben met wat er aangesloten is of aan staat.
 
Heb net een ABM JP8 model in de Jupiter Xm en ACB JP08 vergeleken met de hardware versie.
(sidenote: JP08 wordt bespeeld via de Novation midi controller.. ;))

In mijn voorbeeld; 2 oscillatoren met elk 'n zaagtand en ongefilterd en 'n beetje detune. Heb audio gewoon via de telefoon opgenomen. De Jupiter Xm en JP08 staan beiden op een MX1 fie op een submixer binnenkomen waar de JP8 ook op staat. Geen toonregeling toegepast op de JP08 boutique en Jupiter Xm, de Xm heeft kennelijk meer hoog. Maar het verschil in oscillator gedrag tussen ABM en ACB is overduidelijk. Net als in de ZEN klankbronnen (MV1, MC101 en 707, Zenology, etc..) starten de oscillatoren in een random fase.. Het klinkt daardoor zeker levendiger als 'n rompler en geeft 'analoog' gevoel maar in vrijwel alle VA's ervaar je die cyclus in de phase tussen de 2 oscillatoren net zoals het principe in een analoge synth werkt. Een toets opent alleen maar een VCA terwijl de Oscillatoren gewoon doorwerken.

Misschien niet helemaal on-topic qua JX8p maar wel een mooie vergelijking tussen ACB en ABM (in de Jupiter Xm). Maar ben heel benieuwd als iemand zijn JX08 heeft, of dit hetzelfde klinkt als in de Jupiter Xm. Don't get me wrong.. ik ben zeker blij met de Xm. Super leuke performance synth!!

 
Ho.. ff te snel.. maar ik snap niet wat je nou beter vindt klinken?
dat acb of abm?

ik speelde met de gedachte om er een zooi uit te gooien en mischien jupiter x te kopen.
die jupiter juno stijl is toch waar ik het snelst mee kan werken
 
Vond dit wel een leuke demo v/d JX-08 (& RD-909)

 
Praktijktest v/d JX-08 bij onze Duitse vrienden, incl. diverse vergelijkingen.
Maken iets subtielere afwegingen over de voors en tegens v/d JX-08 dan onze Noorse vriend op YT.

 
Back
Top