Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 277
Last edited by a moderator:
Ik heb beiden gehad, de X is sexy, maar Zenology klinkt EXACT gelijk. Voor mij de reden om de X te retourneren. Hij stond super sexy op z’n stand, maar heb je Zenology en een goed keybed, dan voegt het niks toe. Zou de X zo weer kunnen kopen, puur voor pride of ownership, als collector. Rationeel voegt het niks toe.
 
Als je het rationeel bekijkt is het logische dan dat je de X laat staan, als je Zenology hebt..Maar in het leven zijn er andere dingen dan consequent redeneren.
Ja,die bak zou echt een wow factor zijn in mijn klein studiootje, een eerbetoon aan de JP-8 die ik vroeger had.Dat maakt het leven veel aangenamer, positiever, leuker.
En als ik rationeel mag zijn,ik heb nog een hardware synth nodig.(nu alleen nog een midi -klavier buiten de piano).Had de Kurzweil K2700 in gedachte maar ik vrees dat die prijs wel wat meer zal zijn dan de X en is nu nog alleen in 88 piano keybed wat ik niet nodig heb.
Wat meer is, ik hoef m'n PC niet altijd op te zetten, schakelaar aan van de X en tweaken maar.Zou dan naar een free of core account van Zenology gaan.
 
Ieder zijn overwegingen uiteraard, maar voor mij is Zenology in geen enkel opzicht een vervanging voor de JP-X, hooguit een aanvulling.
Ik moet erkennen dat het editen van ZenCore klanken op de JP-X in sommige opzichten niet op de handigste manier gaat, dus ik vind Zenology soms handig om een nauwkeurige edit te maken, maar het meeste doe ik toch in de X zelf.

Ik heb ook geen computer die heel erg is ingericht op muziek maken en dat wil ik ook graag zou houden.
In de jaren is mijn voorkeur verschoven richting hardware en gebruik ik een computer slechts ter ondersteuning.
Als je grotendeels 'in the box' werkt kan ik mij voorstellen dat Zenology een prima keuze is.

Wat betreft het editen van ZenCore.
Dat is even wennen en je ontkomt niet helemaal aan menu graven, maar er is gelukkig heel veel mogelijk met de knoppen.
Op de Fantom vind ik dat nog mooier werken met een combinatie van knoppen en overzichtelijk touchscreen, maar daar moet ik nog even op wachten.
 
Wat ik toch een groot minpunt vind aan de X is dat de X zich gedraagt exact aan het originele.dus een 8 gaan die regelaars en knoppen niet en wel werken,bij de Juno weer andere.Ieder model is anders.Een workflow die precies een 8,een juno,....is.Dat veronderstelt dat je die synth's moet kennen om te weten wat wel en niet werkt op de X.
Tenzij je naar "JP-X INT" en Tone edit kiest dan heb je alle regelaars ter beschikking.
Misschien een volgende update dat alles toch werkt, hoewel het dan niet een echte workflow van het gekozen model meer is.
 
Er zijn schemaatjes van alle modellen in de Reference guide opgenomen die de correspondentie tussen controllers en parameters laten zien.
Ik zelf vind er prima mee te werken, maar ik vind dat in de System-8 duidelijker geregeld, omdat de controllers die niet worden gebruikt in het geselecteerde model niet oplichten.
Maar goed, daarbij klaagde men weer over de kermisfactor. ;)
 
Voila heb de X besteld!
Wordt ongeduldig wachten, wanneer ie binnenkomt.Bij mijn lokale piano dealer besteld,een paar straten verder en die altijd een goede service heeft gegeven.
Denk dat het een ideale werkgezel wordt met de cloud.In combinatie met mijn wm-1 kan ik makkelijk met zenology werken op de X en cc uitzend zodat ik zelfs de klanken op de X kan manipuleren.(hoop ik toch).
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Gefeliciteerd! :okdan:
Ik ben benieuwd naar wat je er van gaat vinden.
 
Ik ook ja. Zit ook al een tijdje naar die Jupiter X te kijken met die hele Zenology / Cloud integratie. Volgens mij is dat best gaaf allemaal.
 
Ja,top combinatie, hoewel ik denk dat de X volgens mij niet meer lang zal bestaan.
Dit vlaggenschip is niet de goedkoopste,meesten gaan naar de Xm of de cloud alleen.
Mij niet gelaten, wordt een klassieker en een hebbeding op de tweedehands markt :W
 
Hier Opa 8 fier naast kleinzoon X.Waar is vader 80?:luv:
Roland-JupiterX-Jupiter8-Synthesizer.jpg
 
Neen en bij ons(Belgie)is het ook een maand winkelen op afspraak nu.Vrees dat het nog een tijdje kan duren.
Hm...dat wordt een lange zit dan. ;)

Ik heb intussen wel een document gemaakt met de een overzicht van de parameters/controllers per model.
Dat staat ook gewoon in de reference guide, maar ik vind het formaat niet echt handig.
 

Attachments

  • Jupiter-X_Model correspondence-ORG-gecomprimeerd.pdf
    5,1 MB · Bekeken: 142
Pas binnen!
Direct met de manual begonnen want the sounds zijn me al gekend.
Wel een beetje nadenken en experimenteren maar het is te doen.
Ja,het is een eye Cather net als de Jupiter 8(het oog wilt ook wat).Alleen voor de looks zou je deze synth al willen hebben.Maar d'r zit een pak meer aan deze synth.
Ben je een Roland liefhebber van vintage geluiden, dit is je goal.Geluiden zijn uitstekend.En nu verder uittesten.
 
mooie bak die jupiter x, zodra de d50 plugout beschikbaar wordt ga ik over stag.
Bestaat al in Zenology.Dus?
Vraag me af of een V-synth model mogelijk is.Met meerdere oscillator tech en cosm filter, ingebouwde sampler?Met Roland weet je nooit!
 
Ik snap niet wat je wilt zeggen. De d50 is niet als expansion beschikbaar en dus ook niet in de jupiter x/xm hardware
 
Alles van de X is beschikbaar als Zenology in DAW.
Maar de X blijft een schitterend apparaat, veel plezier er mee!
 
Back
Top