Welke CLAP en waarom?

Enzo.F

vrijwillig lid
Lid sinds
31 mei 2010
Berichten
1.663
Locatie
a forest
Ooit iemand vol overtuiging horen zeggen; 808 clap het mooiste geluid in m'n tracks. Ik luister de laatste tijd met regelmaat Italo en mag zeggen dat ik de drumtraks clap en de 707 clap ook goed 'stomp' of bot vind.

Welke clap gebruik je en... LEG EVEN UIT WAAROM.
 
Ik ben zelf ook helemaal weg van mijn 808 clap, hij is geen 1x hetzelfde en dat geeft in mijn oren een aangenaam gevoel.
Programeer maar een rhythm met alleen een clap op 1,5,9 en 13 en luister maar. Het is minimaal maar zeker hoorbaar bij de 808.

De 707 en drumtraks hebben zeker mooie claps maar omdat ze vanaf een chippie gehaald worden klinken ze altijd hetzelfde.
Die van de 808 lijkt soms bijna een soort van flanging te hebben
 
Altijd begrepen dat de clap uit de Boss DR110 een van de best klinkende claps is.

Zelf zit ik er wel eens aan te denken om met wat eurorack een drum synth te maken, dan heb je erg veel keus zonder dat je een hele drumcomputer aan moet schaffen voor een enkel geluid.
 
Meestal sla ik mijn vrouw en neem ik dat geluid op.

Nee ehm.. ik vind de clap van mijn 808 wel erg mooi gruizig, maar toch strak. Maar terwijl ik dit tik, luister ik naar Plug Me In van Squarepusher, waarin hij een (gesampelde) 909 clap gebruikt, is wat ronder. Ook mooi. Ben minder gecharmeerd van de clap in mijn Vermona DRM I mk3, omdat die naar mijn zin te fluffy is. Overigens is processing je vriend hier; ik heb zeer goede ervaringen met de UAD Trident A-Range EQ plug-in; deze transformeert het geluid op een bijna magische manier. En mijn API 2500 zorgt er voor dat het nét even wat overtuigender uit de speakers klettert.

Geen idee of dit je vraag beantwoordt, maar mogelijk geeft het je wat nieuwe inzichten.
 
Ah ja, als je alleen een clap zoekt - de TipTop CP909 heeft een prachtige 909 clap sound. En dat voor maar 99 USD (mits je een Eurorack case hebt).
 
808 yes!

Heb ik helaas niet meer, maar wel een grote sample set (10 samples voor de clap enz) en een TR-8 (maar niet vergelijkbaar....)
 
dit is mijn favoriete CLAPS

;)

Ik plug deze (synth) band nog eens hiero.. ze zijn steengoed namelijk..

 
Ik vind men 808 claps steeds heerlijk klinken, al wil ik soms een iets meer AAA klinkelnde clap, die 808 clap is wat meer CLEP dan CLAP vind ik...
De drumtraks clap vind ik echt wel CLAP klinken, maar het hangt allemaal wat van song tot song af natuurlijk.
Ik zoek ook wel ééns naar clap samples, van een echte handklap dan wel, met een beetje layering enz bekom ik hier vaak het meest gewenste resultaat mee.
 
909 is de volste clap, met de mooiste verb-achtige decay. Zeker tegen het rood aan de meest aanwezige clap die er is. De 808 is wat droger en korter.

De 110 is inderdaad ook geweldig, heb sinds kort een Drumatix van Acidlab en ben erg blij met de 110 clap-clone daarin. Wederom een mooiere verb-achtige decay.

707 is wat minder dynamisch maar zeker bruikbaar, maar heeft wel een externe reverb nodig(net als de meeste digitale claps). 808 ook een beetje, maar door het feit dat hij analoog is zit er meer miniscule variaties in.
 
Ik vind de DRM clap zeker wel lekker en is het meeste te tweaken.
 
Moet zeggen dat elke te tweaken clap voor mijn gevoel eigenlijk vrijwel direct volledig uit elkaar valt bij het draaien aan de knoppen. Lastig geluid wat vaak vrijwel direct heel raar klinkt. Machinedrum vind ik een goed voorbeeld(en de Rytm) van ubertweakbaar, maar vrijwel direct liever niet...
 
Ik gebruik de 909 clap het vaakst.
Kan moeilijk zeggen waarom.. hij is het meest 'in your face' denk ik.

De clap uit de Oberheim DMX vind ik ook mooi evenals de clap van de Sequential Drum Traks die wat op elkaar lijken. Maar niet overal voor geschikt.. het is meer een 'soul clap'

Soms layer ik verschillende claps.
 
Moet zeggen dat elke te tweaken clap voor mijn gevoel eigenlijk vrijwel direct volledig uit elkaar valt bij het draaien aan de knoppen. Lastig geluid wat vaak vrijwel direct heel raar klinkt. Machinedrum vind ik een goed voorbeeld(en de Rytm) van ubertweakbaar, maar vrijwel direct liever niet...

Ja maar een DRM heeft in de knoppen bij alle geluiden altijd een vrij groot bereik en maar een klein deel is echt bruikbaar voor een standaard clap. Maar je kunt er daardoor ook dingen mee doen die niet direct als een klassieke clap klinken.

Ik vind hem binnen de sweet spot ook erg goed klinken, zeker als alternatief voor een standaard 808 en 909 clap.
 
Coolere versie van de DRM-110 in Eurorack: DrumDokta 2

Meest uitgebreide 808/909 style clap in Eurorack, maar nog niet te Kopp: Dijkstar RiDrum THC-01 (van Richard2000 op deze forum)
 
simmons claptrap en 808 en 909 en rz-1 en dmx en linndrumm en lm1.
en die van more bounce to the ounce van zapp en en en en en en

gerbuik verschillende omdat ik niet altijd dezelfde clap wilt hebben.
 
Wat ook lastig is: claps na een sampler met karakter. Oftewel: iedere clap na mn SP1200. En dan zijn er weer specifieke claps, zoals bv Car wash.
 
Gewoon met het handje joh. Paar keer over elkaar opnemen en gruizige maar gedempte plate reverb en het is weer 1979 in 1 of ander diy studiootje. Zorg wel dat je handen een beetje vochtig zijn. Dat geeft een veel vollere en hardere klap.
 
Back
Top