Ware Liefde - Welke Synth is jou all time favoriet en waarom?

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
Ik zat net het oude nieuws-topic door te lezen over de Waldorf Quantum MKII, en men vroeg zich daar hardop af waarom een hybride synth van 4K+ de moeite waard zou zijn.
Aangezien ik 1 van de mafketels ben die een Quantum heeft gekocht (ik heb zelf de MKI) voelde ik me aangesproken, maar ook geinspireerd tot het schrijven van dit topic.

Waarschuwing - ongenuanceerd fanboy-ism incoming:

Over de reden waarom ik in 2022 de Waldorf Quantum heb gekocht (destijds ook mijn allereerste hardware synth) kan heel simpel zijn:
Het is (IMHO) de allermooiste synth om te zien die ooit gemaakt is... met grote voorsprong!

Het uitgebreide antwoord:

Ik wild een hardware synth, maar wist er maar weinig vanaf. Ik begon Xfer serum net een beetje te snappen en wist dat ik in elk geval iets wilde met wavetable-capacitiet, maar ook met meer opties... eigenlijk 1 die zo uitgebreid mogelijk was zodat ik als ik ergens iets nieuws zou leren of lezen dat ik dan niet heel de tijd erachter zou komen dat ie dat niet kon. Zo heb ik legio synth reviews gelezen, maar uiteindelijk de selectie tot 2 weten te reduceren... puur op hoe ze er uit zagen.

De Waldorf Quantum en de Waldorf Iridium keys.
By far het mooiste naar mijn smaak. ik heb niet veel met al die retro looks of die gekke kleurtjes.
geef mij maar strak modern en overzichtelijk.

Het enige substantiele technische verschil tussen die twee in het voordeel van de quantum? 2 analoge filters... daarvan wist ik eigenlijk niet eens of ik dat wilde of nodig zou hebben. Na een maandje of 2 twijfelen heb ik de knoop doorgehakt en toch die quantum genomen. niet vanwege die filters maar echt vooral omdat ie zo mooi is.

Sindsdien ben ik hun grootste fan... ik heb geen referentie kader, geen nostalgische gevoelens naar iets anders... de quantum zal altijd mn eerste zijn...
en heeft me zoveel geleerd... de intuitieve UI, de eindeloze modulatie mogelijkheden, de flexibiliteit... geen seconde spijt gehad, en ook nu ik het idee heb dat ik er vrij goed mee overweg kan, nog onverminderd enthousiast.

Dit is absoluut geen verhaal om de quantum aan jullie te verkopen... sterker nog, ik ben vrij zeker dat ik als ik de iridium gekocht had, dat het verhaal niet heel anders was geweest, maar wel veel goedkoper...

Voor mij was het echter duidelijk.... een blik op het apparaat en ik gaf die (bijna) 4k zonder huilen uit aan het mooiste apparaat wat ik ooit heb gezien :luv:.
Als jij dat niet hebt bij het kijken naar een foto van een Waldorf Quantum, koop hem dan vooral niet!

Ik ben zeer benieuwd welke synth (je mag er maar 1 kiezen!) soortgelijke warme gevoelens in jou naar boven roept.
Deel je verhaal :)

DSC2443-scaled.jpg
 
Het is natuurlijk leuk als je blij bent met je aankoop.
De Quantum is natuurlijk een geavanceerd beest.
Ik kan echt geen favoriet opnoemen. Een synth met zijn sound zegt gewoon niet zoveel.
Het gaat altijd over context in de songs.
 
Het is natuurlijk leuk als je blij bent met je aankoop.
De Quantum is natuurlijk een geavanceerd beest.
Ik kan echt geen favoriet opnoemen. Een synth met zijn sound zegt gewoon niet zoveel.
Het gaat altijd over context in de songs.
Mee eens hoor, ik heb ook meer inmiddels, maar toch.. ik heb bij die quantum wel een beetje iets extras hoor... iets onredelijks :)
Verder dit topic niet te serieus nemen... gewoon een kans om een favoriet op te hemelen...
Nuance hoeft niet :)
 
Hmm, leuk om over te filosoferen maar kan ook niet met overtuiging iets roepen. Qua looks wint mijn Moog One wel, maar qua klank/features hebben ze allemaal hun eigen kwaliteiten en zwakkere punten en hangt het er maar net af waar ik op dat moment naar op zoek ben.
 
Weet je naast de sound is het belangrijk dat je een band hebt met je instrument.
Dat klinkt vaag maar denk aan een koffie.
Dat serveer je in een pastic beker of in een hele mooi mok met een synth erop.
De ervaring en smaak van de koffie word daar door beinvloed.
Zo werkt het ook met hoe synths eruit zien en hoe knoppen aanvoelen, hoe de studio eruit ziet.
Dat moet er allemaal aan bijdragen dat je goed in de muziek kunt raken en je een kinderlijke conversatie met het instrument aan kunt gaan.

Daarom slaap ik ook met mijn gitaar en kussen enzo :-)
 
Korg MS 20 !!! De oude..voor de piep knor geluiden..Live er op bassen gaat ook lekker, in de studio via midi (kenton midi cv )isie daar wat sloppy voor, de attack te traag ..maar ik ken deze met me ogen dicht, heb ik meer dan 40 jaar, ja ouwe bok he
 
Een onmogelijke opgave, ergens tussen Synthex, opsix en de G1 Nord Modular. Alles in/op z'n tijd.
 
Over het algemeen koop ik al mijn hardware om lekker plezier in het knoppen draaien te hebben. Daarin staat de Moog Matriarch met stip boven aan (drum machines niet mee geteld). Ziet er ook nog eens awesome uit. Daarna komt mijn Jx8p die bijna terug komt van een goeie beurt. Instant oeeeeeeee lekker als je daarop speelt. Kan niet wachten om er op te spelen met werkende aftertouch en geen output noise of hangende toetsen meer :)
 
Een vermoeden: je speelt daadwerkelijk toetsen?
Ik ben een slechte toetsenist, misschien wel de slechtste die er is :-)

Maar ondanks deze iets mindere eigenschap komt er een geluid wat me iedere keer blijft verbazen, mijn Quadra wordt as we speak uitgerust met een custom midi kit, de keys only, zodat ik 'm in de toekomst lekker vanuit het DAW poly kan aansturen en mono over CV
 
Wat ik niet heb: Yamaha CS80 omwille van zijn expressieve karakter, kwaliteit van geluid en ook wel design.

Wat ik wel heb: Korg Kronos 2015. Dit omwille van zijn volledigheid (zeer uitgebreide sequencer, 9 aparte synth engines met zeer complete parameterflexibiliteit, sampling, 12 insert, 2 master en 2 total FX´s, en een zeer goede geluidskwaliteit). Eigenlijk kan je er alles mee. Enige overroepen feature is het KARMA systeem. De Kronos geniet ruimschoots mijn voorkeur t.o.v. de Montage.
 
De JD-800, destijds onbereikbaar/onbetaalbaar, maar uiteindelijk een via eBay uit Italië gekocht. Lekker al die imposante schuifjes 😃, al weer enige jaren in bezit, en al is de liefde wat weggezakt, zorgt deze nog altijd voor een glimlach.
 
Gemakkelijke vraag, lastig antwoord.
Puur op klank kan ik daar geen antwoord op geven. Daarvoor zijn de diverse instrumenten te verschillend, hoewel de Matriarch nooit teleurstelt als ik hem aanzet.
De Jupiter-80 is een hoop andere opzichten wel een favoriet.

Ik vond hem indertijd erg goed klinken. Dat doet hij nog, maar met de instrumenten die er hier bij gekomen zijn in de loop der jaren is hij niet meer uitzonderlijk.
Wat hem voor mij bijzonder maakt is dat het destijds een stap verder was dan wat we hadden qua prijs en bouwkwaliteit.
Voorts is het tot op de dag van vandaag mijn grootste en beste toetsenbord. Ik vind het formaat ideaal en gebruik hem als masterkeyboard.

Tot slot staat hij voor mijn partner en mij voor een nieuwe fase in ons leven. Zij had net haar master titel gehaald en de nieuwe functie en de salarisverhoging die daarmee gepaard ging vierden we met o.a. de JP-80.
 
Back
Top