Ware Liefde - Welke Synth is jou all time favoriet en waarom?

Moog Subsequent 37
Eerste liefde. Dat blijft toch iets magisch denk ik.
Verder is het een heel fijn klinkende, goed ingedeelde mono synth die ik met liefde meesleep en waar ik elke keer een smile van krijg als ik hem bespeel.
Niet te complex, niet te simpel. Mooi er tussenin.
Eens, ondanks dat ik deze nog niet zo lang heb en ook niet veel ervaring met synths vind ik dit echt een topper.
 
Kaway K4r vanwege zijn vele mogelijkheden als keyspilt op alle aan te wijzen multitinblale plaatsen van de 127 toetsen. Kunnen ook meerdere toetsenborden op aangesloten worden. In theorie 8 vanwege de midi kanalen maar dat probeerde ik nooit uit wegens gebrek aan merge kastjes. Goeie manier om midi mogelijkheden te leren kennen. Bij gebruik van alle multitimbraliteit word `ie vanzelf monofoon wat ook te verwachten valt van een ontwerp uit de jaren `80.
 
30 jaar geleden op mijn studentenkamertje in Delft had ik een Korg Monopoly, een Roland Sh101 en een Roland MKS-7. (De eerste multitimbrale analoge synth) aangevuld met een yamaha tx16w en een atari 1040stf.

In een keer allemaal verkocht toen ik vet op vakantie wilde. Doodzonde! Staan ook nu nog altijd hoog op mijn lijstje.

Nu is mijn fav synth de model84 vst en Roland zenology pro vst icm Ableton en een NI 49 MK2 midikeyboard.

Ik heb ook nog een hele bups nieuwe analoge dingen (roland se-02 + B Blue marvin en B Monopoly B Sh01) maar die zet ik eigenlijk allemaal nooit aan.
 
Van wat ik heb gehoord en virtueel heb gespeeld...zal het de CS 80 wel zijn.

De Jupiter 8 kwa looks.

Maar wat ik daadwerkelijk gespeeld heb (en dat is niet zoveel) denk ik dat de MS2000 zou zijn. Mooi wat klank betreft.
Niet zo fijn in de toetsen, dat niet. Dan toch liever een Roland. Juno 60 dan maar? Beperkt, maar wel gaaf.

Keuzes, keuzes... XD
 
Ik heb er zelf niet 1 liggen, maar ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn om in een wereld zonder TB-303 te leven. Altijd een feestje wanneer we er weer 1 voorbij horen komen. Ding kan blazen als een boze kat, gillen als een eeh, boze kat en diep brommen als een tevreden kat. Bovendien kan ik geen nummer noemen dat beter zou zijn als de 303 daar weggelaten zou worden. De drive, groove en vaak ook de euforie die deze kleine knoppendoos weet te ontketenen kan geen enkele andere synth aan tippen voor mij.
 
Dat zal voor mij altijd de Juno 106 zijn. Gewoon omdat het mijn eerste was en ik, na jarenlang mij afgevraagd te hebben waar kerels als Vangelis en JMJ toch hun wonderlijke klanken mee maakten, eindelijk zelf iets kon proberen. En gelukkig was het een complete hands-on synth. Geen menu's, elke functie had een knop of schuiver. Daar heb ik nu altijd last mee, elke synth die mij moet laten zoeken naar wat ik wil doen is voor mij meteen fun factor -100.
 
Van de (hardware) synths die ik zelf heb (gehad): Roland JV-90 en Novation Summit.

Verder de klassiekers zoals gebruikt door Tangerine Dream, Klaus Schulze, Vangelis etc.: Moog modular, Minimoog, CS-80 etc.
JD-800 vind ik erg tof, ook qua looks. Het gekwaak van een TB-303 kan ik ook waarderen. Oberheim Xpander.
The Mighty Serge / Serge modular synth wil ik niet onvermeld laten. Die heerlijke boterzachte licht bubbelende klanktapijten die daaruit komen heb ik nergens anders gehoord. Zoals gebruikt door Michael Stearns op Planetary Unfolding en later door ambient artiest Telomere.
 
Mijn humeur bepaald dit in grote mate ben ik ooit eens achter gekomen maar nu ik er zo over denk dan komt toch de TVS van Oberheim op de eerste plaats, regelmatig verhuist ie om plaats te maken voor andere spullen maar net zo vaak zet ik hem dan toch weer terug simpelweg die sound die doet het voor mij.
 
Mijn favoriet was de VL-1, maar echt zelf programmeren heb ik er nooit op gedaan. Geweldige synth, maar vanwege dat minpunt niet mijn fav. synth, als je me volgen kunt.
 
Waldorf Microwave I rev A

kort gevolgd door Alesis Andromeda...

karakter bakken!
 
Ik heb niet heelveel volledig analoog gehad, ik ging toch vaak voor hybride of bijvoorbeeld nord modular’s en daar koppelde ik dan analoge filters aan..

Maar de Synth was voor mij wel de
E-Mu Emulator lll.. kippenvel
heb ook de nog zeldzamere rack gehad. Had op z’n minst 1 van de twee moeten houden
IMG_3813.jpeg
IMG_3814.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Roland D-50
Access Virus C
Roland V-Synth GT

Waarom? Nostalgie, Geluid waar ik van hou, mogelijkheden en bediening.

En allemaal weg…
 
  • Klank: ESQ1. Eargasm.
  • Speelplezier: Juno60. Supersnel goede klank maken, arpeggiotje aan, spelen maar.
  • Patchen: MS20. Er kan zooooo veel met de mogelijkheden van die bak.
  • Nerdfactor: RMIF TI-5. Een 8 voice polysynth met discrete ladderfilters en MIDI! In de jaren 90! Die stiekem uitblinkt in chiptune klanken! En vol taalfouten staat! Als 3 universums botsen, is dit de synth die uit het zwart gat ontsnapt. Een fucked up Jupiter 8 alter ego.
 
Lang zou ik wellicht de Yamaha CS6X gezegd hebben. Dit was mijn eerste synth. Ik was overdonderd door het geluid en ook de synth waar ik mogelijk de meeste tijd aan besteed hebt bij mijn ouders thuis op zolder. Ik zou hem nooit verkopen….toch gedaan voor een Motif XS6. Geen spijt van gehad, maar CS6X heeft nog altijd een speciaal plekje in mijn synth hart :luv:.

Maar als ik nu moet kiezen, dan zeg ik de Access Virus Ti. Echt een werkpaard, welke nog steeds (voor mij) meedoet in de voorhoede. Verveelt voor mij nooit…dat filter :halleluja
 
Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn favoriete synth aller tijden is de Korg Minilogue XD. Supersimpel, maar ook super veelzijdig door de derde oscillator. Als ik een minpuntje zou moeten noemen is het de beperkte polyfonie, mede daarom ben ik nog steeds op zoek naar een Prologue 16.

Heb meerdere synths gehad en weer verkocht (Hydrasynth, DX7, Juno61, Rev2), maar de XD gaat nooit weg
 
Helemaal niet gek want hij klinkt gewoon fijn.
Ben ook gek op mijn Prologue 16.
Heb de XD ernaast gehad en het verschil is miniem. Paar parameters en een zee aan voices dan.
De Prologue is wel baas als je 8 voices links en 8 rechts panned.
 
Helemaal niet gek want hij klinkt gewoon fijn.
Ben ook gek op mijn Prologue 16.
Heb de XD ernaast gehad en het verschil is miniem. Paar parameters en een zee aan voices dan.
De Prologue is wel baas als je 8 voices links en 8 rechts panned.
Kan ik me helemaal iets bij voorstellen. Echt jammer dat hij niet meer verkocht wordt, tweedehands kom ik ze ook amper tegen. Mocht je er ooit van af willen… 😉
 
Back
Top