huidige dance muziek niet meer bijzonder

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: huidige dance muziek niet meer bijzonder

Origineel geplaatst door bakkerij.......
Ik vind de huidige dance muziek waardeloos, en het zal eigenlijk nooit meer worden als voor 7 / 8 jaar geleden.

ik vind zoals jij ook de huidige dance / trance / hardhouse / club een en al troep. maar dat komt omdat het niet meer een excentrieke, exclusieve stroming is die het vroeger was. het is nu een mainstream lifestyle geworden die gekoppeld is aan sponsors als coca-cola, philips, tmf en ga zo maar door. het is middelmaatmuziek. echter er bestaan nog steeds nieuwe en spannende strominkjes.

ik ben opgegroeid met veel soorten muziek waaronder ook de house uit '90 - '92. op dat moment vond ik alle popmuziek bagger, zoals de grunge, rap, hiphop en hiphouse. dus er bestond toen muziek die ik goed vond en ook veel wat ik slecht vond. ook in de jaren daarvoor, begin t/m eind jaren 80, waren er stromingen die ik als kind zijnde al goed of slecht vond.

dat is nu nog zo. de meeste top-x muziek vind ik iig totaal oninteressant, evenals veel dance-behang. echter er zijn zoveel goeie dansbare alternatieven, zoals bijv. goldfrapp, squarepusher, red snapper, underground drum-n-bass (wat toegegeven ook wel weer ingekakt is), electro, en nog veel meer.

de conclusie die ik hieruit trek is dat de massa-muziek in 9 van de 10 gevallen kut is. een klein aantal individuele nummers uitegezonderd dus. house was in '91 nog een redelijk underground. half jaren 90 was er trip-hop (portishead, moloko). drum-n-bass was eind jaren 90 redelijk underground. momenteel is het een beetje een mengelmoes maar ik zou zeggen ga op zoek naar de underground stromingen dan vind je altijd wel nieuwe en frisse ideeen.

er is overigens nog steeds wel - zij het heel klein - house / trance / techno gerelateerde nummers die nieuw, fris en stoer klinken. oa. clone records brengt imo wel spannend materiaal uit, maar ook warp.

in mijn kennissenkring zijn ook een aantal ex-housers, en ik zie daar een aantal ontwikkelingen:

- je hebt mensen die de house van vroeger blijven koesteren en de house van momenteel zwaar k*t vinden (daar hoor ik wel een beetje bij).
- je hebt mensen die de sfeer vd house willen blijven proeven, dus de grote feesten, het trance gevoel, en zich hebben aangepast aan de eenheidsworst muziek van tegenwoording met de illusie dat het nog steeds goed is. dit zou kunnen komen omdat ze eigenlijk altijd al een middelmatige smaak hadden en toevallig in de house terecht zijn gekomen door bijv. de uitgaans-scene eromheen. het zou ook kunnen komen omdat ze niet los kunnen laten van de scene die toen house heette en nu vul-maar-in, en liever naar kutmuziek luisteren maar het associeren met vroeger dan kritisch te blijven en te zeggen "dit is baggermuziek, hier ga ik echt niet meer naar luisteren".
- je hebt ook een hele hoop mensen die niks van de house of andere dansmuziek van vroeger weten of kennen (nog naar nirvana luisterden of nog met knikkers speelden) en als kuddedieren naar de rommel van nu luisteren en gaan.

goed dit is slecht mijn zeer subjectieve kijk op de dansmuziek dus ga gerust je gang om dit van top tot teen af te kraken.
 
baggermassamuziek versus kleine alternatieve fuiven en such

baggermassamuziek versus kleine alternatieve fuiven en such

om in te pikken op Mike-E:
een zekere feestende vrijheid is een pure noodzaak vind ik (allicht samen met jou)

tiens, kwam de term "house"-muziek nie niet door die eerste illegale fuiven in grote
huizen/opslagplaatsen/wat weet ik nog?

Vele opmerkingen over het achteruitgaan van de dance, ook door jes303
vind ik zeer juist en gefundeerd.

Ik zou daar echter wel een opmerking willen over geven. om te beginnen, het kwam
hier ook al vaak aan bod, is die muziek nu zo alomtegenwoordig (die bagger dus)
omdat er veel mensen gek genoeg zijn om ze te kopen of er naar te luisteren,
en omdat de platenbazen om allerhande redenen gek genoeg zijn zich te concentreren
op dergelijke bullshit.

maar nu een kleine nuance: het is toch niet allemaal bullshit.
Er is enorm veel brol op de radio te horen waarbij je tussen de liedjes soms nog bitterweinig
onderscheid hoort. Je kent ze wel: zo van tien in een dozijn hupeldepuptrens.

anderzijds zijn er dingen die mij toch het "waaw" gevoel geven, of gaven.
die dingen met "waawlabel" zijn wel vrij schaars, en dit is uiteraard zeer persoonlijk.
zo kreeg ik kippevel bij vele dingen van Cygnus X, gouryella, bepaalde dingen van tiesto (schaamrood)
daft punk... maar heel veel verder dan dit moet je ook niet gaan kijken. En daar zitten dan ook dingen
tussen die al gauw terug drie vier jaar oud zijn...

heel concreet hier en nu hoor ik naar mijn eigen mening wel zeer veel dingen die ver uit de buurt
van het waaw-label blijven. En ik wil hier ook zelf wel iets aan gaan doen en ben daar dus mee bezig ;)

een andere evolutie die ik dacht waar te nemen is dat je in de dance steeds een periode hebt
met steengoeie producties, de ene na de ander, en dan vervolgens een periode met spullen waar
je nadien nooit nog naar luisterd. Ik zie het voor me als een golvende beweging.
Als we net nu in zo'n dalletje zitten, dan komen er binnenkort wel weer interresante dingen uit.

ooh ja, ik heb het hier niet noodzakelijk over vernieuwing, maar gewoon over dingen die ik goed vind.

kortom, voor mij is het een beetje dubbel, maar ik moet toegeven dat het de laatste tijd op de dance
scene een beetje magertjes is.

anyway, tot zover mijn reactie

greetz

cloudy
 
Origineel geplaatst door Bass
....dus ook geen kindertrance die Ferry Corsten en Tiesto en alle kloons daarvan maken...

HET IS DE SCHULD VAN DE JP8000....

Eeeh iemand de mijne kopen ? ;)

Het is de schuld van de mensen achter de jp8000 :D

Ferry Corsten, Tiesto en natuurlijk Armin van Buuren waren/ zijn nog steeds de trance/house producers van nederland. de rest heeft hen gekopieerd.
Wat vind(en) jij/jullie goede trance, of bestaat dat niet voor jou/jullie? Dan begrijp ik je reactie hierboven ook ;)

Weleens naar ASOT geluisterd op ID&T donderdagavond???. Kwalilteit trance :halleluja

Dat is wat k denk.
 
Vroeger moest je goed en erg talentvol zijn om in een studio te mogen opnemen, onder leiding van een groep technische mensen die door trail en error een analoge studio opgebouwd hadden... in producties zat gewoon veel bloed, zweet en tranen. Er gebeurde ook niks automatisch, over alles, elk geluidstraject, was met liefde en zorg nagedacht.
Tegenwoordig kan iedere Jan op de hoek gewoon thuis een CD branden met zijn Rebirth crap erop en noemt zich electromuziekant.

Elke subcultuur wordt toch ook per definitie meteen opgeslokt en in de reet gen***t door MTV. Zo gaat dat in op geld drijvende wereldjes; als iets kleins en succesvols concurrentie gaat bieden wordt het opgekocht.
 
Origineel geplaatst door dob
Vroeger moest je goed en erg talentvol zijn om in een studio te mogen opnemen, onder leiding van een groep technische mensen die door trail en error een analoge studio opgebouwd hadden... in producties zat gewoon veel bloed, zweet en tranen. Er gebeurde ook niks automatisch, over alles, elk geluidstraject, was met liefde en zorg nagedacht.
Tegenwoordig kan iedere Jan op de hoek gewoon thuis een CD branden met zijn Rebirth crap erop en noemt zich electromuziekant.

Elke subcultuur wordt toch ook per definitie meteen opgeslokt en in de reet gen***t door MTV. Zo gaat dat in op geld drijvende wereldjes; als iets kleins en succesvols concurrentie gaat bieden wordt het opgekocht.

prefect!

waar heb je mijn gedachte gelezen..ik denk precies hetzelfde
 
ja nou is het wel zo dat de eerste acid en later de house eigenlijk ook door complete nono's op het gebied van muziek gemaakt werden. juist omdat ze niet de wetten van de mainstream popmuziek kenden, de ervaring niet hadden dingen goed af te mixen of een drumkit op de juiste manier konden opnemen, EN omdat ze gewoon geen poen hadden, gingen ze met goedkoop analog roland spul aan de slag. dus dan heb ik het bijv. over mills, saunderson etc. maar die lui, en ook onze eigen hollandse trotsen, hadden wel smaak, gecombineerd met de opgelegde beperkingen door geld en technische mogelijkheden. misschien hebben we met z'n allen gewoon veel te gemakkelijk toegang tot dit spul, die veel te veel mogelijkheden hebben. misschien wordt de dansmuziek weer spannend na een veelomvattende verwoestende oorlog. dat je als weesje op een vuilnisbelt nog een zwartgeblakerde 909 tussen het puin ziet...
 
Origineel geplaatst door jes303
misschien hebben we met z'n allen gewoon veel te gemakkelijk toegang tot dit spul, die veel te veel mogelijkheden hebben. misschien wordt de dansmuziek weer spannend na een veelomvattende verwoestende oorlog. dat je als weesje op een vuilnisbelt nog een zwartgeblakerde 909 tussen het puin ziet...

ach.. een gigantische EMP pulse en het wordt weer lekker drummen op een drumstel en een vette bassline op een contrabass :P
ik heb niet voor niks een akoestische gitaar hangen... als de volgende wereld oorlog komt.. i'm prepared :)



maar wat je zegt is waar.. minder is soms meer. op creatief vlak..
een hele hoop muziek tegenwoordig bestaat toch uit presets :(
 
Origineel geplaatst door jes303
ja nou is het wel zo dat de eerste acid en later de house eigenlijk ook door complete nono's op het gebied van muziek gemaakt werden. juist omdat ze niet de wetten van de mainstream popmuziek kenden, de ervaring niet hadden dingen goed af te mixen of een drumkit op de juiste manier konden opnemen, EN omdat ze gewoon geen poen hadden, gingen ze met goedkoop analog roland spul aan de slag. dus dan heb ik het bijv. over mills, saunderson etc. maar die lui, en ook onze eigen hollandse trotsen, hadden wel smaak, gecombineerd met de opgelegde beperkingen door geld en technische mogelijkheden. misschien hebben we met z'n allen gewoon veel te gemakkelijk toegang tot dit spul, die veel te veel mogelijkheden hebben. misschien wordt de dansmuziek weer spannend na een veelomvattende verwoestende oorlog. dat je als weesje op een vuilnisbelt nog een zwartgeblakerde 909 tussen het puin ziet...

veel oude trax acid dingen..en veel oud spul uit bv 87..zijn op dikke vette tafels afgemixed..+ engineer
 
Omdat voor die commerciele bikkels een nieuwe bak kopen en de presets er uit zuigen goedkoper is dan uren gaan zitten ploeteren op een unieke sound.

(Vond Boozy Woozy een verdachte smile op zijn gezicht krijgen bij het zien van Groove Agent...=( )

Maar ja... het probleem ligt nog altijd bij de consument. Die accepteert tenslotte die fast-food-crap.
 
Die goeie ouwe house..... Leuk onderwerp.
De tijd dat ik me er zorgen om maakte, 'house met een soul', als het ware, heb ik al gehad gelukkig.
Ik hou me er niet meer mee bezig. (mijn zakdoeken zijn al op namelijk)
'Maar, opa Rez, waarom schrijft u dan toch nog een mailtje erover'?
Uh, goeie vraag. Antwoord : alles veranderd. Maak je geen zorgen. Goeie muziek komt altijd weer terug.
Is er geen goede (house) muziek voor je om te luisteren, dan maak je lekker je eigen muziek, en luister lekker daarnaar!
Leef je uit met de knopjes, strings, beats, hihats! Boem-tjakka-boem-boem, boem-boem. Heerlijk toch?
Desnoods met potten en pannen waar je lekker met een lepel op mept! Maar, dan moet je wel eerst even het eten opmaken.
Who is Tiesto. Na mijn tijd, zeg ik dan maar. Bijna wilde ik zeggen 'Triesto', voor de lol, maar, ik heb het niet gezegt.
Doe mij maar oude Detroit-house, Junkie XL (commericieel, maar toch lekker) of Speedy J. Nog steeds goed. Er zit 'soul' in hun muziek volgens mij.
Maar Andre Hazes, met een biertje, mag je ook luisteren, wat je wilt. :P

Doei,
(Newbie) Opa Rez :doei:
 
Origineel geplaatst door jes303
oh. nou dan slaat mijn hele betoog nergens op

tja,ik wil dat niet onderuit halen ofzo,maar vaak weten mensen dat niet.
Ook niet alles is duur opgenomen om het zo maar eens te zeggen..
Veel wel..luister de qualiteit van sommige galmen,en de manier hoe een drumcomp is afgemixed,het soort compressie enz enz.

bv oude adonis of marschal jeffersons

Vaak dacht ik ook dat de detroit heren may saunderson en atkins op een zolderkamer zaten.. tot ik een video zag en foto's
foto's van een kennis die bij saunderson was geweest...

atkins..een dikke tafel met veel lekkere dure outboard
saunderson idem
may idem

ik neem aan dat velen de studio's huurden,volgens mij was dat niet zo duur aangezien ze er ontzettend veel hebben daar.

offtopic maar ja...
 
het feit dat meer mensen toegang hebben tot de muziekspullen zou er voor moeten zorgen
dat de concurrentie groter wordt en dus dat enkel de echt goeie dingen nog doorbreken uit de enorme massa.
lijkt me logisch, toch?

blijkbaar is het in de realiteit toch niet helemaal zo en dat is een spijtige zaak.
ik denk dan inderdaad ook aan boozy-woozy... (de woos :D)

dat doet mij denken aan iets. met heel veel enthousiasme heb ik nu de afgelopen zes zeven maanden
alle tijd die ik niet spendeerde aan mijn thesis en aan eten/slapen, opgedaan aan muziek maken en
er over bijleren.
ik maakte een paar dingen die nog niet zo super slecht zijn.
en tot welke vaststelling kwam ik zelf toen ik vandaag wat liet horen aan een vriendin?
HET IS KL#TE :stupid :stupid :stupid

terug naar af dus, of niet helemaal, ofwel heb ik geen talent kan ook.
in ieder geval, op mezelf doe ik dus een goeie poging om extra kritisch te zijn.
misschien moesten meerderen dat maar doen?
(hint, mijn beste boozy-woozy, HINT :D)
 
Boozywoozy, 1 van de Klubbheads ook wel Ultimate Seduction uit begin jaren 90'
Zitten jaren in het vak, en blijkbaar niet kapot te krijgen heh.
 
tja boozy woozy..die mensen hebben echt al heel veel gadaan nan die commerciele paul elstak nummer tot dj jean. ik houdt er ook niet van, maar respect heb ik zeker voor ze. hoe je met " goedkoop klinkende muziek" en een een flinke dosis commerciele technieken zo veel geld kan verdienen.
 
oke, misschien moet ik mijn kritiek dan wat nuanceren...
maar toch,
over het algemeen vind ik het een verzieking van de muziek cultuur
ném!
8)
 
Origineel geplaatst door cloudman
dat doet mij denken aan iets. met heel veel enthousiasme heb ik nu de afgelopen zes zeven maanden
alle tijd die ik niet spendeerde aan mijn thesis en aan eten/slapen, opgedaan aan muziek maken en
er over bijleren.
ik maakte een paar dingen die nog niet zo super slecht zijn.
en tot welke vaststelling kwam ik zelf toen ik vandaag wat liet horen aan een vriendin?
HET IS KL#TE :stupid :stupid :stupid

he, positief denken !! Veel mensen proberen niet eens, en alle groei is leren / alle leren is groei...:kroon:

En wat betreft verzieking van muziekcultuur. Zonder meer.
Het is in zeer korte tijd zeer snel gegaan. Nu is het is ook gewoon moeilijk om je eigen muziek aan de man te brengen, veel moeilijker dan vroeger.
In deze tijd moet het altijd gebracht worden naar 'consumenten'.. 't is voorlopig niet anders denk ik.:erm:
 
Was is nou eigelijk het verschil tussen de trance en club van nu en vroeger. De meesten zeggen dat de trance van nu bagger is,hoezo? Heb trouwens de gabber scene meegemaakt. En dan is er nog steeds 1 nummer wat ik nog steeds heb onthouden.

tijd van de amiga toch.

is het mischien niet zo dat je er nu mee dood word gegooid en vroeger de trance super was omdat je het minder hoorde.
En daarom was het vroeger beter.:D
 
Origineel geplaatst door justin
Was is nou eigelijk het verschil tussen de trance en club van nu en vroeger. De meesten zeggen dat de trance van nu bagger is,hoezo?

is het mischien niet zo dat je er nu mee dood word gegooid en vroeger de trance super was omdat je het minder hoorde.
En daarom was het vroeger beter.

ik denk omdat iedereen jat van elkaar en er zo doordat er veel mensen mee bezig zijn die muziek erg verzadigd raakt,iedereen wil een graantje meepikken
 
Origineel geplaatst door Shivah
ik denk omdat iedereen jat van elkaar en er zo doordat er veel mensen mee bezig zijn die muziek erg verzadigd raakt,iedereen wil een graantje meepikken

En dat iedereen tegenwoordig ook al zijn eigen goed klinkende producties kan gaan maken. Bijv reason en daardoor is er rete veel concurentie.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top