Open brief aan het Synthforum en de leden

@krautrock1958

Ik gebruik ook geen Facebook of gelijkaardige platformen.

Bij een sociale interactie op facebook met positieve reacties (likes) komen er best wel eens endophines vrij (feel good hormonen), ze zijn echter van korte duur en niets vergeleken met IRL positieve interacties. Je mag 100 likes hebben, "Feel Good" is van korte duur en de Kost via sociale druk is het niet waard.

Daarentegen, als ik bv thuis voor 5 vrienden een liedje zing en speel op de piano. De positieve feedback van het kort aplausje en de babbel, sfeer.. je weet wel, triggert genoeg endorphins vrij dat je de rest van de dag zalig voelt, en dat zijn maar 5 likes, geen 100.

Moderne technologie is leuk en kent veel goede kanten, maar het is ook zelfbedrog en je hersenen trappen daar niet in lijkt me.

Jm2c
 
ik heb die social media nooit begrepen, het is continue bevestiging zoeken van iets wat je al weet. Of pure aandachtsziekerij/zoekerij het is maar hoe je het bekijkt.
E-Celebs etc, waarom zou je in godsnaam iemand geld betalen omdat ie een mening heeft over iets? Van Jensen tot Jordan Peterson en al die gasten. (ga gewoon werken voor je geld, arbeid adelt)

Like en subscribe het gaat alleen om de poet, ze hebben echt geen oprechte interesse in mensen anders maak je die prut niet en ga je echt mensen helpen in het veld en niet op een pc scherm. Tis per definitie fake, zelfde als een telefoontje krijgt dat je ergens geld kan besparen. OH, zou je dan niets eerst je familie bellen ipv een vreemde als je dan zoveel geld kan verdienen/besparen?

Het jammere is, dat het inmiddels wel het "nieuwe normaal' is geworden en de jongere generatie(s) het gewoon okay vinden als er overal reclame/geldbejag en scamming is.
Leuk om zo de basis van je beschaving te funderen.

Die artificiële aandacht is echt vreemd dat mensen daar zo voor vallen. Het zal wel komen omdat ik zelf een vrij opzichzelfstaand type ben die niet echt rekening houdt met de status quo, anders gezegd, het boeit me geen reet wat iemand ervan vind van wat ik ervan vind.

Kijk bijv eens wat er met de zoekmachines is gebeurd, er is geen normale content meer te vinden. Allemaal sponsored links en winkels en andere geldwolven. Gewoon fansites enzo vindt je bijna gewoon niet meer zonder naar pagina 10 door te klikken.

De dead internet theorie mensen, dat gaat komen en de meeste zullen het niet eens doorhebben. Google dat maar eens :P
 
"we live in the age of misinformation"

De jaren 90, early 2000 waren gouden tijden.
De machhebbers wisten nog niet echt wat het web was en er was goede content te vinden van bv hobbiesten en universiteiten.
Nu is het een stuk moeilijker om het kaf van het koren te scheiden.
Voor mij is het internet dan ook al heel lang dood.
Informatie word al heel lang verward met enorme stromen van tegenstrijding informatie.

Ik heb weer facebook om dan jams en openmics te kunnen vinden.
Laatst opende ik fb op mijn telefoon waar ik nooit was ingelogt en was inees ingelogt.....
 
gegroet!

allereerst: het is een positieve "brief". zo, dat is uit de weg.

ik zit sinds 2013 op het synthforum, een vriend wees mij er op, ik was op zoek naar een bcr 2000 controller (de enige controller die ik nog over heb uit die tijd, o ja, de nanoPad..), en heb er hier 1 gevonden. sindsdien heb ik hier vrijwel elke dag rondgeneusd...

voor mij is het synthforum speciaal. waarom? ik ben volledig arbeidsongeschikt, en ik zie dat ik niet alleen sta, soms zie je een bericht, waarin een lid, aangeeft ook te worstelen met zijn gezondheid.

ik ben een heel erg open iemand, maar dit is openbaar, dus ik laat het bij; chronische, diverse psychische problemen.

waaronder: agorafobie, straatvrees. reizen is vrijwel onmogelijk voor mij.

de goede lezer begrijpt het al, het synthforum is voor mij speciaal, aangezien ik, met mijn beperkingen, toch opgenomen voel in een "groep", waar ik feedback krijg, mezelf toch kan laten "zien" of beter: mijn muziek. dat ik kan spreken over mijn muziek. ik heb een zeer goede vriend (tegelijkertijd buurman...) waarover ik veel over muziek spreek, hij heeft zelf ook een studio, of meerdere zelfs, het is maar hoe je telt, met wat hij heeft staan...

in de loop der jaren heb ik hier veel geleerd, vooral door de feedback op mijn tracks én door het luisteren van tracks van anderen. en natuurlik, specifieke topics, te veel om op te noemen.

ook heeft het synthforum mij gedeeltelijk geleid naar mijn huidige setup, macgyvergear was de aanstichter.., de spark CDM, en daarna de maschine mk3 en jam. ze zijn niet het centrum van waaruit ik tracks maak, soms wel, maar ik heb nu een veelheid aan mogelikheden, en ekosystemen.
ook de MCU en de panorama p1... goed, niet te lang... ik sta bekend om oneindig te kunnen lullen...

ik heb hier ook bizondere kontakten opgedaan, al zijn het wellicht niet veel berichten geweest, de berichten waren bizonder.

en ik wil zeker jan melden, gloomer/gloomy! een diepe vriendschap, zonder dat we elkaar ooit gezien hebben.

en er zijn meerdere leden, die ik met liefde luister, lees, veel meer dan ik ga opnoemen. dat laten we voor onszelf.

samengevat: het synthforum maakt mijn wereld groter, het maakt me minder alleen (al heb ik veel een goede vrienden en de liefde van mijn leven), een angststoornis maakt je alleen, dat blijft, maar gelukkig zijn er mogelijkheden dit te doorbreken.

ik wil de oprichters/moderators danken voor het bestaan van het synthforum, en al de leden waarin ik in een reaktieladder of persoonlijke berichten heb gesproken.

ik heb vanaf 1998 tot en met 2013 geen muziek kunnen maken of kunnen schrijven (ik ben dichter, en publiceer tegenwoordig, ook "verkregen" via sociale media) vanwege mijn problematiek.

het plezier in het maken van muziek is terug gekeerd, evenals de beheersing, en de technische vaardigheden, zelfs veel groter dan in 1998 (ik was toen net begonnen...).

voor veel leden zal het SF een speciale plaats zijn, de trots die je kunt voelen, dat er mensen naar je tracks luisteren, of hoe je setup eruit ziet, etc. op veel verschillende wijzen zal het speciaal zijn.

ik heb hier alleen willen aangeven waarom het voor ekstra speciaal is. en ik denk wellicht dat dat eveneens geldt voor aantal andere leden.

gegroet!

ik blijf hier rondjagen! (ik merk dat het bijna kan gelezen worden als afscheidsbrief, nee! nee!)

ik blijf hier genieten van wat anderen maken, die mijn muziek"beeld" openbreken, inspireren. ik denk dat ik veel onbewust heb geleerd, naast de bewuste technieken.... dat het luisteren naar de veelheid van stijlen, en de veelheid van aanpak, mij heeft beïnvloedt.

geniet! iedereeen! geniet!

arjan
Hardstikke lief! Leve het internet!
 
Ja maar een messageboard is wat minder hyperig als een scrolling reclame/rant/woke/ fest :)
 
Dat soort generaliserende opmerkingen over sociale media van mensen die het zelf niet hebben zijn ongeveer net zo waardevol als een review van een product dat de tester nooit in handen heeft gehad natuurlijk. Klinkt vooral als het papegaaien van de opinies van anderen, want zelf gebruik je het niet toch? Uiteindelijk hangt het er, net als met alle media en communicatiekanalen, maar net vanaf wie/wat je volgt en waar je naar op zoek bent. Er is een goudmijn aan informatie, materiaal en contacten te vinden als je weet waar je moet zijn. En ja, ook een heleboel rotzooi. Maar dat is vrij makkelijk te ontwijken.
 
Jordan Peterson en al die gasten. (ga gewoon werken voor je geld, arbeid adelt)
Ik heb een boek gelezen van zijn hand, zijn inzichten zijn lang niet zo verkeerd hoor.

Het is een leerkracht van beroep, dat doet hij nu via sociale media, Is dat niet ok?
Ik vindt zijn youtube lectures soms ook wel leerzaam.

Er hangt een politiek kantje aan, dat filteren we erwel uit.
 
Dat soort generaliserende opmerkingen over sociale media van mensen die het zelf niet hebben zijn ongeveer net zo waardevol als een review van een product dat de tester nooit in handen heeft gehad natuurlijk. Klinkt vooral als het papegaaien van de opinies van anderen, want zelf gebruik je het niet toch?
Je ontkomt er niet aan natuurlijk, heel veel media refereert met screenshots en schermafdrukken aan die social media waar ze dan weer een artikel over schrijven, lekker in een cirkel lullen noem ik dat. Dus ja dan weet je wel ongeveer wat er te koop is. Veel ophef, veel waan v/d dag, veel marskramers en veel politieke opportunisten, tussen de reclames door.

Anyways, ik ga weer, dan kan de TS weer verder :) Keep on truckin"
 
Ik ben het met Nap eens dat social media heel waardevol kan zijn.
Net als met alle andere media is het maar net wat je er zelf mee wilt en doet.
Ik participeer in muziek(instrument) gerelateerde groepen. Volg groepen/pagina’s van zaken die mij interesseren.
Ik deel er dingen die mij fascineren, een foto van een zonsondergang, een bericht+foto van de James Webb telescoop etc..

Dat stuk delen begint is na alle recente gebeurtenissen in mijn leven ook belangrijker geworden.
Ik heb de nodige projecten lopen die ik misschien wat hoogdravend mijn ‘creatieve uitingen’ noem, die ik op een pagina wil tonen/delen.
Dat kun je aandachtszoekerij noemen, maar dat geldt dan ook voor een ieder die hier een track plaatst.

Bovendien werkt het twee kanten op.
Ik heb mijn recente schrijfsel aangaande mijn persoon en de beleving van een tia gedeeld en ik krijg daar, behalve positieve reacties en complimenten ook op te horen dat het andere mensen helpt. Sommigen halen er steun uit en dat maakt het voor mij weer de moeite waard om de dingen te doen die ik doe.
Het helpt mij de depressie te beteugelen en geeft zin aan de dingen die ik doe.
Het maakt mijn leven leuker en dan doel ik niet op de likes en duimpjes omhoog.
 
Dat soort generaliserende opmerkingen over sociale media van mensen die het zelf niet hebben zijn ongeveer net zo waardevol als een review van een product dat de tester nooit in handen heeft gehad natuurlijk. Klinkt vooral als het papegaaien van de opinies van anderen, want zelf gebruik je het niet toch?
Waarom probeer je een discussie uit te lokken op dit topic?
Je moet beter lezen, het gaat in dit topic over angst, gezondheid, enz en ik betoog dat er ivm vroeger veel meer invloeden van buitenaf zijn waaronder social media die op best wat mensen geen positieve invloed heeft, er zijn flink wat mensen die zich laten verbouwen om maar mooier te worden net als sommige influencers en er was in jan 2021 een bestorming van het Witte Huis door een stel gekken die dachten dat de verkiezingen niet eerlijk verlopen waren.

Dit zijn maar een paar voorbeelden en hoe gezond is dat voor mensen als je er niet mee weet om te gaan?
Dat zijn gewoon feiten, dat heeft niets met papegaaien te maken, het is een gegeven dat de moderne mens aan veel meer invloeden onderhevig is en dat het wat dat betreft vroeger veel simpeler was of ga je dit ontkennen?
Ik spreek geen waardeoordeel uit over social media maar vertel dat dit voor mensen een negatieve invloed kan hebben die er vroeger niet was.

Zullen we het nu weer bij het topic laten?
 
Waarom probeer je een discussie uit te lokken op dit topic?
Je moet beter lezen, het gaat in dit topic over angst, gezondheid, enz en ik betoog dat er ivm vroeger veel meer invloeden van buitenaf zijn waaronder social media die op best wat mensen geen positieve invloed heeft, er zijn flink wat mensen die zich laten verbouwen om maar mooier te worden net als sommige influencers en er was in jan 2021 een bestorming van het Witte Huis door een stel gekken die dachten dat de verkiezingen niet eerlijk verlopen waren.

Dit zijn maar een paar voorbeelden en hoe gezond is dat voor mensen als je er niet mee weet om te gaan?
Dat zijn gewoon feiten, dat heeft niets met papegaaien te maken, het is een gegeven dat de moderne mens aan veel meer invloeden onderhevig is en dat het wat dat betreft vroeger veel simpeler was of ga je dit ontkennen?
Ik spreek geen waardeoordeel uit over social media maar vertel dat dit voor mensen een negatieve invloed kan hebben die er vroeger niet was.

Zullen we het nu weer bij het topic laten?
Ik reageerde in de eerste plaats op septic en niet op jou, maar wie de schoen past, trekke hem aan. Verder maak ik zelf wel uit waar ik op reageer, bedankt.
 
Laatst gewijzigd:
Zag dat dit draadje weer actief was, vanwege het onderwerp voorgenomen om alles eerst 'ns rustig te lezen. Het zijn in korte tijd best veel reacties, wat besproken is leeft kennelijk wel hier.

Later meer, even kort over social media, als mensen er aardigheid in hebben vooral doen, denk ik. Als je er negatieve gevolgen door voelt, dan beter het gebruik heroverwegen, of aanpassen? Zelf hier en op een ander forum actief, dat is alles. Heb er verder niet zo'n interesse in, uit ervaring kan ik er dus weinig over zeggen en dat is prima, wat mij betreft.
 
Het is alweer een tijd geleden dat ik het forum hier bezoek.
@vink
Je was vaak positief over mijn bijdragen hier en dat waardeerde ik zeer.
Dank voor je open bericht hier.
Mijn leven was ook niet zonder kleerscheuren.
Ik kom uit een disfunctioneel gezin vanwege het oorlogstrauma van mijn vader.
Het geweld van de oorlog woonde midden in het gezin.
De problemen die dit met zich meebrengt, denk aan schaamte en daardoor een verkeerd soort loyaliteit,
hebben een enorme impact gehad op mijn leven en mijn keuzes in het leven.
Het niet kunnen, mogen praten, het wegstoppen van deze situatie heeft ervoor gezorgd dat ik me
alleen veilig voelde in mijn klankwereld.
Kunst is een verwerkingsproces, en daardoor geeft dit duiding aan ons.
De oorlog in Oekraïne doet me veel aan mijn overleden vader denken, naast de verschrikkelijkheid wat poetin daar uitvreet.
Doordat Museum EICAS vroeg of ik hier iets in kon betekenen, dook ik in de klanken van deze oorlog en snap het trauma van mijn vader nu beter.
Ik kan nu meer mededogen voor hem voelen. Het is verschrikkelijk om zoiets te moeten meemaken.

Wat we tegenkomen, waarvoor we vluchten, wat we aangaan, wat we omarmen komt terug in wat we maken.
Dat bepaalt onze weg en bepaalt wie we zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Laatst kwam er een artikel over mijn weg die voelt als of het een eeuw duurde, en soms als gisteren.
Maar vooral een weg naar morgen.
Link artikel: Roland Kuit’s Journey of Exploration
 
Ik heb een boek gelezen van zijn hand, zijn inzichten zijn lang niet zo verkeerd hoor.

Het is een leerkracht van beroep, dat doet hij nu via sociale media, Is dat niet ok?
Ik vindt zijn youtube lectures soms ook wel leerzaam.

Er hangt een politiek kantje aan, dat filteren we erwel uit
Zoals de Amerikanen zouden zeggen: Eat the meat, spit out the bones :P

Ben nog niet op de helft met lezen, maar vind het nu al een heel mooie thread geworden vol openhartigheid wat moedig is, even wat anders dan ik gewend ben op SF!
 
Laatst gewijzigd:
Ik geef regelmatig trainingen aan begin twintigers en ik vraag altijd: "Waar word je blij van." Reizen is een favoriet en dan het liefst zo ver mogelijk. Thailand, Japan, Indonesië. En dan zoeken ze op Instagram de mooie plekjes op, waar je je dan met honderden anderen staat te verdringen. Ik denk dat je op Ameland net zo gelukkig kunt zijn (maar dat is misschien een boomer-gedachte 😉).
Een fantastische paradox beschrijf je hier, van toepassing op veel zaken en in het krappe Nederland zeer bekend: "Kom, laten we met z'n allen naar die rustige plek gaan!" Love it.

Zou je die twintigers overigens ook vragen, of zij "daar zijn omdat ze niet hier willen zijn" of "daar zijn omdat ze daar willen zin" ? Benieuwd wat ze zouden antwoorden.
En, als ze weer terug zijn van die verre reis, hoe lang het dan duurt voor ze weer terug in het oude stramien zijn :P

Iemand zei eens tegen me, dat die een fantastisch zelfhulpboek had gelezen.. helemaal top. Ik antwoordde: En heb je deel 2 al gekocht, over de dip na het succes?
 
Laatst gewijzigd:
Ik kom dit topic zojuist tegen... Ik wil allereerst topicstarter @vink credits geven voor zijn openheid, hoe lang het ook geleden is, en ook de rest voor zover ik heb zitten scrollen. Het spreekt me aan, al is het maar omdat ik me ook wat anders dan andere mensen voel en daarbij de passie voor geluid en synthese deel. Ik had lang niet op dit forum ingelogd, enkele weken geleden voor het eerst in twaalf jaar. En zoals er in dit topic ook wordt gezegd, het is inderdaad wel mooi (en misschien ook wel bijzonder) dat er nog een dergelijk forum bestaat naast alle moderne 'social'-platforms. En ik realiseer me nu wat een rust dit forum heeft. Geen reclame, geen flitsende filmpjes, geen bullshit (behalve de leuke off-topic items), geen politiek of een overload aan schaars geklede dames. Maar een fijne site die inmiddels al decennia bestaat uit leden met een gedeelde passie.

En dan stuit ik hier ook op de entry van @roland kuit. Wow. Man, wat een verhaal. Hoe gaat het? Ik denk gek genoeg nog weleens aan je. Want je hebt een goede indruk op mij gemaakt toen ik, het zal intussen een jaar of 25, 26 geleden zijn, in Het Koorenhuis in Den Haag de minicursus Sonologie bij je heb gevolgd. Of wat de titel van die cursus ook was. De eerste paar lessen deed ik toen met een vriend samen, die halverwege de cursus afhaakte. Ik heb 'm wel afgemaakt. Ik had de uren na Michou. Een zeer mooie dame, dus die kan je niet vergeten zijn ;)
Die ben ik later in het leven hier en daar nog weleens vaker tegen het lijf gelopen. Is ook een meid met haar ziel onder de arm, maar daarnaast een passie voor kunst en geluid.

Wat is dat toch met ons? Het zal niet voor alle leden gelden uiteraard, maar er zijn hier dus wel wat mensen hier met wat, ehm, eigenaardigheidjes, laat ik het zo maar stellen. Ikzelf ook niet anders, anders zou ik niet zo op dit topic reageren.

Vijftien jaar geleden is er ADHD bij mij vastgesteld, een leven lang aanpassingsproblemen, anders dan anderen. Impulsief, naïef, wel vrolijk, maar toch ook kwaad van binnen. Op de wereld. Op de maatschappij, op alles. De scheiding van mijn ouders op mijn 8e heeft, zo kwam ik ook pas later tot de realisatie, heeft een diepere indruk bij mij achtergelaten dan ik altijd heb gedacht.

De muziek, elektronische muziek in het bijzonder, heeft zeer grote rol in mijn leven en mijn geluksbeleving. Dat dat kan veranderen door moeilijke tijden en extreme emoties is ook iets wat ik heb geleerd.
Vijf jaar geleden ben ik in een verschrikkelijke burn-out terecht gekomen, inclusief een psychotische periode en een tijd waarin ik mijn aanwezigheid op deze wereld niet meer noodzakelijk achtte, om het zo maar te zeggen. Gelukkig heb ik een fantastische kring van lieve familie en vrienden die mij altijd hebben gesteund en mij hebben geholpen, o.a. met het vinden van professionele hulp, waar ik ook heel goed verder ben geholpen. Het is een lang traject geweest om er weer bovenop te komen, met vallen en opstaan.

In die tijd kon ik gek genoeg totaal niet meer naar de muziek luisteren waar ik mijn hele leven al gek op was. Altijd helemaal fanaat geweest van techno en progressive house, het lijkt in mijn bloed te zitten, maar ik moest er een lange tijd helemaal niks van hebben. Het maakte mij te emotioneel of zo. Ik kan niet goed uitleggen wat het was, ik trok het gewoon niet. Het heeft een paar jaar geduurd voordat ik weer ging luisteren en er weer van kon genieten.
Hetzelfde zie ik nu ook bij een goede vriend gebeuren. Even oud als ik, hij is vorig jaar in een negatieve spiraal terecht gekomen. Door mijn eigen ervaringen begrijp ik hem goed en kan gelukkig met hem praten, maar hij kan nu ook helemaal niet naar de muziek luisteren waar hij normaliter zo gepassioneerd mee bezig was. Gelukkig krijgt hij ook hulp. En ik denk ook dat hij het tij wel weer kan keren. T.z.t.

Afgelopen week heb ik mijn droomsynth aangeschaft. Bij de jongen waar ik 'm van kocht vertelde ik nog: Ik weet niet goed wat het is. Tien jaar lang niet actief met muziek bezig geweest, zelfs een aantal jaar helemaal niks kunnen luisteren of doen. En de laatste maanden begint de interesse en het plezier weer terug te komen. Ik lijk steeds meer rust in mijn donder te krijgen om er weer wat werk van te maken. Dat is heel lang niet zo geweest.

Met die nieuwe synth voor mijn neus nu (de Novation Summit) ben ik als een kind zo blij. En ik kan weer pielen en genieten. Het voelt op één of andere manier als het begin van een nieuw hoofdstuk.
 
Goed dat je dit topic gestart bent @vink

Er zijn altijd meer mensen dan je denkt die het mentaal zwaar hebben of een soortgelijk process hebben meegemaakt. Ik kan openheid daarover dan ook altijd zeer waarderen.

Ik heb ook een hele periode tijdens en na mijn burn-out in 2019 geen interesse meer gehad naar techno, house, trance etc. waar ik voorheen liefde voor had. Het deed me niets meer en voelde ook als blegh.. te formulaic ofzo... Tijdens die periode ben ik veel maar naar de meer abstracte vormen van electronische muziek gaan hangen zoals veel ambient stijlen. Dat voelde ook meer natuurlijk. Dat heeft tot op de dag van vandaag nog steeds de overhand, maar ik kan inmiddels wel weer genieten van opzwepende, dansbare muziek.
 
Back
Top