Open brief aan het Synthforum en de leden

Die 4 letter persoonlijkheidstypen hebben ongeveer net zoveel waarde als een horoscoop dus hang er niet teveel aan op zou ik zeggen.



@Nap INTJ ? en de INTJ is precies degene die of met ENFP klikt of na een tijd maar vind dat die uit zijn nek lult :) :D

Dat is vaak de misconceptie over deze tool.
het is maar een tool een tool die beschrijft hoe je informatie verwerkt,
Als je er skilled in raak kun je ineens heel precies dingen vertellen over mensen.
Ik heb weleens letterlijk iemand haar job geraden na een kort gesprek en wat jammen.
Maar er is ook een gevaar van mensen die dan zo een test doen en antwoorden geven over hoe ze zouden willen zijn dan dat ze werkelijk zijn,

@vink ik vind het fijn en ook van kracht getuigen dat je deze dingen deelt.
Daar zie ik kracht in. Iig veel sterkte en hoop dat je je manier kunt vinden.
 
(...)
je kan tegen een vlammetje :)

dus;

je verhaal is zoals je zelf ook al aangeeft niet een door wetenschap ondersteund betoog maar een eigen ervaring en overtuiging die daaruit is voortgekomen.
en dat is allemaal prima, want dan kan de lezer het met een flinke korrel zout nemen....

die laatste zin echter...
Het is hard, maar als je dat niet voor elkaar hebt zal het moeilijk zijn om altijd gelukkig te zijn.

daarmee suggereer je een harde waarheid.
Ikzelf ben het op heel veel punten met je oneens:

de punten die je noemt (status op de sociale ladder, partner, kids) zijn inderdaad allemaal dingen waar een mens (veel) voldoening en/of doelstelling uit kan putten. en dat draagt bij aan geluk.

maar stellen dat zonder die 3 geluk niet mogelijk is of heel moeilijk zal zijn is een extreem simplistische extrapolatie van je eigen overtuiging die, voor zover je post al enige waarde zou kunnen hebben voor de willekeurige lezer, een hele treurige devaluatie van al het andere wat je in je post hebt beschreven.
het is niet zo specifiek als je doet voorkomen; het gaat veel meer over zins geving en belevenis en dat kan in de moderne wereld uit veel meer zaken voortkomen.

:)
 
het gaat veel meer over zins geving en belevenis en dat kan in de moderne wereld uit veel meer zaken voortkomen.
Dit is een interesante mening.

Ik heb juist het gevoel dat de moderne wereld ons zover van de Natuurlijke evolutinaire biologie verwijderd via zelfbedrog dat we er ongewild slechter uit komen?

Heb je een voorbeeldje zodat ik beter kan volgen wat je bedoeld?
 
Heb je een voorbeeldje zodat ik beter kan volgen wat je bedoeld?
zonder in deze topic een enorm offtopic discussie over op te starten wil ik wel kort hierop reageren (maar daarnaa laat ik het er wel even bij hoor, meer een discussie voor bij de borrel).
waar ik het vooral mee oneens ben is de simpliciteit van je omschrijving ikzelf vind dat er meer nuance past bij je stellingen.

Ten eerste klopt je voorstelling van wat je evolutioneaire biologie noemt niet.
Evolutie is niet een biologische aanleg die je moet opvolgen, maar een selectie process die op zijn simpelsts gezegd puur gaat over of de eigenschappen die bij het leven op aarde onstaan (die soms het gevolg zijn van een puur toevallige mutatie) een voordeel oplevert als het gaat voer voortplanting. en dat gaat niet over individuuen en eigenlijk niet eens over individuele soorten omdat het gaat over hele geleidelijke vernaderingen binnen groepen levende wezens door natuurlijke selectie.

waar jij het over hebt is je aanpassen aan de omstandigheden waar we ooit door geselecteerd zijn en niet over het process van evolutie.

verder is evolutie toch voornamelijk een process op genetisch niveau. als sociale eigenschappen die niet afhankelijk zijn van gen-overdracht een voordeel of nadeel opleveren voor voortplanting, dan maakt dat geen hol uit. dan zal je dat over miljoenen jaren niet tegenkomen als een factor in evolutionaire selectie.

nog wat specifieke reacties op jouw eigen stellingen:
voorbeeldjes hoor

1) jezelf verbeteren
educatie - mee eens, leren brengt veel voldoening. niet per se professioneel maar over wat dan ook. wij delen allemaal enthousiasme voor synths en muziek, maar mijn vader van 87 leert ook nog elke dag. leest eens een boek over weide vogels of bloemetjes in de nederlandse natuur. dat telt allemaal mee vind ik. de sociale ladder klim je er echter niet mee op en ik zie dat als 'minder essentieel' component. zolang je zelf vind dat je leven (of je werk, of whatever) zin heeft boeit de mening van anderen veel minder. erkenning van anderen draag natuurlijk wel bij aan gevoel van zinsgeving. het is gewoon wat complexer dan je stelling doet vermoeden (ook al denk ik dat je het misschien zelf ook breeder bedoelt dan het overkomt?).

2) levenspartner
ik heb zelf sinds mijn 18e nooit langer dan een paar maandjes alleen doorgebracht en ben gelukkig getrouwd dus echt advocateren voor een leven zonder partner kan ik niet, maar ik ken ook genoeg voorbeelden van mensen die van hun partner niet echt gelukkig werden. Het komt serieus voor dat een weduwe helemaal opbloeit nadat haar dominante oppressieve man overlijdt.
Eenzaamheid is wel dodelijk denk ik, maar een levenspartner is geen totaal oplossing.
Ik ken heel veel mensen die sociaal niet goed lagen, maar door online games en voice chat (disocrd, teamspeak, ventriollo) een vriendenkring opbouwden en zelfs meegemaakt dat mensen die jaren de deur niet uitkwamen er ineens weer op uit trokken om hun online buddies te ontmoeten (een goed voorbeeld van hoe de moderne wereld hier een rol speelt).
Hoe dat er uitziet als we allemaal bejaard zijn is lastig te voorspellen denk ik. de moderne leefstijl veroorzaakt veel eenzaamheid, maar in moderne techniek zit wel degelijk de potentie om hier iets tegen te doen (of op zn minst een rol hierin te spelen).

3) kinderen... ach ja... mensen die ze hebben kunnen zich geen leven voorstellen zonder... mensen zonder kinderen snappen niet dat je zoveel vrijheid opgeeft voor de kids... ikzelf zit in het midden (stiefkinderen! ik raad het iedereen aan... we hebben ze de helft van de week, supergezellig als ze er zijn, super veel tijd en vrijheid als ze er niet zijn :dubbel: )! nee hoor alle gekheid op een stokje; na een flinke periode wennen aan de enorme deuk die mn vrijheid opliep ben ik heel blij met ze. we hebben een goede band en ik speel geen minderwaardige rol in het gezinsleven. heb totaal niet de behoefte om zelf ook nog kinderen op de werled te zetten.
verder ken ik bijvoorbeeld ook een lesbisch stel van in de 70 zonder kinderen (zelfs geen huisdieren als surrogaat) die een actief sociaal leven onderhouden zonder kinderen. ik ken weinig mensen die zo van een actief pensioen genieten als die twee (wel weer een punt voor je stelling over levenspartners ;)).

Zoals je ziet ben ik het niet fundamenteel met je oneens, maar heb wel moeite met de stellige toon.
want naast wat jij geschreven heb, en naast wat ik daarzelf aan toegevoegd heb zijn er alleen al op dit forum waarschijnlijke legio mensen te vinden die andere ervaringen hebben en daardoor andere wijsheden die allemaal evenveel waarde (of eigenlijk even weinig) betekenen voor ieder individu.


jeezz... wat een lap tekst weer :) ik hou er nu over op hoor.
:okdan:
 
Wel we zijn het 85% met elkaar eens :)
Denk dat Arjan deze conversatie wel leuk vindt, maar het is idd genoeg nu.

Als je eens in de buurt bent van de Belgische kust, geef dan een seintje, je borrel zal klaar staan.
 
Hier geen partner, geen kinderen, de sociale ladder beklimmen zegt me niet zoveel, vlees eet ik niet vanwege het gesol met de dieren, heb maar weinig qua bezit (behalve een collectie weirde soft synths sinds ik @vink 's zijn posts lees ;) ), maar voel me prima. A man's wealth is measured by the things he doesn't need, om er maar eens een one liner tegenaan te gooien.

Mezelf verbeteren doe ik wel, maar wil niet als een machine door het leven gaan. Doelen heb ik altijd wel voorogen, al dwaal ik vaak af na verloop van tijd. Stuggle, sores, bitterheid, het hoort er allemaal bij, in een constante staat van geluk geloof ik niet en vind soms ook wel parels in de duisternis.

MBTI vind ik wel een gaaf raamwerk van persoonlijkheden. Lijkt me ook niet mogelijk om zoiets wetenschappelijk te 'bewijzen', maar wil niet zeggen dat het daarmee zinloos is. Een tool om jezelf en anderen een beetje beter te begrijpen. INFP-T herken ik me het meest in.

Maargoed, dit topic gaat over vink en zijn mentale uitdagingen, waarmee ik je veel sterkte wens.
 
Laatst gewijzigd:
Tijdens de ontmoetingsdag in `s Hertogenbosch heb ik uitgebreid met Vink gesproken omdat ik per ongeluk naast hem kwam zitten tijdens een synth-demonstratie-uitleg.
Kwam helemaal normaal over op het eerste gezicht.
We hadden toch wel een aversie tegen mensenmassa's wat ik me zeker goed kan voorstellen omdat ik verschillende dagen een congressen bezocht na de corona tijd. Misschien is het wel een ingebouwd waarschuwing s mechanisme van de mens om zich te beschermen tegen besmettingen. Want ik moest er wel van bijkomen. De echte pleinvrees kan ik me toch moeilijk voorstellen. Om muziek te maken zou ik me er niet tegen op zien om in een of andere rare show bij wijze van spreken als levend standbeeld me op een plein te begeven of gewoon met een instrument voor joker te staan. Dus ik heb geen pleinvrees maar die pleinvrees kan Vink zomaar `bespringen` vertelde hij want het is niet altijd het geval.
 
INTP-A schijnbaar.
lache, mijn buurman en uber synthnerd is denk ik ook intp. is een buchla aan het bouwen en snapt voor zijn werk alle details van de oracle database.
 
een zen meester heeft niet veel nodig
 
Dit vind ik geen fijne zin. Misschien ook om hoe hij geformuleerd is, maar er leiden meerdere wegen naar Rome. En volgens mij is niemand altijd gelukkig, toch?
Het is zeker mn bedoeling niet om op je zieltje te trappen hoor :biertje: De zin is exact zoals ik tegen mezelf zou praten.
Met altijd gelukkig zijn bedoel ik idd Bijna altijd, als in 95% van de tijd bv. Niets is echt zwart wit hé. Altijd gelukkig zijn is een nobel streven.

Geef toe, de eenzaamheid, kinder/familieloosheid en ellende in onze streken is toch onaanvaarbaar.
Ergste vanalles is het feit dat we geen kinderen genoeg meer maken, onze bevolking is aan het vergrijzen aan hoog tempo, zelfs met imigratie is het niet meer tegen te houden, zo hard gaat het.

Waarom dat zo is weet ik niet? Dat het een enorm probleem is dat snap ik wel, dit gaat niet goed 8D

Ach ja, we komen er wel achter, iemand zal wel een oplossing bedenken.
AI meschien?
 
Ik haak even aan op geluk.
geluk is wat mij betreft geen toestand, maar hooguit een moment.
Het nastreven van geluk als langdurige toestand is wat mij betreft datgen wat de meeste teleurstelling veroorzaakt.
tevredenheid met op zijn wat gelukkige momenten is het hoogst haalbare en al lastig genoeg denk ik.

Wat betreft kinderen.
Ik heb ze zelf bewust niet om meerdere redenen.
Allereerst is daar de factor erfelijkheid die in mijn familie een rol speelt aangaande depressies en angststoornissen.
Daarbij komt dat ook zonder de genetische component een kind dat opgroeit in een gezin waarvan één of beide ouders een stoornis heeft een grote kans heeft er zelf ook één te ontwikkelen. Bovendien heeft een kind met mij als vader niet altijd de ouder die het verdient.
Als kind van een ouder met psychische problematiek weet ik als geen ander hoe het is om in zulk een gezin op te groeien, dus dat ga ik een kind niet ‘aandoen’.
Voorts vind ik dat ik niet hoef bij te dragen aan de overbevolking en toenemende problemen en onleefbaarheid van de planeet.

Het hele thema hier besproken is voor mij erg actueel.
Begin dit jaar kreeg ik een TIA en hoewel ik daar goed ben uitgekomen, blijkt het toch op tal van vlakken een ijk- en keerpunt in mijn Leven. Ik ben erover gaan schrijven dan heeft mij veel inzicht gegeven in mijn aanpak van mijn leven met zijn uitdagingen. Ik heb wat helderder gekregen wat ik belangrijk vind en wat ik wil en/of moet veranderen.
 
Het is zeker mn bedoeling niet om op je zieltje te trappen hoor :biertje:
Het gaat niet om mijn tere zieltje, maar om de stelligheid. Zoals @rvanommen ook al opmerkte. En er gaat ook iets veroordelends vanuit, ook al bedoel je dat misschien niet zo. "Als je dit niet hebt, kun je niet gelukkig zijn." Prima als het voor jou werkt, maar geluk kan voor iedereen anders zijn.

geluk is wat mij betreft geen toestand, maar hooguit een moment.
Het nastreven van geluk als langdurige toestand is wat mij betreft datgen wat de meeste teleurstelling veroorzaakt.
Amen 🙏 Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is denk ik iets dat je overkomt en soms op de gekste momenten, opeens zo'n magisch gevoel. Alles wat samenkomt ofzo. Dat kan ook gewoon in de achtertuin met een kopje thee.

Ik geef regelmatig trainingen aan begin twintigers en ik vraag altijd: "Waar word je blij van." Reizen is een favoriet en dan het liefst zo ver mogelijk. Thailand, Japan, Indonesië. En dan zoeken ze op Instagram de mooie plekjes op, waar je je dan met honderden anderen staat te verdringen. Ik denk dat je op Ameland net zo gelukkig kunt zijn (maar dat is misschien een boomer-gedachte 😉).

Als kind van een ouder met psychische problematiek weet ik als geen ander hoe het is om in zulk een gezin op te groeien...
Herkenbaar. Zowel mijn partner als ik komen uit een gezin met psychische problemen en dat heeft zijn sporen fors nagelaten. Bij ons leidde het ook tot een heel sterk gevoel van 'dat gaan we anders doen'. Onze kinderen hebben echt een goede jeugd met de juiste prioriteiten, omdat we beiden weten hoe het ook kan gaan.

Begin dit jaar kreeg ik een TIA en hoewel ik daar goed ben uitgekomen, blijkt het toch op tal van vlakken een ijk- en keerpunt in mijn Leven. Ik ben erover gaan schrijven dan heeft mij veel inzicht gegeven in mijn aanpak van mijn leven met zijn uitdagingen. Ik heb wat helderder gekregen wat ik belangrijk vind en wat ik wil en/of moet veranderen.
Mooi en goed dat je het aangrijpt voor reflectie. Dan word je opeens keihard geconfronteerd met de kwetsbaarheid van het leven, en dat niet alles maakbaar is. Wat is dan wél belangrijk?
 
Ik heb juist het gevoel dat de moderne wereld ons zover van de Natuurlijke evolutinaire biologie verwijderd via zelfbedrog dat we er ongewild slechter uit komen?
Dat ben ik met je eens.
Ik zie het zo dat hoe simpeler een samenleving en des te dichter bij de natuur staat dus ook onze eigen natuur des te makkelijker het is om bij jezelf te blijven maar dat we door allerlei ingewikkelde sociale en maatschappelijke structuren en technologische ontwikkelingen het een stuk lastiger hebben gemaakt om gewoon mens te zijn.
Aan de ene kant wellicht een stuk comfortabeler en makkelijker maar het brengt ook allerlei gedoe mee, elke medaille heeft z'n keerzijde op die manier.

We kennen zoveel verplichtingen en een schoolsysteem wat ons eigenlijk verder afbrengt van wie we in werkelijkheid zijn, helemaal in een wereld die tegenwoordig heel groot is door de media en het internet, voorheen hadden mensen een simpeler leven in een dorp of een kleine structuur waardoor het makkelijker was, minder afleidingen en keuzes.
Vroeger maakte een mens zich niet druk om allerlei zaken omdat je die informatie niet had, je wist het niet en had je ook niet alle problemen waar je als individu weinig invloed op hebt.

Als ik tegenwoordig kijk naar hoe we bijna dagelijks via de media overspoeld worden met klimaatverandering en ik zie dan al die jonge mensen die zich daar zorgen over maken en gaan protesteren dan vraag ik me af of dat wel zo gezond is voor de mens?
Zelfde met social media; ik heb geen facebook maar als ik dan zie wat voor invloed dit heeft op mensen omdat velen aan een soort ideaalbeeld willen voldoen en een aantal toch daaronder gebukt gaan aan het hersenloze perfectionisme wat op die media wordt geprojecteerd dan kan dat volgens mij niet gezond zijn, het maakt het in ieder geval heel lastig om tevreden te zijn.

Onze wereld vandaag kent vele uitdagingen en dat kan interessant zijn maar het kan ook teveel zijn en een mens afleiden van zaken waar het werkelijk om gaat, direct of indirect kan dat veel invloed hebben op je gezondheid en tevredenheid.
Niet dat alles vroeger beter was, zeker niet maar onze wereld is een stuk ingewikkelder geworden dan nodig is denk ik en uiteindelijk is het lastiger om jezelf te kunnen zijn in een wereld waarin zoveel aan je getrokken wordt op allerlei manieren.
 
Back
Top