Open brief aan het Synthforum en de leden

maar gelukkig blijf ik doelen behouden
Goed om te horen.
dit is wat je als mens op de been houdt.
Dat geld voor iedereen....

ben ik zelf een ekstreem persoon, ik vind mezelf doodnormaal, en tevens... goed..

bij gebrek aan betere woorden van mijn kant sprak ik over extreem (en dus normaal). Woorden als "normaal" zijn denk ik totaal niet toereikend om een accurate beschrijving te geven voor de plek op het spectrum van menselijk voorkomen waar iemand zich bevind. daarvoor zijn de eigenschappen die dat bepalen te divers en de relaties te complex.

verder is "normaal" in deze context enkel een term het midden op een lijn die het spectrum van "gek" tot "ook gek" beschrijft :dubbel:
Er zijn maar heel weinig mensen die daar precies zitten... en als je dan toch een van de weinigen bent die daar precies zit, dan ben je dus eigenlijk ook best gek... Ik moet in elk geval de eerste persoon die echt normaal is nog tegenkomen.

als ik iemand normaal vind dan denk ik: " die ken ik dus niet goed genoeg".

Dit lijkt me trouwens een geschikt moment om even opnieuw aan te geven dat niemand mij al te serieus dient te nemen. nooit... over niets... ik ben een 8o)
Mijn enige kwalificatie die toestaat dat ik iets zeg over de menselijke psyche, is dat ik zelf ook eigenaar van een psyche ben. meer niet.

mijn poëzie is nog ekstremer dan mijn muziek, en heeft echt een unieke stijl, ekstreem in veel manieren.

poëzie?! je blijft me verbazen :)
ik heb daar zelf geloof ik niet veel mee...
alhoewel ik Herman Finkers wel kon waarderen met zijn:

Poëzie,
Zo moeilijk nie.
Op alles rijmt wel iets.
Behalve dan op waterfiets,
Op waterfiets rijmt niets.
 
Hola alle forumleden.
Wat een verhalen allemaal.
Dus laten wij trots zijn op
dit forum en mensen in hun waarde laten.
Gelukkig hebben hier velen
muziek als heilzaam middel.
Iedereen hier toch veel geluk en hoop.

Groeten van andreos.
 
Goed om te horen.
dit is wat je als mens op de been houdt.
Dat geld voor iedereen....

klopt!

bij gebrek aan betere woorden van mijn kant sprak ik over extreem (en dus normaal). Woorden als "normaal" zijn denk ik totaal niet toereikend om een accurate beschrijving te geven voor de plek op het spectrum van menselijk voorkomen waar iemand zich bevind. daarvoor zijn de eigenschappen die dat bepalen te divers en de relaties te complex.

verder is "normaal" in deze context enkel een term het midden op een lijn die het spectrum van "gek" tot "ook gek" beschrijft :dubbel:
Er zijn maar heel weinig mensen die daar precies zitten... en als je dan toch een van de weinigen bent die daar precies zit, dan ben je dus eigenlijk ook best gek... Ik moet in elk geval de eerste persoon die echt normaal is nog tegenkomen.

klopt ook, normaal is een te vaag woord, evenals ekstreem.
als ik iemand normaal vind dan denk ik: " die ken ik dus niet goed genoeg".

haha, dat gevoel heb ik ook...
Mijn enige kwalificatie die toestaat dat ik iets zeg over de menselijke psyche, is dat ik zelf ook eigenaar van een psyche ben. meer niet.

dat lijkt me toch méer dan genoeg?

poëzie?! je blijft me verbazen :)
ik heb daar zelf geloof ik niet veel mee...
alhoewel ik Herman Finkers wel kon waarderen met zijn

die is leuk van Finkers. poëzie is inderdaad iets in/uit het vergeethoekje.. en heb het gevoel dat juist buiten de kleine groep poëzieliefhebbers, mijn werk meer effekt zou hebben. goed dat terzijde.

even echt eens goed opgezocht, serieus ff nu... rijm ontstond zo rond de 12e eeuw, hier in europa dan.

de werken die ik heb, die oudste zijn mét rijm, zijn van Dante en Petrarca.

ik wist dat rijm veel later kwam, dan de oudste (europese) poëzie en buiten europa.. nou ja...


gekken onder elkaar! yiha!

Hola alle forumleden.
Wat een verhalen allemaal.
Dus laten wij trots zijn op
dit forum en mensen in hun waarde laten.
Gelukkig hebben hier velen
muziek als heilzaam middel.
Iedereen hier toch veel geluk en hoop.

Groeten van andreos.

mooie woorden andreos!!!

dit is een bizonder forum, het meest vriendelikke forum, met voldoende uitdagingen..... meer dan....

ik sluit me gewoon aan bij jouw woorden!
 
ik heb niet zoveel gelezen maar zag wat voorbij komen over normaal.

realiseer altijd dat normaal het gemiddelde is van alle extremen en excessen, normaal is net zoiets als de dikte van de fictieve lijn tussen een rood en blauw vlak.
 
Italiaanse tekstVertaling
Lascia ch’io pianga
mia cruda sorte,
e che sospiri
la libertà.

Il duolo infranga
queste ritorte
de’ miei martiri
sol per pietà.
Laat mij
mijn gruwelijk lot bewenen
het verzuchten van de vrijheid.

het doorbreken
van mijn lijdensweg
alleen door barmhartigheid.

 
poëzie is iets in/uit het vergeethoekje.. en heb het gevoel dat juist buiten de kleine groep poëzieliefhebbers, mijn werk meer effekt zou hebben. goed dat terzijde.
Daarom heb ik al eerder 1 van jouw werken cadeau gedaan aan mijn zwager! En hij wil nog steeds met me praten :geslaagd:.

Ben nu de mythe van Sisyphus aan het lezen op mijn vakantieadres in Frankrijk. De hamvraag: 'Hoe moet ik leven, als ik mij nergens op kan beroepen?'. Sluit mooi aan bij het onderwerp ;-) En daarom is er gelukkig synthforum! Kunnen we altijd weer op terugvallen.
 
Met mijn ENTJ-A persoonlijkheid denk ik niet dat ik in staat ben om vele deelnemers in dit topic te kunnen begrijpen, laat staan commentaar te posten.
1uur alleen zijn per dag is de max dat ik ken verdragen, normaal ben ik altijd omringd met andere mensen.
Altijd draag ik heel wat mensen op de schouders, ik wil de verantwoordelijkheid en de leiding. Hoe meer stres hoe beter ik functioneer.
Als ondernemer heb ik geen bedrijfjes in belastingparadijzen en betaal altijd belastingen en sociale lasten in eigen land, op die manier onderhoud ik nog meer mensen die het nodig hebben.

Op school was ik de Bully en nu ben ik de Patriarch met verantwoordelijkheid besef.

Ik ben best wel trots hoeveel mensen ik al heb meegetrokken tot een beter welzijn.
In alle eerlijkheid wordt ik niet gedreven door altruisme maar vooral door egoisme.
Voor deze meneer moet het Steinway en Jupiter8 zijn. Dat kost veel geld. Dat drijft me te ondernemen. Dat kan ik niet alleen, dus trek ik mensen mee de sociale ladder op. (als ze het aankunnen). Het is geslaagd als iedereen er beter van wordt, inclusief de burgers thuis via sociale lasten.

En ik ook gelukkig omdat ik mijn eigen genen en persoonlijkheid volg.

Dat is dan wel een kleine tip, volg je eigen genen en persoonlijkheid en wees er trots op.
Als mensen blij maken met je kunst en muziek je ding is, dan moet je dat doen.
@ Arjan Ik ben fan van je muziek, maak er meer en verrijk onze kunstcultuur maar op het internet. Dat lijkt me jou doel en je hoort er trots op te zijn.
 
Laatst gewijzigd:
klopt!



klopt ook, normaal is een te vaag woord, evenals ekstreem.


haha, dat gevoel heb ik ook...


dat lijkt me toch méer dan genoeg?



die is leuk van Finkers. poëzie is inderdaad iets in/uit het vergeethoekje.. en heb het gevoel dat juist buiten de kleine groep poëzieliefhebbers, mijn werk meer effekt zou hebben. goed dat terzijde.

even echt eens goed opgezocht, serieus ff nu... rijm ontstond zo rond de 12e eeuw, hier in europa dan.

de werken die ik heb, die oudste zijn mét rijm, zijn van Dante en Petrarca.

ik wist dat rijm veel later kwam, dan de oudste (europese) poëzie en buiten europa.. nou ja...


gekken onder elkaar! yiha!



mooie woorden andreos!!!

dit is een bizonder forum, het meest vriendelikke forum, met voldoende uitdagingen..... meer dan....

ik sluit me gewoon aan bij jouw woorden!
Dank je wel.
 
ENTJ-A persoonlijkheid

dat kende ik niet, opgezocht, en dus, nu, aha...

waarom is het dan moeilik om te begrijpen, deze thread? ik kan wel gaan invullen, maar benieuwd.
1uur alleen zijn per dag is de max dat ik ken verdragen, normaal ben ik altijd omringd met andere mensen.

deze vind ik bijna meer kryptisch...., je doelt op koncentratie? want je bent het liefst omringd door andere mensen... en 1 uur per dagen zonder mensen is te doen, dan?

(wellicht niet zo kryptisch)

Dat is dan wel een kleine tip, volg je eigen genen en persoonlijkheid en wees er trots op.

dat is zeker een goede tip!

Ik ben fan van je muziek, maak er meer en verrijk onze kunstcultuur maar op het internet. Dat lijkt me jou doel en je hoort er trots op te zijn.

dank!

dat is altijd mijn doel geweest; filosofie, poëzie, later kwam gelukkig ook muziek, én video, waarmee ik periodes mee eksperimenteer(de).

in de tijden dat je nog zou kunnen zeggen dat het goed met me ging, er was al lang iets sluipend aanwezig, al dacht ik het onder kontrole te hebben, was ik zéer monomaan (een term van een vriend van mij), was altijd bezig met werken, schrijven, filosofie, etc.. trok ook mensen mee, in projekten, of vanzelf... zonder projekten... ahum.... er is tijd geweest dat ik als een speer ging, en er waren grote verwachtingen (van anderen, en natuurlik van mijzelf..).

goed...

wel bizonder om te lezen @Vic ! hoe je je wereld meesleept. of de wereld om je heen... intrigerend ook.

ik herhaal, doet me dus een beetje denken, aan mijn hoogtepunt, iemand noemde het "alles wat je aanraakt verandert in goud", mensen keken tegen me op, wat wel fijn was, maar ook weer niet, herkende natuurlik wel de macht, maar vond het veel fijner, gewoon met al die mensen om te gaan, ik vond juist, dat ik meer geluk, etc. had.

ik was in die tijd erg goed in mijn vak, filosofie. dus ik heb het mogen proeven.

maar, ik heb geen lastvan bescheidenheid, over mijn wijsgerig kunnen toen, en nu; over de poëzie, ik probeer wel een afstand tussen het werk en mij vast te houden. al doe ik dat weer minder tegenwoordig.

daarin heb ik iets bereikt wat weinigen kunnen bereiken, klinkt immens arrogant, maar natuurlik altijd de twijfel; de absolute twijfel is juist noodzakelik, díe drijft je op, die Eist van je, dat het werkt. de absolute twijfel maakt dat je aan de Eis moet voldoen, anders is het... niets....

ik heb 5 boeken gepubliceerd gekregen, bij een kleine uitgeverij, vanaf 2013, 14 of zoiets. ah nee, 2015....

en de muziek, vanaf 2013 er mee bezig, nog immer leerling, nog geen Meester zoals in de poëzie... maar toch, had nooit gedacht dat wat ik zou maken, mezelf zou kunnen verrassen.

je tekst wekte dit even op @Vic , ik brandde ook ineens af.... en later, in herstel, wat had gekund etc.

nou ja, anders dan jouw verhaal. wat, ik herhaal, bizonder vind..

maar gelukkig; de poëzie, de muziek, vrienden!, mensen. kunst. lachen. simpel.

en dan nu het bruggetje naar @LupkeII ..... dat is een groot risiko geweest.... en wel benieuwd welke je gegeven hebt, kom niet vaker kopers tegen..... en zeker niet iemand die het als kadoo geeft...

bizonder boek; van camus. heerlik om te lezen.

EDIT: het komt misschien wat raar over.... de tijd waarin ik als een stier ging (naar bully...), om dat zo te beschrijven. en ook wat rommelig beschreven. zo lang geleden. maar kan het soms nog voelen.
en zo groots was het niet tegenover.... maar het werd weer even wakker in mij... dát. goed. het blijft altijd aanwezig, wel als een 'schim', veel minder koncentratie/energie, en toch 3 bundels geschreven. tegen de stroom in. een leven vol tegenstellingen, nog immer...

EDIT 2: ik ga geen tekst schrappen van deze reaktie... ik heb het zo beleefd, maar minder rommelig beschreven, haha...

@Patat Met ; erg mooi!!! intens!!!
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Met mijn ENTJ-A persoonlijkheid denk ik niet dat ik in staat ben om vele deelnemers in dit topic te kunnen begrijpen, laat staan commentaar te posten.
1uur alleen zijn per dag is de max dat ik ken verdragen, normaal ben ik altijd omringd met andere mensen.
INTJ-A hier, de introverte variant.
Alleen zijn vind ik het gezelligste :)
 
ik vind dit persoonlijk de toegankelijkste van je poëzie werken.

daarin heb je gelijk, al zou ik allemaal toegankelik noemen...., maar metafysika uitgelegd aan onze goden, ja klopt gewoon. al geldt dat niet voor iedereen... zat er nu net weer even in te lezen, de methodiek is net wat anders, kompakt, zeker, maar net meer verhalend. net iets minder kompakt, al zijn er tekstgedeelten die immens kompakt zijn. stop. dit is niet volgen, zelfs voor mij,.....
 
Arjan denk je niet dat de laaste paar jaar sociaal moelijke jaren zijn geweest en dat dat het leven een stuk moeilijker heeft gemaakt?

Denk hoe introvert we ook zijn we hebben allemaal sociale interactie nodig.
Het is alleen per persoon verschillend hoeveel.

Het diepe twijfelen over dingen komt me bekend voor. ik noem mezelf dan ook hobby filosoof.
Veel van de dingen die je beschrijft komen me bekend voor. en lijken gerelateerd aan het Moogbegaafd zijn.
Dat zorgt er vaak voor dat je in het level vaak niet begrepen word en je alle kanten op word gestuurd behalve de juiste.
Daar houd je dan wat blauwe plekken aan over waar je in je latere leven ook weer problemen van krijgt
Gelukkig kom ik er achter dat ik helemaal niet raar ben en alleen en dat er andere zijn die nog veel slimmer zijn :)

Alleen is het toch mooi als je een soort meditatie vind waar je je gedachten ff echt los kan laten?

Wat @Vic zegt is denk ik wel de essentie. weten wie je bent en dat vieren en volgen.

Mbti kan een tool zijn om daar bij te helpen al is het maar een idee en zegt het niet over hoe ontwikkelt we zijn.
 
Arjan denk je niet dat de laaste paar jaar sociaal moelijke jaren zijn geweest en dat dat het leven een stuk moeilijker heeft gemaakt?

waren geen sociaal moeilikke jaren, ja als symptoom, maar heb veel kontakt met mensen, vrienden (veel wonen in hetzelfde gebouw... kunstenaarskolonie...).

Denk hoe introvert we ook zijn we hebben allemaal sociale interactie nodig.

o zeker zonder sociale interaktie zou ik niet overleven, ik ben wel een mensen-mens, om het zo simpel uit te drukken. ik ben graag onder mens, en doe dat zoveel mogelik.

al maakt mijn chronische agorafobie het zwaar, om naar anderen te gaan, en mijn instabiliteit het problematisch om afspraken te maken.

ik volg nu ACT, de A staat voor acceptence, dat je aksepteert welke beperking, of 'stoornis' je hebt, in mijn geval; ernstige depressie, agorafobie, gegeneraliseerde angststoornis (en paniekstoornis...).

maar ik ben niet te reduceren tot dat, ik ben meer, vanzelfsprekend.

overigens; mensen zien mij zeker niet als introvert......

Het diepe twijfelen over dingen komt me bekend voor. ik noem mezelf dan ook hobby filosoof.
Veel van de dingen die je beschrijft komen me bekend voor. en lijken gerelateerd aan het Moogbegaafd zijn.
Dat zorgt er vaak voor dat je in het level vaak niet begrepen word en je alle kanten op word gestuurd behalve de juiste.
Daar houd je dan wat blauwe plekken aan over waar je in je latere leven ook weer problemen van krijgt
Gelukkig kom ik er achter dat ik helemaal niet raar ben en alleen en dat er andere zijn die nog veel slimmer zijn

het diepe twijfelen was over mijn werk, de absolute twijfel.

maar je hebt gelijk, natuurlik maak me over alles druk...

binnen de filosofie heb ik daar veel minder last van..... maar ik hang, of werk, nou ja, metafysische werken lees ik tegenwoordig ook, maar eerder om de denkprocessen. ik ben een meer ontleder, met een filosofisch instrumentarium, het is een vak, waar je leert met instrumenten om te gaan, het gereedschap van de filosofie.

het Moogbegaafd zijn, haha, ja dat heeft er waarschijnlik wel mee te maken. ik heb een immens associatief brein, dat is mijn kracht én mijn val (wanneer het slechter met me gaat, je kunt het je voorstellen).

ik geef even als voorbeeld, vooral in februari/maart was ik er heftig aan toe, dan wordt het toestand, twijfel? dat speelt dan amper een rol, overleven is het dan.

dus ik wil niks afdoen van je verhaal, en zeker, overeenkomsten, maar miijn geval, is echt een geval, een casus....
maar ik voel worsteling, en dat is niet niks (en het gaat mij niet om het vergelijken, o ik heb het slechter, dat moet je nooit doen, in die zin is het het aksepteren van wie je bent, met alles wat draagt).

Alleen is het toch mooi als je een soort meditatie vind waar je je gedachten ff echt los kan laten?

o ja, zeker, in muziek maken, schrijven lukt me dat ook.

maar het sluimert, of meer..., het is er altijd.

Mbti kan een tool zijn om daar bij te helpen al is het maar een idee en zegt het niet over hoe ontwikkelt we zijn.

klopt.

ik heb vandaag, elke woensdag, een zgn. exposure-oefeningen, onder begeleiding boodschappen doen. naar de supermarkt gaan, is voor mij moeilik, ook omdat ik daar veel paniekaanvallen heb gehad, het is een associatief geheel. ik moet eten in huis, hebben, etc. kompleks.

toch geeft dat een gevoel van zelfstandigheid, ik doe het. al is het met hulp.

ENFP-A

die moest ik ook opzoeken. is dit een nieuw systeem om persoonlikheden in te delen, ik ken het niet.

leuk om te lezen, snap ik je meer....


Wijze woorden want dat gaat over zelf liefde. En wie we werkelijk zijn.

klopt.

wie we werkelik zijn, op een fundamentele wijze, ja houdt me wel bezig. maar ben meer bezig, met wat ik kan, dat ik meer wil, meer energie heb, om de doelen te bereiken.


zelfliefde, ik gebruik meer de term; zelfzorg is van groot belang.
INTJ-A hier, de introverte variant.
Alleen zijn vind ik het gezelligste

haha, ok!


nu moet ik meer aans gaan bekijk waar ik onder val.... (en daar ging mijn proefschrift over; oordelen, want dat betekent; waar valt iets onder... heel kritisch natuurlik...)


wel leuk om elkaar dan zo wat beter te leren kennen. hier, nu. (al zou hegel, heel veel problemen hebben, met hier/nu... zoals ik het nu, hier, gebruik, hahahaha)

EDIT: en dank @Patat Met voor weer een hele mooie, de händel raakt me nog het meest, kan ook stemming zijn. tevens ook altijd een groot zwak voor händel gehad, al ben ik niet echt ruimschoots bekend met zijn werk. of is dat weggezakt...
 
Die 4 letter persoonlijkheidstypen hebben ongeveer net zoveel waarde als een horoscoop dus hang er niet teveel aan op zou ik zeggen.

The Myers-Briggs Type Indicator is probably the most widely used personality test in the world. [...]

The only problem? The test is completely meaningless.

"There's just no evidence behind it," says Adam Grant, an organizational psychologist at the University of Pennsylvania who's written about the shortcomings of the Myers-Briggs previously. "The characteristics measured by the test have almost no predictive power on how happy you'll be in a situation, how you'll perform at your job, or how happy you'll be in your marriage."

 
nog even aparte reaktie; altijd fijn om te lezen hoe anderen het leven, de wereld (een filosofisch ingewikkeld woord overigens...), ervaren.

dat was ook de bedoeling van deze open brief, dat het niet alleen over mij zou gaan, maar uit zou waaieren.

de diversiteit, het is een klichee, dat maakt het... wat is het? ja......
 
Die 4 letter persoonlijkheidstypen hebben ongeveer net zoveel waarde als een horoscoop dus hang er niet teveel aan op zou ik zeggen.




ok..... in mijn tijd, had je weer een andere wijze van onderscheiden. en volgens mij was er een goed onderzoek, waarvan het bestaan van het alpha mannetje of vrouwtje of... niet bestaat, of zoals we denken dat bestaat.

de beste vorm om je persoonlijkheid te beschrijven is natuurlik zelfreflektie, anamnese (al betekent dat ziektegeschiedenis, meestal, neem ik hier als je eigen geschiedenis).

dus zeer inidividueel.

ik ben het met je eens, persoonlijkstypen weinig kunnen zeggen, al kan het soms voor mensen een hulpmiddel zijn. om er verder over te reflekteren. en het dan los te laten.

net als Vic, die dan wel die 4 letters gebruikt, maar daarnaast zijn eigen verhaal neerzet, volg ik uiteindelik en alleen, wat @Vic zélf schrijft.

dus ook zeker kritisch erover, maar verder zie ik het, als mensen het gebruiken, het dan maar als een aanleiding, om preciezer, persoonlikker verder te gaan. zonder jargon...

maar zie het als hulpmiddel, @flyweight je geeft aan dat het je geholpen heeft. dus daarin zie ik de 'kracht', als een soort van aanzet.

en ik herhaal, ik lees met graagte, de verhalen van anderen hier.

laat me ook over mezelf nadenken, vanzelfsprekend, maar vooral, laat het me nadenken over anderen. ach het is altijd een soort van wederkerig proces, of een Widerstreit, wat is dat nu weer?
 
Omdat je het interesant vindt, hier nog wat gekke hersenkronkels die mij voor een stukje omschrijven:
Waarschuwing, het is wat controversieel. Laat de vlammetjes maar komen, ik kan ertegen.

Over gezond zijn denk ik hetvolgende:

Ik ben ervan overtuigd dat voeding een grote impact heeft op je fysieke en vooral mentale gezondheid.
Daarom eet ik als een grotbewoner, 99% van mijn voeding is vers vlees en verse vis.
Nooit gerafineerde granen, suiker, plantaardige olie. Dat is vergif.
Ben dus een langdurige carnivoor. Ik heb geen fatsoenlijke wetenschap om dit dieet als gezond te bestempelen. Zelf ben ik echter wel Fit, kerngezond, nooit ziek en mentaal heel fit en scherp.
Mensen zijn omnivoren als het op overleven aankomt, echter onze natuurlijke ideale voeding is vlees en vis, we zijn jagers zoals wolven, geen schaapjes.
Alcohol en andere onnodige troep is zonder meer een big NONO.


Over gelukkig zijn denk ik hetvolgende:

Je moet 3 grote dingen voor elkaar hebben:

1, Jezelf verbeteren en op de sociale ladder klimmen:
Hieronder vallen educatie (blijven doen levenslang), doelen hebben (mogen hobbys zijn), iets nuttig te doen hebben (werk). Het komt er op neer dat je elke morgen in de spiegel kan kijken en zeggen "jij bent er een stapje op vooruit gegaan"

2, Een levenspartner hebben:
In mijn geval ben ik getrouwd en we hebben een liefdevol partnerschap met meerdere gemeenschappelijke realistische doelen + een gezond sexleven.

3, Kinderen (eigen family bouwen): Al je voorouders, al 3,5 Miljard jaar lang, waren succesvolle ouders. Het is mega belangrijk om dat suc6 verder te zetten. Biologie krijgt vroeg of laat de overhand. kinderloos zijn is verschrikkelijk, vooral in de 3e leeftijd.

Als ik faal in 1 van de 3 bovenstaande levensdoelen (kan me overkomen zonder dat ik daar schuld aan heb) dan komen er gaten in de weg voor me waar ik kan invallen. Gaten of beter bekend als depressies maken je niet gelukkig.

Het is hard, maar als je dat niet voor elkaar hebt zal het moeilijk zijn om altijd gelukkig te zijn.
 
Back
Top