Open brief aan het Synthforum en de leden

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.471
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
gegroet!

allereerst: het is een positieve "brief". zo, dat is uit de weg.

ik zit sinds 2013 op het synthforum, een vriend wees mij er op, ik was op zoek naar een bcr 2000 controller (de enige controller die ik nog over heb uit die tijd, o ja, de nanoPad..), en heb er hier 1 gevonden. sindsdien heb ik hier vrijwel elke dag rondgeneusd...

voor mij is het synthforum speciaal. waarom? ik ben volledig arbeidsongeschikt, en ik zie dat ik niet alleen sta, soms zie je een bericht, waarin een lid, aangeeft ook te worstelen met zijn gezondheid.

ik ben een heel erg open iemand, maar dit is openbaar, dus ik laat het bij; chronische, diverse psychische problemen.

waaronder: agorafobie, straatvrees. reizen is vrijwel onmogelijk voor mij.

de goede lezer begrijpt het al, het synthforum is voor mij speciaal, aangezien ik, met mijn beperkingen, toch opgenomen voel in een "groep", waar ik feedback krijg, mezelf toch kan laten "zien" of beter: mijn muziek. dat ik kan spreken over mijn muziek. ik heb een zeer goede vriend (tegelijkertijd buurman...) waarover ik veel over muziek spreek, hij heeft zelf ook een studio, of meerdere zelfs, het is maar hoe je telt, met wat hij heeft staan...

in de loop der jaren heb ik hier veel geleerd, vooral door de feedback op mijn tracks én door het luisteren van tracks van anderen. en natuurlik, specifieke topics, te veel om op te noemen.

ook heeft het synthforum mij gedeeltelijk geleid naar mijn huidige setup, macgyvergear was de aanstichter.., de spark CDM, en daarna de maschine mk3 en jam. ze zijn niet het centrum van waaruit ik tracks maak, soms wel, maar ik heb nu een veelheid aan mogelikheden, en ekosystemen.
ook de MCU en de panorama p1... goed, niet te lang... ik sta bekend om oneindig te kunnen lullen...

ik heb hier ook bizondere kontakten opgedaan, al zijn het wellicht niet veel berichten geweest, de berichten waren bizonder.

en ik wil zeker jan melden, gloomer/gloomy! een diepe vriendschap, zonder dat we elkaar ooit gezien hebben.

en er zijn meerdere leden, die ik met liefde luister, lees, veel meer dan ik ga opnoemen. dat laten we voor onszelf.

samengevat: het synthforum maakt mijn wereld groter, het maakt me minder alleen (al heb ik veel een goede vrienden en de liefde van mijn leven), een angststoornis maakt je alleen, dat blijft, maar gelukkig zijn er mogelijkheden dit te doorbreken.

ik wil de oprichters/moderators danken voor het bestaan van het synthforum, en al de leden waarin ik in een reaktieladder of persoonlijke berichten heb gesproken.

ik heb vanaf 1998 tot en met 2013 geen muziek kunnen maken of kunnen schrijven (ik ben dichter, en publiceer tegenwoordig, ook "verkregen" via sociale media) vanwege mijn problematiek.

het plezier in het maken van muziek is terug gekeerd, evenals de beheersing, en de technische vaardigheden, zelfs veel groter dan in 1998 (ik was toen net begonnen...).

voor veel leden zal het SF een speciale plaats zijn, de trots die je kunt voelen, dat er mensen naar je tracks luisteren, of hoe je setup eruit ziet, etc. op veel verschillende wijzen zal het speciaal zijn.

ik heb hier alleen willen aangeven waarom het voor ekstra speciaal is. en ik denk wellicht dat dat eveneens geldt voor aantal andere leden.

gegroet!

ik blijf hier rondjagen! (ik merk dat het bijna kan gelezen worden als afscheidsbrief, nee! nee!)

ik blijf hier genieten van wat anderen maken, die mijn muziek"beeld" openbreken, inspireren. ik denk dat ik veel onbewust heb geleerd, naast de bewuste technieken.... dat het luisteren naar de veelheid van stijlen, en de veelheid van aanpak, mij heeft beïnvloedt.

geniet! iedereeen! geniet!

arjan
 
Last edited by a moderator:
ik vind het heel moedig van je dit te melden.
zelf ben ik ook volledig afgekeurd.
en dat komt mede door mijn autisme / stemmen.
die stemmen zijn er sinds de tijd van 2 stichtingen eerder.
en als je bij de vorige stichting zelfs een toilet wordt uitgetrokken.
omdat mensen het niet eens zijn met je overstap naar een andere.
dan is een forum is als dit goud waard.
morgen gaan de eerste gesprekken gevoerd worden
over mijn indicatie omhoog te gooien.
zodat ik hopelijk ook snel met therapie kan beginnen.

daarnaast schrijf ik ook aan een boek en schrijf ik columns
waar ik veel in kwijt kan. maar natuurlijk ook het maken van muziek
of schilderen zijn goede uitlaatkleppen.
ik ga nog wel met de bus of trein of met de fiets
en nog iedere dag naar dagbesteding met de fiets.
en heb het daar wel naar mijn zin.
maar terug naar mijn oude stichting dat is gewoon te zwaar.
of ik word wel weer wordt uitgescholden door begeleiders of clienten.
en heb geen zin een tweede keer een toilet uitgetrokken te worden.
ja ik heb er ook niets meer te zoeken :P

weet u wat mij ook helpt is elke week zwemmen in wezep.
en dat is ook een van mijn ontspanningen in de week.
soms denk ik gewoon dat het leven wachten is op de :doei:
maar tot die tijd wil ik er het beste van maken.
en de verveling de deur uitwerken.
ja spelen met duplo treintjes vind ik ook vermakelijk. :D
maar goed geld groeit niet bij mij aan een boom.

en daarnaast ben ik ook vrienden met gloomy.
ik ben al meerdere malen bij hem langs geweest.
en er zelfs wezen slapen enkele keren.
en dat is zalig om te doen. :) *D
natuurlijk ook zijn muziek is prachtig.
maar samen iets maken hebben wij ook genoeg gedaan. ;)

soms denk ik terug aan mijn vorige stichting en dan denk ik.
waarom overschrijft het negatieve de leuke tijden daar?
misschien ook omdat het de eerste periode leuk was.

groetjes ed-sarin.
 
ik vind het moediger van jou, ed-sarin, je vertelt heel je verhaal, en dat mag ook gezien, gelezen worden.

ik hoop dat je snel de juiste therapie krijgt. de tijden zijn veranderd, de geestelijke gezondszorg is flink uitgekleed... gelukkig krijg ik, wel wat met een omweg, de juiste, noodzakelijke therapie.

ja dan is zo'n forum goud waard!

leuk dat je schrijft, zelfs columns! en schilderen!

het is altijd wennen aan veranderingen, wanneer je last heb van een bepaald soort "stoornissen". en het blijft golven, een stabiel leven is moeilijk/moeizaam.

mooi verhaal wat je schrijft, ed-sarin, dat je dit deelt. ik luister altijd met veel plezier naar je muziek. door koncentratieproblemen, heb ik vaak de energie niet om reakties te schrijven, dat is wat ik wel mis, dat ik niet meer reageer hier op tracks, etc. maar vaak lukt dat gewoonweg niet.

het negatieve is iets wat altijd blijft overheersen, in herinneringen. ik denk dat dat typisch een symptoom is. maar oefenen, om proberen aan de leuke te dingen te denken, helpt wel. niet altijd lukt dat, helaas, maar het werkt wel.

maar we gaan lekker muziek maken! en luisteren naar elkaar! ik moet je laatste poll/track nog luisteren... maar ben nu al moe, van het schrijven, dus dat wordt wat later, ben erg benieuwd.

gegroet!

ik vind het heel moedig van je dit te melden.
zelf ben ik ook volledig afgekeurd.
en dat komt mede door mijn autisme / stemmen.
die stemmen zijn er sinds de tijd van 2 stichtingen eerder.
en als je bij de vorige stichting zelfs een toilet wordt uitgetrokken.
omdat mensen het niet eens zijn met je overstap naar een andere.
dan is een forum is als dit goud waard.
morgen gaan de eerste gesprekken gevoerd worden
over mijn indicatie omhoog te gooien.
zodat ik hopelijk ook snel met therapie kan beginnen.

daarnaast schrijf ik ook aan een boek en schrijf ik columns
waar ik veel in kwijt kan. maar natuurlijk ook het maken van muziek
of schilderen zijn goede uitlaatkleppen.
ik ga nog wel met de bus of trein of met de fiets
en nog iedere dag naar dagbesteding met de fiets.
en heb het daar wel naar mijn zin.
maar terug naar mijn oude stichting dat is gewoon te zwaar.
of ik word wel weer wordt uitgescholden door begeleiders of clienten.
en heb geen zin een tweede keer een toilet uitgetrokken te worden.
ja ik heb er ook niets meer te zoeken :P

weet u wat mij ook helpt is elke week zwemmen in wezep.
en dat is ook een van mijn ontspanningen in de week.
soms denk ik gewoon dat het leven wachten is op de :doei:
maar tot die tijd wil ik er het beste van maken.
en de verveling de deur uitwerken.
ja spelen met duplo treintjes vind ik ook vermakelijk. :D
maar goed geld groeit niet bij mij aan een boom.

en daarnaast ben ik ook vrienden met gloomy.
ik ben al meerdere malen bij hem langs geweest.
en er zelfs wezen slapen enkele keren.
en dat is zalig om te doen. :) *D
natuurlijk ook zijn muziek is prachtig.
maar samen iets maken hebben wij ook genoeg gedaan. ;)

soms denk ik terug aan mijn vorige stichting en dan denk ik.
waarom overschrijft het negatieve de leuke tijden daar?
misschien ook omdat het de eerste periode leuk was.

groetjes ed-sarin.
 
is niet erg als je niet reageert want dat doe ik ook weinig.
maar ik probeer wel af en toe iets te beluisteren.
en ja aan de leuke dingen denken helpt.
zoals morgen naar de snackbar om daar te eten :W:D
 
take it easy vink,, maar je foto tag schrikt mss wel af,,

en ik leef niet van mn muziek , maar ik leef VOOR mn muziek maken hobby,,
gewoon mn eigen muziek hebben , dat geeft de pure satisfaction, als het lukt

synthforum vind ik goed,, kzou het ni kunnen missen,
 
Ja dit is een heerlijk forum... En die rare leden hier herken ik best, en ik veroordeel ze niet.
Hé, ik ben zelf ook raar... Gelukkig kom ik af en toe buiten (maar niet genoeg, heb vitamine D tekort enz)
We zijn allemaal wel op een of andere manier raar. Maar velen van ons lijken 'normaal' voor de buitenwereld...
Ik heb ook angsten die me beperken... Zelfs mijn gear aanzetten soms. Buitenkomen. Je track delen.
Ik laat 't me inspireren en maak er ooit nog n nummer over: angst.
Ik hou van jullie muziek heren, carry on!
 
Mooi, Vink! Mooi verwoord en belangrijk dat je je zo, via muziek, met dichten, online kunt uiten! Je bent meer dan welkom, maar ik weet niet of ik dat kan zeggen, het forum is van ons allen! Dus is er plek voor iedereen die goeds van zin is en eerlijk!

Houd je haaks, the robot is your friend!
 
Hey Arjen, goh.. we hebben zo nu en dan per PB berichten uitgewisseld.. over controllers e.d.. maar dapper dat je dit zo open met leden deelt. En dat het delen van mijn GAS toch ook weer andere mensen positieve inspiratie geeft :)

Ik heb hier een ook een hoop geleerd en natuurlijk de nodige inspiratie gekregen. Voor uitbreidingen qua controller setup of plug-ins of geluidskaarten.. dat is het mooie van dit forum..

Mijn aanmelding is trouwens begin 2008 geweest. Ik was net gescheiden en heb toen de leegte letterlijk weer gevuld met de passie van vroeger.. synths en drumcomputers.. datgene wat ik een beetje had opgegeven voor de liefde..
Mijn passie voor synths is altijd wel gebleven ook al heb ik zelf alles ooit weg gedaan
SF zelf kende ik al vanaf het prille begin via iemand in mijn omgeving... Al had ik er toen geen ruimte voor, financieel, qua tijd en werk.. het fenomeen muziekmaken is iets wat je nooit meer loslaat als je jezelf er ooit aan hebt overgegeven :)
 
@Vink: herkenbaar..

Hoewel het me in het dagelijks leven lukt om voor 'gezond' door te gaan, heb ik ook wel zo één en ander meegemaakt..

En ik heb er niet zo heel veel over losgelaten, maar toen ik mij hier ooit inschreef werd ik door het ziekenhuis behandeld voor vrij ernstige psychische klachten. Muziekjes maken en delen was toen een fijne uitlaatklep!

Soms neem ik wel vakantie, als ik het online leven eventjes zat ben... :-)

Mijn dagelijkse werkzaamheden spelen zich namelijk ook vaak op het internet af..

:W
 
Mooi vink dat je deze open brief geplaatst heb! :luv:

Ik ben een vrij extravert persoon en klets vaak oneindig over van alles door. [btw dat kunnen sommige mannen ook goed hoor :)]
En zoveel dat men weleens moe van me wordt (om 03:00 / 04:00 uur 's nachts 8)).
Maar ik zet niet alles online...[ik heb daar ook niet de behoefte aan]
En ik ben niet geïnteresseerd in de mooie buitenkant van mensen bij wie het leven altijd maar voor de wind lijkt te gaan. Iedereen krijgt nl. een portie tegenslag in zijn of haar leven te verwerken, de een alleen wat meer of minder dan de ander. Nee, ik ga graag met mensen om die al wat ruwe kantjes van het leven op hun ziel hebben zitten. De persoon dus die onvolmaakt en puur is. Of iemand die net even iets anders is dan wat algemeen als normaal beschouwd wordt en altijd wel iets te vertellen heeft dat boeit c.q. vaak afwijkt van de gebruikelijke gespreksonderwerpen. Begin bij mij (bijv.) maar eens over het weer en je hoort vrijwel gelijk een :Z :D

Moedig dat een aantal forumleden nu hun hart hier luchten. Ik vind dat mooi! Zolang er respect is accepteer ik iedereen.
Helaas heeft niet altijd iedereen respect voor een ander... En misschien vinden deze lieden je dan raar met wat je schrijft. Tja, wat kan jou dat nou boeien zeg ik dan. :kont:

En muzikanten zouden weleens een tikkie minder sociaal kunnen zijn werd mij enige tijd geleden door een der SF mod's in een pb medegedeeld. Ik betwijfel dat, want ik heb die ervaring helemaal niet. Ik vond het nogal een uitspraak waarvan ik me afvroeg waar die vandaan zou kunnen komen.

Hoewel ik niet alles online zet, probeer ik het forum toch af en toe een wat meer persoonlijk tintje te geven. Door topics te openen / berichten te plaatsen die wat meer van de persoonlijkheid van iemand prijs geven, maar wellicht niet altijd iedereen evenveel zal interesseren. Dan zijn er weleens weinig of geen reacties... Geen probleem, ik reageer ook niet op alles of als het mij niet interesseert. En ik 'mis' ook best vaak wat... [Ik lees niet alles :doei:]

De reden voor mijn aanwezigheid op dit forum is het feit dat je samen iets (moois) deelt. En dat is mijn passie voor muziek (in het algemeen) en om deze zelf te maken. En een tweede reden is het uitwisselen van info m.b.t. ervaringen aan alles wat gerelateerd is aan het maken van muziek.

Het zal wel een cliché zijn, maar muziek maken is voor mij een virus dat je me nog altijd - met een onderbreking van enkele jaren - stevig in de greep heeft weten te houden. :)
 
ik zal, wanneer ik de energie heb..., op ieder persoonlijk reageren.
het ontroert me wat hier allemaal geschreven wordt, en hoe je je kunt vergissen, je denkt die staat stevig, en.. er zijn zoveel "verborgen" verhalen.

kleine opmerking nog, @katiemusic; ik heb vooral meegemaakt dat muzikanten zeer sociaal zijn, in de tilburgse muziekscene, zeer lang geleden, waren gouden tijden, en later, toen ik zanger was in een beetje bekend bandje (leuke zalen...), merkte ik alleen maar de vriendschap tussen de bands, de vriendschap binnen de band. muziek heeft me altijd omringd, ook in vriendschappen.

muziek is iets heel intiems, dat vergeet men vaak, vreemd genoeg. of vergeet men dat niet?

mooi om te lezen dat voor een aantal muziek een bevrijding is uit een situatie (innerlik of uiterlik), en dat die muziek door anderen gewaardeerd wordt, overkomt, doorboort...

EDIT: ik heb het gevoel dat velen het kunnen respekteren, al zijn zeker psychische problemen heden ten dage, het kopje koffie geworden van ex-minister schippers (zo heette ze toch?). leven met chronische depressie, gegeneraliseerde angststoornis en agorofobie (de kers op de taart), je ziet niets, maar... het is niet zo vreemd dat mijn muziek zo klinkt als ie klinkt....

mooi ja! en moedig, om hier te reageren met je verhaal, synthforum is toch voor velen, op ieder zijn eigen wijze, een community, iets bizonders, een verbond... een verbinding...
 
Sowieso dapper maar vooral ook goed dat je het hier neerschrijft vink, je voelt je hier blijkbaar thuis en op je gemak en dat is fijn ! Een (eerste) stapje uit een anonimiteit maar er zijn meer muzikanten met een verhaal en een overvolle rugzak hoor. Hier vindt je dus het luisterend oor, gelijksoortige en gelijkgestemde (ja het blijven muzikanten ;) ) op dit drempelverlagende SF medium.

Ik wens je het allerbeste kerel !
 
Mooi topic! Inderdaad heel dapper wat mensen hier neer durven zetten, ik heb dat lef iig niet om alles openbaar te zetten hier. Maar misschien is het idd wel zo dat je eerst het nodige meegemaakt moet hebben om zo creatiever te worden. Als alles altijd maar goed gaat is er ook geen noodzaak voor een creatieve geest denk ik.
Ik heb eigenlijk ook alleen maar positieve ervaringen via SF. Heb nog nooit narigheid gehad met kopen/verkopen, ben bij best een aantal leden over de vloer geweest (of bij mij) wat altijd gezellig was en ben voorlopig ook niet van plan te gaan. Hoop toch voor de meesten hier kleine stapjes de goede kant uit zodat in ieder geval hoop blijft bestaan!
 
Ja idd allemaal heel herkenbaar. Dapper wat je schrijft
Het SF is idd een fijne plek om te vertoeven en zoals ze zeggen het vogeltje zingt het mooist in een kooitje. Veel sterkte en geniale muziekale momenten toegewenst :)
 
Mooie open brief, waarin open ook voor openheid staat.
Ik herken behoorlijk wat (afgekeurd en weinig uithuizig, wegens chronische psychische en fysieke klachten). Maar ik herken ook hoe fijn het is om je te kunnen uiten in muziek, en hoe een prettig forum je daarin verder kan helpen en inspireren. Hier ben ik nog bezig met mijn eerste stappen, maar ik denk wel dat ik blijf hangen. Al een hoop fijne mensen gelezen.
Dankjewel voor de brief.
 
Realiteit wordt hier zo mooi en eerlijk verwoord.
Bij vele mensen zie je weinig aan de buitenkant maar binnenin is het een echte draaikolk...
Niemand is zoals een ander en gelukkig maar of het zou een saaie boel worden.
We hebben allemaal iets dat ons van een ander onderscheidt en bij sommigen onder ons is dat meer of minder zichtbaar.
Maar... hier op het forum hebben we allemaal iets wat ons bindt: Muziek! :eureka:
Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen! :).



Cheers,
Exo. :mega:
 
het synthforum is gewoon ook heel open. :)
en laat het brein de vrije loop op zekere hoogte.
ik kan hier alles kwijt ook al is dat eeuwige probleem.
met geen geld hebben voor alles wat ik nog wil hebben. :D
of is het wel gewoon wat ik luchten moet op dat moment. ;)

wat ik ook waardeer aan dit forum.
er lopen hier weinig tot geen Carriere geile mensen rond.
(eigenlijk gewoon iedereen die mee doet met idols). *D
en dan kun je alles posten wat je maar wil.
na je nieuwe nr 1 hits die je denkt te gaan scoren met je nieuwe track. :D
tot aan de grootste floppers krakers fluiters van je studio. 8o
daarnaast kan ik ook met mijn vragen terecht.
zoals over die verlopen die ik gekocht had die niet werken.

ik vind het dus hier super.
en je mag me ook gewoon eduard sarens noemen of vroeger noemde ik mij dj donkey kong.
en als je denkt ik ken die naam ergens van. (klopt ik heb op stampasta als voorprogramma gestaan) :dj:
https://www.youtube.com/watch?v=_b-59Nq9vbA&frags=pl%2Cwn


groetjes ed-sarin
 
Break the barrier

Break the barrier

Goede discussie, gekke forumleden:D

Ook ik heb een timultueus leven achter de rug waarbij het forum voor mij vaak één van de weinige vaste punten in mijn bestaan was. Naast engels drop en Pink Floyd natuurlijk.

Op zich zou ik een hele waslijst kunnen opnoemen wat mij is overkomen maar ik vind het voornamelijk positief dat mensen eindelijk “ wat “ ruimte krijgen om aan te geven dat het leven niet voor iedereen een Roze Wolk is of is geweest.

Het is ronduit frustrerend dat de maatschappij fruitmanden bezorgt bij gebroken benen ( niks op tegen, een mooie gecompliceerde tibia fractuur:mega: ) maar bij psychisch lijden wordt de persoon in kwestie ( of moet ik personen schrijven? :duivels: ) gemeden als de pest.
Niet altijd hoor. Het is ook duidelijk waarom. Bij een gebroken been mag je een tekening maken op het gips en weet je dat je dat de ander meestal na zes weken weer kan lopen.

Als je in een depressie zit of je manie weer op de loop met je gaat dan snapt de buitenwereld daar niets van en loopt het liefst met een boog om je heen. Ook, omdat elk psychisch lijden een eigen karakter heeft. Het wordt al snel gecompliceerd om je - dáár ook nog eens in te verdiepen - en dan gaat menigeen liever een gesprek uit de weg.
Zo blijft de onbekendheid bestaan en de poreuze cirkel is geboren.

Ik gebruik met opzet een term van Koot en Bie, poreus. Waarom? Poreus zit er nog wel maar laat ook wat door! Als steeds wat naar buiten lekt ontstaat vanzelf een vlek die zich uitbreidt.

Dit is geen betoog om nu massaal de straat op te gaan met je straatfobie maar een hart onder de riem om toch soms aandacht te vragen voor je onzichtbare probleem. Misschien niet in een volle tram maar daar zat je toch al niet:stupid in.

Anyway, je kan ook van de nood je deugd maken. Zo ben ik adhd coach geworden als ervaringsdeskundige. Ik weet hoe het is en wil graag dat anderen die daar onder lijden, ook de omgeving dus:luv:, op sleeptouw nemen en laten zien dat je leven op de rit kan komen.

Goed. Een totaal andere discussie dan draaien aan een filterknop van een Minimoog maar bijna net zo belangrijk:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het erg knap van je / jullie om zo open te zijn en zoveel persoonlijke dingen delen.
Goed ook om te lezen dat jij / jullie je zo thuis voelen hier op het forum!
 
Back
Top