huidige dance muziek niet meer bijzonder

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Maleh
wow, ik dacht dat ik dr alleen voor stond dat de muziek tegenwoordig zo zouteloos is geworden?
de House scene heb ik via mn broer vanaf het begin meegemaakt en idd het begin tot een paar jaar na "Poing" vondt ik wel het vetst.. maar nu zitten we idd met een probleem.. de standaard 4-kwartsmaat 909 bassdrum (respect) begint een beetje saai te worden naar mn mening, ik maak het zelfs amper meer. Ik heb een nieuwe passie voor in de plaats gevonden waarbij je creativiteit gewoon de vrij loop kan laten geven,not to mention een hoop oorbeschadiging: "Drum&Bass" ik merk dat het niet zo ernstig underground meer is dan vroeger en ben vannacht ook naar off-corso geweest waar DJ Krush & Virus D een Album release feest hadden.. nou echt bizar kicke gewoon,de sfeer,de muziek, de bassen, het TE hoge volume.. maar vooral het losdansen op de breaks is echt super.. ok loop nu met lichte gehoorbeschadiging, maar het was wel toppie.. nou iig om weer ff back on topic te komen, het is gewoon tijd voor vernieuwing van ons forum'ers moeten enkele muzikanten op staan om de nieuw era in te brengen, we doen al allemaal ons best en ik ga dr ook zeker niet vanuit dat ik het zelf zou zijn.. maar wat is nou mooier voor een muzikant om een nieuwe eigen style te creeeren die niet commercieel wordt aangepakt(of slecht gejat).. maar duizenden mensen bereikt die hun feeling in die vibe voelen.. mooi toch?

Maar weet je wat het probleem is hier,iedereen heeft het over de house,standaard 4-kwartsmaat en dan stappen ze nog wel over naar een andere bestaande style:confused:

Probeer dan op een bepaald moment ook je eigen style te ontwikkelen!!! heb wel een idee over een nieuwe style,maar ben nog bezig met me setup,en als dat af is ga ik zeker experimenteren ermee. Belangrijk is gewoon dat je er achter staat wat je maakt,al is het vernieuwend of niet.
 
Mike-E! Geweldig verhaal. :)

Het volk krijgt wat het verdiend.

En het lijkt steeds meer dat de gemiddelde burger een consumerende zombie is geworden dat geleid wordt door reclame in al haar verscheidenheid.
Welvaart schijnt het te heten.
 
Origineel geplaatst door Zoidsity(take2)
:D HAHAHAHAHAHAHA!!! We worden oud!! We gaan steeds meer lijken op onze ouders die mopper(d)en op onze muziek vroeger!!

idd. ;)
 
Origineel geplaatst door justin
citeer:er is gewoon een vraag naar voorverteerde muziek,simpelweg omdat de mensen gewoon niet beter weten,en (dom) worden gehouden,door de commercieele zenders.


En dan moeten ze vooral bedrijven als ID&T ook nog eens landelijke dekking geven. :stupid

Ze organiseerden goede feesten. Met name de eerste immortality in sporthallen Zuid... WHOEAAHH!! Tevens werden er door ID&T, i.s.m. met het wijlen Arcade, een aantal verzamelaars op de markt zetten. Tja... met zulke grootschalige feesten heb je natuurlijk een zeer krachtig reclame-instrument in handen. Je zou bijna van het Redmond-syndroom gaan spreken ;)

So far so good!

Vervolgens de stap naar de TV. Was TMF destijds niet deels van Arcade? Het programma Hakkuh! werd ook volledig gecensureerd dor ID&T. Drie keer raden wat je wel en niet door je strot geduwt krijgt. Op die manier hebben ze toen de (Happy) Hardcore scene vakkundig de nek omgedraaid. Hardcore is er nog wel... maar toch een stuk kleinschaliger.

Toen was er Trance... tja... met zoveel macht heb je die scene zo in handen. Nauwelijks plaats voor nieuwe spelers... goh... weer het Redmond-syndroom? Zeker als je wederom via het eveneens gegroeide TMF de scene mag blijven dicteren.

Tot slot... tot overmaat van ramp... want het is nu eenmaal makkelijker om van 1.000.000 euro, 2.000.000 euro te maken dan van 1 euro, 2 euro... ja, tot overmaat van ramp heeft ID&T radio nu ook nog eens landelijke dekking. De overheid heeft ook een duit in het zakje gedaan om de muzikale media-gigant nog meer power te geven. Het zal dus alleen maar erger worden. We kunnen maar een ding hopen, dat ook hier de ongeschreven regel geldt:

Het wordt altijd eerst erger voordat het beter wordt.

Even ter verduidelijking. Ik vind het zakelijk gezien heel knap wat die jongens van ID&T hebben weten te bereiken. Maar zoals het vaker gaat in de business wereld, gaat ook hier het commerciele belang voor het creatieve/vernieuwende/kwaliteit. Hiervoor is alleen plaats mits het financieel gezien rendabel is en dat is een rekbaar begrip... en met rekbaar bedoel ik dan ook meer, meer, meer... geld.
 
Laatst gewijzigd:
het is in deze draad al eerder gezegd:

ben je niet tevreden met de muziek van nu?
ga zitten en wees zelf vernieuwend!!!


dat is geloof ik ook gelijk het probleem:
iedereen moppert wel maar gaat toch elke keer weer
het al 10000 keer bewandelde paadje lopen

maar ik geloof dat het echt niks uitmaakt wat je ook zegt
we moeten het gaan doen!!!!!
 
hmm ik krijg hier een beetje het idee dat trance en hardhouse/techno zon beetje de enige stromingen zijn. is het niet in elke stroming /stijl zo dat de interresante maar minder toegangkelijkemuziek meer dieper in het circuit zit.

ik zelf vindt dat mensen niet zo moeten zitten zeiken, maar hun referentie kader is moeten gaan vergroten en niet alleen moeten luisteren wat de commercie ons voorschoteld. ga is naar feesten/festivals waar je anders niet zo komen. praat met mensen over muziek die niet naar de muziek luisteren waar jij naar zo luisteren. loop is de eerste beste platen/cdzaak binnen pak zonder te kijken is wat geluidsdragers en ga die is luisteren.(kazaa is hier ook geweldig voor)

geloof me er zijn genoeg vernieuwende dingen en zeker in de wereld van de dance/dansbare elekronische muziek.

misschien ben ik een beetje bevoorecht door mijn opleiding waar al mijn mede studenten muziekanten zijn of er iig iets mee te maken hebben, en ik daardoor met veel muziek in aanraking kom. maar op dit forum zijn ook al een aantal threads geweest waar je top drie(geloof ik) van favourite band/producer enz. kon plaatsen. zoek die thread op. open kazaa(ja ja autersrechten) en ga die handel downloaden en laat je verassen zou ik zeggen.

en ja die covers die je tegen komt in de trance van tegenwoordig. ik ben er geen fan van maar er is een publiek voor en muziekanten zijn ook gewoon mensen(echt waar) hebben ook een hypotheek, gezin, labrador, opel stationwagon en willen ook een beetje relaxed kunnen leven.

maar dit is geheel mijn mening.
dus
 
Origineel geplaatst door Mike-E
En dan moeten ze vooral bedrijven als ID&T ook nog eens landelijke dekking geven. :stupid

Ze organiseerden goede feesten. Met name de eerste immortality in sporthallen Zuid... WHOEAAHH!!

Immortality was een feest van ISP....destijds de concurrent van ID&T....
 
Origineel geplaatst door dione
Immortality was een feest van ISP....destijds de concurrent van ID&T....

yep je hebt gelijk, waren wel vette feesten altijd in de sporthallen zuid.....zucht, goeie ouwe tijd :)
 
tja...zijn stijlen als trance en hardhouse er onderhand niet behoorlijk op gericht om zoveel mogelijk mensen aan te spreken, maw zo commercieel mogelijk? dat is altijd de doodsteek voor vernieuwing..... luister eens naar wat andere genre's uit de electronische dansmuziek, daar is nog vollop vernieuwing gaande... carl craig, recloose, aardvarck, de westlondon boys, metroarea/environ, compost-posse etc.
 
citaat:
Origineel geplaatst door dione
Immortality was een feest van ISP....destijds de concurrent van ID&T....

Origineel geplaatst door _lun0r_
yep je hebt gelijk, waren wel vette feesten altijd in de sporthallen zuid.....zucht, goeie ouwe tijd :)

Oh? Vandaar dat het zo'n tof feest was :D

(al die jaren in de veronderstelling geweest dat het ID&T feest was :dubbel: )
 
Origineel geplaatst door olafmol
tja...zijn stijlen als trance en hardhouse er onderhand niet behoorlijk op gericht om zoveel mogelijk mensen aan te spreken, maw zo commercieel mogelijk? dat is altijd de doodsteek voor vernieuwing..... luister eens naar wat andere genre's uit de electronische dansmuziek, daar is nog vollop vernieuwing gaande... carl craig, recloose, aardvarck, de westlondon boys, metroarea/environ, compost-posse etc.


Denk dat commercie ook niet erg is. In tegendeel... anders zou je geen droog brood kunnen verdienen met je mzuiek.

Wat mij persoonlijk tegen de borst stuit zijn acties als het remixen van oude hits, het opnieuw uitbrenegn van eigen releases van slechts paar jaar eerder en het uitmelken van je succes-formule.

Dat laatste moet ik even wat nuanceren. Ik bedoel hiermee dat je hetzelfde arrangement neemt van je laatste top-10 hit, drie noten in het melodietje verandert, een nieuwe voice-sample en whala!! Hit nummer twee is geboren.

Het irritante is dat bedrijven als ID&T dit vervolgens nog uitbrenegn ook! Dat de DJ op 538 of ID&T radio dit nog de ether in knalt ook! Dat TMF deze goedkope kopie ook nog uit gaat zenden en zo dus weer meer aandacht op dat nummer vestigd!

Trance is niet erg... Happy Hardcore was niet erg... iedereen zijn eigen smaak... maar wees wel vernieuwend. De bovengenoemde wijze van produceren toont gebrek aan muzikale kennis aan en is gewoon zielig! Diep triest!
 
ik wacht rustig af tot het er weer is....2 woorden.... 'Rauwer' (dus niet zo
braaf en clean) en 'Rave'.

nuf said!
 
beste mike-E
ik heb met veel aandacht je analyses gelezen over de muziekwereld, of bepaalde delen er van.
Ik geloof dat daar zeker iets inzit en dat over het algemeen je analyse zeer triestig en correct is.
Hoewel, triestig? vernieuwing komt regelmatig van een zolderkamer, zoals er wellicht velen ook hier zitten.
DaftPunk hun eerste cd heette niet voor niets "homework", ze hadden het op Guy-manuel zijn slaapkamer
gemaakt.

Eigenlijk hebben we hier een gouden kans. We weten wat er scheef draait in een aantal gebieden
van de muziek. Volgens mij zitten hier een pak getalenteerde mensen. Waarom proberen wij met z'n allen,
ieder op zich, niet vanalles te ondernemen, origineel te zijn, nieuwe dingen te versturen?
ik geloof trouwens dat dit voor een stuk reeds bezig is.
Ik heb alleszins wel een paar ideetjes die ik binnekort zal afwerken en hier zal posten.
Laat ons hopen dat daar iets de moeite in zit, en the same for you guys.



peace,

cloudy
 
Origineel geplaatst door Mike-E
Oh? Vandaar dat het zo'n tof feest was :D

(al die jaren in de veronderstelling geweest dat het ID&T feest was :dubbel: )

Ze hebben 1 of 2 keer een feest gegeven door ID&T onder Digital Overdose in de sporthallen omdat ISP toen failliet was gegaan. De naam Hellraiser is nog 2 of 3 keer gebruikt door Shadowlands en die naam ligt nu weer bij Rige of Rige huurt hem.
 
ID & T is nog commercieler dan Britney Spears man !

Bij een party 10 Euro betalen voor een Breezertje ? :stupid :stupid :duivels:
 
Origineel geplaatst door Maleh
de standaard 4-kwartsmaat 909 bassdrum (respect) begint een beetje saai te worden naar mn mening,


haha de UNDERstatement van de eeuw!!!!! :dubbel:
 
Origineel geplaatst door cloudman

Eigenlijk hebben we hier een gouden kans. We weten wat er scheef draait in een aantal gebieden
van de muziek. Volgens mij zitten hier een pak getalenteerde mensen. Waarom proberen wij met z'n allen,
ieder op zich, niet vanalles te ondernemen, origineel te zijn, nieuwe dingen te versturen?
ik geloof trouwens dat dit voor een stuk reeds bezig is.
Ik heb alleszins wel een paar ideetjes die ik binnekort zal afwerken en hier zal posten.
Laat ons hopen dat daar iets de moeite in zit, en the same for you guys.
:halleluja
Yep! Niet zeiken, gewoon zelf aan de slag! Zelf nieuwe experimentele shit maken, maar ook kopen natuurlijk. Als ID&T etc. er achter komt dat er wel degelijk een markt bestaat voor vernieuwende muziek, misschien dat zij er dan ook weer eens geld in steken.
 
Dance verdwijnt echt niet over 5 jaar. Er staan hordes kids te wachten om naar hun eerste housepartys te gaan. Dat je het zelf wel een beetje gezien hebt wil niet zeggen dat dat ook voor de volgende generaties geld.

Feesten als Sensation, Tiesto in Concert, Dancevalley zijn maanden van te voren uitverkocht! Dat laat juist zien dat dance meer leeft als ooit! Of dit positief of negatief is is voor iedereen anders natuurlijk. :)
 
Laat ik mijn stelling dan wel even een beetje nuanceren. Ik ben namelijk totaal niet anti-1-2-3-4 of anti-trance of anti-commercie of anti-alleswatdetophaalt.

Waar ik wel op tegen ben is het eeuwige gekopieer en gejat. En al helemaal tegen dooddoeners die menig Radio DJ regelmtig uitkraamt: "Ach ja, beter goed gejat dan slecht verzonnen". BLEHHHHH!!!! :r ROT TOCH OP MAN!!!! Zolang jij die pulp blijft draaien zul je diezelfde dooddoener moeten blijven herhalen. Eigenlijk is het gebruik van die uitspraak al plagiaat op zich! Ga een vak leren, word timmerman en spijker je eigen bek dicht!

Een beat 1-2-3-4, al dan niet met een 909-kick, is nu eenmaal het ritme van de house-muziek. Dat is al vanaf de eerste beats ergens halverwege de jaren 80 in Chigago met als inspiratiebron, de Discobeat. Alle afgeleiden van deze stroming zoals de Acid, New Beat, commerciëlere uitspattingen als Pump Up the Jam, Hip House met Tony Scott of DJ Fast Eddy, Mellow, Hardcore, Hardstyle (zoals de Happy Hardcore eigenlijk had willen worden)... allemaal house, allemaal 1-2-3-4.

Maar zijn stromingen als Break Beat, Jungle, Big Beat, Drum 'n Bass eigenlijk ook niet gewoon 4-kwarts? Waarom passen breakbeats dan zo lekker in een so called house-1-2-3-4-beat? 1-2-3-4, 1-2-3-4, 1-2-3-4. Waarom vond men vroeguh een stroming als rock 'n roll zo lekker? 1-2-3je-4, 1-2-3je-4, 1-2-3je-4. Op een klein accentje na gewoon 1-2-3-4 dus.

Het dansen wat de gemiddelde (lees dus ook gemiddelde) mens doet is ook herhalen van eenzelfde patroontje. Dat repeterende patroon moet dus ook in de muziek tot uiting komen. Wijk je daar vanaf dan klinkt het misschien wel lekker maar het danst voor geen meter (voor de gemiddelde danser).

Als je daar mee gaat experimenteren moet je niet verwachten dat opeens de halve wereld anders gaat doen, anders gaat denken en anders gaat dansen. Dus denk ik dat bepaalde dingen in de (dans)muziek wel degelijk regel zijn. Het is dan ook de kunst om je binnen die grenzen, creatief te bewegen.

Wat ook prima kan tussen die grenzen is originele klanken gebruiken, originele teksten verzinnen, originele melodielijnen en accoordschema's verzinnen. Op die manier ben je namelijk ook vernieuwend bezig... dus niet experimenteel, want van dat woord krijg ik ook spontaan eczeem aan m'n trommelvlies.

Gaat heen en... wees vernieuwend :D
 
Origineel geplaatst door omc
Dance verdwijnt echt niet over 5 jaar. Er staan hordes kids te wachten om naar hun eerste housepartys te gaan. Dat je het zelf wel een beetje gezien hebt wil niet zeggen dat dat ook voor de volgende generaties geld.

Feesten als Sensation, Tiesto in Concert, Dancevalley zijn maanden van te voren uitverkocht! Dat laat juist zien dat dance meer leeft als ooit! Of dit positief of negatief is is voor iedereen anders natuurlijk. :)


Sorry, maar Dance Valley is zeker nog niet uitverkocht! Niet dat ik je ongelijk geef als het gaat dat dance nog langer niet dood is.

Ik denk wel dat dit een typisch gevalletje is waar de commerciële jongens een keer de deksel op hen neus krijgen. Pink Pop was dit jaar ook al niet uitverkocht. Met een prijs van €74,- voor een kaartje (incl. fee) voor Dance Vallay... tja... moete je jezelf toch eens achter je oren krabben als je bereid bent dat te betalen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top