Coriiander
Coriiander Productions
Hey hey,
Een heel verhaal...
We hebben hier inmiddels honderden tracks/songs liggen waar ik graag eens iets mee zou willen doen. Zoals bijv. uitbrengen. Ik krijg van mensen om me heen regelmatig te horen dat het lekker klinkt enzo. Dit zijn echter meestal mensen die ik enigzins ken en waarbij ik dus kan verwachten dat ze niet echt kritiek durven/willen geven. Of gewoon niet zoveel weten over het produceren van electronische muziek.
Ik ben aan de slag gegaan met enkele nummers om ze te gaan afmixen. Ik heb hier echt prachtige monitoren etc. staan, maar ik kom er allemaal niet uit. Terwijl ik mijn songs/tracks maak (Cubase + softsynths) probeer ik altijd alles zo goed als mogelijk te laten klinken over mijn set. Ik ga hierbij puur op mijn eigen gevoel af. Ik rommel hier en daar een beetje met puncher, equalizer en waarnodig een beetje distortion. Maar zodra ik al met compressors en limitters aan de slag moet is het einde zoek voor me. Ik heb al veel gelezen, maar weet gewoon niet waar te beginnen.
Ik ben zelfs al zo ver gegaan om lege vellen met daarop 'lege' frequentiegrafieken af te beelden. Daarin teken ik dan per part/track/instrument de globale frequentie. Vervolgens leg ik deze naast elkaar om te bepalen waar ik wat EQ ga plaatsen om zo ruimte in de mix te maken. Leuk en aardig, maar ik heb gewoon het idee dat ik het hardstikke fout doe - het eqqen zeg maar.
Eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die me kan begeleiden; of niet al te dure cursussen. Of denken jullie dat ik het maar beter kan uitbesteden aan een prof of studio?
Wel wil ik nog even iets grappigs aanhalen: in 2001 ofzo heb ik een aantal tracks gemaakt met enkel een Yamaha CS1X die ik destijds had. Hierbij had ik wat vocals opgenomen van mijn zus; overladen met reverb. Ontzettend fout. Anyway - mijn zus en ik werkten jaarlijks in Mallorca. Dat jaar ook weer. We wilden voor de gein een aantal plaatjes daar verspreiden en kijken of we ze in nachtclubs/discotheken (herhaaldelijk) gedraaid kregen. Dat is ons dus gelukt. En eerlijk gezocht klonk het niet hardstikke vreselijk ofzo (maar was gare productie; zelfs in mijn oren). Mensen dansen er zelfs volop op.
Nu kan ik me afvragen... moet ik me niet al te druk maken om productie? Ik begrijp wel dat het van belang is voor absolute top muziek, maar jeetje: als mensen zo al staan te springen op muziek... waarschijnlijk zijn ze gewoon te happy/zat om ook maar echt te luisteren en staan ze maar wat hersenloos op en neer te springen. Ik weet het ook niet. Hoe erg is het dan om niet een optimale productie te hebben? Sterker nog: ik maakte in 1993 al muziek met trackers (NoiseTracker op ST, later FastTracker op PC) en kon zelfs hiermee de kroeg op de kop zetten. Serieus. Maar kwalitatieve goede sound was geen sprake van.
Graag zou ik hier enkele voorbeelden willen plaatsen om jullie te laten horen wat ik bedoel. Om te beginnen met die vreselijke track uit 2001 (hierop hoef ik geen commentaar eigenlijk; weet zelf ook wel dat het fout is hehe). Dan vervolgens twee tracks waarmee ik nu bezig ben met 'afmixen'. Verder als deze sound kom ik niet echt. Hierover zou ik wel graag het e.e.a. horen. Here goes:
Ti Amo La Vita (2001)
Enkel een Yamaha CS1X, zeer waardeloze mic en een of ander overdreven reverb effect gebruikt:
Gewoon even voor de gein. Dit IS gedraait in discotheken in Mallorca in 2001. En mensen gingen gewoon lekker door met feesten... Foute boel in ieder geval
http://www.coriiander.com/audio/ti_amo_la_vita.mp3
Everything (2008 ) : 'trancy' remake van een xylofoondeuntje
Cubase+Softsynths. Die leads later in het stuk.... UGH Het klopt gewoon allemaal voor geen meter. Verder dan dit niveau kom ik dus niet qua afmixen. De leads krijg ik wel beter dan hier hoor, maar bij lange na niet hoe het moet.
http://www.coriiander.com/audio/everything.mp3
Several (2009)
Cubase+Softsynths. Deze song is niet af. Nog een tweetal overgangen die niet af zijn, en ik zag er graag vocals bij (middenstuk is daarom bewust een heel stuk zo leeg gelaten). Verder qua dit niveau kom ik dus niet qua afmixen.
http://www.coriiander.com/audio/several.mp3
Addendum:
Om een beter idee te krijgen heb ik drie posts hier beneden nog een aantal tracks toegevoegd - andere stijl[/b]
Ik hoop dat iemand mij wat nuttige informatie kan verstrekken. Of mogelijk dat iemand zou willen samenwerken. Momenteel ben ik met een maat van me dagelijks aan de slag van 13:00 tot 23:00 om te werken aan onze muziek. Hij schrijft veel nummers en ik werk vervolgens aan de productie. Van wat hij maakt (cheap sounds) kan ik nog wel behoorlijk wat maken, maar ik loop vast zodra ik bij het 'niveau' van "Several" kom.
Ik ben al sinds mijn 13e actief met muziek; nummers maken, maar heb me nooit echt bezig gehouden met afmixen. Eigenlijk tot recent. Omdat ik er serieus iets mee wil doen. Samen met een maat. We zijn uitermate actief en zijn hard op zoek naar andere mensen, onze kennis uit te verdiepen, nieuwe dingen te leren, etc. Eventueel tegen betaling (we zijn niet rijk :p). Maar als het moet zal ik letterlijk al mijn verdiensten de komende tijd in studie stoppen, want wij willen er iets van maken.
Greetz,
Coriiander
Een heel verhaal...
We hebben hier inmiddels honderden tracks/songs liggen waar ik graag eens iets mee zou willen doen. Zoals bijv. uitbrengen. Ik krijg van mensen om me heen regelmatig te horen dat het lekker klinkt enzo. Dit zijn echter meestal mensen die ik enigzins ken en waarbij ik dus kan verwachten dat ze niet echt kritiek durven/willen geven. Of gewoon niet zoveel weten over het produceren van electronische muziek.
Ik ben aan de slag gegaan met enkele nummers om ze te gaan afmixen. Ik heb hier echt prachtige monitoren etc. staan, maar ik kom er allemaal niet uit. Terwijl ik mijn songs/tracks maak (Cubase + softsynths) probeer ik altijd alles zo goed als mogelijk te laten klinken over mijn set. Ik ga hierbij puur op mijn eigen gevoel af. Ik rommel hier en daar een beetje met puncher, equalizer en waarnodig een beetje distortion. Maar zodra ik al met compressors en limitters aan de slag moet is het einde zoek voor me. Ik heb al veel gelezen, maar weet gewoon niet waar te beginnen.
Ik ben zelfs al zo ver gegaan om lege vellen met daarop 'lege' frequentiegrafieken af te beelden. Daarin teken ik dan per part/track/instrument de globale frequentie. Vervolgens leg ik deze naast elkaar om te bepalen waar ik wat EQ ga plaatsen om zo ruimte in de mix te maken. Leuk en aardig, maar ik heb gewoon het idee dat ik het hardstikke fout doe - het eqqen zeg maar.
Eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die me kan begeleiden; of niet al te dure cursussen. Of denken jullie dat ik het maar beter kan uitbesteden aan een prof of studio?
Wel wil ik nog even iets grappigs aanhalen: in 2001 ofzo heb ik een aantal tracks gemaakt met enkel een Yamaha CS1X die ik destijds had. Hierbij had ik wat vocals opgenomen van mijn zus; overladen met reverb. Ontzettend fout. Anyway - mijn zus en ik werkten jaarlijks in Mallorca. Dat jaar ook weer. We wilden voor de gein een aantal plaatjes daar verspreiden en kijken of we ze in nachtclubs/discotheken (herhaaldelijk) gedraaid kregen. Dat is ons dus gelukt. En eerlijk gezocht klonk het niet hardstikke vreselijk ofzo (maar was gare productie; zelfs in mijn oren). Mensen dansen er zelfs volop op.
Nu kan ik me afvragen... moet ik me niet al te druk maken om productie? Ik begrijp wel dat het van belang is voor absolute top muziek, maar jeetje: als mensen zo al staan te springen op muziek... waarschijnlijk zijn ze gewoon te happy/zat om ook maar echt te luisteren en staan ze maar wat hersenloos op en neer te springen. Ik weet het ook niet. Hoe erg is het dan om niet een optimale productie te hebben? Sterker nog: ik maakte in 1993 al muziek met trackers (NoiseTracker op ST, later FastTracker op PC) en kon zelfs hiermee de kroeg op de kop zetten. Serieus. Maar kwalitatieve goede sound was geen sprake van.
Graag zou ik hier enkele voorbeelden willen plaatsen om jullie te laten horen wat ik bedoel. Om te beginnen met die vreselijke track uit 2001 (hierop hoef ik geen commentaar eigenlijk; weet zelf ook wel dat het fout is hehe). Dan vervolgens twee tracks waarmee ik nu bezig ben met 'afmixen'. Verder als deze sound kom ik niet echt. Hierover zou ik wel graag het e.e.a. horen. Here goes:
Ti Amo La Vita (2001)
Enkel een Yamaha CS1X, zeer waardeloze mic en een of ander overdreven reverb effect gebruikt:
Gewoon even voor de gein. Dit IS gedraait in discotheken in Mallorca in 2001. En mensen gingen gewoon lekker door met feesten... Foute boel in ieder geval
http://www.coriiander.com/audio/ti_amo_la_vita.mp3
Everything (2008 ) : 'trancy' remake van een xylofoondeuntje
Cubase+Softsynths. Die leads later in het stuk.... UGH Het klopt gewoon allemaal voor geen meter. Verder dan dit niveau kom ik dus niet qua afmixen. De leads krijg ik wel beter dan hier hoor, maar bij lange na niet hoe het moet.
http://www.coriiander.com/audio/everything.mp3
Several (2009)
Cubase+Softsynths. Deze song is niet af. Nog een tweetal overgangen die niet af zijn, en ik zag er graag vocals bij (middenstuk is daarom bewust een heel stuk zo leeg gelaten). Verder qua dit niveau kom ik dus niet qua afmixen.
http://www.coriiander.com/audio/several.mp3
Addendum:
Om een beter idee te krijgen heb ik drie posts hier beneden nog een aantal tracks toegevoegd - andere stijl[/b]
Ik hoop dat iemand mij wat nuttige informatie kan verstrekken. Of mogelijk dat iemand zou willen samenwerken. Momenteel ben ik met een maat van me dagelijks aan de slag van 13:00 tot 23:00 om te werken aan onze muziek. Hij schrijft veel nummers en ik werk vervolgens aan de productie. Van wat hij maakt (cheap sounds) kan ik nog wel behoorlijk wat maken, maar ik loop vast zodra ik bij het 'niveau' van "Several" kom.
Ik ben al sinds mijn 13e actief met muziek; nummers maken, maar heb me nooit echt bezig gehouden met afmixen. Eigenlijk tot recent. Omdat ik er serieus iets mee wil doen. Samen met een maat. We zijn uitermate actief en zijn hard op zoek naar andere mensen, onze kennis uit te verdiepen, nieuwe dingen te leren, etc. Eventueel tegen betaling (we zijn niet rijk :p). Maar als het moet zal ik letterlijk al mijn verdiensten de komende tijd in studie stoppen, want wij willen er iets van maken.
Greetz,
Coriiander
Laatst gewijzigd: