Piano Libraries favorieten

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.226
Er zijn enorm veel piano libraries te krijgen tegenwoordig en het is lastig om de juiste piano te vinden die voldoet aan jouw muzikale voorkeur.

In deze threat kunnen we discussieren over welke pianos je top of slecht vindt en daar waar van toepassing de sound design tips (want tegenwoordig kun je nogal wat instellen in de piano libraries) aan elkaar geven om een bepaalde sound te krijgen.

Ik speel zelf voornamelijk Ambient, Neo soul en klassiek, en voor alle drie de stijlen heb ik een favoriete piano setup

Ambient:
- Native Instruments: Noire
- Native Instruments: Piano Colors

Voor ambient piano gebaseerde muziek komt naar mijn mening niets in de buurt van noire. Deze 22 velocity layered sample piano heeft zoveel instel-mogelijkheden om de sound naar je hand te zetten en heeft heel veel extra features die een ambient muzikant aanspreken. Deze piano is de piano van Nils Frahm en als je die ambient stijl mooi vindt dan heb je hier de ultieme piano voor te pakken.

Ik heb bijvoorbeeld een eigen preset gemaakt die heet 'rainy sunday', wat deze preset doet is een donkere piano klank weergeven in een subtiele galm (je kunt bijvoorbeeld de valhalla reverbs zo namaken in de diffusion mode van de ingebouwde reverb, zelfs de modulatie op de reverb tail kun je toepassen). Daarnaast hoor je vaag de regen op de achtergrond (in deze piano kun je ambient geluiden toevoegen, van regen, tot gesprekken van mensen, van de ruis van verschillende zaal omgevingen, en zo voort). Daarnaast hoor je de randgeluiden van de pianist zelf, dus het kraken van het piano bankje afhankelijk van wat je speelt, en ga zo maar door. Gevolg is dat het echt klinkt alsof je live aanwezig bent bij zo'n performance. Ik vind het mega indrukwekkend.

Maar wil je bijvoorbeeld voor de clean studio sound gaan, dan is dat ook geen enkel probleem, je kunt echt alles op dat vlak instellen, wil je bijvoorbeeld wel je pedal horen maar de rumble van het pedal board dat dan omhoog gaat niet, dan kun je dat kwa volume onafhankelijk instellen, en ga zo maar door.

Op deze manier heb ik een stuk of 15 presets gemaakt die allerlei variaties aankunnen van klassiek tot ambient.

Piano colors is een perfecte addon library hiervoor, met piano colors kun je je piano sound colorizen door het toevoegen van harmonics, resonanties, brushes, etc. Het gaat een beetje ver om het hier helemaal uit te leggen, maar het is een perfecte combinatie als je Noire heldere pianos laat weergeven en de omgeving van die piano laat aanvullen met de color sound design die je zelf kunt bedenken.

Dus in de praktijk gebruik ik meestal de Noire piano met mijn eigen presets en voor een aantal ambient stukken gebruik ik een combi van de noire met piano colors. Dit kun je heel makelijk doen in kontakt 7 door ze te combineren.

Wat betreft aanslag gevoeligheid, je kunt uiteraard 1 van de basis profielen kiezen, maar als je het echt helemaal wilt instellen in bijvoorbeeld in kontakt 7 zelf uiteraard, daar heb ik bijvoorbeeld een S profiel voor de aanslag gemaakt in de velocity KSP addon.

Neo Soul:
- Native Instruments: Alicia Keys

Alicia Keys is voor Pop, Neo Soul en R&B songs echt een top piano, waar je het ook bij in gooit, het past bijna altijd direct goed in de mix. De reverb van de piano vind ik niet echt goed, op de 1 of andere manier klinkt het raar als je de reverb erover heen gooit, daarom gebruik ik hier altijd de dry preset met een Proverb-R reverb erover.

Klassiek:
- Native Instruments: Grandeur
- Arturia Piano V3
- Native Instruments: Noire

Voor klassiek wil je een wat drogere piano sound, mijn favoriete piano voor klassiek is Grandeur, Deze heeft 18 velocity layers en je hoeft er weinig aan te doen om je klassieke favorieten mee te spelen. Als je met deze piano Gnossienne no. 1 van Erik Satie speelt dan klinkt het gewoon direct al af bijvoorbeeld.

De Arturia Piano V3 vind ik ook erg goed voor klassiek, met name de uprights zijn hier erg geschikt voor. Ook is de arturia piano wat minder gekleurd in het laag en daardoor wat lichter kwa sound, wat voor sommige stukken heel fijn is. De native instruments pianos hebben bijna allemaal toch een wat gekleurd laag, daar moet je wel van houden anders is zo'n arturia piano toch een stuk beter, want daar mist dat dus in.

de Native instruments Noire (Basic Pure preset) is ook geschikt voor klassieke muziek, wel moet je hier naar mijn mening het laag verminderen om de klassieke stukken wat beter tot hun recht te laten komen.


Ik heb de overige Native instrument piano libraries ook, maar die vind ik niks, dat komt met name door de kleur van de gesamplede piano's (sommige hebben bijna een chorus klank of klinken dof) of omdat ik ze te experimenteel vindt (zoals giant of una corda).

Dus al met al, dit zijn mijn favoriete go to piano's. Nu valt het wel op dat ik een voorkeur heb voor Native Instruments, dat komt ook omdat deze perfect integreren met de Native Komplete keyboards, Ik gebruik hiervoor een 61 keys MK-2 keyboard en een 88 keys MK-3 keyboard. Zoals je op de foto hieronder kunt zien zie je op mijn scherm van de 88mk3 de piano helemaal weergegeven en heb je directe toegang tot je piano controls. En dat maakt in de praktijk nogal wat uit als je aan het spelen bent, zeker als je met een donkere klank in ambient begint en eindigt met een heldere klank. Dat is door de automatische integratie met de NI producten echt heel handig, en zeker op de MK3 die direct met Kontakt 7 communiceert kun je heel makkelijk je piano sound ontwerpen tijdens het spelen.

s88mk3.jpg


Wat zijn jullie favoriete piano's en voor welke stijl?
 
Ik gebruik meestal een preset uit Ableton suite's grand piano en met wat reverb erop vind ik die vaak voldoen voor de meeste simpele dingetjes die ik er mee doe.
Laatst maakte ik wel iets waarbij ik die niet vond volstaan omdat ik iets lievers en intiemers zocht en kwam toen op soft piano uit uit spitfire LABS (gratis) en die klonk leuk voor wat ik toen wilde.

maar als ik 'echt' piano wil spelen heb ik een clavinove CLP-735 - en de Bosendorfer preset daarop vind ik het allerlekkerst.
Staat echter niet aangesloten op de rest van de setup en heb m nog nooit gebruikt in een productie. zou leuk zijn als ik die sound eens als VST ontdekte, dus ik hou dit topic in de gaten :)
 
maar als ik 'echt' piano wil spelen heb ik een clavinove CLP-735 - en de Bosendorfer preset daarop vind ik het allerlekkerst.
Staat echter niet aangesloten op de rest van de setup en heb m nog nooit gebruikt in een productie. zou leuk zijn als ik die sound eens als VST ontdekte, dus ik hou dit topic in de gaten :)
Dan kom je uit bij de vienna imperial, maar die is best prijzig, maar ze hebben er ook een gratis uitgeklede versie van als je van de bosendorfer sound houdt.

die klinkt als volgt:


en die kun je hier op hun site downloaden:
 
Aangezien ik niet goed uit kon leggen wat NI Piano Colos voor library is, is dit is best een goede demo van Native instruments Piano Colors, waarin live even een complete song gebouwd wordt met alleen die library, met veel tips erin over de features.

skip naar 9:41 als je het eindresultaat wil horen
 
Ik kocht ooit Spectrasonics Keyscape vanuit GAS als Omnisphere fan, sindsdien nooit meer wat anders gebruikt. Steekt wat mij betreft met kop en schouders boven de concurrentie uit. Runner up zijn voor mij de piano's van EastWest (ook hier was de Yamaha C7 mijn favoriet), al heb ik die niet meer sinds mijn Composer Cloud abo is verlopen.
 
Ik heb er inmiddels een stuk of zeven:
Embertone Walker 1955 Concert D, VI Labs Ravenscroft 275, VI Labs Modern U en de laatste grote aanwinst is de Garritan CFX Concert Grand.
Daarnaast heb ik nog een paar piano's die zijn inbegrepen bij het Musio abonnement van Cinesamples. Daarvan heb ik de Piano in Blue geïnstalleerd.
En wat freebies spul dat bij Cubase zit (Verve en Lo-fi Piano, die zijn gewoon mooi en leuk en prima voor ambient enzo, maar niet voor serieus pianospel).

Eerlijk gezegd vind ik dat voor ambient heel veel libraries geschikt kunnen zijn, omdat 't daar vooral ook gaat om de gebruikte effecten.
Van de grotere high-end libraries zou ik voor ambient muziek vooral kijken of er apart opgenomen Una Corda / Soft Pedal samples bij zitten, dan heb je gelijk zo'n zachter geluid maar nog wel heel gedetailleerd. Soms is de soft pedal op een gesampelde piano gemodelleerd.

En nu wat opmerkingen per library:

Embertone Walker 1955 Concert D: Oude Steinway, veel karakter, zeer aanwezige sustain, "singing tone", 36 velocity layers (full version), genoeg instellingen.... MAAR: bij mij (en vele anderen) geeft ie helaas wat performance en prestatie issues, waardoor het niet altijd een geheel vloeiende ervaring is... voor rustigere muziek zeer geschikt, ook vanwege de Una Corda samples... de diverse mic posities zijn los aan te schaffen, de standaard en hammer mics zijn heel mooi.

VI Labs Ravenscroft 275: Samen met de Modern U de absolute winnaar qua prestaties. Draait op UVI Workstation/Falcon. Dit zijn veruit de best geoptimaliseerde gesampelde piano's die ik ken. Ook lichtgewicht qua aantal gigabytes, want er is met FLAC ofzoiets gewerkt. De speelbaarheid is van topniveau. De klank is zeer goed. Zat instellingen. Enige minpunt: de klank is (zeker na een tijdje) ietwat steriel en mist wat karakter.

VI Labs Modern U: Een upright piano, alle positieve punten van de Ravenscroft gelden ook voor deze. Echt een geweldige virtuele piano. Maar, het is wel een upright. En die heeft een geheel eigen karakter, zeker in de lagere tonen behoorlijk afwijkend van een vleugel.

Garritan CFX Concert Grand: Samen met de Ravenscroft mijn nummer één voor klassieke muziek. De speelbaarheid is gewoon goed, maar hij voelt nét niet zo strak aan als de piano's van VI Labs. Daar staat tegenover dat ik de klank (in de "player mic" positie) weer wat mooier vind. De lage tonen zijn werkelijk fantastisch, hier haal je echt bulderende bassen uit. Verder is de klank misschien iets te pittig voor ambient e.d.. Ook zat aan instellingen.
Ik denk dat dit mijn huidige favoriet is. Echt een top piano.

Piano in Blue (Musio): Heel mooi, heel warm en vol geluid, veel karakter. Ik denk dat dit ook echt een toppertje is voor ambient en andere chille muziek. Voor klassiek minder geschikt. Nadelen: via Musio abonnement heel basic, dus nauwelijks opties en het CPU verbruik is gewoon te hoog (wat niet nodig zou moeten zijn). Maar is ook als Kontakt library verkrijgbaar volgens mij en dan heb je meer opties.

Er is inderdaad ontzettend veel te krijgen op piano gebied. Er zijn ook de VSL Synchron piano's, waarvan ik de demo's allemaal uitgebreid heb beluisterd, maar hoewel deze zeer hoog staan aangeschreven, vind ik het geluid over het algemeen te ver weg en teveel room ambience hebben. Zelfs met de close mic posities. Ik hou echt van dichtbij en warme pianoklanken.
 
Laatst gewijzigd:
P.S. Zie de Linktree in mijn signature, de onderste link, om enkele van deze piano's in actie te horen bij klassieke stukken (de gebruikte piano's staan in de titels).
 
+1 voor Ravenscroft 275! Afgelopen week heb ik een Kawai VPC1 midi controller en deze plugin gekocht, super combinatie! Gebruikte daarvoor voornamelijk mijn Nord Stage 2 HA76 met de White Grand voor piano maar begon toch thuis af en toe wat lage basnoten te missen... Alicia Keys werkt ook prima met de Kawai. Heeft wat meer karakter. Heb ook nog de EastWest Gold piano's, de oude NI piano's(New York, Vienna, e.d.). Die werken wel in een arrangement maar geven mij niet de feel of ik zelf achter het instrument zit, wat de de Nord Stage en de Kawai/Ravenscroft combi wel doen voor mij, super dynamisch speelbaar. Van een vorige Arturia collectie ook nog die piano. Die speelt dan wel weer lekker maar vind ik dan persoonlijk weer niet lekker klinken als een echte piano/vleugel. De Ravenscroft klinkt heel helder en groots, heeft een super bas, aparte una corda samples, string resonance en meer. Ook gestemd en afgesteld zoals je van een concertvleugel mag verwachten. Draait ook prima op mijn oude studiocomputer. Tot nu toe mijn favoriet, alhoewel ik er nog graag een wat kleinere, 190 cm of zo warmer klinkende Steinway&Sons bij zou willen in de toekomst. Ga dus dit topic volgen!
 
Ik kocht ooit Spectrasonics Keyscape vanuit GAS als Omnisphere fan,
Ik heb Keyscape ooit overwogen lijkt mij de fijnst klinkende.
Maar heb verder niet zo een zin om zoveel sample data te moeten instaleren. 80GB ,,,,,
 
Streamen gaat voor mij te langzaam.
ik doe namelijk competitief mastrubatie marathons.

Keyscape lijkt mij wel het mooiste van al die libs.
Wie weet ooit.
 
VI Labs Ravenscroft 275: Samen met de Modern U de absolute winnaar qua prestaties. Draait op UVI Workstation/Falcon. Dit zijn veruit de best geoptimaliseerde gesampelde piano's die ik ken. Ook lichtgewicht qua aantal gigabytes, want er is met FLAC ofzoiets gewerkt. De speelbaarheid is van topniveau. De klank is zeer goed. Zat instellingen. Enige minpunt: de klank is (zeker na een tijdje) ietwat steriel en mist wat karakter.

...

Garritan CFX Concert Grand: Samen met de Ravenscroft mijn nummer één voor klassieke muziek. De speelbaarheid is gewoon goed, maar hij voelt nét niet zo strak aan als de piano's van VI Labs. Daar staat tegenover dat ik de klank (in de "player mic" positie) weer wat mooier vind. De lage tonen zijn werkelijk fantastisch, hier haal je echt bulderende bassen uit. Verder is de klank misschien iets te pittig voor ambient e.d.. Ook zat aan instellingen.
Dat zijn inderdaad wel erg goede tips, op youtube vind ik met name die VI Labs Ravenscroft goed klinken, Die garritan is denk ik niet helemaal mijn ding (beetje te veel laag inderdaad)

als er weer eens een aanbieding is dan is dit een goede kanshebber!
 
Ik kocht ooit Spectrasonics Keyscape vanuit GAS als Omnisphere fan, sindsdien nooit meer wat anders gebruikt. Steekt wat mij betreft met kop en schouders boven de concurrentie uit.
+1 voor keyscape. Erg mooie piano’s.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Iemand ervaring met:
E-MU© ESC Sound Libraries Platinum 88 Grand Piano With Over 8 GB Of 24-Bit Samples Meticulously Recorded On A Pristine Steinway Model

Te gebruiken met emulator x/2/3 die natuurlijk niet meer officieel te verkrijgen is, (maar nog wel beschikbaar)
Demo
 
Ik heb deze 3 ook:
- Native Instruments: Grandeur
- Arturia Piano V3
- Native Instruments: Noire

in combinatie met de Valhalla plugin's mooie dingen te behalen. Al maak ik niet veel piano muziek op de PC. Ik zit nog wel eens achter mijn echte '73 August Fürster upright piano. Maar die moet nu echt wel een keer gestemd worden.
 
Meestal speel ik piano op hardware .
Maar soms speel ik in software met Max Richter piano plugin van srm sounds(luister maar eens) gewoon subliem.
 
Back
Top