Tim's studio bouw/todo/brainstorm/diy/geouwehoer topic

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.143
Locatie
HybriDe L!Fe
In dit topic ga ik documenteren wat er moet gebeuren en keuzes maken omtrent mijn setup.
Mijn setup is vrij complex omdat ik naast synths ook mic, drums en allerlij instrument heb.
Die staan allemaal links naast opgesteld.

Ok het is nu echt tijd om mijn studio als al geheel werkend geheel in elkaar te steken.
Maar ook nadenken over de modulairiteit. Het is niet mogelijk om alles 1 op 1 aan te sluiten.
Dat zou een stuk makkelijker zijn. Er zullen wel een aantal synths direct kunnen worden aangesloten maar wel via een patchbay. 3 (24 points) patchbays
Een hele zooi aan gear en om het moeilijker te maken komt er nog wat gear bij.
Er komt een tweede Lynx Aurora 16 bij en een PCIe AES interface.
Dus 1 lynx Aurora gaat via Thunderbolt en de ander via AES ebu.
Dit omdat de Thunderbolt 2 expansies niet te vinden zijn.
Volgens Lynx support kun je prima thunderbolt en pcie combineren. Units moeten wel gesynced worden. ( meester / slaaf relatie.. wat wil je nog meer )

Dus 32 analoge i/o en ook nog 8 digitale.
De 8 digitale inputs worden voor de XV5080 gebruikt. Daar zit een RBUS naar AES EBU converter tussen.

Probleem/statement 1: ik werk op 100 verschillende manier...
Probleem/statement 2: plek
Probleem/statement 3: live-sets...
Probleem/statement 4: ik houd van parralelle compressie maar wil niet mijn AUXen ervoor op offeren
Probleem/statement 5: hardware FX word overal gebruikt maar sommige dingen wil ik ook perminent op de mixer hebben....Wellicht kan ik juist hiet de xbay voor gebruiken zodat je zo kunt switchen tussen mixer, gitaar, instrumenten en synths
Probleem/statement 6: het bureau moet leeg zijn. Alleen een keyboard/muis en ElectraOne controller.

Todo DIY:
- Korg Z1 verse pushbuttons erin
- DLA2A calibreren, feedback weestanden uitzoeken en daarna andere buizen erin.
- Klark TN500 compressor fixen
- Midibox Sequencer, nog 3x 8 cv boards bouwen en dan een case maken voor 32 cv's en ook gates en clocks.
- Behringer RD6 de hihats en cymbals klinken niet en moet dus gemod worden.
- Midi i/o voor 4 volca modular inbouwen.
- Wem copycat full wet out mod. ( Schijn je uit het pedaal te kunnen halen.
- Voor twee Monacors Spring reverbs RV-25 een full wet mod.
- Een aantal Eurorack modules die nog moeten worden gebouwd. Befaco en Nonlinear circuits
- Een Behringer headphone amp die is te gebruiken om audio levels van line naar eurorack te shiften. Daar zitten 8 headphone amps in. 4 lijkt me genoeg. Dan kunnen de andere 4 voor level shifting worden benut.
- Mini XBay 16 i/o... gaan we die voor eurorack inzetten of juist voor gitaar FX? Die kan eventueel in de case bij de midibox cv en headphone amps.
- Korg MS20 de resonance pot van de resonance draait niet goed en moet uit elkaar. Heb al geprobeerd met wasbenzine en een injectie naald maar geen sucses. De andere knoppen zijn goed.
- Sony MXP-41 1 daarvan is stuk en de ander moet gerecapped.
- Electra one controller templates maken voor SP16, AS1 Z1 etc etc


Studio Design idee:
- als iets uit het zicht is gebruik je het niet. Dus alles moet aangesloten zijn
- intuïtiviteit boven features voor hardware. Met een aantal uitzondering waarbij de focus dan sounddesign is.
- voor midi moet alles via de MioXL zodat je met en zonder DAW aan de gang kunt.
- voor mics 2 type pre-amps. Clean Tube 4x ADL600's en mere Nevish gritty sound met de Sony MX-P42 's. Dus heb nu max 6 pre-amps of 8 als je 4 mics aan de MXP42's hangt.
- Mixer met 4 mono 2 stereo en 1 masterbus gebruiken. Dus 6 outputs naar de DAW. Dan op zo een manier instellen dat je kunt kiezen naar welke chain je je signaal wilt sturen.
Bv op:
Stereo bus 1, 2x ARX compressors en TC parametric EQ en ADL600 pre amp
Stereo bus 2, 2x Pulltec en Klark TN500 compressor (compressor moet gefixt)
Masterbus Dla2a en nog een andere EQ en ADL600 pre-amp.

Op de mixer dan 8 outs van de DAC of een aantal synths die daar in kunnen.
Zo kun je een synth tracken en wat spring reverb, distortion, bbd delay etc...

Ik heb nu bijna alles in mijn rack en er staat 1 keyboard stand in de kamer met de Matrixbrute erop. Ik overweeg nog een dubbellen stand zodat de Matrix brute erop kan samen met 2 pioneer SP16, AS1's en submixer.... Maar dat zie ik ook eigenlijk niet zitten.
Dus zoek eigenlijk nog een oplossing om de twee SP16's AS1's en submixer erbij te krijgen. Een ook de fx pedalen.
Dan zijn er ook nog de 19 inch hardware bakken die erbij komen. De pultecs bv wil ik wel voor me hebben.
Een idee is een kast achter mijn bureau te zetten en op het bureau 3 19 inch units breed en 6U hoog een deel te maken waar de studio monitors op kunnen en de computer monitor.

Ik ga nog een overzicht van alle hardware en i/o maken.
Zodat ik kan kiezen wat en hoe het aangesloten kan worden.
 
Tim, als je een paar foto's post van je studio en je huidige opstelling dan is het voor mensen makkelijker om mee te kijken en goede tips te geven denk ik.
 
Wat nog een strategie kan zijn: met niets beginnen. Dan een project starten, dingen aansluiten - en dat geheel aangesloten laten.

Project evt verder oppakken, of een ander project. Nieuwe dingen aansluiten op vrije inputs, oude laten zitten.

En dan pas écht gaan puzzelen zodra alle inputs bezet zijn.

Dan kan je de "freeflow creativiteit" nog wat ruimte geven in de "rationele planning"..

edit, dat was mbt probleem #1, tis lastig om alle scenario's te voorspellen..
 
Laatst gewijzigd:
Het is ook best wel lastig als je met een setup wilt werken zoals jij hebt, een daw en een paar synths en een controller is niet zo lastig maar als je zo'n gevarieëerd spulletje bij elkaar voor de grijp wil hebben dan is dat best een verhaal bij elkaar.
En dan heb je nog niet verteld dat er oa ook nog een drumstel en een cello bij moeten.... :)
Ik vraag me af of het voor je acoustische instrumenten handig zou zijn om een aparte afgeschermde hoek te maken met een paar mics in de buurt?
 
Wat nog een strategie kan zijn: met niets beginnen. Dan een project starten, dingen aansluiten - en dat geheel aangesloten laten.

Project evt verder oppakken, of een ander project. Nieuwe dingen aansluiten op vrije inputs, oude laten zitten.

En dan pas écht gaan puzzelen zodra alle inputs bezet zijn.

Dan kan je de "freeflow creativiteit" nog wat ruimte geven in de "rationele planning"..

edit, dat was mbt probleem #1, tis lastig om alle scenario's te voorspellen..
Dat heb ik al gedaan, al een aantal keer. Voledig opgebouwd en aangesloten.
Dan was mijn setup klaar maar na een aantal projecten waar ik telkens dingen veranderde was het weer een zooi.
Wat ik nu ga doen is die ervaring mee nemen en zoveel mogelijk direct beschikbaar stellen.
Nu krijg ik er ook 16 inputs bij.

- Drumstel
- mics
- cabinets
- instrumenten
- percussie
- synths ( 26 stuks )
- Drum computers ( Yocto 808, RD6 ... )
- modular 4 outputs, midi
- Mixer SoundCraft K1, processen met mixer en outboard gebruik makend van 2 stereo en een master bus, direct outs etc.
- jammen
 
Ik heb alles op een eigen input zitten en kan alles routen vanuit de DAW. Hoef dus nooit iets fysiek om te steken maar kan zo'n beetje iedere verbinding softwarematig maken. AVB for the win. Maar als je veel met akoestische instrumenten, mics en preamps doet enzo niet echt een optie misschien.
 
Als ik alleen maar synths had was het wel makkelijker.
Nu heb ik een mic locker en al mijn kabels in de kast hangen.

Dan heb ik soms de drum kit pre miced, ook twee cabs hebben permanent een MD421 erop hangen.

Voor mijn twee pre-amps 4 kanalen heb ik de XLR en line in connectors op een paneel.

zo kun je makkelijk mic's in en uit pluggen.
 
Hier kun je goed de zooi zien.
Er hangen panelen in de kamer en de akkoestiek is erg goed.
Ook saxefoon, trompet, fluit, trombone zijn goed te doen.
Zang klink het beste in de badkamer.
En drums in de slaapkamer. Voor een big sound moet de deur van de hall open omdat ik een grote hoge hall heb met alleen maar steen en een afgerond plafond.

Als je op de foto klikt kun je rond kijken.
Het grote zwarte gat in het midden is mijn.. je weet wel :D

Akkoestische Snaren links. Ukukele, gitaren, cello en kindergitaar voor Nashville tuning. Drums en kabels en kabouter in de slaapkamer.
PXL_20231011_121023164.MP.jpg

Hier de speel hoek. Er komt dus nog wel wat outboard bij.

PXL_20231011_121000485.jpg
 
Stoelen dienen om gear op te leggen, waar zie ik dat nog…
je wil gewoon meer desktop ruimte. Voorzien die dan. In een u of een u in een u… totaal idioot zoals ik doe 🍌
 
Laatst gewijzigd:
@klinkske heb op jouw aanraden wel een studio kleed. Meerdere eigenlijk. Onmisbaar wanneer er 4 of mics in gebruik zijn.

Voor mijn K1 mixer heb ik een nieuwe hi-end psu gemaakt maar nu heeft hij geen phantom power.
Ik overweeg om de Phantom power switch te gaan gebruiken om de hi eq van 12 naar 14khz te switchen.

Anyhow ik moet ook permanent 1 mic aan hebben. Vaak ben ik bezig en zing ik direct het idee. Dan duurd het vrij lang om mic aan te sluiten en het op te nemen. Dat gebeurd dan ook niet.
 
1697109114586.png

Die 3x 4U heb ik nodig.
Daar kunnen dan de 2x Pultec, 2x ARX Afterburner, TC 2240 EQ
Dan is er nog 4U over.
Dit moet want zie eq en compressie in een rack ergens onder niet zitten. Je moet natuurlijk wel goed horen wat je aan het doen bent.
 
Morgen ga ik een kast achter mijn buro zetten.
Verder ff uitzoeken of ik een timmerman kan vinden die hout kan leveren of het ding als geheel. Dus 3x 4U moet het worden.
Thomann heeft wel buro's maar is allemaal 3x 3U

Betreft Gitaar Fx pedalen etc, Ik heb dus een mini xbay met 16x16 i/o
Nu denk ik eraan om al mijn pedalen daar op aan te sluiten en
ook 2 inputs van de DAC en 4 van de 6 auxen van mijn mixer.
Dan kan ik dus in de webbrowse patches maken en de fx voor gitaar of naar de mixer routen.
Dacht dan om overige 2 auxen voor de 2 spring reverb units te gebruiken en 1 tape delay.
....
 
Die is wel mooi maar denk ik te breed voor mij.
Helemaal zelf maken gaat moeilijk want ik heb geen werkplaats. Zaag tafel ed.
Dus wellicht maak ik een ontwerp en laat ik het maken of laat alleen het hout op maat maken.
Nou ja ff kijken hoe de boel staat met de kast voor mijn buro.
 
Back
Top