Uitgebreide vraag ivm aansluitingen

Synthsforever

Stamgast
Lid sinds
24 oktober 2017
Berichten
108
Beste leden,

Ik heb gezocht naar de meest passende tread om deze vraag(en) te plaatsen en hoop dat ik ze in het juiste forum onderwerp heb gepost aangezien het over een paar dingen gaat en niet meteen wist of dat ik dan alles moest gaan op splitsen of zoals in dit bv alles even tezamen post.ik zoek zoveel mogelijk op van bestaande posts en ben daar dagelijks met bezig.

Ik ben recent terug een setup begonnen/opgestart en ook dit keer ben ik niet 100% zeker van wat ik juist heb gedaan om alles aan elkaar te hangen.
ik ga jullie een voorbeeld geven van hoe het op dit moment is aangesloten ;
Heb lange tijd in the box gewerkt en hier en daar is out of the box.
dit keer probeer ik beiden te doen of Hybrid ( als dit de juiste benaming is )

Had in eerste instantie mijn Elktron gear op deze manier aangesloten ;

De Octatrack als klokbron:
(Dit was een out of the box opstelling)
Octatrack midi out naar analog Rytm midi in.
de Rytm midi thru naar de analog four midi in.
De main outputs van de Rytm naar Octatrack inputs A/B
De main outputs van de analog four naar de Octatrack audio in C/D

Nu heb ik dat veranderd omdat er een externe soundkaart was aangekomen dus wou ik uiteraard alles door die kaart sturen.De sound is nu eenmaal beter met de kaart en heb het tot nu toe op deze manier gedaan ;

Externe soundkaart :RME Fireface UFX III

De analog four main output in input 1 en 2 van de rme.
de analog Rytm main output in input 3 en 4 van de rme.
de Octatrack main output in input 5 en 6 van de rme.
de DreadboxTyphon main output in input 7 en 8.
ik heb telkens 2 x Jack out en in gebruikt omdat ik dan links en rechts behoud per apparaat.

de output 3 en 4 van de kaart gaan in de input links en rechts van de art pro vla 2 Compressor ( van Jack naar xlr )
de links en rechts output van de compressor gaan via xlr out naar de xlr input van de kaart ( heb deze in de preamps gestoken van de kaart - input 9 en 10 )
heb dan in Logic x een bus track aangemaakt met de I/O plug-in om op deze manier alle dingen die ik door de compressor wil sturen er dan ook gewoon kan doorsturen en dit werkt tot nu toe allemaal goed.

mijn eerste vraag is ; de kaart kan redelijk warm worden en dit vooral aan de kant waar ik de 2 preamps van de kaart gebruik waar de compressor ingaat.
heb ik dit überhaupt goed aangesloten of kan het op een betere/andere manier en dan bedoel ik vooral de compressor die de preamps ingaat ?
het is namelijk zo dat ik zo goed als alles volcontinu door de compressor stuur omdat de sound dan beter is ( dit is uiteraard steeds duidelijk te horen als ik de bypass aan of uitzet om het verschil te horen )
dus de Typhon alsook de elektrons alsook zo goed als elke track in Logic of sample of vocal gaat telkens door de compressor.
Mijn 2de vraag :
ik overdoe hoop ik niet de compressor of de preamps van de kaart op deze manier ? ( wss wel ..)
maar zou graag jullie mening weten hierover want heb voorlopig niet echt een andere manier bedacht om de dingen anders aan te sluiten.

Mijn 3de vraag ;
als master midi keybordje gebruik ik een Arturia en omdat ik een tekort heb aan midi kabels is het telkens dus versteken van de kabel ook omwille van het feit dat ik nog geen midi thru box heb kunnen aanschaffen die bv van 1 midi in naar 8 midi out gaat.
dus nu gaat bv de Arturia out naar de midi in van de analog four en wil ik bv de Typhon wat bespelen dan versteek ik de midi kabel uiteraard naar de Typhon.
zou het niet zomaar even kunnen of veel handiger zijn van de midi in en out van de rme te gebruiken en dan op die manier alles aan elkaar te chainen ? Of gebruik ik beter de overbridge optie van de elektrons met usb ? ( dit staat dan weer los uiteraard van het midi keybord )
graag vraag ik ook hierover jullie mening en alle hulp is welkom voor de best mogelijke aansluiting/oplossing.

Mijn 4de vraag :
Nu voorlopig hangt er tussen de analog four en de kaart een Strymon Big Sky.
Analog four main outputs links rechts in input links rechts van de Strymon en output links en rechts van de Strymon in input 1 en 2 van de kaart.
wil ik bv de Typhon door de Strymon halen dan steek ik telkens de analog four outputs in de Typhon outputs enzovoort met de andere synths.
ik wou voor de strymon een chain maken net zoals de compressor maar dit is me nog niet gelukt omdat ik hiervoor terug een preamp nodig zou hebben.
ik heb nog 2 preamp inputs in de kaart maar weet niet zeker of dit voldoende is.ik wou deze dan ook gewoon kunnen laten hangen en daar dan ook een bus track voor aanmaken in Logic x.
dit wou ik trouwens doen met alle outboard fx gear oftewel effectenpedalen.
in dit geval voorlopig de big Sky / timeline / hologram microcosm / eventide H90.
wat is volgens jullie de beste/juiste manier om dit chainen ? zodat ik alles rustig kan laten zitten waar het zit 😊

Mijn 5de en laatste vraag ( het einde is in zicht )
ik had hier en daar wel wat storing door de audio en dit wss door de chaos in de elektriciteit matrix dus bv ijskast / wasmachine van mezelf alsook de buur en de buur daarvan / straatwerken aan de elektriciteit enzovoort.
daarom heb ik een Furman PL-Plus C E aangeschaft.
hier steken voorlopig enkel de monitor speakers in alsook de compressor en de rme omdat deze de enige zijn met deze stekker.
de elektrons en de Typhon en de outboard fx heeft deze dus niet alsook de laptop niet.
moet ik hiervoor allemaal tussenstukken voor aankopen of is dit overbodig ?
de storingen zijn wel zo goed als volledig weg na de Furman er tussen te hebben gezet maar af entoe krijg ik een krak door het hele systeem.
deze krak/geluid is niet enkel te horen maar ook te zien aan de apparatuur dan bedoel ik bv de verlichting van de uv meters van de compressor etc.ongeveer een tiende van een seconde duurt de storing/kraak geluid.
moet ik alle apparatuur die in de rack steekt apart aarden met zo een groen draadje van dan apparaat naar de rack of is dit niet nodig ?
alles is hier met aarding aangesloten dus ik denk dat dit overbodig is.

Het is veel en ik waardeer echt jullie hulp daar waar mogelijk ivm deze vragen.
bij voorbaat dank voor jullie reactie/hulp/raad/mening :)

Mvg,

Timothy
 
1. Goed aangesloten / maar zou zelf de mic preamp niet gebruiken maar de reguliere xlr/Jack. Maar goed mocht je geen rare vervorming hebben dan zal het wel goed zitten. Normaal gesproken zou het inprikken van zo’n elektron in de preamp van je kaart vervormen door het veel te “heette” signaal dat ie krijgt.


2. als je de standaard i/o gebruikt is dit prima aangesloten. Zou zelf ook wederom weer geen preamps gebruiken (zie punt 1)

3. Overbridge (dus midi via usb) is natuurlijk het snelst. Zoiezo als ze alle 3 met usb kabel zijn aangesloten kan je de midi het best en snelst via usb doen ipv oldschool midi kabel.

4. Je kan wellicht beter de hele fx chain (Als je genoeg i/o hebt op je rme) aan sluiten zodat je de chain op elk willekeurig spoor/group kan slepen ik je daw ja.

5. Je kan in furmans of die kabels steken. Of een stekkerdoos in de furman zou hem ook moeten beschermen tegen stroom pieken. Je hebt dan volgens mij wel female stekkers nodig (toch ?) ipv male stekkers aan het einde (die normaal in het stop contact gaan
 
Kijk hier heb ik echt wel wat aan !
alvast bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om het helemaal te lezen en dan nog een mooie correcte reactie te plaatsen er bovenop 🙏

1.Ik ga alvast meteen de raad opvolgen van de preamps niet te gebruiken voor de compressor maar een gewone i/o via Jack.lijkt me ook logischer na jou reactie te lezen van dan de preamps enkel te gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt zijnde dan bv : condensator mic. En/of losse instrumenten die de preamps wel echt nodig hebben.
ik had “het idee” dat de preamps voor meer power zouden zorgen maar ja ik overdoe hier wss dat idee door dan de preamps te overbelasten vandaar dan ook de hitte aan de kaart.

2.dat is dan toch al een hele geruststelling :)

3.inderdaad ,ik ga dan de overbridge gebruiken dus midi over usb.
de enige reden waarom ik dit niet meer deed was ook weer het rare idee dat dan de plug-in van de overbridge extra zou gaan doorwegen op Logic x of beter gezegd op de MacBook Pro.
ben terug een pc systeem aan het bouwen als extra systeem en ook in alle eerlijkheid de MacBook kan een volgepropte Logic ook niet aan volgens mij gezien het geheugen en de processor kracht die nodig is in de grotere projecten.

4.dat was het idee maar omdat u het hier zo even neerzet ga ik dit doorbijten.de rme zal uiteindelijk dan niet voldoende I/O hebben maar dan koop ik me daar een uitbreiding voor.
deze zijn prijzig maar inderdaad telkens het in en uit dan gaan de in en outs er teveel onder lijden op termijn en het is ook vermoeiend alle fx bij elkaar en dan telkens weer wel dan weer niet..
een aparte chain en daar dan telkens een aparte bus voor sturen is dus wel de meest gangbare oplossing.
ik denk er ook over na om in het algemeen I/O te sparen een patchbay aan te schaffen.
het enige mij tot nu toe tegenhoud is het feit dat de kabels dan verdubbelen zonder dan de patchbay kabels erbij te tellen.
weet u eventueel een goede betaalbare oplossing om de I/O uit te breiden van de rme of blijf ik best bij rme ?

5.ja kijk daar heb ik dus niet aan gedacht van een stekkerdoos in de Furman te steken waarmee ik dan dat hele probleem oplos.
voor de monitor speakers en de compressor alsook de rme had ik man/vrouw aangeschaft omdat deze 4 deze uitgang hebben.
voor de stekkerdoos heb ik een tussenstuk beschikbaar mits aankoop kostprijs 50€ bij Bax.
deze gaat dan uit de Furman en dan naar vrouw stekker dus daar krijg ik de hele doos dan in.
dit is dan de 50€ wel waard wetende dat dan de rest toch ook “meer safe” in de Furman steekt.
dat ik hier niet heb aan gedacht het zo te doen ..


Nogmaals dankjewel voor de nuttige tips alsook de snelle reactie en de moeite die je hiervoor hebt gedaan.
ik ga meteen aan de slag :)

Mvg,

Timothy
 
Dit vergat ik er nog aan toe te voegen :

De enige Elktron die geen overbridge heeft en enkel data over usb is de otctatrack dus die zal ik wel via old school midi moeten gaan doen.
hij is gewoon te leuk om mee te spelen vandaar dat hij in de huidige setup blijft alsook dan in de I/O van de kaart anders had ik deze vrij voor een fx.
voor zover ik het begrijp moet ik voor die chain van de fx ook een aparte preamp voorzien toch ?

Mvg,

Timothy
 
1. Goed aangesloten / maar zou zelf de mic preamp niet gebruiken maar de reguliere xlr/Jack. Maar goed mocht je geen rare vervorming hebben dan zal het wel goed zitten. Normaal gesproken zou het inprikken van zo’n elektron in de preamp van je kaart vervormen door het veel te “heette” signaal dat ie krijgt.


2. als je de standaard i/o gebruikt is dit prima aangesloten. Zou zelf ook wederom weer geen preamps gebruiken (zie punt 1)

3. Overbridge (dus midi via usb) is natuurlijk het snelst. Zoiezo als ze alle 3 met usb kabel zijn aangesloten kan je de midi het best en snelst via usb doen ipv oldschool midi kabel.

4. Je kan wellicht beter de hele fx chain (Als je genoeg i/o hebt op je rme) aan sluiten zodat je de chain op elk willekeurig spoor/group kan slepen ik je daw ja.

5. Je kan in furmans of die kabels steken. Of een stekkerdoos in de furman zou hem ook moeten beschermen tegen stroom pieken. Je hebt dan volgens mij wel female stekkers nodig (toch ?) ipv male stekkers aan het einde (die normaal in het stop contact gaan
Ik heb gereageerd op u reactie maar vergat op citeren te drukken alvorens de reactie te plaatsen 🥴
 
ik zou eerst eens kijken hoe stabiel de clock van overbridge is en anders tocht gewoon old school aansluiten.

ook idd zou ik de pre amps niet gebruiken maar gewone line inputs.

Dat de RME heet word is denk ik wel normaal. dat worden alle klasse A geschakelde cards. mij lynx aurora kan ik ook een ei op bakken.
Waar mogelijk zou ik wel wat ruimt in je rack laten voor koeling.

Die tik in je audio is raar. lijkt wel iets statisch. als het vaak gebeurd kun je de boosdoener wellicht vinden door 1 voor 1 dingen aan te zetten todat het probleem zich weer voordoet.
 
ik zou eerst eens kijken hoe stabiel de clock van overbridge is en anders tocht gewoon old school aansluiten.

ook idd zou ik de pre amps niet gebruiken maar gewone line inputs.

Dat de RME heet word is denk ik wel normaal. dat worden alle klasse A geschakelde cards. mij lynx aurora kan ik ook een ei op bakken.
Waar mogelijk zou ik wel wat ruimt in je rack laten voor koeling.

Die tik in je audio is raar. lijkt wel iets statisch. als het vaak gebeurd kun je de boosdoener wellicht vinden door 1 voor 1 dingen aan te zetten todat het probleem zich weer voordoet.
Dit zijn zeer goede en bruikbare tips !
vriendelijk dank voor u reactie en input 🙏

Mvg,

Timothy
 
Dit vergat ik er nog aan toe te voegen :

De enige Elktron die geen overbridge heeft en enkel data over usb is de otctatrack dus die zal ik wel via old school midi moeten gaan doen.
hij is gewoon te leuk om mee te spelen vandaar dat hij in de huidige setup blijft alsook dan in de I/O van de kaart anders had ik deze vrij voor een fx.
voor zover ik het begrijp moet ik voor die chain van de fx ook een aparte preamp voorzien toch ?

Mvg,

Timothy
Dat ie geen overbridge heeft wil niet persee zeggen dat de midi niet via usb loopt, heb je dit gecheckt ?
 
ik zou eerst eens kijken hoe stabiel de clock van overbridge is en anders tocht gewoon old school aansluiten.

ook idd zou ik de pre amps niet gebruiken maar gewone line inputs.

Dat de RME heet word is denk ik wel normaal. dat worden alle klasse A geschakelde cards. mij lynx aurora kan ik ook een ei op bakken.
Waar mogelijk zou ik wel wat ruimt in je rack laten voor koeling.

Die tik in je audio is raar. lijkt wel iets statisch. als het vaak gebeurd kun je de boosdoener wellicht vinden door 1 voor 1 dingen aan te zetten todat het probleem zich weer voordoet.
Die tik/krak in de audio is ondertussen niet meer gehoord.
het enige er is veranderd is dat ik ipv 3 stekkerdozen die aan elkaar waren geplugd ( alles dat nog niet in de Furman steekt ) vervangen is door een lange verlengkabel alsook 1 grotere “iets duurzamere stekkerdoos”
dit ,in afwachting tot ik een tussenstuk kan aanschaffen om de stekkerdoos aan de Furman aan te sluiten.
wachttijd is +- 3weken.Ik vraag mezelf dan wel af of het ok is om een stekkerdoos met 10 aangesloten apparaten in 1 out van de Furman te pluggen.
ook heb ik de hele setup maar weer eens verplaatst ( gebeurt regelmatig )
mss heb ik iets opgelost zonder te weten wat juist.
ik heb voor alle zekerheid een Rack unit plek open gelaten per unit voor wat betere luchtstroming/koeling.
 
Back
Top