Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik ken deze synth alleen via de VST/AU-plugin die je gratis kunt downloaden.

image-2-768x433.png

The Kawai K1 is a 61 key synthesizer manufactured in 1988 by Kawai. It is an entry-level and low fidelity synthesizer and not as feature rich as the Kawai K4 and was released to compete with the Roland D50 and Korg M1 synthesizers. The patch memory can be doubled with a DC-8 memory card which was available separately.

The K1 features 256 8-bit PCM waveforms (204 additive waveforms and 52 acoustic samples),[6] AM (Ring modulation), and a 16×2 character LCD. The K1 includes drum kits and sounds (acoustic and electronic kits, cymbals as well as some tuned percussion), so can be used to create full rhythm backing when sequenced.


Ik heb de originele hardware synth nog nooit gezien en gehoord en kan niet beoordelen in hoeverre de VST-plugin het emuleert. Ik vind de plugin wel heel interessant! Het klinkt 'lo-fi' en grof vanwege de 8bit samples, echter dat is niet perse een minpunt. Ik denk dat voor rock- en metalbands die wat elektronische klanken in hun muziek willen verwerken maar graag willen dat de muziek toch 'organisch' blijft klinken, dit instrument wel interessant vinden. Het klinkt enerzijds heel erg digitaal, maar vanwege de "lo-fi gritty" bite heeft het een karakter die naar mijn idee goed matcht met elektrische gitaren en basgitaren.

Ik vind het zelf vooral een heel interessante plugin vanwege de manier hoe de presets zijn opgebouwd en hoe je die kunt bewerken. Ik vind het een heel leerzame plugin/synth met betrekking tot sounddesign. De samples zijn allemaal erg basic. Een preset is opgebouwd uit 4 lagen. Dat kan je ook zien op de afbeelding. Je ziet eveneens wat je per laag kunt instellen om de klank te kunnen bewerken.

Als je de presets gaat verkennen, zit er vast een klank bij die je wel aanspreekt. Als je dat gaat onderzoeken, ontdek je bijvoorbeeld dat twee lagen identiek zijn qua sample, maar bijvoorbeeld verschillen met detuning of andere instellingen qua envelope. Zo kan je horen wat het effect is van het verschil.

Ik ben zelf nogal bezig met sound-design met samplen. Dit is een heel leerzame plugin voor mij om te onderzoeken hoe je bepaalde eenvoudige samples kunt combineren om er een rijk klinkende preset van te maken.


Zijn hier andere mensen die de Kawai K1 kennen?
 
Er staat er al lang een te koop voor 150 euro… espen kraft heeft er en video over. Koop m niet tenzij je kan solderen…
 
Ik had ooit de K1M voor 30 euro ofzo gekocht. Ik ben er nooit diep genoeg in gedoken om er meer dan een preset bak van te maken dus een heel goede mening kan ik er niet over vormen. De helpdesk van Kawai was wel top.
 
Heb er eentje. Het is natuurlijk oud, maar deze doet het prima. Mede gekocht vanwege de toetsen, ik las hier op het forum, en ook elders, dat het klavier behoorlijk goed is. Kort daarop kwam ik een exemplaar tegen met garantie en die gekocht. Het is inderdaad wat lo-fi, ik had verwacht dat het wat meer ruis zou produceren, maar dat viel mee.
 
Leuk. Heb hier de nog rackversie van de K1 staan (K1rII). Sounddesign is er vrij simpel mee, maar blijft allemaal ook vrij simpel. Is vaak zoeken hoe ik dat dan ergens in kan gebruiken - dus gebruik hem niet zo veel tenzij ik de K1 als startpunt neem. Zal die plugin er eens naast leggen (zitten daar de drums ook in? Heb je er meteen een hoop van de r50/r100).
btw: Kawai US heeft voor de hardware alle presets van de romcards beschikbaar: Kawai Digital Piano Software & OS Downloads - Kawai Technical Support
 
Leuk. Heb hier de nog rackversie van de K1 staan (K1rII). Sounddesign is er vrij simpel mee, maar blijft allemaal ook vrij simpel. Is vaak zoeken hoe ik dat dan ergens in kan gebruiken - dus gebruik hem niet zo veel tenzij ik de K1 als startpunt neem. Zal die plugin er eens naast leggen (zitten daar de drums ook in? Heb je er meteen een hoop van de r50/r100).
btw: Kawai US heeft voor de hardware alle presets van de romcards beschikbaar: Kawai Digital Piano Software & OS Downloads - Kawai Technical Support
De drums zitten er ook bij in de VST.

Ik las hier en daar dat mensen problemen hadden de plugin in hun DAW te openen. Ik heb er zelf geen moeite mee gehad. De AU werkt prima op mijn iMac en Logic Pro. Op een Windows computer heb ik het geprobeerd met VSTHost van Hermann Seib en dat werkt bij mij eveneens prima.
 
Informatieve beschouwing hier:

Zitten veel single cycle waveforms in en een paar mooie samples.
204 VM waveforms, 29 PCM Samples „One-Shot & 8 PCM Samples „Loop“.
Wat externe FX doen wonderen op deze synths.

Hier staat al een paar weken een mooie K1r II te koop voor een redelijk bedrag

Als het je vooral om het geluid gaat, en minder om het tweaken;
In de Kawai PHm module & in het PH50 'Pop' keyboard zitten dezelfde samples die je dan wel kunt layeren, detunen etc.
op MP regelmatig voor enkele tientjes te vinden
 
Mij gaat het juist om het tweaken.

Eind jaren 80 was ROM-geheugen voor samples nog ontzettend kostbaar. Net als de Roland D-50 moest men op een andere manier proberen een bepaalde klank zo realistisch mogelijk te maken. Met 4 oscillators die je elk een andere envelope etc kunt geven, beschik je al over mogelijkheden die neigen naar additieve sound-design en dan met name voor bel-geluiden
 
Back
Top