Piano Libraries favorieten

Sound design tip voor de Native Instrument Noire gebruikers.

Indien je op zoek bent naar die reverb achtige ambient piano sounds kun je in Noire de delay hiervoor gebruiken. In Noire is namelijk de Replika Delay standaard als effect beschikbaar, wat ik voor deze tip gedaan heb is eerst de reverb gebouwd in de replika effect zelf en daarna de settings exact overgenomen in noire, het eind resultaat is exact gelijk. Om die Cirrus reverbs te krijgen zijn een paar dingen belangrijk hiervoor:

(zie screenshot)
- laad de basic pure preset in noire
- zet de tone control op maximum
- zet de delay aan en zet deze op -9.5 dB
- ga nu
- zet de replika delay in noire op diffusion mode
- zet de time op 40 ms (dit heeft te maken met de spacing van de delays, zoals je ziet in het diffusion voorbeeld in de echte replika FX)
- zet de feedback op 84%
- zet dense aan
- zet de modulation op 1.3
- zet de lowcut op 17.9hz
- zet de hicut op 18.1 khz
- zet de amount op 80.2%

Op deze manier heb je een valhalla achtige cirrus verb nu in je noire piano en dat is perfect voor ambient songs. Je kunt spelen met de modulation voor meer movement in de reverb en je kunt uiteraard het delay level wat terugschroeven om het subtieler te krijgen. Het werkt echt mooi (je kunt met de piano sound zelf nog veel verder gaan hiermee met de resonance models ervoor, maar mocht daar interesse in zijn laat maar weten dan geef ik daar ook nog wel wat tips voor).

Dit zijn de instellingen in noire (de replika delay FX eronder is puur voor referentie opgenomen maar staat uit bij mij)

NoireAmbient.JPG
 
Grappig omdat ik dit stuk ook eens heb gespeeld (en nu nog steeds voor een deel kan spelen; de rest is weggezakt).

Het begin en einde kan ik nog en heb ik zojuist eens opgenomen met de Garritan CFX.
De rest is nog moeilijker, kan ik niet meer en skip ik dus. Ooit weer 's proberen...



En hier speelt piano god Richter het. Opname van eind jaren 50 maar zo mooi gewoon.
Deze opname inspireerde me destijds om dit godsgruwelijk moeilijke stuk in te studeren.

 
Het begin en einde kan ik nog en heb ik zojuist eens opgenomen met de Garritan CFX.
ja, dat klinkt wel super goed zeg, wel vind ik de sound nu iets te ver weg alsof je nu een model gebruikt vanuit het publiek kwa mic plaatsing, ik hou zelf meer van de closer piano mics vanuit je eigen positie, maar dat kan die plugin vast wel. Kwa sound vind ik het in ieder geval erg overtuigend!
 
N.a.v. jouw post heb ik pianoteq 8 pro demo gedownload, die kun je prima gebruiken om eens te kijken wat je in huis haalt. Ik moet zeggen, hij klinkt inderdaad erg goed, maar ik vond er maar weinig verschil inzitten ten opzichte van de arturia piano v3 (die ook een modelling piano heeft met meerdere models aan boord). Maar ik ben het ook wel met Bahamut eens, het klinkt allemaal erg clean, daarmee bedoel ik dat het gewoon te perfect klinkt, natuurlijk kun je dat wel een beetje instellen via de leeftijd van het keyboard in het model, maar dat voelt niet helemaal als het gewenste resultaat.

En dan kom je toch op sample libraries, waarin genadeloos ook de tekortkomingen van een echte piano worden gesampled, en dat is natuurlijk super persoonlijk wat je fijn vindt en je aanspreekt (en de meeste vind ik ook niks overigens). Ik heb behoorlijk wat piano libraries maar er zijn er maar drie waar ik op dit moment echt door geinspireerd raak (Noire, Grandeur en Spotlight Piano). En dat is waar het om gaat natuurlijk, dat je een piano gebruikt waardoor je eigenlijk niet kunt stoppen met spelen, dat heb ik voornamelijk met NI Noire. Zodra ik die gebruik vliegen de melodieen eruit en is er zo weer 2 a 3 uur voorbij. Noire heeft voor mij dat karakter waarbij je het karakter van de piano zelf hoort (dus het kraken, de resonantie, de manier waarop de hamers de snaren raken), dat kan in theorie ook in een model, maar via de samples is het gewoon genadeloos met alle imperfecties vastgelegd en voor mij geeft het net dat extra inspiratie waardoor je blijft spelen.

Kwa velocity en aantal samples is dat tegenwoordig geen probleem, noire heeft bijvoorbeeld 22 velocity layers per key en nog een enorme hoeveelheid aan randsamples om de omgeving en de piano zelf naar je hand in te stellen. Er zijn wel pianos te krijgen met 70.000 samples, dus die nuance dat het niet als een sample klinkt is tegenwoordig echt goed onder controle.

Ben wel benieuwd wat jouw favoriete model is op pianoteq 8, dan ga ik die ook eens verkennen?
Hola.
Ik hoor niets over
New York grand
In kontakt.
Dat is volgens mijn
gehoor de beste.
Groeten van andreos.
 
ja, dat klinkt wel super goed zeg, wel vind ik de sound nu iets te ver weg alsof je nu een model gebruikt vanuit het publiek kwa mic plaatsing, ik hou zelf meer van de closer piano mics vanuit je eigen positie, maar dat kan die plugin vast wel. Kwa sound vind ik het in ieder geval erg overtuigend!

Ja, Garritan CFX is erg mooi, het is wel de player/close mic positie maar met reverb en ambient mic redelijk open gedraaid, vond ik bij dit stuk wel mooi, dus daardoor klinkt het wat verder weg; is allemaal in te stellen inderdaad.
 
Hola.
Ik hoor niets over
New York grand
In kontakt.
Dat is volgens mijn
gehoor de beste.
Groeten van andreos.
ik denk dat dat komt omdat die uit de legacy piano collection van native instruments komt, die is helaas niet meer te krijgen (je kunt hem nog wel handmatig installeren als je ooit een licentie daarvoor hebt gekocht).
 
ik denk dat dat komt omdat die uit de legacy piano collection van native instruments komt, die is helaas niet meer te krijgen (je kunt hem nog wel handmatig installeren als je ooit een licentie daarvoor hebt gekocht).
Hola ik had geen

Licentie.
Maar ik heb het gekopieerd naar cubase 13.
Dat is gelukt en kan het gewoon gebruiken.
Wibi surajabi
Speeld er ook op
En dat is ook niet de eerste de beste
Het is een 7 meter
Lange vleugel.
Maar zeer mooi.
Groeten van andreos.
 
Heb je weleens geprobeerd die gedichten op muziek te zetten Andreos?

Het is een 7 meter
Lange vleugel

Bijna Bløf man :D
 
Heb je weleens geprobeerd die gedichten op muziek te zetten Andreos?

Het is een 7 meter
Lange vleugel

Bijna Bløf man :D
Vind je het gedichten dat zag ik niet.
Maar dat is ook een ontwikkeling
waar ik mee bezig ben.het gaat bijna

nooit tegelijk compositie een melody uit zoeken.dus met tekst word het een andere benadering
Tekst op een melody zetten chords.en de rest van het verhaal.

Groeten van andreos.
 
Ik denk dat het vooral met je creatieve wijze van regels afbreken te maken heeft, jij drukt op enter als je bij de rand van je tekstveld komt ofzo? Daardoor lijken het net dichtregels in plaats van doorlopende tekst.
 
iemand al ervaring met pianoverse, ik vind al die demos online behoorlijk overtuigend om eerlijk te zijn, die pianos klinken echt fantastisch en zijn naadloos in te stellen van droog klassiek tot shimmering ambient pianos.

dit is wel een leuke demo waarin zo'n beetje alle smaken van pianoverse wel voorbij komen.
 
Ik denk dat het vooral met je creatieve wijze van regels afbreken te maken heeft, jij drukt op enter als je bij de rand van je tekstveld komt ofzo? Daardoor lijken het net dichtregels in plaats van doorlopende tekst.
Hola,
Dat doe ik dan onbewust, vreemd he!

Groeten van andreos :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik ben geen piano kenner maar ik kwam deze tegen en vond hem heel mooi, zacht en organisch:




Hij is gratis en voor Kontakt, maar ik heb heb alleen de free player, en daar kun je hem maar even gebruiken voordat kontakt om de volledige versie vraagt. Ik ga Kontakt overwegen omdat de noire die quisfer tipt me ook heel mooi lijkt.

Op de website is ook een Grand Piano variant te vinden voor €35
 
Hij is gratis en voor Kontakt, maar ik heb heb alleen de free player, en daar kun je hem maar even gebruiken voordat kontakt om de volledige versie vraagt. Ik ga Kontakt overwegen omdat de noire die quisfer tipt me ook heel mooi lijkt.
In principe heeft de kontakt player geen tijd limiet, die kun je gewoon met de kontakt libraries gebruiken. Dus noir draait prima in de kontakt 7 free player.
 
Oh die woodland piano vroeg na verloop van tijd om de volledige versie van kontakt. Maar is wel weer een zwaar pakket. Met de player versie is noire wellicht een mooie optie. Alhoewel ik me afvraag of arturia piano V3 voor mijn ambient achtig gebruik niet gewoon volstaat.
 
Laatst gewijzigd:
Oh die woodland piano vroeg na verloop van tijd om de volledige versie van kontakt. Maar is wel weer een zwaar pakket. Met de player versie is noire wellicht een mooie optie. Alhoewel ik me afvraag of arturia piano V3 voor mijn ambient achtig gebruik wel volstaat.
Ik vind de arturia piano V3 best goed, maar niet voor ambient. Alhoewel je met een effect als 'valhalla supermassive' een heel eind kan komen voor ambient, maar het blijft clean en steriel.

in noir heb je dat zelf in de hand, het is de piano van Nils Frahm en die heeft een bepaalde stijl waarbij zijn piano stukken klinken alsof je er live bij bent. Dat is dan ook tot in de perfectie uitgevoerd in de noir plugin (niet in de presets overigens, maar deze kun je zelf maken of geef maar een gil als je hem hebt dan stuur ik je mijn ambient presets wel op).

Dit betekent in de praktijk dat je dus volledige controle over de piano sound hebt (er zijn 2 modellen, pure en felt), maar deze kun je helemaal aanvullen met de zo kenmerkende live sounds.
- Wil je een ruis toevoegen van een zaal of omgeving, daar zitten gewoon modellen voor in die je kunt selecteren.
- Wil je omgeving zelf toevoegen, dan voeg je toch gewoon ook nog regen of gepraat in een cafe toe
- Wil je een intieme zaal lokatie sfeer creeeren waarbij je zo'n beetje naast de pianist zit, dan voeg je de opgenomen sound toe van de pianist zelf (inclusief het kraken van het piano bankje en het ademen, de intensiteit en hoeveelheid kun je helemaal zelf bepalen)
- Wil je wel horen dat je een pedaal indrukt maar je wilt niet die hele rumble van het piano board dat omhoog gaat, kun je zo instellen
- Wil je de valhalla supermassive cirrus reverbs maken, zit er gewoon standaard in
- wil je reverbs modelleren alsof je buiten in het bos speelt, kan gewoon
- Wil je ritmische elementen (bijvoorbeeld resonante tonen op basis van je spel, of mallet sounds), die kun je gewoon via algoritmes laten meespelen
- wil je een pad sound op de achtergrond, dan verander je gewoon de attack van die ritmische elementen.

En zo gaat het maar door, voor sound designers is noir echt van een andere orde en hij is perfect geschikt voor ambient songs van heel clean tot een super live gevoel, dat bepaal je helemaal zelf.

Ter vergelijk, als ik arturia piano v3 opstart dan doe ik dat meestal om mijn klassieke oefeningen te doen, zodra ik noir opstart dan ben ik zonder het te beseffen uren aan het improviseren, en dan weet je dat je voor je eigen smaak de perfecte piano hebt gekozen, want een piano sound is nogal subjectief natuurlijk.

Ik zal binnenkort wel even een tutorial opnemen van hoe je het meeste uit noir haalt, ik heb op youtube gekeken, maar dat soort tutorials zijn er nog niet blijkbaar.

Maar als voorbeeld voor nu, hier een piano stuk van Nils Frahm waarin hij alleen op een piano speelt, die je zo kwa sound simpel kan namaken in noir (inclusief de ruis mocht je dat willen van de omgeving). Deze is vrij donker kwa sound, maar dat kun je natuurlijk ook naar smaak aanpassen.

 
Laatst gewijzigd:
Dank voor de uitgebreide reactie, klinkt zeker mooi dat voorbeeld Nils Frahm.
 
Oh die woodland piano vroeg na verloop van tijd om de volledige versie van kontakt. Maar is wel weer een zwaar pakket. Met de player versie is noire wellicht een mooie optie. Alhoewel ik me afvraag of arturia piano V3 voor mijn ambient achtig gebruik niet gewoon volstaat.
Hola

kontaktspeler kan je gratis downloaden,Als je veel reverb gebruikt voegd het niet veel bij
ik zou ik het bij je arturia houden.maar als het gratis is kan je het natuurlijk wel proberen.


Groeten van andreos :)
 
kontaktspeler kan je gratis downloaden :)
Hey Andreos, ja ik gebruik de gratis kontakt player, het probleem is echter dat zogenaamde 'non player instruments' (nki files, zoals die ik hierboven gepost heb) na 15 minuten ermee ophouden. Dit ligt niet aan de instrumenten maar aan native instruments.
 
Hey Andreos, ja ik gebruik de gratis kontakt player, het probleem is echter dat zogenaamde 'non player instruments' (nki files, zoals die ik hierboven gepost heb) na 15 minuten ermee ophouden. Dit ligt niet aan de instrumenten maar aan native instruments.
Hola Jando,

Misschien een oudere kontaktplayer downloaden,ik had ook problemen met 7..




Groeten van Andreos :)
 
Back
Top