Piano Libraries favorieten

Voor mij steekt de VI Labs Ravenscroft 275 ver boven vele uit. Er zijn er nog goeie op de markt hoor, maar waar deze bij mij overtuigt is:
- in het laag, vooral als je zachter gaat spelen. Klinkt veel voller en warmer dan andere piano's.
- algemeen: de dynamiek. Maar: wel enkel met een goed klavier er aan. Want omgekeerd: op een niet gewogen klavier speelt de plugin echt voor geen meter. Ik heb er een Fantom 8 aan hangen, perfecte combo.
De prijs, zeker met de regelmatige kortingacties, is heel aanvaardbaar. Library is niet overdreven groot, en plugin vraagt weinig processing power.
Ideale combinatie voor mij.
Ingebouwde FX is ook van hoog niveau.
Echt waar: deze plugin heeft mij het laatste half jaar uren meer doen spenderen achter de piano.
 
Hola Jando,

Misschien een oudere kontaktplayer downloaden,ik had ook problemen met 7..




Groeten van Andreos :)

Dank, maar heb geen mac, echter had ik kontakt payer 6 nog en daar stopte de plugin ook na 15 minuten. Met kontakt player 7 ook.
 
Dank, maar heb geen mac, echter had ik kontakt payer 6 nog en daar stopte de plugin ook na 15 minuten. Met kontakt player 7 ook.
Ik heb ook Windows 10. Wel vreemd
Het werkt bij mij
Gr andreos.
 
Ik heb ook Windows 10. Wel vreemd
Het werkt bij mij
Gr andreos.
Ah, het bestand dat je deelde is een bestand voor mac. Die woodland piano stopt er niet mee bij jou na verloop van tijd?
 
Wat random comments:

Er is een nieuwe Pianoteq update 8.2 die op de VI control forums goed worden gevonden en een verdere verbetering qua realisme schijnt te zijn. Who knows.

Andere piano libraries die de moeite waard zijn om te bekijken zijn die van Synthogy Ivory II & III
Deel III schijnt een combinatie van samples en modelling te zijn.

De Cinesamples Piano in Blue had ik het over in m'n eerst post en is toch ook erg mooi hoor.
Ik heb helaas alleen de Musio versie en die is veel te beperkt qua mogelijkheden.
Maar misschien moet je dit soort libraries juist niet beoordelen als er goede muzikanten spelen.... :)

 
Ik heb vanavond Noire weer eens opgestart. Ik had deze al een tijdje (als onderdeel van Komplete), een keer geprobeerd maar was niet echt over de indruk. Maar naar aanleiding van @quifster 's enthousiasme ook eens onder de motorkap gedoken, en dat is inderdaad wel erg mooi spul allemaal. Erg sfeervol en naar smaak aan te passen van subtiel tot heel dik aangezet, ook qua speelstijl met dynamics en dergelijk. Deze ga ik zeker vaker gebruiken!
 
Ik heb vanavond Noire weer eens opgestart. Ik had deze al een tijdje (als onderdeel van Komplete), een keer geprobeerd maar was niet echt over de indruk. Maar naar aanleiding van @quifster 's enthousiasme ook eens onder de motorkap gedoken, en dat is inderdaad wel erg mooi spul allemaal. Erg sfeervol en naar smaak aan te passen van subtiel tot heel dik aangezet, ook qua speelstijl met dynamics en dergelijk. Deze ga ik zeker vaker gebruiken!
ja, op het eerste gezicht lijkt het gewoon de zoveelste piano library, maar dat is het absoluut niet, voor Ambient is dit echt de piano die mij het meeste geeft kwa de sound die ik zoek. Het helpt overigens wel als je de muziek van Nils Frahm kent of luistert, dan herken je zoveel terug in die piano kwa sound design mogelijkheden.

Een goed voorbeeld is deze track van hem waarin hij de attack van de piano weghaalt en de resonantie in reverse terug laat komen in het sound pallet. Daar overheen wordt de hele sound door een insert effect gegooid om de sound te vervormen. Deze piano uit de track hieronder (Talisman) maak je dus zo na in Noire als je eenmaal de interface en mogelijkheden kent.

Track Talisman:


Hoe bouw je deze piano in Noire na?

- op de eerste pagina stel je het als onderstaande foto in
- Je zet het meeste uit op de tonal depth na en je verhoogt de attack van piano zodat je de attack kwijt bent.
- de color onderin zit je bijna helemaal naar links
- de tonal shift zet je een stuk naar rechts (deze timestrechts de samples naar een lagere snelheid en gebruikt formanten om de toon dan te houden)
noiretal1.JPG


Daarna moet je de sound gaan modelleren, dat doe je in de FX pagina
de vier belangrijkste elementen hier zijn:
- transient: deze zet je naar rechts om de sustain te benadrukken in deze sound
- compressor: gebruik hier de sustainer preset
- style: gebruik hier de Continuous - Sustaining Rain preset, deze voegt een effect chain toe als insert over je sound waarin er een soort shimmer granular effect wordt gebruikt.
- noise: dit is een smaak kwestie, Nils Frahm gebruikt in praktisch al zijn songs noise van de omgeving, om de noise van deze track te benaderen heb ik voor maschine gekozen. Deze voegt een ruis toe aan het originele signaal, wil je dat niet , dan moet je deze uit zetten.
noiretal2.JPG


Als laatste moet je nog de reverb en delay instellen, die doe je op de Space pagina.
-hier kiezen we voor reverse resonantie over 4 beats
- voor de atmosfeer kiezen we een diffusion delay, stel deze in zoals op de foto hieronder
- De reverb en delay knop onderin stel je naar smaak af, ik heb ze vrij hard staan om het toe te voegen aan het originele signaal

noiretal3.JPG


Als je dit allemaal gedaan hebt dan heb je een standaard piano omgebouwd naar een zeer sfeervol pad achtige piano waarin je de track van Nils Frahm (of je eigen track) zo mee kunt naspelen. En eigenlijk geldt dit voor zo'n beetje alle piano songs van Nils Frahm, deze plugin kan het allemaal. Maar wil je gewoon meer de standaard piano's zoals de klassieke droge piano's of de wat meer softere jazz piano's dan is dat ook een fluitje van een cent. Er zitten zoveel Convolution reverb models in van bekende zalen tot ambient ruimtes en zelfs een standaard reverb met room en hall zoals de wat meer standaard reverbs, het kan allemaal en daardoor kun je hier alle kanten mee op.

Kwa piano sound zelf is de combinatie van de color en tonal shift knop en de style keuze van enorm belang om de sound helemaal naar je eigen smaak in te richten. Deze drie in combinatie geven eigenlijk al oneindige mogelijkheden kwa sound en klank kleur.

Aangezien er best veel synth liefhebbers een native instruments komplete set hebben is dit denk ik 1 van de plugins die op basis van de presets vrij snel naar de 'gebruik ik nooit' sectie gaat verdwijnen. Maar als je into sound design bent en ook eens wilt kijken wat je met een piano als sound source kan designen dan zou ik eens met deze uitleg hierboven beginnen, want ook deze plugin gaat voor een piano library echt wel heel diep kwa mogelijkheden
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Het aanbod en de mogelijkheden zijn tegenwoordig enorm gewoon.
En dan te bedenken dat ik een aantal jaren geleden nog op het punt heb gestaan om een nieuwe, dure, digitale piano van Kawai ofzo te kopen.
Blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik houd gewoon lekker vast aan mijn huidige digitale piano (Roland HP-505), gebruik 'm enkel als (uitstekend) MIDI klavier en zet 'm standaard op mute. De piano's die daaruit komen kan ik niet meer aanhoren.
Ook digitale piano's zijn qua klank natuurlijk nog vooruit gegaan en misschien iets meer bij de betere software piano's in de buurt gekomen, maar nee, behalve voor in de huiskamer als semi-meubelstuk is zo'n ding eigenlijk gewoon zinloos.
 
Hola.
Hoe vinden jullie
Verve in cubase 13
Groeten van andreos.
die kende ik niet, maar die klinkt wel heel lekker vind ik, vooral ethereal plane (22:14) en far off galaxy (24:49) zijn mooie presets
 
En het geheel blijft klein (wat nou tientallen/honderden GBs aan data) en performant (kan zelfs op een Raspberry Pi draaien!).


Heb jij dit op een Raspberry Pi draaien? Ik ben daar een tijd geleden mee bezig geweest echter was het script waarnaar werd verwezen verouderd, werkte niet meer.
 
Laatst gewijzigd:
^ Net even goed getest, voor die $19 en nog geen 8 GB kun je hier geen buil aan vallen.
Het is een kleinere vleugel en dat klinkt toch weer net anders. De sound zit een beetje tussen een upright en een grote vleugel in.
4 mic perspectives en je kunt er max 2 combineren. Wat wel interessant is is dat je bij beide mics ook alleen het linker of rechterkanaal kunt kiezen en van de 2e mic de delaytijd kunt instellen.
 
Er is een nieuwe Pianoteq update 8.2 die op de VI control forums goed worden gevonden en een verdere verbetering qua realisme schijnt te zijn. Who knows.
Ik heb de nieuwe demo gedownload van 8.2 om te vergelijken en ik vond het verschil enorm groot, het klinkt veel beter inderdaad. Je kunt het simpel zelf testen met de demo versie.

Ik vind vooral de Petrov Mistral erg goed, de overige piano modellen ben ik nog niet zo van overtuigd kwa klank, maar ik vind al snel met name in het mid de resonantie (ook bij gesamplede pianos) te veel overheersen, maar ik ga er de komende tijd nog verder induiken of ik het helemaal naar mijn smaak kan krijgen en zo ja dan schaf ik deze aan, ik moet eerlijk zeggen dat ik hem wel beter vind klinken dan arturia piano v3.
 
weer 2 songs ontdekt die prachtig zijn om te spelen op de Piano Noire, de eerste kun je het beste in Pure mode spelen, de tweede is een Felt demo van de piano noire met een gospel classic

Because this must be - Nils Frahm
het interessante aan deze song is dat hij in 6/8e is, de eenvoud in combinatie met de hold pedal maakt het voor mij een prachtig sound pallet die toch open klinkt


De scoresheet kun je hier vinden:

Noire programmeer tip, zet in piano noire de particle engine aan en kies de preset thick pad en zet het volume level voornamelijk naar de piano, zet in ieder geval release samples aan voor de pure piano (voor die resonantie en zet overtones aan. Hiermee krijg je dat zingerige resonante klankboard wat je ook in het origineel hoort


volgende is een Piano Noire Felt Preset (de eerste)
You are My All in All
Bijzonder aan deze track is dat dit soort langzame gospel songs perfect zijn om de felt piano sound naar voren te laten komen, een meer intieme piano kun je denk ik niet vinden dan de noire felt piano met dit soort songs.


De scoresheet kun je hier vinden:
Ik speel hem zelf in C#m dat vind ik mooier, maar het principe is hetzelfde.

mochten jullie nog tips hebben voor mooie solo piano stukken dan hoor ik het graag :)
 
Na toch een uurtje of 30 gestoken te hebben in de pianoteq 8.2 trial heb ik hem inmiddels aangeschaft. De hoofdreden hiervoor is het feit dat ik hiermee mijn eigen piano sound kan ontwerpen zoals ik die mooi vindt op basis van de modellen die ik gekocht heb. Mijn favoriete piano blijft toch echt de Native Instruments Piano Noire, maar die is voor veel van de muziekstukken die ik speel wat minder geschikt. Dat vind ik op door gebruik te maken van NI Grandeur maar inmiddels heb ik die vervangen door pianoteq dus.

Echter voor ik pianoteq echt kon gebruiken ben ik toch best wel door een learning hell heengegaan. In eerste instantie vond ik pianoteq maar niks, het klonk steriel, de mid tonen vond ik veel te veel resonantie hebben in praktisch elk model en als ik de parameters wijzigde zoals ik dacht dat het moest werd het alleen maar erger. Toch las ik alleen maar lovende verhalen op internet dus bleef ik volhouden in de pianoteq trial waarin je alles kunt doen en zo krijg je echt een goede indruk als je eenmaal weet wat je doet.

Hier mijn tips en tricks als je zelf er in wil duiken:

Kies de juiste pianoteq versie
Je kunt alleen aanpassingen doen in de Standard en Pro versie. De stage versie is puur een player waarin je bijna niets kunt instellen. De pro versie is naar mijn mening onnodig tenzij je alle instellingen per snaar wilt gaan doen, maar ik hoef dat niet, dus ik heb voor de PianoTeq standard gekozen waarin je drie piano models vrij kunt kiezen.

Kies het juiste piano model om vanuit te beginnen
Dit is denk ik de belangrijkste tip, je hebt keuze uit talloze piano modellen, maar het is zo subjectief als het maar kan zijn, en kies de modellen die je het mooist vindt. Een makkelijke truuk is om in de trial 2 minuten met elk model te spelen en die een cijfer voor jezelf te geven en je zult zien dat je uiteindelijk wel een stuk of drie overhoudt die je aanspreken.

Ik heb gekozen voor de models:
- Steinway D
- Petrof
- YC5

Je eigen sound ontwerpen
in pianoteq heb je talloze sliders waarmee je de sound kunt beinvloeden. In het begin bewoog ik wat van die sliders op aannames wat die doen en in praktisch elke situatie vernielde ik de sound dramatisch en ik begreep er geen moer van. Dat moest dus opgelost worden en gelukkig hebben we youtube!

In de video hieronder wordt je geleerd hoe een piano werkt en hoe dit vertaald is in het model van pianoteq. Dus na drie kwartier kijken wist ik eindelijk dat het veranderen van 1 slider totaal geen zin hebt als je niet weet wat je doet, bijvoorbeeld de string lengte (bepaald door de grootte van je piano) heeft een desastreus effect wat je in het model weer moet compenseren met de octave tuning slider (zo werkt het in een echte piano ook). Dat wist ik niet natuurlijk en deze video leert je eigenlijk al die tricks en daardoor kun je na die video elke klankkleur piano designen op basis van je model.

De video kun je hier vinden:


Je eigen piano model ontwerpen
Dit gaat wat verder dan alleen de sound ontwerpen, in pianoteq kun je piano modellen combineren of morphen om zo een nieuw uniek model te ontwerpen waarin je weer alle sound parameters hebt. Dit is echt megagaaf in de praktijk. Je hebt de keuze tussen Morphen en Layering.

Layering: hiermee kun je per note range aangeven welk model je gebruikt, bijvoorbeeld wil je het laag tot C3 van de steinway D en van c3 en verder het zingerige hoog van een YC5, dan kun je dit gewoon doen in die layer mode en die kun je als een eigen preset saven.

Morphen: hiermee kun je tussen meerdere modellen morphen, dus stel je vindt de intimate Petrov mistral sound een mooie basis sound, maar je wil wat van de klank van de Steinway Hamburg D hierin terug laten komen dan kun je die 2 modellen kiezen en in realtime kiezen hoeveel procent je van elk model wilt gebruiken. Wil je een derde model erbij in betrekken dat kan ook prima. Daarna save je het nieuwe gemorphte model als je eigen model en vervolgens kun je weer het hele sound ontwerp op basis van dat nieuwe model gaan toepassen. Dit is voor sound designers echt een top feature, je kunt hier echt hele mooie piano sounds mee ontwerpen.

Velocity profile:
1 van de belangrijkste dingen is de velocity profile van je keyboard, deze kun je calibreren en dit maakt dag en nacht verschil in de speel ervaring. De profielen voor je keyboards kun je opslaan, voor veel bestaande keyboards zijn ze ook te downloaden (bijvoorbeeld voor mijn kronos 88 is er gewoon een velocity profile beschikbaar, maar voor mijn NI S88 MK3 was die er nog niet, dus dan moet je hem zelf handmatig calibreren via een proces in pianoteq).

NKS Support:
Pianoteq heeft standaard NKS support, dus op mijn NI S88 MK3 zie ik pianoteq gewoon verschijnen met 8 pagina's aan de belangrijkste controllers automatisch gemapped. Super handig en het maakt van mijn controller een mooie digitale piano met heel veel realtime instel mogelijkheden.


Dus al met al, je kunt alles hierboven prima doen in de pianoteq Standard trial om het eens uit te proberen. Mijn initiele indruk was niet al te positief maar na veel studie uren en inmiddels een goede controle over het programmeren vind ik dit de aanschaf meer dan waard!
 
tsjonge,
dit zijn een paar van de pianoteq 8 presets gespeeld door iemand die echt kan spelen :D
(* ik heb duidelijk nog een lange weg te gaan)

 
Back
Top