Piano Libraries favorieten

Klinkt als een plan dan! Ik heb geen Kontakt software. Is die piano voldoende met de gratis Kontakt Player? (en wat is Kontakt Player eigenlijk; een soort Native Instruments "host" platform dat tussen je DAW en het instrument nodig is?)
ja, die player is eigenlijk de sample player, enige wat je daar niet in kan is bijvoorbeeld extra insert effects (zoals EQ, of chorus) en mappings van de zones aanpassen, het is puur een player en dat is prima voor die sample libraries aangezien je toch niet zelf die player gaat uitbreiden in de meeste gevallen.

Die Native instruments kontakt libraries zijn sample libraries met wat scripting om er een instrument van te maken, maar de VST wrapper is dus die kontakt 7 player.
 
Ah da's wel de moeite die Alicia's Keys, ik kwam op €11,54 uit omdat ik nog wat 'virtual cash' in m'n account heb :)
 
Klinkt als een plan dan! Ik heb geen Kontakt software. Is die piano voldoende met de gratis Kontakt Player? (en wat is Kontakt Player eigenlijk; een soort Native Instruments "host" platform dat tussen je DAW en het instrument nodig is?)
Meestal staat er wel bij of het compatible is met de Kontakt player. Het is namelijk niet bij iedere Kontakt library dat het ook werkt met de player.
 
Meh, beetje mat pianootje.
mee eens, klinkt een beetje gedateerd en is minder geschikt als solo piano. Hij past wel mooi in R&B en pop mixen. Ik moet zeggen dat de pianoteq YC5 een stuk beter geschikt is, dit komt ook door de aanslag dynamiek en resonance modelling daarop. Maar goed aan de andere kant, 15 euro voor die alicia keys is natuurlijk een koopje, ik heb er de full price voor betaald toen die uitkwam en toch vrij lang met veel plezier gebruikt en uiteindelijk vervangen door andere libraries in de praktijk.

Wat nog wel een tip is, jij hebt de mk3 nu, het is voor de Native instrument pianos naar mijn mening erg belangrijk om de NI Komplete velocity profile te gebruiken, die kun je in al die NI piano libraries selecteren en dat speel verschil en daardoor ook de klank is dan behoorlijk anders.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Een paar jaar geleden heb ik een Zynthian / Raspberry Pi based module gekocht, speciaal voor Pianoteq. De demoversie van Pianoteq die ik daarvoor gebruikte overtuigde me genoeg. Sindsdien heb ik qua VSTs eigenlijk niks anders meer geprobeerd. Het speelt allemaal zo enorm lekker. Misschien beeld ik het me in, maar door die modeling lijken de VSTs "lichter" of soepeler te spelen.

Je hebt een enorme keuze aan piano's, sommige "perfect", andere "karaktervol". Ik gebruik zelf met name de Bechstein. Wat ook grappig is, is dat enkele presets geleidelijk overgaan van piano in een contrabassound. Met gesamplede piano's heb ik dit nooit gezien - alleen "splits", maar dat was altijd een beetje corny. Ook alle elektrische piano's zijn van hoge kwaliteit (Rhodes, Wurlitzer, clavinet, pianet, etc.) Zelfs de basisversie heeft voldoende mogelijkheden tot het aanpassen van de sound middels effecten, EQ, etc. Bovendien kan je met een regulier account ook de iOS app gebruiken. Ik heb onlangs een solo piano album opgenomen, geheel met Pianoteq, en vond het allemaal perfect werken.

De prijs is stevig, maar ik kan verder geen nadeel bedenken.
 
Heb maar weer 's een nieuwe aangeschaft, want je kunt nooit genoeg piano's hebben. :)
Maar oei oei wat is deze mooi. Is een gesampelde Fazioli. Net een paar uur zitten spelen en tweaken.

 
Heb maar weer 's een nieuwe aangeschaft, want je kunt nooit genoeg piano's hebben. :)
Maar oei oei wat is deze mooi. Is een gesampelde Fazioli. Net een paar uur zitten spelen en tweaken.

Even de demos geluisterd, ik moet zeggen deze heeft inderdaad wel een mooi eigen karakter en lijkt een mooie aanvulling op de bestaande sample piano's.

Ik heb inmiddels een bizarre hoeveelheid uur in pianoteq zitten. Ik vond het in begin niets maar zit nu op het punt dat ik het toch beter vindt voor veel piano stukken dan de gesamplede piano's. Bijvoorbeeld de Jazz arrangements van phillip keveren vind ik beter klinken via pianoteq dan op de sample piano's. Volgens mij komt dat doordat pianoteq zo bizar goed reageert op de dynamiek van je piano spel. Het voelt gewoon aan als een echte piano voor mij.

Aan de andere kant, voor producties klinken de sample piano's weer beter, ook niet zo gek natuurlijk aangezien daar elke noot tot in perfectie is afgeproduceerd voor de piano sound. Maar daar mis ik de dynamiek op de sound (leuk voorbeeld is de harmonische overtones in pianoteq aan de hand van hoe hard je de noot aanslaat).

Dus mijn conclusie tot nu toe is dat gesamplede piano's vaak wel beter klinken, maar dat pianoteq toch meer dat echte pianogevoel geeft als je speelt. Ik ben wel benieuwd hoe jij hier over denkt, met jouw pianoskills moet je naar mijn mening dit ook ervaren als je een paar uurtjes insteekt in pianoteq.
 
Dus mijn conclusie tot nu toe is dat gesamplede piano's vaak wel beter klinken, maar dat pianoteq toch meer dat echte pianogevoel geeft als je speelt. Ik ben wel benieuwd hoe jij hier over denkt, met jouw pianoskills moet je naar mijn mening dit ook ervaren als je een paar uurtjes insteekt in pianoteq.

Pianoteq schaf ik ook nog weleens aan. Afgaande op wat ik elders hoor en lees, denk ik dat je gelijk hebt. Ik twijfel er niet aan dat modelled piano's qua speelprestaties (nog) beter zijn. Misschien zal een combinatie van samples en modelling uiteindelijk het beste uitpakken.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik, sinds mijn laatste pianolessen van vele jaren geleden, zelden tot nooit meer op een échte piano speel, dus ik heb ook niet echt een helder referentiekader meer van hoe het zou "moeten" zijn.
 
Mijn verwachtingen van “digitale piano’s” zijn ook anders dan van akoestische. Waar ik het bij akoestische piano’s prima vind als de piano “karakter” / imperfecties heeft, heb ik bij VSTs en elektronische piano’s toch liever een zeer “smooth” klinkende piano.
 
Synthogy Ivory is al een keertje genoemd, maar onlangs is Ivory 3 uitgekomen. En dat is een combinatie van samples en modeling. Deze tutorial geeft een goed beeld:

Toevallig heb ik ook een Kawai VPC1, waarmee de plugin wordt gedemonstreerd, en volgens mij gaat het niet alleen om de kwaliteit van een plugin, maar ook om het keyboard! Omdat ik al een Ivory gebruiker ben is de upgradeprijs van 149 euro alleszins te doen, want hij klinkt fantastisch. (De tutorial is wel lang, maar je kan er makkelijk even doorheen lopen.)
 
heeft iemand ervaring met de Grotrian Piano in pianoteq?

ik heb een demo gehoord van dat piano model en die demo is geweldig (zie filmpje hieronder vanaf 1:17).
dus ik twijfel om die toe te voegen aangezien deze toch heel anders is dan de andere pianos in pianoteq en de demo in pianoteq is te beperkt om zelf een oordeel te vormen hierover. Dus iemand die dit model heeft en zijn ervaring kan delen?

 
Als het goed is kan je die proberen als trial? Je mist dan een paar noten, maar goed genoeg om een goed beeld te krijgen vind ik.
 
Als het goed is kan je die proberen als trial? Je mist dan een paar noten, maar goed genoeg om een goed beeld te krijgen vind ik.
ja dat klopt, en dat werkt ook goed voor de meeste modellen, maar voor die grotrian vind ik het niet echt overeenkomen met de demo in dat filmpje, komt ook omdat hij een gedeelte van die song in A phrygian speelt en als je dat naspeelt dan zitten die missende noten (vooral de Bb) net in dat pallet om een vergelijkbaar iets te krijgen en te weten of je hetzelfde sound pallet krijgt. Dus was meer benieuwd of anderen dat model hebben.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
nog een goede tip die geldt voor elke virtuele piano, iedereen weet wel dat je de velocity curves kan instellen op een sampled of modelled piano, maar wat houdt dat nou in een velocity curve en wat kun je daarmee als je op zoek bent naar een bepaalde piano sound. Ik interpreteerde het zelf altijd van hoe hard ik de noot aansla op een keyboard dat dat vertaald wordt naar luid een noot klinkt op een virtuele piano, maar dat is het helemaal niet. Wat je hier doet is de snelheid van de hamer instellen op basis van de waarde van hoe hard je de noot aanslaat. Als je dit eenmaal weet en onderstaand filmpje bekeken hebt dan maak je de ene piano sound na de andere. Ik kan nu precies die softness of hardness instellen op basis van de dynamiek van het spelen op een keyboard.

Aanrader om dit korte filmpje te kijken als je ook meer controle over de klank van je virtuele piano wil krijgen.
 
nog een goede tip die geldt voor elke virtuele piano, iedereen weet wel dat je de velocity curves kan instellen op een sampled of modelled piano, maar wat houdt dat nou in een velocity curve en wat kun je daarmee als je op zoek bent naar een bepaalde piano sound. Ik interpreteerde het zelf altijd van hoe hard ik de noot aansla op een keyboard dat dat vertaald wordt naar luid een noot klinkt op een virtuele piano, maar dat is het helemaal niet. Wat je hier doet is de snelheid van de hamer instellen op basis van de waarde van hoe hard je de noot aanslaat. Als je dit eenmaal weet en onderstaand filmpje bekeken hebt dan maak je de ene piano sound na de andere. Ik kan nu precies die softness of hardness instellen op basis van de dynamiek van het spelen op een keyboard.

Aanrader om dit korte filmpje te kijken als je ook meer controle over de klank van je virtuele piano wil krijgen.

Zeer instructief! Wel subtiel en het efect zal bij mij in de gehele mix snel wegvallen, maar voor pianosolo's zeker goed bruikbaar en hoorbaar. Bedankt!
 
Voorbeeld van de Xperimenta PF2 piano F (gesampelde Fazioli)

Rachmaninoff - Paganini Rhapsody 18th variation (fragment, W.I.P.)

Heb veel zitten tweaken en kwam uit op deze sound.
Zit ook een beetje EQ, kleine beetje compressie, beetje tape saturation en wat limiting op.

 
Voorbeeld van de Xperimenta PF2 piano F (gesampelde Fazioli)
gaaf zeg, dat dynamisch bereik is erg indrukwekkend! En dan ook nog Rachmaninoff spelen :D, dat is misschien nog wel indrukwekkender dan de sound :D


Ik heb ook even een voorbeeldje opgenomen van 1 van mijn new age sounds in pianoteq, ik ben een enorme fan van Soft Grands en Felt pianos en heb inmiddels de nodige 'midnight, soft, intimate en close' pianos geprogrammeerd in pianoteq.

In dit voorbeeld hoor je 1 van mijn presets die in dit geval gemaakt is met het NY Steinway Model D, ik heb dit model flink aangepakt, en dingen veranderd als de hardheid van de hamers, de resonance spectrum frequencies, de val snelheid van de hamers, de microfoon posities met veel aandacht voor phase correlation. Daarnaast heb ik de drie EQ's zo geprogrammeerd dat de nord soft grand sound (had ik geanalyseerd via audiolens) en daarna het EQ pallet in Pianoteq geprogrammeerd zodat het meer naar die soft sound toegetrokken wordt.

Als laatste een Pro-R2 reverb model gebaseerd op de Large & Near Impulse Response van de Bricasti M7 en ik had min of meer mijn favoriete soft grand in pianoteq zitten met een sound tussen een gewone piano en een felt piano.

Dan klinkt die zo:
 
Mooi zeg! Zowel het geluid als het spel.
Zodra je aan die softe klank gewend raakt, moet je daarna echt ff schakelen bij het horen van meer reguliere piano klanken. :)

Ik zat onlangs nog ff te spelen met een Felt piano van Strezov Sampling, The Felt Seiler. Free edition.
Ook het proberen waard. Erg mooi op zich. Wel iets teveel hammer noises naar mijn smaak.
 
Back
Top