Piano Libraries favorieten

Heb ook al een tijdje interesse in Pianoteq, maar ik wacht wel even op een sale denk ik. De huidige prijzen zijn stevig en ik herinner me ze voor fors minder gezien te hebben.
 
Heb ook al een tijdje interesse in Pianoteq, maar ik wacht wel even op een sale denk ik. De huidige prijzen zijn stevig en ik herinner me ze voor fors minder gezien te hebben.
Ja prijzen zijn best hoog inderdaad, 269 voor de standard versie, daar krijg je dan wel drie piano's bij die je zelf uit kunt zoeken. De sales zijn in de zomer en op black friday, dan geven ze 20 procent korting, wat best veel is als je kan wachten :)

Wat je ook wel eens ziet in de forums daar zijn mensen die hun licentie verkopen, ik heb de standard daar voorbij zien komen voor 200 euro, nadeel is dan wel dat je niet zelf je piano modellen uit kunt kiezen maar verplicht die drie die die persoon heeft uitgekozen, als dat de modellen zijn die je zelf op het oog hebt dan is dat prima natuurlijk, maar anders toch een beetje zonde. Aan de andere kant als je eenmaal die standard hebt kun je gewoon een nieuw piano model kopen voor maar 49 euro. Dat is natuurlijk wel heel mooi.

Ik ben inmiddels behoorlijk ver in die modeling engine, mijn referentie punt is voornamelijk sample libraries (alhoewel ik wel les heb gehad op upright pianos and vroeger hadden we een upright piano in huis), maar op concert grands heb ik nooit gespeeld. Het grote verschil in aanpak van pianoteq is dat je de piano speelt alsof je die in een echte ruimte speelt, dus je hoort de sounds via microfoons, dat is bij gesamplede pianos ook zo, maar die samples zijn helemaal geprocessed met EQ, compressors, reverbless, etc.

Dat maakt de sound enorm anders, dat kun je heel simpel veranderen door de binaural optie te kiezen die de microfoons uitschakelt en meer naar de pure piano sound gaat (meer vanuit de player positie). De microfoons maken een groot verschil in pianoteq, je hebt de keus uit verschillende soorten microfoons en je kunt er maximaal 5 plaatsen. Daar kun je ook de standaard truukjes mee toepassen zoals bijvoorbeeld een microfoon achterin onder de piano om de bas sound in het sound pallet op te nemen, of een omni microfoon op grote afstand om een slap reverb toe te voegen. Ook de positie van de microfoons maakt een wereld van verschil, evenals de piano deksel opening.

Wel viel mij een soort van phasing op in sommige situaties, dit wordt veroorzaakt doordat elke microfoon een gedeelte van de sound oppakt van de andere microfoon, dat kun je simpel instellen om dat niet te doen, en dat maakte voor mij de sound een stuk prettiger om naar te luisteren. Waarschijnlijk hoort dit wel zo te zijn dat elke microfoon ook de sound oppakt die al door een andere microfoon wordt opgepakt maar voor mij vond ik het prettiger om uit te schakelen (tot nu toe, want dat veranderd nogal eens.

Een ander ding die mij opviel is dat harmonische overtones, die zijn met name voor de 5th en 7th harmonic overtone wel erg overdreven, kun je overigens simpel aanpassen in de harmonic overtones spectrum op je tuning settings waar je voor de eerste 8 harmonic overtones de levels individueel kunt afstellen.

als laatste de reverb,
praktisch elke piano preset heeft een reverb instelling, ik vind die reverb niet zo heel goed om eerlijk te zijn, maar ik kwam erachter dat je je eigen IR reverb models kunt importeren in pianoteq en ik heb de gratis Bricasti M7 Impulse models die ik al gebruikte, dus dat maakte een wereld van verschil, met name de 4 channel IR models, zijn erg goed!

die IR impulses van Bricasti kun je hier downloaden (werken in elke IR reverb): Bricasti M7 impulse response files - Samplicity
 
Laatst gewijzigd:
Voor wie een koopje zoekt, momenteel slechts € 19


Zal niet de meest uitgebreid gesampelde piano zijn, maar klinkt wel goed. Warm en karaktervol.
In dat 2e voorbeeld (Nocturne Op. 62) vind ik 'm toch echt mooi eigenlijk.
Naja ik koop 'm gewoon voor dat bedrag!

De korting is inmiddels vervallen, nu $ 79.
Heb 'm nog wat meer getest. Het is een mooie virtuele piano, vooral omdat ie echt een eigen, afwijkend karakter heeft (kleine vleugel i.p.v. grote). Dat maakt de klank wat "kleiner" en vooral in de lagere octaven hoor je dat het een beetje richting de klank van een upright gaat.
Leuk ding dus, maar uiteindelijk kan ie qua detailniveau en speelbaarheid niet op tegen de Ravenscroft 275 of Garritan CFX, maar die zijn dan ook meer dan 2x zo duur.
 
als laatste de reverb,
praktisch elke piano preset heeft een reverb instelling, ik vind die reverb niet zo heel goed om eerlijk te zijn, maar ik kwam erachter dat je je eigen IR reverb models kunt importeren in pianoteq en ik heb de gratis Bricasti M7 Impulse models die ik al gebruikte, dus dat maakte een wereld van verschil, met name de 4 channel IR models, zijn erg goed!
Ik gebruik eigenlijk zelden ingebouwde reverbs van plugins tenzij ze of heel goed zijn of iets extra doen (onderdeel van de modelling oid). Is er een voordeel om IRs te importeren of kun je er net zo goed een fijne reverb als Altiverb achter zetten?
 
Ik gebruik eigenlijk zelden ingebouwde reverbs van plugins tenzij ze of heel goed zijn of iets extra doen (onderdeel van de modelling oid). Is er een voordeel om IRs te importeren of kun je er net zo goed een fijne reverb als Altiverb achter zetten?
als het je gaat om een echte productie dan zou ik altijd een externe reverb erachter zetten, altiverb is ook wel een monster van een reverb, dat ga je niet voor elkaar krijgen met alleen die paar parameters in pianoteq.

Waar die IR import voor handig is, is voor als je gewoon piano speelt, doordat je de IR reverb al in de preset hebt zitten kun je heel simpel wisselen tussen je eigen presets al naar gelang het stuk wat je speelt, ik heb meerdere eigen presets nu in pianoteq voor klassieke, ambient, jazz en ander type stukken, varierend van helder tot donkere type pianos. En dan is het super handig dat je niet eerst naar je DAW hoeft om weer met een reverb te spelen om die in te stellen, het is preset laden (gaat binnen een halve seconde) en alles staat goed. In dat soort situaties is het fijn om de Bricasti reverb models al in pianoteq zelf te hebben. Die zijn dan ook echt gekoppeld aan die specifieke piano preset. Maar voor producties zou ik altijd gaan voor die externe reverb, daarin heb je veel meer mogelijkheden, zeker met zo'n altiverb!

Nog een leuk weetje, als je een ipad hebt kun je gratis de PianoTeq Ipad versie downloaden, die koppel je aan je moddart account en vervolgens heb je op je ipad ook al je piano models. Super handig als je die koppelt aan een extern keyboard en zo heb je altijd als je op pad bent pianoteq bij je. Het werkt fantastisch overigens.

Daarnaast dit weekend nog een extra piano model gekocht, de Steingraeber grand piano en holy canoly, wat klinkt die goed zeg, als je daar de chopin nocturnes mee speelt, dat zingt erover, zo mooi!

Ook nog een hele leuke toevoeging is dat je aan je sample piano libraries de resonantie models van pianoteq kan toevoegen, ik zag daar een video over waarin ze dit met keyscape doen en dat is ook een hele mooie manier om je bestaande sample libraries uit te breiden met physical modelling features.

hierin wordt het gedemonstreerd
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Toffe thread! Leuk om zoveel waardevolle info en tips lezen.

Mijn favoriete piano Libraries:

Spectrasonics - Keyscape
Je moet altijd nog wel het een en ander tweaken aan de sounds om ze naar smaak te krijgen, en ook de instellingen van de velocity curve heeft veel impact op hoe ze klinken. Maar uiteindelijk is het gewoon een enorm goed gesampelde piano's, heel goed in balans. Er zitten hele vette presets in, vooral de Cinematic en Indie-wash klinken heel misterieus door de toffe reverbs.

Nord Stage 3
Favoriete sounds:
- Royal Grand 3D
- Mellow Upright
Omdat ik veel live speel zijn dit nagenoeg altijd mijn go-to sounds (ook in mijn studio projecten). De Royal Grand 3D klinkt gewoon.... royaal! Klinkt gebalanceerd van laag tot hoog, de sound is lekker breed en dichtbij (vooral op de koptelefoon), mixt bijna altijd goed op het podium, en ook in mijn muziek.
De Mellow Upright is een Bosendorfer C130, maar hij klinkt bijna als een vleugel. Enorm veel body, dichtbij. Met een dikke lading reverb erop is deze fantastisch voor ballads en ambient achtige muziek (te gekke combi met de Strymon BigSky).

Een piano klinkt voor mij goed als deze van laag tot hoog in balans is; het valt mij op dat veel piano samples in het hoog dun of levenloos gaan klinken (ook bij sommige piano samples van Nord).
En alleen deze twee libraries? Ja, alleen deze twee, want meer heb ik er niet :D. Gek eigenlijk, omdat je zou verwachten dat iemand met piano als basis-/hoofdinstrument misschien wel veel verschillende piano's wil hebben. Nou nee dus ;); ik ben vooral altijd op zoek geweest naar de meest natuurgetrouwe sound om (live) mee te spelen, en heb lang geroepen dat ik naast m'n stage piano niks anders nodig heb. Nu ben ik de laatste jaren meer aan het afwisselen, zowel live en in mijn eigen projecten vandaar ook Keyscape (gewoon een must-have voor elke toetsenist).
Anyway, die Noire klinkt te gek, ga ik me misschien eens in verdiepen.
 
Nord Stage 3
Favoriete sounds:

- Mellow Upright

De Mellow Upright is een Bosendorfer C130, maar hij klinkt bijna als een vleugel. Enorm veel body, dichtbij. Met een dikke lading reverb erop is deze fantastisch voor ballads en ambient achtige muziek (te gekke combi met de Strymon BigSky).
Die klinkt echt fantastisch die mellow upright op de stage 3.

Hij klinkt zo op het eerste gezicht enorm naar mijn nieuwe favoriete pianoteq piano de Steingraeber.

 
Die klinkt echt fantastisch die mellow upright op de stage 3.

Hij klinkt zo op het eerste gezicht enorm naar mijn nieuwe favoriete pianoteq piano de Steingraeber.


De Steingraeber klinkt mooi! Ik snap wat je bedoelt, ze hebben zeker wel wat van elkaar weg. Verschil is denk ik dat de Mellow Upright van Nord ook bij een harde aanslag nog vrij mellow blijft klinken; de Steingraeber lijkt daarin wat feller te worden.
 
De Steingraeber klinkt mooi! Ik snap wat je bedoelt, ze hebben zeker wel wat van elkaar weg. Verschil is denk ik dat de Mellow Upright van Nord ook bij een harde aanslag nog vrij mellow blijft klinken; de Steingraeber lijkt daarin wat feller te worden.
dat klopt, maar dat is het mooie van physical modelling. Je kunt dit heel simpel aanpassen hoe het gedrag is. Hiervoor heb je bij de Steingraeber een aantal opties:

- op de echte Steingraeber piano hebben ze een techniek ingebouwd die de naam: Mozart Rail heeft, wat deze doet op de echte piano is het toetsenbord verlagen waardoor de aanslag minder hard wordt omdat je hem minder ver kunt indrukken en dit resulteert in een softere piano sound (ook in het hoog). In het Physical Model is dit pedal ook nagebouwd en dit werkt echt perfect hiervoor.
- je kunt in pianoteq de hardheid van de hamers instellen voor drie velocity ranges: Piano, Mezzo en Forte, dat betekent dat je ervoor kunt kiezen om bijvoorbeeld bij Forte alleen de hamer softer kan maken wat dus ook resulteert in een softere sound bij het harder aanslaan van de hoge tonen
- Je kunt in pianoteq ook een ander type velocity profiel bij een preset vastleggen. Dit wordt veel toegepast om bijvoorbeeld de curve af te zwakken hoe harder je speelt
- je kunt in pianoteq daarnaast ook nog een Felt layer positioneren, de dikte en positie van het felt kun je instellen om de toon te dempen. Ik gebruik dit met name voor de intimate midnight piano sound, dan zet ik de felt dikte op 0.10 en dan blijft het helder maar het dempt net die harde aanslag kwa sound.

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes van wat je er in kunt doen, dus die sound kun je echt helemaal modellen naar je eigen idee en natuurlijk ook per range van je keys (dus alleen hoog of alle keys). Dus die sound krijg ik wel voor elkaar (heb ik eigenlijk al gemaakt).

Maar ik had de mellow upright van de Nord nog nooit gehoord, maar dat is echt volledig mijn type sound kwa piano's. Echt bloedmooi!
 
Als tijd heb ga ik zeker eens in Pianoteq duiden, had er nog niet bij stil gestaan wat daarin mogelijk is, de demo's klinken tof.
Ik vind de Mellow Upright vooral tof in ballad/ambient achtige dingen, en ook in mijn jazzcombo gebruik ik 'm met enige regelmaat. Wat wel eens lastig kan zijn is om 'm meer hoog in de mix te geven als hij te tof klinkt. Dan is een andere sample soms een betere keuze, of ik haal 'm door m'n Gainlab Audio Empress EQ met tubeboost heen voor wat extra harmonischen.

Ik heb de Mellow Upright o.a. gebruikt in de track Eclipse:
 
Ik heb de Mellow Upright o.a. gebruikt in de track Eclipse:
mooie track hoor, met name de akkoord progressies aan het einde, die mellow upright is inderdaad perfect voor deze stijl.
 
Ik heb sinds gisteren de Native Instruments Komplete Kontrol S61 MK3, maar dat maakt ook wel een fijn verschil met piano plugins zeg. Heerlijk keybed en eindelijk 61 keys (mijn vorige controller had er 49, maar 73 lijkt me nog mooier eigenlijk). NI Noire op dit keyboard voelt echt als een supermatch, NKS bediening op de controller zelf en het keyboard is gevoelig genoeg om heel expressief te kunnen spelen. Voelt als een serieuze upgrade tov de Roland A49 die ik hiervoor gebruikte.
 
Ik heb sinds gisteren de Native Instruments Komplete Kontrol S61 MK3, maar dat maakt ook wel een fijn verschil met piano plugins zeg. Heerlijk keybed en eindelijk 61 keys (mijn vorige controller had er 49, maar 73 lijkt me nog mooier eigenlijk). NI Noire op dit keyboard voelt echt als een supermatch, NKS bediening op de controller zelf en het keyboard is gevoelig genoeg om heel expressief te kunnen spelen. Voelt als een serieuze upgrade tov de Roland A49 die ik hiervoor gebruikte.
ja klopt vind ik ook, er is ook een velocity profile voor die mk3 (kun je op de eerste pagina in noire kiezen bij settings)!

ik heb hier de s49 mk2, de s61 mk2 en de s88 mk3, maar die mk3 is alsof je ineens een hardware apparaat hebt met die full kontakt 7 integratie, het is echt impressive. Helemaal als je flink gebruik maakt van je eigen kontakt user presets (die zijn heel simpel te browsen op de mk3 nu) en dan laadt hij ook automatisch de bijbehorende instance. Wat je op de mk3 ook kunt doen is bijvoorbeeld een piano library in kontakt laden en vervolgens een reverb erachter, op de mk3 kun je dan gewoon in realtime switchen tussen die 2 instances inclusief de volledige kontrol mapping.

Dat keyboard op de s88 is trouwens ook een aanrader, ik vind hem veel fijner spelen dan mijn kronos 88 keys bijvoorbeeld.

Zijn er dan geen nadelen? Nou echt wel! Bijvoorbeeld de Mk3 S88 die ik kreeg moest eerst geupdate worden voordat je die kunt gebruiken (er moet een firmware in geladen worden), op zich prima, alleen dat werkt dus voor geen meter op windows 10. Ga je dan naar hun site toe, dan krijg je als tip, vindt iemand in de buurt met een MAC dan kan het wel :D, gelukkig is het op te lossen door de driver zelf te verwijderen tijdens de install (staat wel een user post van ergens op hun forum), maar het verdient zeker niet de schoonheidsprijs.

Ander nadeel, ik gebruik een Yamaha Half Pedal FC3A, als je die instelt dan is de polariteit altijd omgewisseld, dus niet ingedrukt geeft het signaal dat je de noot ingedrukt houdt. Dat kun je wel switchen in de mk3 settings, maar dat werkt niet. Hun oplossing, we weten het, kunnen we niet oplossen, koop maar een roland half pedal die werkt wel :D

Dus dat soort dingen geeft aan dat het echt wel nog in ontwikkeling is, maar goed, als je het eenmaal aan de praat hebt dan is het wel zeer indrukwekkend kwa keyboard!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Haha, ja dat probleem met het FC3 pedaal liep ik ook tegenaan. Gelukkig had ik nog een brak antiek sustain pedaaltje liggen dat het wel goed doet. Was bij mij ook wat gedoe om alles aan de gang te krijgen, ik kocht een B-Stock bij Bax waarvan de vorige eigenaar al de serial had geregistreerd. Nu was ik niet buitengewoon geinteresseerd in de uitgeklede instrumenten aangezien ik Komplete 14 en Maschine 2 al heb, maar pas nadat NI de serial had vrijgegeven en ik hem kon registreren kon ik die Hardware Control Service downloaden waarmee al dat NKS gedoe werkt. Enfin, het is nu allemaal up & running en ik vind het wel heel mooi spul allemaal.
 
Ik was dit weekend bezig met het spelen van de songs uit een songbook van sarah mclachlan en die staat wel bekend om haar afwijkende piano tuningen op songs (met als meest heftige uitschieter: Last dance). Aangezien je in pianoteq het temperament eenvoudig kunt aanpassen heb ik wat geëxperimenteerd met temperament settings en dit haalt uiteraard direct de perfectie uit je piano wat ik wel kan waarderen.

Mijn favoriete temperament presets zijn:
  • Kirnberger III temperament
  • Werckmeister III

Vooral de eerste is perfect voor veel van de Bach stukken of voor de Sarah Mclachlan stukken als je iets moderners wil spelen.

Maar ik was wel benieuwd, gebruiken jullie alternatieve temperamenten voor bepaalde componisten en/of songs en zo ja welke?
 
Ik heb een paar jaar terug Noire gekocht (met een 50% korting tijdens een actie), vond het altijd al een zeer mooie klank hebben (ook grote Nils Frahm fan) en zelfs inspirerend. Mijn kunde op het klavier is zo goed als onbestaande, dus het zijn vooral ambient, "verstilde" sounds die ik van een piano VST wil, en daar is Noire echt wel super voor.
 
Ik kreeg een e-mailtje van Plugin Boutique dat het Kontakt instrument Alicia's Keys (no joke) in de aanbieding is voor € 15,13. Klinkt op de website wel goed, maar of dit werkelijk de plugin is.... Jullie idee/ mening over deze plugin?
Ik heb zelf thuis een Kawai elektrische piano (ES110) en die heeft midi-in/out. Ik vroeg me af of die goed als controller kan dienen voor een piano plugin, en zo ja, of bovengenoemde een goede 1e plugin kan zijn?
 
Ik kreeg een e-mailtje van Plugin Boutique dat het Kontakt instrument Alicia's Keys (no joke) in de aanbieding is voor € 15,13. Klinkt op de website wel goed, maar of dit werkelijk de plugin is.... Jullie idee/ mening over deze plugin?
Ik heb zelf thuis een Kawai elektrische piano (ES110) en die heeft midi-in/out. Ik vroeg me af of die goed als controller kan dienen voor een piano plugin, en zo ja, of bovengenoemde een goede 1e plugin kan zijn?
Ik heb die ook, die klinkt behoorlijk goed, hij is gesampled van een yamaha C3 en voor 15 euro (wat een belachelijk lage prijs) een no brainer. Wel vind ik de reverbs erin helemaal niks, dus een externe reverb is wel aan te raden (of gewoon droog spelen).

niet twijfelen, voor 15 euro gewoon doen :)
 
Klinkt als een plan dan! Ik heb geen Kontakt software. Is die piano voldoende met de gratis Kontakt Player? (en wat is Kontakt Player eigenlijk; een soort Native Instruments "host" platform dat tussen je DAW en het instrument nodig is?)
 
Back
Top