Reverb

Ik gebruik in ableton sonnox reverb en bij m’n opname soms wat uit m’n Digitakt of tone. Ableton heb ik net dus de reverb uit ableton heb ik nog niet geprobeerd ;)
 
ik ben grote fan van veergalmen. software eigenlijk alleen bij afmixen ( bv combinatie altiverb en trueverb ).

heb een klein eurorackje en daarin zit de intellijel veergalmmodule , met een ander veer die meer richting synthi gaat.( de originele veer is ook oké, maar dit vond ik net wat mooier)
achter de ms-20 staat een jptr kaleidoscope gitaarpedaal, een soort veergalm emulator ding . dat kan vet gaan.
de Moog Grandmother heeft de digitech polara , een reverb gitaarpedaaltje met een lexicon chip erin.
over de mixer van al dit moois staat via de send een oude Fairchild veergalm
en dan staan er nog ergens twee cheapo Korg drv2000"s te galmen : 1 voor achter het cx3 orgel met de cls223lesley , en de ander achter de Roland w30 sampler (prima voor die 80"s sounds )

zo maak ik de galm.
laatste tijd gebruik ik ook wel vaker een beetje Delay in combinatie, om de ruimtelijkheid verder wat in te kleuren.zo staat er bv tussen de Grandmother en de polara een tientjes Delay gitaarpedaaltje .
 
Als maker van trance muziek, waar de reverb een belangrijk element is, heb ik hier vorig jaar diep onderzoek naar gedaan. Heb de meestbekende, van de goedkoopste tot de duurste, getest om te kijken welke ik wilde hebben. Hier uit zijn er drie overgebleven die ik persoonlijk erg fijn vind.


Raum (Native Instruments)
Gekocht voor de freeze functie en is een reverb die ik er vaak snel bij pak wanneer ik direct een ...

Even een kleine soort van test gemaakt van alle drie de reverbs die ik gebruik zodat je de verschillen mooi kunt waarnemen.

Eerst hoor je een clap met decay op 0.7 sec, dan normaals de clap met de decay 2 sec. Vervolgens een pluck met de decay op 7 seconde en als laatste een arp met de decay op 7 seconde. De volgorde van de reverbs zijn Raum, SP2016 en de LX480 v4. Geprobeerd ze zoveel mogelijk op elkaar doen laten lijken, als in modulaties uit, eq open, etc. Voor de Raum heb ik de Airy gebruikt, bij de SP2016 de Modern Stereo Room en bij de LX 480 Plate/Room. De reverbs zijn als insert effect gebruikt.
 

Attachments

  • Reverb Test.mp3
    3,2 MB
Ik gebruik in ableton sonnox reverb en bij m’n opname soms wat uit m’n Digitakt of tone. Ableton heb ik net dus de reverb uit ableton heb ik nog niet geprobeerd ;)
Is de reverb van Sonnox goed? Bij Pluginboutique is hij in de aanbieding net nog 3 plug-ins in een bundel
 
ik gebruik de Ableton reverb zo nu en dan.
Hij klinkt als uhhh reverb.
Maar werkt wel.
niets bijzonders maar ook niet slecht.

Een heel goede reverb klinkt heel vol maar niet dik zodat je mix dicht slijkt.

Reverb is wel echt iets om te leren.
Aan de ene kant is het een effect en aan de andere kant is het een pure mixtool waarmee je de plaats van een sound van voor naar achteren bepaald.

als effect ben ik helemaal gek van veren galmen. doe kun je ook lekker driven.
en veren galm icm een hifi verb... heerlijk

maar goed vergeet ook niet delays.
 
Is de reverb van Sonnox goed? Bij Pluginboutique is hij in de aanbieding net nog 3 plug-ins in een bundel
ja mooie reverb! Ben er erg blij mee, had m voor 35 ofzo…
 
Meestal gebruik ik...

19 inch rack:
Roland DEP 3, DEP 5 en SRV 2000
Tegeler Raumzeitmaschine

Eurorack:
Erica Blackhole DSP
Erica Pico DSP

Software:
Bitwig standaard Reverb
Eventide Blackhole & Spring
Arturia Rev Plate-140
Valhalla Shimmer

En de spring reverb van de arp 2600

Lijkt een hele berg maar meestal gebruik ik maar heel weinig reverb, het mag er zijn maar sound die alleen maar bestaat uit reverb ben ik niet zo van.
 
Ik moet ineens denken aan een geintje wat ik een paar keer gebruikt heb met een 100% wet reverb:

Ik heb wel een paar keer een synth in ableton gezet met een 100% wet reverb erachter (liefts een hele extreme hoorbare, misschien met shimmer).
En dan vervolgens in een instrument rack geplaatst.
Vervolgens een copy van de synth in dat zelfde rek geplaatst zonder die reverb erachter om dan als dry signal erbij gemixt te kunnen worden.

daarna allerlij effecten loslaten op het reverb signaal zonder aan het droge signaal te komen. (trance-gates, distortion, delay, pitchshift (maak je eigen shimmer achtig idee), je kan van alles bedenken).
Extra leuk omdat je op deze manier ook het droge signaal (in de vorm van die copy zonder de reverb) kunt bewerken (in de synth zelf, of met effecten erachter in ableton) zonder dat de reverb veranderd, kun je best gekke dingen doen.
 
PRO-R2 voor een warme en wat meer subtiele reverb
Ik heb ook heel veel reverbs en dit weekend de pro-r2 uitgeprobeerd, ik heb de Pro-R al jaren dus dacht dat de overgang best meeviel.

Maar goeie genade, wat een upgrade is dit zeg, niet zozeer de kwaliteit, het modern algoritme is 1 op 1 hetzelfde, (als je dezelfde preset gebruikt en de phase omdraait van de Pro-R tov de Pro-R2 dan hoor je zelfs niets, dus die is 100 procent hetzelfde. Dat vintage model is erg fijn, geeft net dat oude randje over het reverb signaal.

Maar goed, dat is niet waar die pro-r2 mij zo heeft verbaast, maar wat er nieuw is, is dat hij IR models kan importeren en die vertaald naar een Pro-R2 algoritmisch model. En dat doet die belachelijk goed viel me op. Ik had bijvoorbeeld de Bricasti M7 reverb models erin gezet en die vergeleken met de Reverberate 3 Bricasti M7 models. De vertaling kwam naar het Pro-R2 algoritme kwam heel erg overeen, op 1 belangrijk detail na. In reverberate 3 (en ook wel andere IR reverbs) zit er altijd een wat metaal achtige tail op de reverb (niet helemaal juist omschreven, maar een betere omschrijving weet ik niet). Deze is uiteraard in de Pro-r2 helemaal weg aangezien je daar met een algoritmisch model werkt.

En dat heeft grote voordelen, ineens heb je al die mogelijkheden die je normaal niet hebt met IR models en het klinkt allemaal zo smooth, echt enorm indrukwekkend. Daarna dacht ik, ik ga een stap verder, dus heb 1 van die bricasti models gepakt, die in paulstretch getimestretched tot 20 seconden en dit nieuwe IR model geimporteerd in de Pro-R2, nou dat is echt instant ambient, dat werkt super goed!

Vervolgens de lexicon models geimporteerd en op vintage model gedraaid en dat komt toch ook allemaal akelig dichtbij op die manier. Of te wel, binnen een dag direct die update maar gekocht, voor mij echt een enorme upgrade op deze manier.
 
maar wat er nieuw is, is dat hij IR models kan importeren en die vertaald naar een Pro-R2 algoritmisch model. En dat doet die belachelijk goed viel me op.
Hierover gesproken. Ik ben al een tijdje op zoek naar een stapel IR models om deze in te laden, ik heb ze nog steeds niet gevonden in de juiste format helaas. Is er ergens een site aan te raden waar ze te downloaden zijn?
En ja inderdaad is PRO-R2 wel echt een topper, ik gebruik hem ook een stuk vaker dan deel 1.
 
Hierover gesproken. Ik ben al een tijdje op zoek naar een stapel IR models om deze in te laden, ik heb ze nog steeds niet gevonden in de juiste format helaas. Is er ergens een site aan te raden waar ze te downloaden zijn?
En ja inderdaad is PRO-R2 wel echt een topper, ik gebruik hem ook een stuk vaker dan deel 1.
de bricasti M7 IR models die ik heb gebruikt in Pro-R2 kun je hier downloaden:
Bricasti M7 impulse response files - Samplicity
 
Ik moet ineens denken aan een geintje wat ik een paar keer gebruikt heb met een 100% wet reverb:

Ik heb wel een paar keer een synth in ableton gezet met een 100% wet reverb erachter (liefts een hele extreme hoorbare, misschien met shimmer).
En dan vervolgens in een instrument rack geplaatst.
Vervolgens een copy van de synth in dat zelfde rek geplaatst zonder die reverb erachter om dan als dry signal erbij gemixt te kunnen worden.

daarna allerlij effecten loslaten op het reverb signaal zonder aan het droge signaal te komen. (trance-gates, distortion, delay, pitchshift (maak je eigen shimmer achtig idee), je kan van alles bedenken).
Extra leuk omdat je op deze manier ook het droge signaal (in de vorm van die copy zonder de reverb) kunt bewerken (in de synth zelf, of met effecten erachter in ableton) zonder dat de reverb veranderd, kun je best gekke dingen doen.
meer doen dus :)
mijn beste comments op een snare ooit track, was 100% wet snare :=D
 
probeer tegenwoordig het liefst zo veel mogelijk op hardware te doen dat vind ik wel zo makkelijk met alles hands on hebben, ben erg fan van mijn empress reverb pedal, heeft eigenlijk alles van volle reverbs tot zwaar gemoduleerde geluiden en is makkelijk de presets aan te sturen met mijn footswitch zodat ik op mijn stand lekker met draai knopjes kan pielen als ik wil.
mijn modwave heeft ook een goed klinkende reverb ingebouwt alleen is deze helaas wel echt zwaar kut om te tweaken, moet je op je pc presets maken (zitten er al wel een hoop op ook) maar kan dus een heel gepiel zijn om de goeie te vinden en naar mijn weten kun je ook niet zien op de modwave zelf wat de values onder deze preset zijn uds is erg op gehoor.

voor software ben ik erg fan van Raum (NI) omdat ik vaak spacey/vreemde geluiden gebruik en deze plugin daar erg leuk op klinkt/toevoeging op maakt, af en toe wil ik ook nog wel eens galactic van cherry audio gebruiken voor een pad. LX480 essential heb ik ook nog maar die gebruik ik eigenlijk nooit aangezien ik die meestal niet zo bij mijn geluiden vind passen meer een clasieker
 
wow dat zijn er nogal wat. Thanks!
ja, dat zijn er heel erg veel inderdaad, en ze werken allemaal erg goed!

Ook een leuke en goede tip is om je eigen IR models te maken, Dat is eigenlijk heel eenvoudig, volgens mij gebruik jij ableton toch?
- In ableton bouw je dan de effect chain in 1 van de send channels, bijvoorbeeld een reverb met een filtered sustain (of dingen met granular werken ook heel goed) in send channel A.
- maak vervolgens een nieuw audio channel aan
- druk op CTRL F en zoek op device: IR Measurement device
- zet nu de input op IN van dat audio channel en zet Send LEVEL A op maximum
- druk in het IR measurement device op impulse (of sweep afhankelijk van je voorkeur), ik gebruik meestal impulse
- als dit klaar is (duurt een seconde of 10) druk je in het measurement device op save

Nu heb je je eigen IR model van je effect chain gemaakt en die kun je gebruiken in je IR reverb of in PRO-R2, werkt echt goed, zo heb ik IR models van Eventide black hole, valhalla supermassive, Seventh heaven, etc gemaakt om toe te voegen aan mijn eigen reverbs.

Het is echt heel eenvoudig om te doen en je kunt daar echt helemaal los mee gaan in je effect chains (zoals delays in je reverb channel, of chorus of saturation, je hoort al dit soort dingen terug in je IR effect).
 
Ik vind Babyaudio heel goed in FX (synth BA-1 is echt minste product van ze) maar schijnt update te komen.
Heb de hele set.

Moet zeggen dat de Eaganmatrix ook wel gaaf is als FX maar nog te weinig mee gedaan. Kies toch meestal voor in Daw FX.

Wat ik zelf niet heb omdat ik tevreden maar maar wel zou aanraden in soft om een keer te demo testen:

SSL plate reverb. (99,-)

Liquid sonics Seventh Heaven Pro. (299,-)
 
ja, dat zijn er heel erg veel inderdaad, en ze werken allemaal erg goed!

Ook een leuke en goede tip is om je eigen IR models te maken, Dat is eigenlijk heel eenvoudig, volgens mij gebruik jij ableton toch?
- In ableton bouw je dan de effect chain in 1 van de send channels, bijvoorbeeld een reverb met een filtered sustain (of dingen met granular werken ook heel goed) in send channel A.
- maak vervolgens een nieuw audio channel aan
- druk op CTRL F en zoek op device: IR Measurement device
- zet nu de input op IN van dat audio channel en zet Send LEVEL A op maximum
- druk in het IR measurement device op impulse (of sweep afhankelijk van je voorkeur), ik gebruik meestal impulse
- als dit klaar is (duurt een seconde of 10) druk je in het measurement device op save

Nu heb je je eigen IR model van je effect chain gemaakt en die kun je gebruiken in je IR reverb of in PRO-R2, werkt echt goed, zo heb ik IR models van Eventide black hole, valhalla supermassive, Seventh heaven, etc gemaakt om toe te voegen aan mijn eigen reverbs.

Het is echt heel eenvoudig om te doen en je kunt daar echt helemaal los mee gaan in je effect chains (zoals delays in je reverb channel, of chorus of saturation, je hoort al dit soort dingen terug in je IR effect).
ik gebruik Bitwig maar ik zal eens checken hoe dat daarin gaat. thanks.
 
De Roland dep-3 is al jaar en dag mijn go-to reverb. Voor mijn gitaar gebruik ik nu een RV6 en daarnaast een berg springreverbs. Maar die DEP-3 zit al meer dan 20 jaar standaard op 1 van de auxilary channels op mijn mixer
 
Hehe ik heb nog zoveel te testen dat ik al lang moest stoppen met werken én 100 worden om t allemaal ooit getest te hébben :D
Daarvoor zijn presets de oplossing. Maar je hebt een punt. Vroeger had ik 3 synths en een Tascam 8-track en 2 effect pedaale... Dus veel vijzen was de boodschap. Nu heb ik 100 synths (inclusief software) en 1.000.000. presets.

Maar eigenlijk heb je maar 3 hardware FX bakken nodig : Eventide H3000, een Lexicon 480 en een TC2290. Over software revebs.. tja, je verzuipt zo wat in de mogelijkheden.
:dubbel:
 
Back
Top