Effectbakkensaturatie

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
398
Locatie
Amsterdam
Misschien ben ik hier enorm spuit elf. Maar ik heb een tijdje geleden een Microverb gekocht (de oudste) voor de heerlijke reverb-presets.

Nu gooi ik net even m'n RY30 erdoorheen en push de input vol in het rood. Wet/dry op 0. Klinkt gewoon goed, supervette saturatie! Je kan natuurlijk ook nog spelen met de wet/dry en dan is het helemaal technofeest op sommige settings.

Nu komt het misschien ook omdat ik nooit in het echt mooie mixersaturatie heb gehoord en dat ik in de tijd dat ik een goedkoop analoog mixertje had nog niet wist van de gain-truc, maar dit roept wel een vraag bij me op.

Zijn er naast de bekende Mackie/Boss BX mixers nog andere (effect)bakjes die jullie lekker overladen, eventueel zonder het daadwerkelijke effect te gebruiken?

Misschien is dat gewoon baby's eerst kennismaking met analoge saturatie, maar ik vind het een leuke bijkomstigheid.
 
Ik heb een Yamaha R100 effectenbak uit 1987 in de verkoop hier voor weinig, leuk voor lofi effecten. Je kunt 'm ook wel makkelijk laten oversturen en is beetje noisy, wat een voordeel of nadeel is afhankelijk van de dingen die je probeert. Je noemt 'm verder al, maar heb ooit zo'n Boss BX-16 gekocht. Pots en faders op het ding kraken nogal, maar toch echt wel een feestje om in het rood te pushen vind ik zelf haha
 
sherman restyler zijn input opvoeren is ook altijd fijn, maar geen goedkope tip :D
 
Geinig, nooit bewust over nagedacht om dat te doen. Binnenkort maar eens doen!
 
Heeft de murf ook een overdrive (met pot) net als het filter en ringmod?
Het heet Drive en duwt het idd goed aan. Doe het veel met kicks, 303 en recent de Eowave Swarm. Het effect van de MurF is niet altijd wenselijk, maar de analoge boost wel.
 
De drive op de moogerfooger ringmod klinkt erg goed op van alles.
Jammer dat de moogerfoogers niet meer gemaakt worden. De tijd dat die dingen voor een leuke prijs te krijgen waren, is voorbij.
 
Ik wist niet eens dat er ook een Ringmod versie van was. Op Marktplaats staat er nu 1 voor 600.
Ringmod is vet, de prijs ook..
 
Oke dus die drive zit wslk op ze allemaal.
Klinkt idd erg lekker om drums en 303!

Ik heb de lpf en ringmod. Murf lijkt me ook erg vet en de phaser zou ik ook graag toevoegen aan mijn arsenaal, maar met de huidige prijzen sla ik maar even over :D
 
De oude jaren '90 roland fx bakjes klinken heel warm op de een of andere manier. In die categorie heb ik alleen de RE-3, je hoeft deze niet helemaal te clippen, alleen wat eringaat komt er voller uit (en de fx zijn ook nog wel bruikbaar).

De LPX bakjes vind ik ook wel een eigen sound hebben, maar meer op een vieze manier.

Mijn RE-201 voor de FX heeft wat kuren, maar droog krijg je alleen ook al een vrij vet geluid.
 
Analog Heat is duur maar leuk als je een complete overkill aan overdrive/distortion effecten wil. Tweedehands mk1 is semi-betaalbaar, zeker als je de rest van de functionaliteit (waaronder audio interface) kan gebruiken.
 
Weet niet of je alleen analoge distortion krijgt. kan best dat je de dac ook overload.

Maar goed als het lekker klinkt doen natuurlijk.


Wat ik appart vind is dat als een distortion of drive goed klinkt die vaak op van alles goed klinkt.

De drive van de pre-amp van de Tascam 244 is echt de betere kwa mixer drive.

Naast gewoon driven heb je ook nog feedback en dat met parametrische eq is techno heaven.



De Klon Centaur is enorm duur maar de kloon ervan klinkt heerlijk en die is cheap.
Op synths en dan mild zout toevoegen... heerlijk.

 
Bij alle analoge mixers die ik heb gehad, komt er nogal veel ruis als ik de gain hoog zet. Hoe bekomen jullie mixersaturatie zonder een bak ruis?

(Ik heb bij brave settings al last van een hoge noise floor, maar dat is een andere discussie...)
 
zonder ruis? heb je mijn intro's al eens geluisterd?

allee even dan :D



een gate er op eventueel. En de mix goed aandikken zodat 't niet opvalt :) - en vooral: zero fucks given, geen ruis is voor DAW lovers en tieners :D
 
Mijn A&H Zed 10 (zonder FX) klinkt heerlijk als je hem flink overstuurt. Met de (deels parametrische) eq kun je hem helemaal kleuren zoals je wil, en vervolgens verder routen naar een volgend kanaal om zo nog een keer hetzelfde te doen. Met een beetje creatieve routing kun je 1 signaal door 4 kanalen laten gaan (als ik het me goed herinner). En kanaal 3 en 4 hebben een hi gain setting met mooie saturatie. Wordt zelfs in de handleiding aanbevolen om zo bijv gitaren te distorten.
 
Back
Top