Reverb

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.256
Locatie
velserbroek
Ik zag net in een ander topic een aandbieding van een reverb plugin voorbijkomen, en dat inspireerde me tot het aanmaken van dit topic.
Ik denk dat reverb voor velen van ons een belangrijke plek inneemt in de muziek productie en in het sounddesign.

Ik vraag me al een tijdje af in hoeverre het zinvol is om mn computer vol te stouwen met reverb plugins.
En dacht dat het misschien een mooi onderwerp was om wat kennis en ervaring uit te wisselen.

het is dus een topic bedoelt voor ALLES wat met reverb te maken heeft... dus deel alles wat je de moeite van t delen waard vind.
Maar als je inspiratie nodig hebt voor een bijdrage:

  • Wat gebruiken jullie en kunnen jullie delen kwa ervaringen?
  • In hoeverre is het karakter van een specifiek type reverb of reverb plugin voor jullie belangrijk, en welke effecten zijn er (shimmer, ripple, etc).
  • Wat voor leuke tips en tricks kennen jullie en zouden jullie delen met de minder ervaren forum gebruikers (waaronder ik mezelf ook reken).

Ik zal om het topic te starten noemen wat ik heb, wat ik er van vind heb en wat ik ermee doe:

Ableton Reverb / convolution reverb / hybrid reverb:
Het meest gebruik ik hybrid reverb. die is een combinatie van de algoritmische reverb en de convolution reverb en het signaal van die 2 kun je dan mengen.
Van de presets was ik neit erg onder de indruk nadat ik een 3rd party plugin als valhalla gehoord had (en die veel mooier vond).
Maar convolution reverb gebruikte ik wel voor rare artistieke effecten met ongebruikelijke samples als ruimte-respons.
PAs na wat beter verdiepen (push 3 standalone, dus ff tijd in gestopt ^^) kwam ik erachter dat hybrid reverb best goed kan klinken, maar de presets zijn gewoon matig (imho).
Ook is hybrid reverb mn go-to voor effecten als shimmer of ripple.
Het kost alleen veel meer tijd dan de Valhalla plugins die ik heb waar ik de presets wel heel goed vind.
Ik gebruik deze reverb vooral op individuele tracks om te sounddesignen.

Valhalla Reverb (Room / Vintage / Supermassive)
Al ff genoemd.
Ik weet niet precies wat de intentie van de makers was van deze plugins, maar ik gebruik ze voornamelijk voor de presets (en draai misschien nog wat aan de predelay, of decay of diffusion om het net wat meer op smaak te brengen).
Room en vintage gzijn mij go-to's op de sends. Waarbij ik room vaker pak voor 'realistische' reverbs en vintage meer voor grotere bijna echo achtige reverbs, maar ik gebruik ze ook wel doorelkaar.
Supermassive gebruik ik meestal op individuele tracks voor supermassive reverbs (goede naam, doet wat het belooft en is ook nog eens gratis in tegenstelling tot room en vintageverb).

FabFilter Pro-R
Zat bij het bundeltje wat ik kocht met black friday. geen idee wat deze beter kan of hoe hij gevonden word.
Ik heb hem een paar keer op een individuele track geplaatst en wat presets gescrolled voor sound-design purposes. klonk op zich prima... meeste presets wat subtieler dan de valhalla's kreeg ik de indruk (?)
moet zelfs de handleiding nog lezen.

Reverbs op hardware/software synths zelf
Meestal zet ik die op hardware synths uit als ik in de DAW aan de slag ga, maar tijdens sound design doe ik wel eens wat aanzetten, maar vaak zet ik het weer uit tijdens muziek produceren om het te vervagen voor een plugin. ook omdat ik dan geen rekening hoef te houden met een reverb tail in de opnames (stel dat ik de opname wil loopen).

Vooral de waldorf quantum reverb vind ik goed klinken (als effect, neit als realistische verb), maar ook shimmer reverb op de Opsix heeft wel mooie effecten.
Reverb op de Tr8s en de andere reverbs van de opsix vind ik minder mooi klinken. die van de analog rytm klinkt wel goed, maar die gebruik ik die meestal met overbridge en audio over USB en dan hoor je de reverb niet, dus in de praktijk gebruik ik t niet tenzij ik het apparaat standalone gebruik.

Kwa softsynths doe ik soms wel de reverb uit de synth gebruiken. vooral plate in U-He diva vind ik wel mooi bij veel patches en ook Pigments heeft wel mooie opties.
die in Serum en sylenth daarintegen vind ik een stuk minder mooi en gebruik ik zelden. De streichfett reverb klink ook niet onaardig en laat ik ook wel eens aanstaan (vaak bij patches waar ik het overdadig gebruikt heb).

Genoeg geouwehoer van mijn kant.
Wat gebruiken jullie en wat kunnen jullie mij (en andere forum gebruikers hier) verder aanraden in mijn reverb gebruik?
 
Hola.
Ik gebruik sir.convolution.
Ben ik heel tevreden mee.
Ook die in cubase
Zit.
Groeten van andreos.
 
Ik gebruik Nimbus (en Phoenixverb) voor realistische reverbs, meestal op akoestische geluiden. Ultraverb als glue op mijn Dance tracks. RoomWorks uit Cubase is fantastisch op percussieve klanken. R4 als grote reverb, als geluiden extra glans en ruimte moeten krijgen.
 
Ik gebruik er eentje uit n rack. Op t gehoor. Niet goed draai ik n andere preset. Heb een paar bakken. Soms kies ik in ableton nog eentje die ik voor een paar % wet op n spoor zet of op de master. Niet te veel onzin: knopje draaien, is t niks iets anders. Snufje wet. Klaar.
tenzij ik full crazy ga: dan doe ik returns naar faders die sends doen naar die faders. En dan die faders riden tijdens de mix. Dolle pret. Flirten met feedback en eq per kanaal tweaken
 
Valhalla vintage verb gebruik ik het meeste en daarna verbsuite classics van slate. Verder geen eigenlijk.
 
Meeste reverbs op hardware synths zijn mha... kunnen ok klinken of goed maar na een aantal jaar worden ze minder.
De meeste oude digitale synths klinken een stuk minder met de fx aan.

De reverb op de quantum bv is ok maar ok weer niet super. Hij is gewoon bruikbaar.

Dus daarom vaker een plugin.
Mijn verbs zijn ook room en vintage.

Soms kunnen hele slechte reverbs juist werken. Zoals de spring op de op1 of volca modular.

Ik ben gek op spring reverbs wat weer een heel ander spectrum is dan hifi reverbs.

De reverbs in de uafx golden zijn super.
Ook de spring is leuk en de hifi 224 is mooi en beheerst.
Ook zitten er in de dp/4 mooie reverbs.
Ik heb zelf het idee dat er niet veel te verbeteren is aan de vst's die er zijn.
Ook de Ableton stock reverb klinkt al heel goed.

Naast digitale verbs kun je ook delays gebruiken. Korte delays.
Of je kan ook je sounds uitmicen in een fijne ruimte.

Of verschillende reverbs in serie. Zo is een hardware spring door walhalla room goed te nassen.
Of zet een bitcrucher 12bit voor je reverb en je krijgt er een yamaha spx 90 uit.
Maar gewoon standard delay en reverb in serie werkt vaak gewoon goed.

Ik gebruik heel weinig reverb.
Vind het dan ook niet om aan te horen als parts helemaal in de reverb zijn verzopen.
Meeste sounddesign doe ik ook gewoon droog. Pas als het lekker klinkt werk aan de fx.
 
Dp2 heb ik, en idd is een heerlijke bak voor reverb

Vast deels dezelfde spullen als grote broer dp4?
 
Ultraverb als glue op mijn Dance tracks.
Ah, dat heb ik ook wel eens gehoort reverb als glue. Wat voor soort settings gebruik je dan? Neem aan dat het heel subtiel moet.
Ik gebruik heel weinig reverb.
Vind het dan ook niet om aan te horen als parts helemaal in de reverb zijn verzopen.
Meeste sounddesign doe ik ook gewoon droog. Pas als het lekker klinkt werk aan de fx.
Ik snap wat je bedoelt. Ik vind veel reverb altijd heel fijn klinken, maar als al je geluiden het hebben word het eem zootje.
Ik draai in de mix fase vaak de meeste reverbs bijna of helemaal uit en begin het dan terug toe te voegen.

Kan tijdens het sounddesign soms moeilijk van reverb afblijven. Vind dat droge geluid soms vermoeiend worden tijdens t sound designen.

Leuk ook trouwens om een paar verbs achter elkaar te zetten. Nooit gedaan ga ik eens proberen (heb wel eens wat gebrobeert met het mengen van 2 reverb sends).

Over delay heb ik wellicht net zoveel en dezelfde soort vragen als over reverb. Daar heb ik ook meer dan 1 plugin voor. Timeless, valhalla delay, en ableton heeft ook meer dan 1 plugin daarvoor (ableton echo is mijn favoriet. Gebruik ik vaker dan de betaalde valhalla en fabfilter delay).
 
Als maker van trance muziek, waar de reverb een belangrijk element is, heb ik hier vorig jaar diep onderzoek naar gedaan. Heb de meestbekende, van de goedkoopste tot de duurste, getest om te kijken welke ik wilde hebben. Hier uit zijn er drie overgebleven die ik persoonlijk erg fijn vind.


Raum (Native Instruments)
Gekocht voor de freeze functie en is een reverb die ik er vaak snel bij pak wanneer ik direct een reverb nodig heb. Meestal voor als ik even aan het pielen ben. Deze plugin word namelijk direct geladen, waar de andere enkele seconden (tot wel 5seconde) over doen. Ergens, en dat komt waarschijnlijk door de prijs, is dit de minste reverb. Minder als in kwaliteit, maar dit kan ook een ding in mijn mind zijn door de prijs. Desalniettemin, makkelijk in gebruik doordat het niet zo veel parameters heeft. Je komt dan snel tot een resultaat. De reverb leeft het minste (klinkt meer het zelfde als je het zelfde geluid er doorheen haalt) in vergelijking met de andere 2 die ik heb. Buiten de freeze functie heeft deze reverb 3 verschillende soorten modes, waarvan ik zelf altijd de Airy gebruik.


SP2016 (Eventide)
Mooie rijke reverb en ook met niet al te veel gekke en moeilijk mogelijkheden. Gebruik eigenlijk alleen maar de Stereo Room (Modern) omdat ik die het mooist vind. Bij sommige geluiden, wanneer de decay lang is, word de staart niet altijd zo heel mooi. Een beetje blikkerig/metaal achtig. Aan de andere kant maakt dit de reverb wel realistischer, alleen niet altijd bruikbaar voor mij.


LX480 v4 (Relab)
Dikke jongen en is een kopie van de Lexicon hardware. Gekocht omdat deze een heel mooi, levend, rijk, en open geluid creëert. Gebruik een standaard preset met de LHall HD waarvan ik alleen de decay, mix en filter aanpas om in de mix te krijgen. Het nadeel van deze plugin zijn de vele parameters waar ik te lui voor ben (en ook te weinig gebruik om te onthouden in wat ze doen) om deze te begrijpen. Binnenkort misschien toch eens even hier naar kijken. Terug te komen op de kwaliteit, subliem voor mijn soort muziek. Smeert de mix niet dicht, zelfs als je er veel van gebruikt, en gewoon erg mooi.


Rev LX-24 (Arturia)
Ik heb deze nog steeds als demo geïnstalleerd staan. Misschien, wanneer deze ooit eens voor een redelijk prijs (aanbieding) word aangeboden, dat ik deze koop. Wat ik er fijn aan vind is de side chain function en dat het, ondanks het net als de LX480 v4 een kopie is van de zelfde hardware, toch weer anders klinkt. Vind hem wat warmer en voller. Maar met al drie goed reverbs in het arsenaal, vind ik €99 net even iets te veel.

Reverbs gebruik ik over het algemeen als insert effect, en niet als send. M’n computer kan dit makkelijk hebben en het maakt het allemaal wat voller. Toch wil ik binnenkort even experimenteren of sends kunnen helpen de mix wat opener te maken.

De reverbs op synths (bijvoorbeeld die van Spire of Avenger) vind ik super dik. Veel dikker dan de reverb plugins die ik heb (getest). Hiervoor gebruikte ik alleen de Valhalla Room, de Valhalla Vintage Plate, en ook de ArtsAcoustic. Vond deze (Valhalla) altijd te dun in vergelijking met de onboards van soft synths. Wat ik nu wel doe (niet altijd) is de reverb van de synth zelf gebruiken, maar doordat (bijna) alles door een side chain plugin gaat, en daardoor het signaal van de reverb word onderbroken, plak ik er dus een van de externe plugins achter. Krijg je de thickness van de synth zijn reverb, en het mooie levende van de reverb plugin.
 
de reverb leeft het minste
mooie beschrijving van de gebruikte reverbs.

Dit zinnetje over "leven", gaat dat over de mate waarin de reverb 'eigen' karakter toevoegd aan de sound?
Waar zit hem dat in denk je? Ik zie in sommige reverbs bijvoorbeeld wel eens de mogelijkheid tot 'modulation'.
in ableton Hybrid bijv:
  • Mod controls the amount of movement within the algorithm’s reverb tail. Less modulation produces less movement, and more modulation creates more movement with a chorusing effect, while diminishing the effect of resonances.
ik blijf hier meestal van af... misschien moet ik er eens wat mee proberen.

In hoeverre gebruiken jullie dit soort effecten om 'karakter' toe te voegen?
 
Qua hardware heb ik een Neunaber Reverberator en nog een Zoom CDR 70 maar ik heb geen echte verenbak, ik gebruik de hardware vrij weinig, een enkele keer als ik met m'n hardware synths een beetje aan het pielen ben maar als ik wat meer richting een track wil werken dan zit ik toch vaker met softsynths te rommelen en dan komen Valhalla en die in de Ableton Suite vanzelf in beeld.
Ik heb nog eentje van Tonebooster maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
 
mooie beschrijving van de gebruikte reverbs.

Dit zinnetje over "leven", gaat dat over de mate waarin de reverb 'eigen' karakter toevoegd aan de sound?
Waar zit hem dat in denk je? Ik zie in sommige reverbs bijvoorbeeld wel eens de mogelijkheid tot 'modulation'.
in ableton Hybrid bijv:
  • Mod controls the amount of movement within the algorithm’s reverb tail. Less modulation produces less movement, and more modulation creates more movement with a chorusing effect, while diminishing the effect of resonances.
ik blijf hier meestal van af... misschien moet ik er eens wat mee proberen.

In hoeverre gebruiken jullie dit soort effecten om 'karakter' toe te voegen?
Het eigen karakter is denk keer de sound van de reverb zelf. Wat ik met levendig bedoel is dat iedere keer dat er een geluid doorheen gaat, het net even iets ander klinkt. Even een appel met een peer vergelijken voor wat meer duidelijkheid. Een echte 909 clap klinkt iedere keer anders wanneer deze uit de drumdoos komt. Een sample hiervan klinkt altijd het zelfde. Zo is het ook met de reverb. Alhoewel het hier niks met analoog te maken heeft, klinkt het steeds net iets anders waardoor het (voor mij) levendiger klinkt. In een mix vol met andere geluiden zal dit niet direct hoorbaar zijn, maar wel in de rustigere stukken. Bijvoorbeeld in een opbouw of in de break.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik er best een hoop, Valhalla Room op synths, voor korte reverbs, Valhalla Vintage verb voor meer space, Supermassive voor heel veel space, PRO-R2 voor een warme en wat meer subtiele reverb, Crystalline geeft meer controle over de pre-delay, Valhalla shimmer meestal bij transities, Interne Bitwig Reverb voor licht CPU verbruik, Arturia REV-plate voor percussie op de send channel, convolution voor creatieve reverb sounds, Galactic reverb ook voor veel space, heeft een mooi eigen karakter. Spaced out voor een mix van delays en reverbs, swarm reverb voor wat meer experimentele reverb. Arturia REV spring soms op percussie, ik heb er nog een aantal die ik weinig gebruik: neoverb, raum, BXrooms, blackhole, mconvolutionmb.
 
Back
Top