Wat doet een phaser en hoe gebruiken in dub?

Lid sinds
2 augustus 2015
Berichten
940
Locatie
Leuven
Hallo,

Ik probeer een beetje dub te maken en kreeg nu op mijn eerste tracks als commentaar dat er een phaser ontbreekt.
Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat die gebruikt werd voor dub en heb ook nog nooit een phaser gebruikt bij andere muziekgenres...

Op google stond niet veel:

Een phaser bestaat uit een compleet doorlaatfilter en een mixer. Eerst wordt het invoersignaal opgesplitst in twee identieke delen; het eerste deel gaat door de compleet doorlaatfilters en wordt dan gemengd met het tweede deel. De frequenties die door de compleet doorlaatfilters een faseverschuiving van 180 graden ondergingen worden bij een mengverhouding van 1:1 geheel uit het signaal gefilterd.
Effect waarbij een kopie van de input in fase verschoven wordt. Door die fasedraaiing in de tijd te variëren wordt een ‘psychedelisch’, bewegend soort filtereffect gecreëerd.
Maar phasers zijn er in software en in hardware, digitaal en analoog...is er daar veel klankverschil?

Ik gebruik een Roland groovebox voor mijn dub en deze heeft 3 fx, een reverb, een delay en een multifx waarvan 1 van de opties een phaser is.
Met deze heb ik al een beetje zitten experimenteren op de snare en de skank. Of wordt de phaser nog op andere instrumenten gebruikt?

Ook kreeg ik als commentaar dat ik voor een bi-phase of dual phaser moest gaan. Is een Bi-phase of dual phaser hetzelfde en wat is dat voor iets? Daarover kon ik ook niets vinden op google...link gerust als jij wel iets weet :) Ik zou niet direct willen investeren in een hardware phaser als dat niet nodig is. Zijn er Bi-phase phasers in software? Ik bezit zelf de soundtoys plugins en daar zit Phasemistress bij. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hieronder een stukje uit de manual van mijn groovebox over de phaserparameters. Mocht iemand zich daar uitkennen hoor ik ook graag wat meer uitleg over de parameters want de omschrijving zegt me weinig...
1667382586084.png
 
Deze thread kan interessant zijn

 
phaser in dub is meestal op de skank ( gitaar of piano)
Mad Professor gebruikt dat heel veel.
De professor zet op de return van die phaser dan ook nog eens een delay
voorbeeld:
 
Hallo,

Maar phasers zijn er in software en in hardware, digitaal en analoog...is er daar veel klankverschil?

Ik gebruik een Roland groovebox voor mijn dub en deze heeft 3 fx, een reverb, een delay en een multifx waarvan 1 van de opties een phaser is.
Met deze heb ik al een beetje zitten experimenteren op de snare en de skank. Of wordt de phaser nog op andere instrumenten gebruikt?

Ook kreeg ik als commentaar dat ik voor een bi-phase of dual phaser moest gaan. Is een Bi-phase of dual phaser hetzelfde en wat is dat voor iets? Daarover kon ik ook niets vinden op google...link gerust als jij wel iets weet :) Ik zou niet direct willen investeren in een hardware phaser als dat niet nodig is. Zijn er Bi-phase phasers in software? Ik bezit zelf de soundtoys plugins en daar zit Phasemistress bij. Heeft iemand daar ervaring mee?


Uiteraard zit er klankverschil in de verschillende phasers.
Maar of ze software, hardware, analoog of digitaal zijn doet er natuurlijk geen reet toe, alleen de klank doet dat.
Tip: Wat ik doe is het vergeten van de technologie en gewoon luisteren. Dat laatste is wel een probleem als je dat niet goed doet, want is iets luider (zelfs 0,2dB luider word waargenomen als meer impact) dan klinkt dat altijd beter. Je moet dus de RMS niveaus gelijk maken, binnen 0,1dB. Daarnaast mag je ook zelf niet weten naar welke phaser je luistert, want reputatie, uiterlijk, prijs beïnvloeden je waarneming.


Je kan phasers over alles gebruiken.
Hier een video van MP waar de phaser over de bas gaat en alle andere dingen. Wel de bas wat meer eq geven, die is wat laag in deze video. Maar wel een heel vet nummer.



De Mutron BI-phase is de phaser die Lee Perry gebruikte.
Een originele op reverb.com kost je tussen de 2 en 9 duizend euro (die dan wel weer in het bezit is geweest van Dr Know, de gitarist van de Bad Brains en veruit de beste rock band ooit!).
Behringer gaat er eentje na maken en gaat 160 euro kosten. Die ga ik zeker kopen, duurt nog een half jaar voordat die in de winkels ligt.

Met vst's kan je natuurlijk heel makkelijk een dual phase na maken, gewoon meerdere tegelijkertijd gebruiken.
Wat ik eigenlijk altijd doe is 8 phasers parallel zetten met allemaal verschillende lfo snelheden.
Doe je daar meerdere instrumenten doorheen, dan krijg je een heel psychedelisch geluidsbeeld.

Probeer dat ook eens frequency shifters met lage shifts.
En chorus en flanging en alles eigenlijk.
Dub is experrymenteren ;)
 
Ik probeer een beetje dub te maken en kreeg nu op mijn eerste tracks als commentaar dat er een phaser ontbreekt.

Ja, phaser, tape-echo, veren-galm gebruikelijke dingen die voor dub gebruikt worden.

Maar ik wist niet dat er een dub-politie was die ze allemaal verplicht stelde, want anders geen dub ?!... allemachtig.... :D
 
ja ze hebben een geheim dubPolitie bureau in Rotterdam.
Schijnt dat de overheid het héél erg serieus neemt.
Het is nog steeds open though. Dus mocht je iemand willen verlinken omdat ze geen millieuvriendelijke High Pass filters gebruiken of idd GEEN PHASER???
IK BEL ZE METEEN.
Er bestaat trouwens een meldpunt voor Versneden Dub muziek. Als je vermoedt dat iemand geen pure dub maar de boel versnijdt:
06-06707909
 
Ben er met een waarschuwing vanaf gekomen hoor :D Hij vond vooral dat het ontbrak in de skank en dat was ook zo, maar je moet het allemaal maar weten hé :) Ik ga de videos straks allemaal bekijken en wat experimenteren met de Soundtoys phaser. Om een dual phase na te maken voor een dub sound moet je er dan 1 kort moduleren en de andere lang?
 
1667413640209.png
 
k ga ook maar eens aan de slag met dit effect. ik gebruik het zelf ook vrij weinig
omdat die resonantie punten ook wel wat moeilijker kunnen zijn om te mixen , want je krijg wel hier en daar bumps in je spectrum.
Phaser op Bass is ook redelijk 'gebruikelijk' maar daarvoor geldt ook dat je goed moet kijken wat er spectraal allemaal wordt gebumpt en verzwakt
 
Het mooie van Dub vind ik nog steeds dat je kunt doen wat je wilt, het gaat om het experimenteren. Wat ook leuk is om de phaser op bijv. een snare of andere percussie zetten. Al moet ik wel zeggen dat met software er zo veel andere leuke modulatiemogelijkheden tegenwoordig mogelijk zijn dat je niet hoeft te beperken tot (alleen) een phaser.
 
Ja ik experimenteer momenteel met de phaser uit mijn rompler en ook 2 software phasers, de Soundtoys phaseMistress die ik al had en een Eventide phaser:eventide instant phaser mk ii. Ik schakel er enkele na elkaar in de FX ketting en dan de osc speed onderling veranderen. Dan nog een delay en een (spring)reverb toevoegen en dan wordt het héél dubby :)

En velen antwoorden steeds dat er geen vaste regels zijn bij dub en dat je vooral veel moet experimenteren maar je moet wel de juiste tools gebruiken om te experimenteren vind ik want als je niet de juiste kennis hebt klinken 95% van de experimenten helemaal niet naar dub. Uit eigen ervaring dan :)

HEeft er iemand eigenlijk ervaring met die nieuwe phaser van Behringer? De Bi-phase ? Zou een rEmAke van de Mutron zijn maar dan lekker goedkoop. Ik zou graag willen weten hoe die is in vergelijking met software phazers.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top