Piano Libraries favorieten

Zodra je aan die softe klank gewend raakt, moet je daarna echt ff schakelen bij het horen van meer reguliere piano klanken. :)

Ik zat onlangs nog ff te spelen met een Felt piano van Strezov Sampling, The Felt Seiler. Free edition.
Ook het proberen waard. Erg mooi op zich. Wel iets teveel hammer noises naar mijn smaak.
Ja klopt, felt achtige pianos hebben een totaal andere sound dan de normale piano's. Ze maken ook de hamers zachter door er met een naald in te prikken en zo meer zachtheid in de hamers te creeeren. Dat kun je dus ook in pianoteq modelleren, hoe hard het vilt op de hamer is en dat bepaald de helderheid van de sound. Is overigens in de praktijk lastiger dan het lijkt om dat goed te krijgen, maar goed na veel uren oefenen dan lukt het wel min of meer.

Ander truukje in deze sound is dat er een vilt layer is toegevoegd aan het celeste pedal. Default is die 1.0 dik, maar dan klinkt die als een echte felt piano (die inderdaad belachelijk veel hammer noise hebben, dat hebben al die felt pianos). Dus wat ik voor deze gedaan heb is het vilt tussen de hamer en de snaren een dikte van 0.05 te geven, dat haalt net die houten aanslag weg en daardoor krijg je die softe ronde tonen.

Ben nu bezig met het modelleren van de piano voor 1 van de songs die ik aan het oefenen ben: romantic flight van How to train your dragon. (vind dat een erg lastige song om te leren overigens). Die heeft een hele andere klank als soft piano's en dat is ook wel een leuke oefening om ook de wat heldere pianokant te verkennen hoe je dat naar je hand zet.
 
nou inmiddels geupgrade naar pianoteq pro versie, als je hier eenmaal aan gewend bent dan wil je toch wel steeds meer zelf kunnen instellen, de pro versie laat je echt alles instellen van een piano, vind je een resonantie van een specifieke noot niet mooi in het model, dan kun je die zo aanpassen, vindt je de sympathetic resonance niet mooi van bijvoorbeeld de octaven in een piano model, dan kun je dat in de pro versie zo aanpassen, daar hebben ze ook allerlei hulp functies voor.

Het is niet simpel te leren, je zult veel moeten lezen en experimenteren, maar op een gegeven moment dan valt dat kwartje wel en dan pas je zo aan wat je in je hoofd hebt. Ik vind het allemaal erg indrukwekkend.

Ik heb inmiddels pianoteq stampvol microfoon setup presets zitten, dus ook daar kan ik heel snel switchen in het geluid wat ik wil bereiken.

Eerlijk gezegd gebruik ik de laatste maanden alleen pianoteq nog maar, zo goed vind ik hem :)

pianoteqspectrum.JPG
 
Back
Top