Ik weet niet hoe af te mixen - am I lost?

Coriiander

Coriiander Productions
Lid sinds
5 september 2006
Berichten
87
Locatie
Geleen
Hey hey,

Een heel verhaal...


We hebben hier inmiddels honderden tracks/songs liggen waar ik graag eens iets mee zou willen doen. Zoals bijv. uitbrengen. Ik krijg van mensen om me heen regelmatig te horen dat het lekker klinkt enzo. Dit zijn echter meestal mensen die ik enigzins ken en waarbij ik dus kan verwachten dat ze niet echt kritiek durven/willen geven. Of gewoon niet zoveel weten over het produceren van electronische muziek.

Ik ben aan de slag gegaan met enkele nummers om ze te gaan afmixen. Ik heb hier echt prachtige monitoren etc. staan, maar ik kom er allemaal niet uit. Terwijl ik mijn songs/tracks maak (Cubase + softsynths) probeer ik altijd alles zo goed als mogelijk te laten klinken over mijn set. Ik ga hierbij puur op mijn eigen gevoel af. Ik rommel hier en daar een beetje met puncher, equalizer en waarnodig een beetje distortion. Maar zodra ik al met compressors en limitters aan de slag moet is het einde zoek voor me. Ik heb al veel gelezen, maar weet gewoon niet waar te beginnen.

Ik ben zelfs al zo ver gegaan om lege vellen met daarop 'lege' frequentiegrafieken af te beelden. Daarin teken ik dan per part/track/instrument de globale frequentie. Vervolgens leg ik deze naast elkaar om te bepalen waar ik wat EQ ga plaatsen om zo ruimte in de mix te maken. Leuk en aardig, maar ik heb gewoon het idee dat ik het hardstikke fout doe - het eqqen zeg maar.

Eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die me kan begeleiden; of niet al te dure cursussen. Of denken jullie dat ik het maar beter kan uitbesteden aan een prof of studio?

Wel wil ik nog even iets grappigs aanhalen: in 2001 ofzo heb ik een aantal tracks gemaakt met enkel een Yamaha CS1X die ik destijds had. Hierbij had ik wat vocals opgenomen van mijn zus; overladen met reverb. Ontzettend fout. Anyway - mijn zus en ik werkten jaarlijks in Mallorca. Dat jaar ook weer. We wilden voor de gein een aantal plaatjes daar verspreiden en kijken of we ze in nachtclubs/discotheken (herhaaldelijk) gedraaid kregen. Dat is ons dus gelukt. En eerlijk gezocht klonk het niet hardstikke vreselijk ofzo (maar was gare productie; zelfs in mijn oren). Mensen dansen er zelfs volop op.

Nu kan ik me afvragen... moet ik me niet al te druk maken om productie? Ik begrijp wel dat het van belang is voor absolute top muziek, maar jeetje: als mensen zo al staan te springen op muziek... waarschijnlijk zijn ze gewoon te happy/zat om ook maar echt te luisteren en staan ze maar wat hersenloos op en neer te springen. Ik weet het ook niet. Hoe erg is het dan om niet een optimale productie te hebben? Sterker nog: ik maakte in 1993 al muziek met trackers (NoiseTracker op ST, later FastTracker op PC) en kon zelfs hiermee de kroeg op de kop zetten. Serieus. Maar kwalitatieve goede sound was geen sprake van.

Graag zou ik hier enkele voorbeelden willen plaatsen om jullie te laten horen wat ik bedoel. Om te beginnen met die vreselijke track uit 2001 (hierop hoef ik geen commentaar eigenlijk; weet zelf ook wel dat het fout is hehe). Dan vervolgens twee tracks waarmee ik nu bezig ben met 'afmixen'. Verder als deze sound kom ik niet echt. Hierover zou ik wel graag het e.e.a. horen. Here goes:

Ti Amo La Vita (2001)
Enkel een Yamaha CS1X, zeer waardeloze mic en een of ander overdreven reverb effect gebruikt:
Gewoon even voor de gein. Dit IS gedraait in discotheken in Mallorca in 2001. En mensen gingen gewoon lekker door met feesten... Foute boel in ieder geval
http://www.coriiander.com/audio/ti_amo_la_vita.mp3

Everything (2008 ) : 'trancy' remake van een xylofoondeuntje
Cubase+Softsynths. Die leads later in het stuk.... UGH :( Het klopt gewoon allemaal voor geen meter. Verder dan dit niveau kom ik dus niet qua afmixen. De leads krijg ik wel beter dan hier hoor, maar bij lange na niet hoe het moet.
http://www.coriiander.com/audio/everything.mp3

Several (2009)
Cubase+Softsynths. Deze song is niet af. Nog een tweetal overgangen die niet af zijn, en ik zag er graag vocals bij (middenstuk is daarom bewust een heel stuk zo leeg gelaten). Verder qua dit niveau kom ik dus niet qua afmixen.
http://www.coriiander.com/audio/several.mp3

Addendum:
Om een beter idee te krijgen heb ik drie posts hier beneden nog een aantal tracks toegevoegd - andere stijl[/b]

Ik hoop dat iemand mij wat nuttige informatie kan verstrekken. Of mogelijk dat iemand zou willen samenwerken. Momenteel ben ik met een maat van me dagelijks aan de slag van 13:00 tot 23:00 om te werken aan onze muziek. Hij schrijft veel nummers en ik werk vervolgens aan de productie. Van wat hij maakt (cheap sounds) kan ik nog wel behoorlijk wat maken, maar ik loop vast zodra ik bij het 'niveau' van "Several" kom.


Ik ben al sinds mijn 13e actief met muziek; nummers maken, maar heb me nooit echt bezig gehouden met afmixen. Eigenlijk tot recent. Omdat ik er serieus iets mee wil doen. Samen met een maat. We zijn uitermate actief en zijn hard op zoek naar andere mensen, onze kennis uit te verdiepen, nieuwe dingen te leren, etc. Eventueel tegen betaling (we zijn niet rijk :p). Maar als het moet zal ik letterlijk al mijn verdiensten de komende tijd in studie stoppen, want wij willen er iets van maken.



Greetz,
Coriiander
 
Laatst gewijzigd:
Heel verhaal, leuke ideen, maat i.d.d. nog niet af. zowel arrangeertechnisch als productietechnisch.

Eerste wat me opvalt aan Several is klinkt als "Modern Talking"
Bassline (mist stuwing) en drums (klinken als een keyboard arranger) Maar melodie en ideen zijn zeker goed.

2 tips, kijk eens naar Vengeance Sample CD's en NEXUS VSTi: een combinatie van deze 2 lossen 70% van je beoogde sound al op. (mits je i.d.d. de "cheezy trance" kant opwilt) daarnaast werk aan de basics

alles low/high cutten
geen compressie "omdat het kan"
begin met je drums goed op te zetten
dan je drums /bassline combo (sidechain)

ik zelf mix pas daarna m'n leads
en als laatste pads fills en athmo's

luister veel naar releases op Anjunabeats (Above & Beyond) en lees de tutorials op www.trance.nu en www.tranceaddict.com
 
Laatst gewijzigd:
Hartelijk dank voor je reactie. Grappig hoe je iets opvalt (wat klopt) en iets anders wat je aanhaalt juist niet opvalt :).

Bassline/stuwing is inderdaad 1 probleem. Iets wat voor velen een probleem blijkt als ik het Internet mag geloven. Wat betreft de drums: ook daar heb je gelijk in; daar zijn we afgelopen dan ook ontzettend hard mee aan de slag gegaan. Wat betreft arrangement: klopt, maar dat is ons probleem niet zo (kijkende naar alle werken in het geheel). Deze songs zijn niet af.

Wat betreft Vengeace/Nexus. Bijna alles wat je hoort in zowel Several als Everything komt vanuit het Vengeance/Nexus spul. Dat gebruiken we voornamelijk binnen deze stijl. Voor andere stijlen gebruiken we hele andere softsynths. Dit leek ons echter wel toepasselijk; de welbekende kant-en-klare 'cream'. Het leek me gemakkelijker om hiermee tot een betere productie te komen, maar ik krijg steeds meer het idee dat het enkel om meer moeilijkheden vraagt tijdens het afmixen (wss. ligt dan aan mij hoor hehe). Ik zet de effecten (zoals reverb en felle delays) al uit of op minimaal, maar het geluid is dan vaak nog steeds te dik. Ik zal even iets zoeken in een totaal andere stijl.
 
ok, nog een experimenteertip dan
vervang je drums eens door een drumloop uit NEXUS of Vengeance CD
en luister of je track voor jouw gevoel al een beetje meer "pro feel" krijgt (niet dat je met loops moet gaan werken, maar dan weet je wel wáár de schoen evt wringt" kan héél verhelderend werken)

je geeft aan "dik" ik zeg meer high cut en low cut.....:okdan: maaktje patches dunner en geeft ze hun eigen plek in het arrangement
een beetje pannen kan ook geen kwaad en MEER delay en verb ook niet, dan kom je een beetje van die "schone" "Modern talking" deutsche feel af...
 
Hier enkele songs in een andere stijl:

Transmission (2007)
Cubase+SoftSynths. Bedoelt als een single-intro. Morse-code die je hoort is tijdelijke projectnaam "RIOOL" (neen, niet het stinkriool zoals wij dat kennen :p)
http://www.coriiander.com/audio/transmission.wma

Sunburst (2005)
Cubase+SoftSynths.
http://www.coriiander.com/audio/sunburst.mp3

Arabia 2 (2006)
Gemaakt met mijn zatte kl*ten na een heftige industrial party in een of ander kraakpand te Maastricht.
http://www.coriiander.com/audio/arabia2.wma
 
om je een idee te geven, er zitten producers op tranceaddicts die met enige regelmaat dit soort tracks eruit poepen en niet te beroerd zijn om hun tricks te delen. Ik neem tenminste aan dat dit soort tracks is waar je heen wilt?
 
Niet zeggende dat dit de stijl is die ik nastreef; de sound is in ieder geval een stukkkk helderder en vetter dan de mijne ja. Een hele vooruitgang qua sound ja. Ik zou hiermee al een stuk happyer zijn denk ik zo :D.
 
Om een beetje bij Raphie zijn verhaal aan te sluiten:

Sinds ik 2 UAD kaarten in mijn systeem heb met bijna al hun plugins en deze op groep of instrument tracks gebruik, samen met eq-ing per kanaal (vooral laag weghalen waar het niet nodig is) klinken mijn mixen een stuk voller/transparanter.

Verder kan een A/B vergelijking (tijdens het mixen, maar ook tijdens het eventuele 'masteren') ook heel verhelderend werken. Dus naast je master een track in dezelfde stijl die klinkt zoals je zou willen laten lopen en dan switchen tussen beide. Een goede frequency analyzer kan hierbij van pas komen om te zien waar het verschil zit.

Weet hoe je monitoren klinken, dus veel referentiemateriaal beluisteren.
Ik heb een (low budget) 2.1 speaker setje naast mijn studio monitoren gezet om te horen of mijn eindmixen teveel sub hebben en helder genoeg zijn. Hetzelfde 2.1 setje gebruik ik om muziek te luisteren tijdens het gamen/werken achter een andere computer. Op deze manier weet ik hoe het ongeveer zou moeten klinken.
 
Ik doe dit ook al zolang maar ik kom telkens met idd wat jij noemt "domme" vragen die alleen iemand zou stellen die pas begonnen is dat is gewoon zo bizar terwijl je dit eigenlijk wel weet maar niet toepast omdat het op het oog eruit als een zooitje ipv je oren te gebruiken :D

Ik heb dus exact dezelfde probleem gehad met de drums...Toen heb ik Waves ondekt

http://www.waves.com/ ik heb een demotje gedownload en de drums zijn damn goed geworden. Het was niet meer zo ingedeeld achtige sound geworden.

Een percussie was een percussie er zat geen gevoel in en werd gewoon maar gewoon niet goed.

Ik probeer overigens ook veel vst te gebruiken die de klank geheel veranderen... en camelphat is een hele goeie vooral voor de drums.

Vintage warmer dit helpt bij al meer dan zat.

Ik snap er dus geen drol van en doe dit gewoon op klank maar theorie moet je echt niet bij mijn zijn :D






Deze gebruik ik dus voortdurend voor Low/Hiugh cut zoals Ralphie aangaf.


Zie ze allemaal van dezelfde gebruiker en vind persoonlijk dat iedereen deze filmpjes moet bekijken...er is echt nauwelijks iemand die ernaar kijkt.
 
Back
Top