PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

ik overweeg om volgend systeem samen te stellen om mijn muziek pc nog eens te vernieuwen :

cpu : i5-6600
cooler : Coolermaster HYPER 212X Turbo
mb : ASUS H170 Pro USB 3.1
RAM : Corsair DDR4 Vengeance LPX PC25600 16GB
HD1: Samsung SSD 850 EVO M.2 SATA 250 GB
HD2: WDC 3TB SATA3 64MB - Caviar Black
Kast: Fractal Define R5
Power: Corsair RMX 650
Windows 10


Enige sugesties wat ik eventueel zou moeten/kunnen upgraden of downgraden ?
Iets dat niet compatible gaat zijn ?
i7 ipv i5, gaat dat veel uitmaken ?
Een beetje hetzelfde als het systeem dat ik onlangs heb gemaakt (voor gaming).
- Mijn CPU is een 6700, dubbel het aantal threads - dat kan volgens mij wel helpen als je DAW threads kan toewijzen aan plugins...
- Die EVO M.2 zal niet sneller zijn dan een EVO 2,5". Ik heb de 2.5", beter voor de airflow.
- 3200 MHz RAM? Geen zekerheid dat die ook aan die snelheid kunnen draaien. Mijn LPX3000 lukken maar max. op 2800 MHz.
- 650 W PSU is way overkill. Ik heb een RMX550, maar die moet dan ook een GTX770 voeden. ;)
 
ik overweeg om volgend systeem samen te stellen om mijn muziek pc nog eens te vernieuwen :

cpu : i5-6600
HD2: WDC 3TB SATA3 64MB - Caviar Black

Enige sugesties wat ik eventueel zou moeten/kunnen upgraden of downgraden ?
Iets dat niet compatible gaat zijn ?
i7 ipv i5, gaat dat veel uitmaken ?

Dat treft, ik ben dit ook aan het bekijken om mijn systeem te upgraden.
Enkele opmerkingen:
Zou je toch niet beter een i7 nemen? Had hier ook graag wat meer info over gekregen door de computerexperten van dit forum.
Aangezien je vermelde dat je die pc alleen zou gebruiken voor muziek vraag ik me af wat je met een harddisk van 3TB moet?
Ikzelve zou dan liever 2 kleinere black caviars nemen en deze in mirror zetten.
 
ik overweeg om volgend systeem samen te stellen om mijn muziek pc nog eens te vernieuwen :

cpu : i5-6600
cooler : Coolermaster HYPER 212X Turbo
mb : ASUS H170 Pro USB 3.1
RAM : Corsair DDR4 Vengeance LPX PC25600 16GB
HD1: Samsung SSD 850 EVO M.2 SATA 250 GB
HD2: WDC 3TB SATA3 64MB - Caviar Black
Kast: Fractal Define R5
Power: Corsair RMX 650
Windows 10


Enige sugesties wat ik eventueel zou moeten/kunnen upgraden of downgraden ?
Iets dat niet compatible gaat zijn ?
i7 ipv i5, gaat dat veel uitmaken ?

Ik zou persoonlijk voor een moederbord gaan met de Z170 chipset, inplaats van de beperktere H170 chipset. Voor het geld hoef je het niet te laten, dat bordje wat je hebt genoemd is voor een H170 bord eigenlijk wat aan de dure kant.

Voor bijna hetzelfde geld heb je de ASRock Z170 Extreme4. Ik heb de afgelopen tijd vijf systemen gebouwd met dit bordje (waarvan eentje voor mezelf) en ik heb er geen problemen mee gehad. Het biedt 6x USB 3.0 poorten direct op het moederbord, evenals 1x USB 3.1 en USB 3.1 via een USB-c poort. Daarnaast vind je ook nog een HDMI, DVI en Displaypoort aansluiting voor je beeldscherm(en).

Wil je wellicht in de toekomst gebruik gaan maken van een Thunderbolt 3 interface, dan kan je voor een (wel flinke) meerprijs wellicht gaan voor de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7, een bordje met native Intel Thunderbolt 3 support. Als een Displaypoort aanlsuiting niet belangrijk is voor je, dan kan je de Gigabyte GA-Z170X-UD5 TH nemen, deze heeft ook Thunderbolt 3, maar er zit dus geen Displaypoort aansluiting op.

Mocht je een Core i5 willen aanschaffen, dan zou ik je willen adviseren om wel de "K" versie te nemen. Wederom is het prijsverschil met de "gewone" i5 6600 niet denderend, de prestatie boost die je kan realiseren is het absoluut waard. Met een goede CPU cooler kan je de i5 6600K stabiel draaien op 4Ghz zonder dat je hoeft te sleutelen aan voltages en dergelijke. Op 4Ghz is dit echt een zeer goede performer. Verwacht je veel CPU power nodig te hebben? Voor €100 meer heb je de i7 6700K. In de praktijk zal deze in een DAW zo'n 25% tot 50% meer performance bieden dan een 6600K.

Even terugkomend op de CPU cooler. De Coolermaster HYPER 212X is een matige performer en zou ik (zeker als je bijvoorbeeld de i5 6600K wilt overclocken) willen afraden. De Noctua U14S kost wat meer, maar dan heb je ook echt een betere CPU cooler, want deze cooled beter en dat met minder lawaai.

Het geheugen wat je hebt gekozen is niet slecht, maar het voelt als overkill. Als je deze set van Crucial neemt heb je ook niks te klagen in de praktijk.

Succes! :)
 
Bedankt voor de reakties tot dusver.
Een paar goede tips die ik zeker in overweging ga nemen !

Daar ik in een nogal tropisch land woon voor de moment, dacht ik van maar beter geen K versie te nemen van processor kwestie geen extra hitte problem te hebben. Maar jullie doen me twijfelen nu...
Ivm de moederborden : het verschil tussen de H170 en de Z170 zit em enkel in het overclocken ? of zijn er nog andere noemenswaardige verschillen ?

Dit tropisch land (Indonesie) zorgt er ook voor de het aanbod van de componenten iets beperkter is dan in Nederland :)
Zo had ik de RMX650 gekozen omdat de RMX550 niet direct op de website stond van de winkel die ik overweeg om alles aan te schaffen. Beter te groot dan te klein denk ik dan...

De CPU cooler van Noctua U14S vind ik helaas ook niet direct terug in Indonesie, zijn er nog eventuele andere alternatieven die een goede cooling geven maar toch zeer stil zijn ?


>Aangezien je vermelde dat je die pc alleen zou gebruiken voor muziek vraag ik me af wat je met een harddisk van 3TB moet?
Samples en backup data (mp3's, fotoos,...), geraakt altijd wel vol
Mischien moet ik niet echt de black versie nemen, zou een andere versie ook nog comfortable werken gezien de programmas van de SSD komen ?
 
het verschil tussen de H170 en de Z170 zit em enkel in het overclocken ? of zijn er nog andere noemenswaardige verschillen ?
De maximum DDR4 frequentie. (H170 = max. 2133 MHz, Z170 = meer dan dat)
Maar dat schijnt ook onder "overclocken" te vallen... Maar goed, dan is er zoveel "overclocken" he, want de standaard turbo is dat technisch gezien ook.
 
Mijn nieuwe studio PC (dit of volgend jaar) gaat in ieder geval een i7-6 core worden wegens de gewenste/benodigde performance. Daar kan ik dan weer 5-6 jaar mee toe. Heb 5 jaar een i7-4 core gehad (1e generatie) en vorig jaar gebruikt ge-upgrade naar een i7-6 core. Dat loopt lekker in hyper thread! :-)
 
>Aangezien je vermelde dat je die pc alleen zou gebruiken voor muziek vraag ik me af wat je met een harddisk van 3TB moet?
Samples en backup data (mp3's, fotoos,...), geraakt altijd wel vol
Mischien moet ik niet echt de black versie nemen, zou een andere versie ook nog comfortable werken gezien de programmas van de SSD komen ?

Ik zou samples apart houden op een 1TB SSD. De andere data kunnen gerust op een WD Red.

Mijn nieuwe komt er zo uit te zien wat betreft opslag:
500GB SSD voor systeem en programma's
1TB SSD voor samples
1-2TB HDD voor recording (1TB WD Velociraptor 10.000rpm of 2TB WD Black)
1 TB HDD WD Red voor opslaan van bestanden

+4TB WD MyCloud voor backup Studio PC in netwerk
 
Mijn nieuwe studio PC (dit of volgend jaar) gaat in ieder geval een i7-6 core worden wegens de gewenste/benodigde performance. Daar kan ik dan weer 5-6 jaar mee toe. Heb 5 jaar een i7-4 core gehad (1e generatie) en vorig jaar gebruikt ge-upgrade naar een i7-6 core. Dat loopt lekker in hyper thread! :-)

je bent ervan bewust dat de 6core een x99 chipset nodig heeft en deze duurder is dan de Z170 chipset?
 
Mijn nieuwe komt er zo uit te zien wat betreft opslag:
500GB SSD voor systeem en programma's
1TB SSD voor samples
1-2TB HDD voor recording (1TB WD Velociraptor 10.000rpm of 2TB WD Black)
1 TB HDD WD Red voor opslaan van bestanden
rk

de red is toch bedoeld voor in een NAS?
 
Is het eigenlijk wel nodig om samples op een SSD te zetten (ik zie nu wel dat SSD's goedkoper geworden zijn).
Die samples worden toch gelezen en dan in het ram geheugen geladen of ben ik daar nu verkeerd in?
Die Western Digital blacks worden bij mijn weten ook veel gebruikt om sample bibliotheken op te zetten.
 
Is het eigenlijk wel nodig om samples op een SSD te zetten (ik zie nu wel dat SSD's goedkoper geworden zijn).

geheel met je eens
je kan beter dat geld van een ssd in extra werkgeheugen stoppen
de laadtijd van een bieb word dan langer
 
geheel met je eens
je kan beter dat geld van een ssd in extra werkgeheugen stoppen
de laadtijd van een bieb word dan langer

Ik vind dat bij mij het inlezen van samples best wel lang duurt. Als ik op een sample klik, wil ik hem 2 seconden later kunnen spelen. Niet 10 seconden.
En werkgeheugen? Ja. In mijn nieuwe komt 32GB.

In mijn huidige computer heb ik 12GB RAM en recentelijk wat nieuwe VST's aangeschaft. Toen ik soundbanks van verschillende VST's had geladen zag ik dat mijn werkgeheugen helemaal volliep naar 11GB. Ik heb graag altijd wat 'extra', dus komt er in de volgende flink meer RAM.
 
Is het eigenlijk wel nodig om samples op een SSD te zetten (ik zie nu wel dat SSD's goedkoper geworden zijn).
Die samples worden toch gelezen en dan in het ram geheugen geladen of ben ik daar nu verkeerd in?
Die Western Digital blacks worden bij mijn weten ook veel gebruikt om sample bibliotheken op te zetten.

Ik heb mijn samples nu ook op een WD Caviar Black, maar als ik een Multi sample inlaad van Miroslav 2, dan duurt dat soms wel 8-10 seconden. Dat gaat volgens mij vanaf een SSD veel sneller...
 
Hoy allemaal,

Ik plan om binnenkort een nieuwe audio pc te laten bouwen maar wil toch eerst even wat bevragen voor ik mijn gedachten ergens op zet.
Het is zo dat ik zou kiezen voor een performante machine met budget van 800 euro MAAR ik wil graag mijn RME HDSP 9632 met PCI standaard blijven gebruiken.
Ik ben reuze tevreden over deze kaart en deze draait perfect op windows7 (er worden hiervoor nog steeds drivers geschreven).
Het gaat dus over een kaart met deze oude PCI standaard:
products_hdsp_9632_1.jpg

Het zou werken op een ASUS Z170-A moederbord (Socket 1151).
Iemand hier ervaringen mee?
Ik zou dan gaan voor volgende setup;
ASUS Z170-A board
Intel 6700K (4Ghz)
32 GB DDR4 2133Mhz (neem ik best 2 x 16GB of 4 x 8GB?)
 
Laatst gewijzigd:
Dat is maar net de vraag, mijn Motu pci-424 werkte ook niet op mijn nieuwe moederbord. Toen moest ik voor de pci-e versie gaan. Het is dus goed mogelijk dat het gewoon werkt, maar hoeft niet.
 
Dat is inderdaad zo maar ik hen ondertussen nog verder aan het zoeken gegaan en op het RME forum zijn verschillende mensen die deze setup perfect draaien.
Zijn er anders nog opmerkingen aan de bovenstaande gemaakte setup?
Vooral in verband met de geheugen configuratie dan (2 x 16 of 4 x 8 ).
 
Laatst gewijzigd:
Dat is inderdaad zo maar ik hen ondertussen nog verder aan het zoeken gegaan en op het RME forum zijn verschillende mensen die deze setup perfect draaien.
Zijn er anders nog opmerkingen aan de bovenstaande gemaakte setup?
Vooral in verband met de geheugen configuratie dan (2 x 16 of 4 x 8 ).
Ik heb een Z170-A in een game-PC, en daar zit een werkende Soundblaster X-Fi XM PCI in. (niet dat dat verzekert dat die RME ook zal werken ;) )
Ik zou voor 2x16 gaan, dan kan je nog steeds een extra 2x16 erbij steken als je dat ooit wil...
 
Ook ik ga nu echt van Apple afwijken en weer terug naar een Windows desktop system.

Het zou daarbij fijn zijn als het OSX zou draaien maar wil niet daar de hardware keus door limiteren.

Door de keus van de markt ziet ik door de bomen het bos niet meer.

Wat ik wil is:
- RAW 4k video kunnen editten.
- Gamen met alles op ultra naar een ultra wide monitor.
- Muziek maken met wat daw's en plugins, voornamelijk outboard.

Nou vraagt video editing en gamen om een serieuze videokaart maar wat is slim?
- 1 kaart kopen die zowel ok is voor editing en games.
- 1 kaart kopen die beter is voor gaming of editing.
- 2 kaarten kopen zodat het beide optimaal kan werken.

Welke CPU? Neem ik nu de nieuwste en betaal ik extra of een generatie daarvoor om later in de near toekomst te switchen in de hoop dat de sprong in performance/prijs nog aantrekkelijker word?
 
Back
Top